Tips voeren - Westernmix

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Tips voeren - Westernmix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:44

Hallo allemaal,

Ik hoop dat het hier goed staat.
Ik ben opzoek naar wat ik mijn merrie kan geven, zodat ze alles voldoende binnen krijgt, en ze goed kan presteren enz.
Op dit moment krijgt ze 2 keer op een dag 3/4kg basis sportbrok en 2 keer +/- 5kg kuil op een dag.

Ik rijd met haar western, dan wel in de vorm van recreatief, maar we trainen over een tijdje wel weer richting wedstrijd niveau zeg maar.
Nu ben ik opzoek naar iets waar ze voldoende aan heeft, en waar ze niet zo van gaat stuiteren.

Ik kreeg de tip van iemand op stal om eens te kijken naar de westernmix van cavalor, dus dit ben ik gaan doen - en vroeg me af wat jullie er over te vertellen hadden.
En, hoeveel zou ik haar dan moeten geven?

Het zou fijn zijn als ullie me het een en ander konden vertellen, zodat ik een goede keuze maak :)

Groetjes,
Denise.

Anick

Re: Tips voeren - Westernmix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:50

Ik heb dit mijn paarden ook gevoerd! Ik ben er erg tevreden over.
Dit kregen ze naast hun porties hooi.
Merrie, die af en toe iets doet, drie voerscheppen op een dag. Merrie die 5 dagen in de week traint voor wedstrijden, 4 soms 5 scheppen op een dag.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:51

Wij voeren de paarden helemaal geen krachtvoer meer en dat gaat heel goed.

Ze krijgen Equiherbs van Equifit: http://www.horsewellness.nl/product_inf ... erbs-p-233
met een flinke scheut maiskiemolie en een volledig vitamine supplement : http://www.horsewellness.nl/product_inf ... lien-p-195
Daarnaast ook Kwikbeet van D&H om er voor te zorgen dat ze massa behouden: http://www.horsewellness.nl/product_inf ... urers_id=6
En natuurlijk hooi!
Tot nu toe ben ik zeer tevreden!
Geen stuiterende bokkende paarden meer, geen sjagerijnigheid op stal en ze glimmen tegen je op.
Kan het je echt aanraden.
Oja, ik rij ook recreatief en train voor wedstrijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:10

Die van mij krijgt ook geen krachtvoer meer. Ik rijd recreatief en train voor endurance, dressuur en western.
Hij krijgt olie en vitamine E.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:12

Wat is trouwens bij jullie de reden waarom jullie geen brok/biks meer wilde voeren? :)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:37

Spier- en hoefbevangenheid. Nu die van mij olie krijgt haalt hij zn energie uit de vetten en niet meer uit de suikers wat in krachtvoer veel zit. Suikers kunnen ervoor zorgen dat de spieren snel verzuren.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:38

wij voeren marstall E zonder haver.
de paarden die voor de wedstrijden getraint worden krijgen 750 gr. per dag
paarden niet niet gereden worden 600 gr. per dag.
plus dat ze 4x perdag kuilhooi krijgen.
de reden dat ik wel krachtvoer geef is dat ik het zelf Experimenteren met mineralen niet vertrouw omdat elk paard behoefte heeft aan een ander soort en hoeveelheid mineralen.
wil je dit goed doen moet je minimaal elke 3 maanden bloed laten onderzoeken.
voor 1 paard is dat niet erg wel kostbaar maar als je over 20 paarden praat hakt dat er behoorlijk in.
met de marstall weet ik dat ze allemaal voldoende mineralen binnen krijgen.
Q/P/A moet je niet teveel krachtvoer geven want ze zijn inderdaad gevoelig voor eiwiten en suikers met gevolg van hoefbevangenheid.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:54

piggeljay schreef:
Q/P/A moet je niet teveel krachtvoer geven want ze zijn inderdaad gevoelig voor eiwiten en suikers met gevolg van hoefbevangenheid.

