Hoefijzers eraf halen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shartjec

Hoefijzers eraf halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:49

Hallo,
ik heb een paard gekocht, die nu op ijzers staat, maar ze absoluut niet nodig heeft.
hij staat rondom. Het is spekglad, in de weide is een stukje "betonplaat" waar de paarden hun kuilgras krijgen, dus daar staan ze vaak, ook daar is het super glad, en helemaal met ijzers, het is gewoon heel gevaarlijk.
De hoefsmid kan niet zomaar 1,2,3 komen, en het is gewoon heel dringend, dus het moet echt morgen.
Ik ga dus ijzers er morgen afhalen, maar gaat dat lukken met de hand ?
en hoe ?

groetjes Sammie
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-12-09 23:29, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Cursief uit de tekst gehaald voor een betere leesbaarheid.

Captain

Re: Hoefijzers eraf halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:50

Waarom bel je niet even een hoefsmid?

Marian0557

Gewoon even de smid bellen, voordat alles mis gaat.

Karenx

ik heb geen idee of het met de hand kan, maar ik zou toch maar een hoefsmid laten komen ;)

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:50

Hannah_Menno schreef:
Waarom bel je niet even een hoefsmid?

heb ik gedaan, maar hij kon er ook niet echt veel over vertellen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:52

Hoe bedoel je dat? Als je een goede smid hebt, weet hij wel of de ijzers er onder moeten blijven, of dat ze er onder weg kunnen.

Showpony

Waarom zelf gaan lopen klooien!? Goede stand van een paard zijn voeten is ZO belangrijk.
Bel gewoon de hoefsmid en bespaar jezelf en je knol een hoop potentiële ellende..

PS is er niet iemand op je stal die er handig in is?
Het uithalen vd nagels zou ik nl echt niet aan een (sorry) leek overlaten.
T is toch een bepaalde techniek. Als er iemand bij je op stal staat die er ervaring mee heeft
zou ik liever dat proberen dan zelf een poging wagen.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 19-12-09 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Wat heb jij dan voor smid? :? Hij kan de ijzers er toch onder vandaan halen als jij dat vraagt?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:53

Ik zou er ook niet zelf aan rommelen.
Die nagels zijn omgeslagen en als je niet het juiste gereedschap hebt beschadig je de hoeven. Als de ijzers nog goed zijn kan je ze ook bewaren voor een volgende keer. Een hoefsmid kan ook nog even gelijk wat bijkappen.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:54

het probleem is dat de meeste hoefsmeden niet metteen morgen kunnen ?
of hebben jullie er wel een die werkzaam is in noordholland ?

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:56

Ja t is idd niet echt een fijne periode om even snel een smit te regelen.
Kun je niet gewoon de gouden gids pakken en gewoon een s gaan rond bellen. Leg je de situatie uit dat het best dringend is en in principe eenmalig.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:59

Showpony schreef:
Ja t is idd niet echt een fijne periode om even snel een smit te regelen.
Kun je niet gewoon de gouden gids pakken en gewoon een s gaan rond bellen. Leg je de situatie uit dat het best dringend is en in principe eenmalig.

oke, ik ga t denk ik vandaag proberen.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:01

Ik sprak net een dierenarts, die zei dat ik het zelf moest doen met een nijp tangetje! :?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:06

sorry vind dat heel slecht als ik al kijk na mijn paard die zelf eens een ijzer eraf wilde halen. ze had het ijzer zo mooi los gemaakt dat de halve hoefwand er mee af was gekomen.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:06

o0eefje0o schreef:
sorry vind dat heel slecht als ik al kijk na mijn paard die zelf eens een ijzer eraf wilde halen. ze had het ijzer zo mooi los gemaakt dat de halve hoefwand er mee af was gekomen.

je paard zelf dus, maar ik laat het mijn paard niet zélf doen haha.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:07

denk dat hij bedoelde dat je met een nijptang eerst aan de voorkant de nagels (dus het stukje wat is 'omgeslagen) er af moet proberen te knippen of proberen om te buigen. als je dat bij alle nagels gedaan hebt lukt het meestal wel om het ijzer er af te krijgen, maar echt ik vind het geen gemakkelijke klus.

