ontstoken penis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

ontstoken penis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:01

Vandaag kwam mijn baas met het verhaal dat iemand in de schulden zat en zijn pony weg wou geven. Het is een arabisch hengstje van een jaar of 2. De reden is dat de huidige eigenaar de medische kosten niet kan opbrengen, het beestje heeft een erg onstoken penis. Vandaag wezen kijken en nu ben ik dus in het bezit van het zielepietje. Hij blijft nog 2 weken daar staan omdat we op vakantie gaan.
Gelukkig ben ik dierenarts en heb meteen antibiotica besteld. Die ga ik geven samen met pijnstiller/onstekingsremmer.
Zijn er hier mensen die zoiets al eens hebben mee gemaakt? Hoe liep het af en hoe is het behandeld?

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:20

Een jaartje geleden ong kocht ik mijn pony Armano .
Pony was erg leuk maar een gigantische draak onder het zadel .
Onder het zadel liep hij contineu met zijn hoofd omhoog en ging ik met hem
wandelen beet hij om de havenklap ...

Heb hem zelfs laten keuren met aankoop en hij werd gewoon goedgekeurd .

Wegens het niet klikken verkocht ik de pony en degene die hem kocht nam al snel contact met mij op .

Alles wat er aan kon mankeren deed het ook .
Zo had hij een bultje onder zijn buik wat bij de keuring omschreven werd als vetbult .
Hij bleek achteraf gezien dus een scheurtje in zijn darmwand te hebben waardoor zijn darm uit het gaatje kwam .
Voor ons voel & zichtbaar .

Ook was hij onhygienisch gecastreerd in het verleden en had hij daarbij een infectie opgelopen .
Ontstoken zaadlijders ...
Hij kreeg ook antibiotica en ze moest een tuinslang een stuk in zijn koker schuiven en schoonspoelen .

Dit allemaal naar haar zeggen hoor !
Misschien de DA bellen en even navragen ?

marsyl

Re: ontstoken penis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:25

Onze tinker had een ontstoken koker. We hebben hem toen met betadine gewassen om het te ontsmetten. ;)
Ik zou idd even de DA bellen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:29

Sorry, maar ze is zelf toch dierenarts?

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:34

mijn tinker heeft ook regelmatig een ontstoken koker
het was een tijdje zo erg dat die eigenlijk helemaal niet wou lopen!

kreeg toen antibiotica
en nu wassen we het met speciale shampoo(naam kwijt)
en gewoon met een spons en lauw water

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:34

Dat klopt, en ik had dus al bedacht antibiotica en pijnstillers en schoonmaken met betadine shampoo. Alleen gaat dat lastig omdat ie momenteel op de wei staat.
Het ziet er echt heel erg vies uit, prut druipt er vanaf, heel rood en gezwollen en de penis hangt er voor de helft uit. Ik vraag me af of iemand hier dus ervaring mee heeft en of het nog goed gaat komen. Het is natuurlijk geen probleem wat je vaak tegen komt.

melaniiieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:35

Een kennis van ons heeft het ook gehad dat een hengst een ontstoken penis had. Deze hengst hebben ze toen best vaak moeten opereren, maar niets dat hielp.. Die hebben ze toen in moeten laten slapen

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:45

Ik denk dat het goed is om vast te stellen of het:
- een ontstoken penis is
- een ontstoken koker is
- of een ontstoken balzak is

weet je dat al?
Ik heb niet goed meegelezen maar is ie gecastreerd?

EDIT: ik zie dat het een hengstje is.....
Maar dan misschien toch onderzoeken naar bovenstaande puntjes? :-)
Betadine zou ik nooit op geslachtsdelen gebruiken :n

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:49

Wisselbaden met warm en koud water om de doorbloeding op gang te krijgen, wil je meer info? Stuur mij PB ik heb natuurlijke recepten die erg effectief zijn bij ontstoken koker.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:51

Als je even terug leest kan je lezen dat het om een hengstje gaat, hij is dus niet gecastreerd. Het is de penis zelf die ontstoken is, maar het preputium is ook gezwollen en denk ook wel ontstoken. Ik weet niet waar het mee begonnen is. De huidige eigenaar had het erover dat het begon met de koker, toen weg gegaan is met antibioticum en nu dus ook de penis. Kan best dat de penis toen ook al mee deed, maar dat ie dat niet gezien heeft.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:57

