Fatale narcose.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tellisto

Fatale narcose.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 23:05

Hoi allemaal,

Ik lees veel op bokt, maar schrijven doe ik niet zo veel.
Alleen als ik echt wat bijzonders heb schrijf ik, misschien dan, als ik mijn hart wil luchten.

Ik heb een beetje veel pech met paarden de laatste tijd.
Zo'n elf weken geleden heb ik onze shet af moeten laten maken omdat die een zwelling had op de blaas die dermate op de zenuwen drukte dat ze blijvend incontinent was. Twee weken later al, vond ik bij toeval een leuke shethengst bij ons in de buurt die helemaal aan mijn verwachtingen voldeed. Super braaf, kindvriendelijk, opgevoed en netjes betuigd. Alleen zijn geslacht, het liefste had ik een merrie, maar zeker geen hengst. We hebben drie merries op stal, dus dat is gewoon niet handig. Na aanvankelijk wat twijfel toch gekocht.
Mijn zoontjes van 3 en 6 waren echt vriendjes met hem, ze konden alles doen met hem. Heerlijke pony.
En dus liet ik hem afgelopen donderdag castereren zodat hij in de toekomst niet meer alleen hoefde te staan.

Helaas heeft het niet zo ver mogen komen. Zodra hij de narcose kreeg was hij vertrokken!!!
Zo snel..., zo makkelijk..., zo oneerlijk..., zo onverwachts!
Ik ben er helemaal kapot van...., Waarom??
Hij heeft geen pijn geleden.

Ik heb overal info opgevraagd. Er is niets over te vinden op het internet, het gebeurd ook vrijwel nooit.

Redenen kunnen zijn:
Intra-arterieel ipv intra-veneus gespoten, dus in de slagader. Maar er kwam duidelijk donkerrood bloed, dus dat is het niet.
Overdosering misschien, maar ze heeft hem "gewogen" dmv een meetlint om de buik, op de plaats van de singel. 160 kilo lijkt me reëel voor een drie en halv jarige shet van 97 cm.
Verder denk ik aan een hartafwijking, maar hij was altijd super fris en kon heerlijk scheuren door het land, hoewel hij de laatste keer voor de wagen misschien iets minder fit was. Echter niet zorgwekkend.

Het enige dat me opviel:
We hebben hem in de stal gelegd zodat de kinderen afscheid konden nemen. 's Avonds zag ik dat er bloed uit zijn neus kwam en toen we hem weg hebben gehaald zag ik dat er behóórlijk wat bloed uit zijn andere neusgat gekomen was. Ik heb echter niet het gevoel gehad dat hij het benauwd heeft gehad, hij stopte gewoon met ademhalen.

Wat weten jullie van deze gebeurtenis? Ooit wel eens wat van gehoord?
Ik vind het fijn om mijn verhaal te delen, want ik baal er verschrikkelijk van.

Weet je wat nog het ergste is: Zijn naam was "Survivor"!!

Dank jullie wel.

Wilawander

Re: Fatale narcose.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:29

Wat een verschrikkelijk verhaal. Ik kan je niet verder helpen. Heb zoiets nog nooit meegemaakt bij alle Operaties waarbij ik heb geassisteerd. Wil je wel veel sterkte wensen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:31

Het gebeurt wel vaker bij shetjes, wij hebben ooit eens een klein shetje op stal gehad die op stal werd gecastreerd. Hij was met moeite weer uit de narcose te halen. En hier op bokt is ook een geval geweest van een shetje die helaas bij de narcose is overleden...

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:33

Ohh wat vreselijk!! Wij hadden op stal ook een klein shetje en een meisje op stal wilde hem erg graag hebben, toen ze ging trouwen hebben we hem met zijn alle gekocht en gegeven als huwelijkscadeau :) Alleen toe ze hem liet castreren, gebeurde hetzelfde als jou, hij is niet meer uit de narcose gekomen, echt vreselijk!! Zlefs de da stond toen met dr mee te huilen....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:35

Wat vreselijk voor jullie. Je kindjes zullen er ook wel stuk van zijn. :(:) Dit is echt zo oneerlijk. De enige troost is nog dat hij niet geleden heeft.... Dat er bloed uit zijn neusje kwam.. Ja ik kan je alleen vertellen dat mijn merrie na een ongeluk (gebroken been) ingeslapen is door de veearts en de volgende morgen ook veel bloed uit de neus verloor. Dat was een kerngezond paard. De man van de GD die haar op kwam halen voor een pathologisch onderzoek vertelde dat de bloeding kwam door de grote hoeveelheid gif die de DA ingespoten had. Maar dat is bij jou shetje niet gebeurt. Dus de oorzaak daarvan kun je eens vragen aan je DA.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:36

je hoort het inderdaad vvaker bij shetjes...maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:40

als het wel vaker gebeurd begin ik nu toch wel te twijfelen over de hoeveelheid narcose.. Shetjes zijn toch op zich wel sterke pony's die hoge leeftijden kunnen halen, dus hartproblemen lijkt me sterk..