Geld dit ook voor Arabieren? (Anglo-arabier in dit geval)
Mocht dit zo zijn schaam ik me diep dat ik dat niet wist. :n

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:00

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:40

Mijn quarter merrie krijgt 2x per dag een halve schep Nature's best van Pavo en 3x hooi/kuil. Ik rij haar 4x per week en longeer eens wat. Als ze hard gewerkt heeft krijgt ze savond's wel een hele voerschep en ze doet het er goed op. Die westernmixen zijn hier in mijn omgeving haast niet te krijgen of/en rete duur in gebruik!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 15:28

xDenies, ik voer geen krachtvoer meer omdat de paarden er chagrijnig van werden en veel te explosief. Ik heb van alle soorten geprobeerd maar uiteindelijk gaat dit tot nu toe het beste. Het humeur is veel beter en ze zitten goed in hun vel.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:08

piggeljay schreef:
de reden dat ik wel krachtvoer geef is dat ik het zelf Experimenteren met mineralen niet vertrouw omdat elk paard behoefte heeft aan een ander soort en hoeveelheid mineralen.

Je zou een compleet supplement kunnen geven, zoiets als dit? http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100103/

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 16:49

Dus, als ik het goed begrijp kan ik gewoon de westernmix van cavalor nemen, als vervanging van haar brok?
En in welke hoeveelheid dan?

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:47

Ik geef mijn paard Marstall Vito en ben hier erg tevreden over
de reden is ook voor mij inderdaad om de suikers zo laag mogelijk te houden
Daarnaast krijgt ze 1 keer per dag ijslands zeewier met een scheut olie over de brok ( de olie wissel ik af lijnzaadolie afgewisseld met
Omega 3 6 9 + scheut maiskiemolie)
Daarnaast krijgt ze onbeperkt hooi ( géén eerste persing ook i.v.m hoog fructaangehalte)

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:18

mijn merrietje krijgt 3X op een dag kuilhooi en verder een klein schepje brokjes om de dag die special voor spieren en gewrichten is voor jonge beestje en die wordt gemixt met een handje basis brok met een beetje olie..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:54

Ik voer Horsekwik van Hippostar. Met erbij de Reform granenmix ook van Hippostar.
En ik heb er 2 die andere brok krijgen, zij krijgen DKF (was vroeger UTD en heet tegenwoordig alweer anders :D ) Hartog grasmix, vers gemalen gerste/mais/tarwe en Reform Granenmix en iedereen krijgt er een beste scheut lijnzaadolie overheen. Verder krijgen ze vrijwel onbeperkt hooi, af en toe gemengt met wat voordroog. Mijn hooi is van eigen land, eerste snede, maar bij ons staat het gras langer voor het gehooid wordt, we hebben dus eigenlijk graszaadhooi :D En de voordroog is ook van eigen land en was zo droog dat het bijna hooi was.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:00

Ik voer ook geen krachtvoer meer. Paard werd te explosief, schuurde zich kapot en had last van mok. Die problemen zijn nu helemaal over en hij zit beter in zijn vel dan ooit en glimt als een spiegel. Ik voer nu enkel onbeperkt goed weidehooi, 3x p.d. een handje Marstal Wiesencobs en 1x p.d. 80 grams Marstall Force Vitamines en Mineralen.
Ik rijd overigens 6 dagen per week vrij intensief, waaronder 3x lange trainingritten van ca. 2,5 uur in vlot tempo.
Ik heb hem ook 24/ 7 buiten (met schuilhok en zonder dekens).

Mijn ervaring met Cavalor voer in het algemeen is dat er erg veel rotzooi in zit waar veel paarden lichamelijk niet goed op reageren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:56

ik voer 1/2 kilo gerstemix van Mijten en daardoor twee flinke handen vol optieform(gras-kruidenmengsel) en daar over heen een scheutje olie en dat 2 x per dag
verder onbeperkt hooi

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:14

xDenies schreef:
piggeljay schreef:

Geld dit ook voor Arabieren? (Anglo-arabier in dit geval)
Mocht dit zo zijn schaam ik me diep dat ik dat niet wist. :n

Voor ieder paard zijn teveel eiwitten en ( geraffineerde) suikers slecht, dus sober voeren is altijd aan te bevelen.
Wij hebben 3 verschillende rassen: 1 Lusitano hengst, 1 Arabier ruin en 1 Paint hengst en we voeren ze hetzelfde, alleen de hoeveelheden verschillen.
Ze krijgen alledrie vrjiwel onbepeperkt hooi, de hengsten krijgen ca. 1,5 kg pure granen ( haver. tarwe, gerst, mais), de ruin ca. 500 gram; dat is meer dat hij dan ook wat heeft als de hengsten hun granen eten.
Die granen worden, d.m.v. voerautomaten verdeelt over 6 porties, dus muizenhapjes, waardoor alles helemaal verteerd wordt. Daarbij krijgen ze dan nog 1 x per dag lucerne, de hengst ca. 3 kg, de ruin ca. 2 kg en 's avonds natte zemelen met hun vitaminen. Nu krijgen ze er dagelijks nog een portie wortelen bij omdat ze geen gras krijgen.
Wij voeren nu ruim 5 jaar op deze manier, op advies van een DA/ voedingsdeskundige, omdat onze paarden door het voeren van ( voordroog) kuil en biks/ muesli last kregen van overbelasting van de lever/ nieren. Gevolg was dat ze te dun bleven en na prestaties snel afvielen, etc.