Ik had al een EDIT geschreven ;-)
Dan zou ik niet zelf gaan prutsen met medicijnen / poeders / of cremes maar er daadwerkelijk een paardenarts naar laten kijken.
Houd er rekening mee dat als je medicijnen als Metacam of andere onstekingsremmers in combinatie met antibiotica gaat gebruiken, je paard/pony een enorme lichamelijke klap krijgt.
Als het dier al zo lang bij de eigenaar een ontsteking heeft en jij nu ook verder moet gaan dokteren, zou ik dat persoonlijk ook door een paardenarts laten doen.
Deze zal in ieder geval direct afraden Betadine te gebruiken op geslachtsdelen (hierbij is er zelfs sprake van IN geslachtsdelen want de penis zit in de koker)
Wel tof dat je over het lot van het dier ontfermd maar ontstekingen aan de penis, balzak, koker of zaadleiders zijn ernstiger dan men denkt.

Weet je WELKE antibioticum hij gekregen heeft daar? Want mixen met dit soort medicijnen is eveneens heel link...

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:02

hoe kun je voorkomen dat n koker ontstoken raakt................

als alles mee gaat zitten ben ik binnekort de trotse eigennaar van n ruin , maar zn ontsteking wil ik dus graag proberen t voorkomen , maar hoe?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:24

Downhill schreef:
Dan zou ik niet zelf gaan prutsen met medicijnen / poeders / of cremes maar er daadwerkelijk een paardenarts naar laten kijken.
Houd er rekening mee dat als je medicijnen als Metacam of andere onstekingsremmers in combinatie met antibiotica gaat gebruiken, je paard/pony een enorme lichamelijke klap krijgt.
Als het dier al zo lang bij de eigenaar een ontsteking heeft en jij nu ook verder moet gaan dokteren, zou ik dat persoonlijk ook door een paardenarts laten doen.
Deze zal in ieder geval direct afraden Betadine te gebruiken op geslachtsdelen (hierbij is er zelfs sprake van IN geslachtsdelen want de penis zit in de koker)
Wel tof dat je over het lot van het dier ontfermd maar ontstekingen aan de penis, balzak, koker of zaadleiders zijn ernstiger dan men denkt.

Weet je WELKE antibioticum hij gekregen heeft daar? Want mixen met dit soort medicijnen is eveneens heel link...

Een paardenarts zou ook een antibiotica voorschrijven in dit geval..(+ pijnstillers)
Ze is zelf dierenarts dus ze heeft die kennis..

betadine shampoo zou ik ook niet zo snel doen op een geslachtsdeel odet.. dan zou ik eerder voor een verdunde oplossing gaan (dit moest ik bij mn oude pony doen met een ontstoken koker)

Het kan heel lang gaan duren..

maar antibiotica heeft hij zowiezo nodig.. en pijnstillers lijken me ook wel lekker voor hem..
Dus ik zou niet weten wat je meer kan doen dan dit..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:26

Downhill schreef:

Zoals je kan lezen ben ik dierenarts, ik mag dus ook gewoon paarden behandelen, heb daar alleen recentelijk geen praktische ervaring meer in. Ik weet heus wel welke medicijnen ik wel en niet mag combineren. Voor honden en katten gebruiken we immers dezelfde antibiotica als voor paarden en ook metacam trouwens. Verdunde betadine is een heel mild desinfectans en mag dus ook voor geslachtsdelen gebruikt worden (het word zelfs op het oog gebruikt en bv ook in de blaas).
Ik ga dezelfde antibioticum gebruiken die ie al van de eigen dierenarts heeft gekregen, omdat ie daar aanvankelijk goed op reageerde. Helpt dat niet kan ik altijd nog overleggen met Utrecht.