En je moet echt heel erg oppassen dat alle nagels aan de voorkant goed los zijn anders beschadig je idd de hoef als je het ijzer er af wilt halen..

Zou het je nog steeds niet aanraden om het zelf toen, maar als je het zelf doet doe dan ajb voorzichtig.
Ga niet lopen wrikken enzo..

En ik zou iig nu alvast een afspraak maken met je hoefsmid, want ookal lukt het je
omn de ijzers er goed af te krijgen dan nog kun je niet je paard er zo bij laten lopen (paar dagen kan wel)
De hoef moet toch bekapt en afgerond worden. anders heb je dikke kans dat hij zn hoef flink beschadigd.
Laatst bijgewerkt door Showpony op 19-12-09 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:09

Weet waar je aan begint!
Misschien heb je straks hele andere spoed met je paardje. Ik zou hem tot de smid komt gewoon op stal voeren.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:09

Showpony schreef:
denk dat hij bedoelde dat je met een nijptang eerst aan de voorkant de nagels (dus het stukje wat is 'omgeslagen) er af moet proberen te knippen of proberen om te buigen. als je dat bij alle nagels gedaan hebt lukt het meestal wel om het ijzer er af te krijgen, maar echt ik vind het geen gemakkelijke klus.

En je moet echt heel erg oppassen dat alle nagels aan de voorkant goed los zijn anders beschadig je idd de hoef als je het ijzer er af wilt halen..

Zou het je nog steeds niet aanraden om het zelf toen, maar als je het zelf doet doe dan ajb voorzichtig.
Ga niet lopen wrikken enzo..

tja, dus als ik gen hoefsmid morgen kan regelen moet ik hem nog dag en nacht op glad weiland en beton laten staan ?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:10

Myca schreef:
Weet waar je aan begint!
Misschien heb je straks hele andere spoed met je paardje. Ik zou hem tot de smid komt gewoon op stal voeren.

dat kan niet. want dan moet ik met haar over het spekgaldde terrein naar de stal, dan glijd hij daar ook weer uit.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:11

Kan je hem niet ergens op stal zetten totdat de hoefsmid is gekomen?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:13

Myca schreef:
Kan je hem niet ergens op stal zetten totdat de hoefsmid is gekomen?

nee, ze heeft een hele grote schuilstal maar daar gaat ze niet in, ook niet als ik er hooi ofzo in doe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:13

Op zich kun je best zelf ijzers van onder je paard vandaan halen. Zeker als ze al een beetje loszitten is dat best te doen, als je een beetje gereedschap hebt.

Maar waarom zou je de ijzers er onder vandaan halen? Heb je uberhaupt al gezien dat zich ijsklompen vormen? Heb je al gezien dat ze uitglijdt?

Ik heb er hier nl ook een paar op ijzers in de sneeuw staan (en op het harde met gladde sneeuw) en die redden zich best. Geen ijsklonters (ja, er vormt zich best een 'vulling' van de voetzool, net als bij de paarden zonder ijzers, en die vallen er na een tijdje gewoon uit), en geen glijpartijen. Ze amuseren zich kostelijk, lopen gewoon te rennen en te doen in de wei, geen enkel probleem.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:16

ja ik snap je situatie, het ie kiezen tussen 2 kwaden..
Kun je niet strooien met zout en zand op de platen??

En sorry verder ben ik het er echt niet mee eens dat je best wel zelf even de ijzers er zelf af kunt halen.
Je moet toch wel een beetje weten waar je mee bezig bent. Helemaal als ze dus nog gewoon muur vast zitten.
Volgens mij was er nl geen sprake van een al los zittend ijzer.

PS heb je al geprobeerd of je een oude sok (of iets in die trant) om de hoeven kunt krijgen?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 19:20

Goed nieuws ik heb een hoefsmid te pakken die maandag de ijzers er af kan halen!
dan hoef ik dat niet zelf te doen.
ja ik heb gezien dat ze al bijna uitgleed, en ze vind het zelf ook een probleem!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:21

Aw das super fijn! nou problem solved!!