In elk geval sterkte! Heb je de da gebeld met dat verhaal van bloed uit zijn neus? Misschien kan die je nog wat wijzer maken hierover..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:48

mijn vriendin is zo ook haar paard verloren,alleen dat was door teveel narcosemiddel.
Ik twijfel in jou geval of er ook niet teveel middel is gebruikt,waarom niet plaatselijk verdoven?
Oudere hengsten breng je onder gehele narcose....op de kliniek.
(dit is dus de reden waarom mijn shet en fries nog hengst zijn)
Sterkte ermee!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:56

Ja overdoasering komt bij shetjes enorm vaak voor. Dat klopt wel. Heb mijn eigen mini dit jaar bijna verloren aan een overdosering Phenylbutazon, die volgende de betreffende DA heel normaal was. (was de dosering voor een paard van 600 kg ipv hooguit 100kg)

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 00:51

Bedankt voor jullie lieve reacties, dat is wel fijn.

Kennelijk gebeurd het toch vaker begrijp ik uit jullie verhalen.
Overdosering zou wel mogelijk kunnen zijn alleen vraag ik me af of hij dan niet eerst in een soort shock terecht zou komen? Na de narcose hield hij direct op met ademhalen, ook het oogreflex was direct weg. Na hartmassage heeft hij nog twee keer adem gehaald, maar dat was het. Misschien was hij minder dan 160 kilo, mijn man heeft hem eigenhandig in de mini-tractor kunnen leggen, om hem naar stal te brengen. Verder werkte de eerste sedatie ENORM snel en sterk, dat had ik nog nooit zo gezien. Volgens de dierenarts was dát echter volledig normaal.

Shetten zijn te klein om staande te castereren, dan kan je er gewoon niet bij. Daarom wordt het ook bij shetten vaak onder gehele narcose gedaan. Het schijnt liggende ook minder complicaties te geven...

Ja, de jongens zijn er ook heel verdrietig onder. Die snappen het amper. Het is al de tweede pony in zo´n korte tijd, dat kunnen ze eigenlijk niet bevatten. Om het verdriet te verzachten zou er misschien toch weer een pony moeten komen, maar ik durf even niet meer.
Morgen ga ik bij de dierenarts langs, ik wil er toch graag nog even over praten.

Bedankt!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:05

Hoe kleiner een dier, hoe moeilijker de narcose te doseren is. Onder de paarden zijn shets doorgaans de kleintjes, waardoor die vaker "overgedoseerd" worden, maar ook bij een correcte dosering moeilijker uit de narcose ontwaken. Ook is wegen mbv een meetlint minder accuraat dan echt op de weegschaal.

Kan dus gewoon "pech" zijn....
Wel erg verdrietig voor jullie... en natuurlijk het dier, al heeft die daarvan niet geleden.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 10-12-09 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:06

Niet geheel gelijk, maar wij hebben op stal een paard gehad die een paar minuten na de inenting neerviel en overleed aan een allegische reactie, dit gebeurde misschien eens in de 10 miljoen gevallen, maar het zal je maar gebeuren. Misschien kon dit paardje ook niet tegen een bestanddeel in de narcose.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:11

Jessix schreef:
als het wel vaker gebeurd begin ik nu toch wel te twijfelen over de hoeveelheid narcose.. Shetjes zijn toch op zich wel sterke pony's die hoge leeftijden kunnen halen, dus hartproblemen lijkt me sterk..