CarmD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:27

Om te voorkomen dat een koker ontstoken raakt kun je eigenlijk vrij weinig doen. Wat mijn dierenarts mij vertelde is dat mijn ruintje hier last van kreeg omdat hij een ruin is. een ruin laat zijn penis namelijk minder vaak "luchten" dan een hengst. hierdoor gaan baceterieen zich in de koker ophopen. die van mij heeft het eigenlijk alleen als hij vrij weinig beweging krijgt. zo kreeg hij het op zijn dertiende voor het eerst toen ik hem lekker drie weekjes vrij wilde geven en hem lekker dag en nacht in de wei liet lopen en verder alleen een beetje met borstels deed tuttelen. ik ben hem toen naar een week gaan rijden en de dierenarts heeft zijn koker en piemel een keer gewassen en het was over. hij raadde mij aan om een geen geval betadine te gebruiken omdat dit veel te agressief was. badedas of zwitsalbaby shampoo zou beter zijn.

nu moest hij op zijn negentiende door een vervelende blessure noodgedwongen rustig aandoen en weer een ontstoken koker tot gevolg, deze keer is het echter hardnekkiger. nu verdoof ik hem een keer in de zoveel tijd zodat hij zijn penis uit zijn koker laat en ik hem goed kan wassen (wel met handschoenen aan omdat de klonten die eruit komen kankerverwekkend zouden kunnen zijn volgens mijn dierenarts). ik was hem dan meestal met babyshampoo en doe daarna een antibacteriele creme erop die van de dierenarts heb gekregen.

ik weet niet of dit jou probleem een beetje kan oplossen? maar wellicht heeft zorajee er iets aan.
Zorajee, het wil niet zeggen dat alle ruinen hier last van krijgen, ik ken genoeg mensen die al vrijwel hun hele leven in de paarden zitten en dit nog nooit meegemaakt hadden, dus je hoeft het niet te "treffen".

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:28

Uiteraard ga ik die betadine shampoo verdunnen met water en goed uitspoelen. Voor zover dat mogelijk is buiten in de sneeuw.
Ik gebruik dat heel vaak op open wonden e.d. en heb er nog nooit problemen van gezien.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:31

Pff odette! das echt wat voor jou
ik heb geen ervaring, maar ik hoop dat het goed komt joh. Is ie wel braaf? Of heel sjaggerijnig door de pijn of iets?
heb je nog een foto van je nieuwe zielepietje?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:33

Ik denk dat om te voorkomen dat ie onstoken raakt je er vooral van af moet blijven. Alles wat je op een penis smeert of waar je hem mee wast kan irriteren. Bij een wild paard word ie ook niet gewassen en die hebben toch geen ontstekingen. Ik heb zelf een hengst, die heb ik nu 2 jaar en heb nog nooit iets aan zijn penis of koker gedaan en hij heeft er dan ook nooit last van.
Ik heb net wat gegoogld en lees dat schoonmaken met veel water en milde desinfectanten en evt antibioticum zalf nuttig is. Als het paard er last van heeft dus.
Ik zal morgen wel proberen foto's te maken, geeft een wat duidelijker beeld.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:34

Als een paard voor langere duur een ontsteking aan de koker, penis, zaadleider of balzak heeft, zal er er geadviseerd worden om op de kliniek te gaan spoelen. Wat de inhoud van deze spoeling is, weet ik niet maar het is geen gewoon water.
Ze zullen dit 4 tot 6 x per dag uitvoeren. Het komt met regelmaat voor dat er een enorme klont vuil uit de urinebuis komt. Zolang zoiets niet eruit is, zal er altijd sprake zijn van terugkomende / chronische ontsteking. Vooral als het afweersysteem van het paard niet goed is.

Flink krachtvoer geven. Paard heeft veel energie te verbranden. Niet alleen om de kou te overwinnen maar nu ook omdat ie een ontsteking moet doorstaan en de medicijnen hem een flinke klap zullen geven. Hij zal zijn buikspieren optrekken waarbij vele paarden ook nog eens bijwerkingen krijgen (verzuring of belemmering in bewegingen)

Ik hoop voor jullie dat het helemaal goed komt.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:37

FahyaFemke schreef:
Pff odette! das echt wat voor jou
ik heb geen ervaring, maar ik hoop dat het goed komt joh. Is ie wel braaf? Of heel sjaggerijnig door de pijn of iets?
heb je nog een foto van je nieuwe zielepietje?