Onze paint komt van een stal in New Mexico, USA, waar de paarde onbeperkt alfalfa hooi ( Lucerne, grashooi is daar vrijwel niet te krijgen) en haver gevoerd krijgen. Gevolg gezonde fitte paarden.
De fokker heeft mij toen wel eens verteld dat hij nooit meer "sweet feed" voerde ( voer met togevoegd suikers/ melasse) omdat er daardoor al meerdere paarden hoefbevangen waren geraakt.

Sinds wij voeren op bovenstaande wijze zijn onze paarden kerngezond; geen koliek etc. harde voeten, galnzend vel, goede conditie en vrolijke, blije paarden.
Bijkomende voordeel is dat het ook nog eens goed is voor de portemonnee; als ik de prijzen van sommige,o.a. hiergenoemde, voersoorten/ merken zie lach ik in mijn vuistje. :=
Ik heb dan soms toch een beetje het gevoel dat veel mensen zich een hoop "gebakken lucht" laten aansmeren! ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:37

@Elcid, die granen die je voert, is dat een complete mengeling of stel je het zelf samen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:45

Ik koop ze gemengd bij een boer in Groningen, Siddeburen. Het is blank haver, gerst en tarwe met een klein beetje mais grutten erdoor, zonder vitaminekorrel. Hij verbouwd alles, op de mais na, zelf. Hij komt ze bij ons eens in de zoveel tijd brengenmet een hoeveelheid van minstens 1000 kg ( 25 zakken a 40 kg).

Wij verkopen ze dan evt. per zak aan de liefhebbers.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:51

ElCid schreef:
Ik koop ze gemengd bij een boer in Groningen, Siddeburen. Het is blank haver, gerst en tarwe met een klein beetje mais grutten erdoor, zonder vitaminekorrel. Hij verbouwd alles, op de mais na, zelf. Hij komt ze bij ons eens in de zoveel tijd brengenmet een hoeveelheid van minstens 1000 kg ( 25 zakken a 40 kg).

Wij verkopen ze dan evt. per zak aan de liefhebbers.

hmmm, vezend je ook naar Limburg? :D
geef je nog iets van olie bij?
En welke vitaminen geef je?
Geef je het hele jaar door hetzelfde menu?

Ik heb gewoon iets tegen brokken of ander compleet voer, zit mij teveel rotzooi in.
Ben aan het kijken wat ik kan gaan voeren ipv een musli.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:57

Nee, verzenden doen we niet, ophalen hier kan wel. Is ca. 3 kwartier rijden via Duitsland. Soms komen we wel eens in die buurt, maar dat zal niet op korte termijn zijn.
We geven vitaminen bij, PAVO vital, en nu ook even zeewier. Soms gekookt lijnzaad bij de zemelen waar we de vitaminen etc. doorheen doen.
We geven het hele jaar door hetzelfde, maar in de winter dan dus wel wortelen erbij en nu zeewier, en goed (kruiden) hooi.

We gaan binnenkort weer bestellen, dus je kan dan een aantal zakken komen ophalen!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:02

Jammer, is mij toch iets te ver weg.
Maar ik zoek gewoon verder

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:12

Ik heb juist gehoord/meegemaakt dat een Quarter van een vriendin compleet vol met maagzweren zat door haver.. Quarters schijnen niet zo goed tegen haver te kunnen.. Hij werd ineens erg sloom, dus zij ging er meer en meer haver in gooien, resultaat: Paard dat zichzelf 'kapot' vrat..
Nu heeft ze een speciale westernmix, zonder haver en zo min mogelijk suikers enz.
Mijn paarden krijgen basisbrok en doen het er goed op. Wel ga ik binnenkort kijken voor sport/basis/westernbrok met zo min mogelijk suikers. Al die troep vind ik maar niks..:n