Hij schijnt heel lief te zijn, ik heb even gevoeld en toen deed ie niets. Hij stond toen wel te eten. Verder heb ik niet kunnen zien hoe ie eruit ziet want hij stond onder een stuk of 3 veel te grote dekens en het werd al donker. Het is een vosje met 4 witte benen, schijnt zelfs papieren te hebben, een poolse arabier is het. Hij schijnt wel heel mager te zijn door al die ellende.
De eigenaar had de dierenbescherming gebeld omdat ie ten einde raad was en zo kwam het beestje dus op mijn pad. Ik werk nl. bij de DB.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:41

Tinka schreef:
Ik denk dat om te voorkomen dat ie onstoken raakt je er vooral van af moet blijven. Alles wat je op een penis smeert of waar je hem mee wast kan irriteren. Bij een wild paard word ie ook niet gewassen en die hebben toch geen ontstekingen. Ik heb zelf een hengst, die heb ik nu 2 jaar en heb nog nooit iets aan zijn penis of koker gedaan en hij heeft er dan ook nooit last van.
Ik heb net wat gegoogld en lees dat schoonmaken met veel water en milde desinfectanten en evt antibioticum zalf nuttig is. Als het paard er last van heeft dus.

Een wild paard 'poetst' zijn penis door het dekken van merries.. Dus zij onderhouden hun penis eigenlijk wel goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:44

Downhill schreef:
Als een paard voor langere duur een ontsteking aan de koker, penis, zaadleider of balzak heeft, zal er er geadviseerd worden om op de kliniek te gaan spoelen. Wat de inhoud van deze spoeling is, weet ik niet maar het is geen gewoon water.
Ze zullen dit 4 tot 6 x per dag uitvoeren. Het komt met regelmaat voor dat er een enorme klont vuil uit de urinebuis komt. Zolang zoiets niet eruit is, zal er altijd sprake zijn van terugkomende / chronische ontsteking. Vooral als het afweersysteem van het paard niet goed is.

Flink krachtvoer geven. Paard heeft veel energie te verbranden. Niet alleen om de kou te overwinnen maar nu ook omdat ie een ontsteking moet doorstaan en de medicijnen hem een flinke klap zullen geven. Hij zal zijn buikspieren optrekken waarbij vele paarden ook nog eens bijwerkingen krijgen (verzuring of belemmering in bewegingen)

Ik hoop voor jullie dat het helemaal goed komt.

Ik denk dat dit van toepassing is na een castratie waarbij de wond ontstoken is.
Aangezien bij dit paard de penis is ontstoken is, kan je niet spoelen, het zit immers aan de buitenkant. De urinebuis daar moet je al helemaal van af blijven, daar zit ook geen klont vuil in, tenzij ie een blaasontsteking heeft en dat komt praktisch niet voor bij paarden. Als je de urinebuis zou spoeen dan zou je alle rotzooi naar de blaas toe spoelen, heel gevaarlijk dus. Ik denk dat je bedoeld de ingang van het preputium, oftewel de voorhuid oftwel de koker. Ik denk dat heel veel krachtvoer wel gevaarlijk vanwege het gevaar op hoefbevangenheid. Ik zou dan eerder kiezen voor iets met veel energie en weinig eiwit zoals pulp en maismeel. En dat ga ik dan ook geven om de medicijnen doorheen te doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:45

ik heb ook altijd geleerd om er van af te blijven..
nou heb ik het voordeel dat mijn paard erg laat gecastreerd is, dus hij schacht hem nog wel een uit ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:46

Mallodie schreef:
Tinka schreef:

Een wild paard 'poetst' zijn penis door het dekken van merries.. Dus zij onderhouden hun penis eigenlijk wel goed.

Niet elke hengst dekt merries, alleen de dominante hengst die bij de kudde hoort zal dat doen. De andere veelal jonge hengsten leven veelal in groepjes en komen niet in de buurt van de merrie's

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:50

Is het helemaal weggeweest nadat hij antibiotica heeft gehad, of is het toch gebleven maar dan in mindere mate?