In elk geval sterkte! Heb je de da gebeld met dat verhaal van bloed uit zijn neus? Misschien kan die je nog wat wijzer maken hierover..

ht hart van onze shetter bleek bij jaarlijkse keuring op 7 jarige leeftijd ook niet honderd
zegt dus helaas niet veel
is gecastereerd met plaatselijke verdoving
narcose zou ik persoonlijk indien je de mogelijkheid hebt niet voor kiezen
er kan altijd iets niet goed gaan , ongeacht leeftijd of gezondheid

ts zwaar voor jou zwaarder voor je kinderen
heel veel sterkte allen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:16

Arme kids zeg, dat is wel heel heftig! Is ook eigenlijk niet meer uit te leggen he. Heel veel sterkte voor je kleine mannen! Ik vrees dat je er nooit achter zult komen, hartafwijking is het meest voor de hand liggende, misschien een verkeerd middel? Spierverslapper i.p.v. narcose? iig heel veel sterkte!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:22

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 01:28

Sommige mensen gaan nu wel erg ver met gissen naar de doodsoorzaak.

Wel lief bedoeld, maar maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Tellisto kun je niet een afspraak maken met je da, en en hem je vragen en twijfels stellen?

In ieder geval heel veel sterkte!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:11

wat vreselijk!!
Heel veel sterkte

Danielle

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:09

Het meten met een buiklint is niet echt betouwbaar. Volgens zo'n lint zou mijn paard rond de 500 wegen maar geeft toch echt 700 aaan op de weegschaal.

Shetjes zijn zeer moeilijk in te schatten wat ze wegen.

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:19

Heb dit net een paar dagen geleden ergens anders verteld.
Het was dood eng. Ik was ook heel bang voor de afloop zoals bij jullie. Sterkte ermee.

Mijn Storm is vorig jaar ook gecastreerd op 8-jarige leeftijd.
"Wat moet ik zo'n kleintje nou weer geven", zei de da.
Enfin, geholpen, "Hou hem zo lang mogelijk aan de grond". Nou dat was niet moeilijk. Mijn mannetje deed het bijna niet meer. Ademhaling stopte tot 3x , hij zakte helemaal weg. Zijn oog was ook even "dood", je ziet het leven er dan uittrekken. Heb 1 neusgat dicht geknepen, beademt en hem "wakker" geschud, mijn lieverd ging het weer doen en heeft nog 10 minuten als een circuspaardje op zijn gat gezeten, met voorpootjes gestrekt. Langzaam kwam de bloedsopmloop weer op gang en daar was hij weer.

Moeilijk voor dierenartsen.. Blijkbaar toch teveel gehad.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:24

wat raar, kleinere huisdieren kunnen toch ook onder narcose, een shet is dan voor een paard achtige wel klein, maar niet bepaald een echt klein dier!

misschien dat het iets met de bloedsomloop te maken heeft dan, dan narcose schijnbaar anders werkt bij shetlandpony's?
ik had er zelf nog nooit van gehoord!

wat onzettend naar voor de TS, en voor haar kinderen.

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:27

Wat een afschuwelijk gebeurtenis. Ik heb het ook wel vaker om mij heen gehoord. Ook bij andere diersoorten, maar ook bij mensen komt het wel eens voor. Een narcose is nooit zonder gevaar.
Ik zou net als Nicole 3939 zegt, een afspraak maken met je DA, dan kan je in alle rust je vragen stellen.
Heel veel sterkte.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:32

Marigold schreef:
wat raar, kleinere huisdieren kunnen toch ook onder narcose, een shet is dan voor een paard achtige wel klein, maar niet bepaald een echt klein dier!

misschien dat het iets met de bloedsomloop te maken heeft dan, dan narcose schijnbaar anders werkt bij shetlandpony's?
ik had er zelf nog nooit van gehoord!

wat onzettend naar voor de TS, en voor haar kinderen.

Huisdieren kan je zeer nauwkeurig tot op een gram wegen bij shetlanders is dat gissen. Grote paarden kunnen narcose beter verwerken.

De middelen die gebruikt worden voor de euthanasie zijn eigenlijk ook narcose middelen die overgedoseerd worden, dus een overdosis narcosemiddel voert tot de dood. (kan)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:33

Wat vreselijk, echt heel veel sterkte, voor jouw en je kids...

Wat betreft de narcose ongeveer 1 op de 1000 (meeste praktijken hebben tegenwoordig een nog lager sterfte cijfer geloof ik) overleeft een narcose niet, het is een risico wat je altijd loopt als je een beest onder narcose brengt.

Heb zelf meerdere stages op klinieken gelopen en het 1 keer meegemaakt, operatie was helemaal goed gegaan, paard was aan t bijkomen en opeens viel die om. (en dit was geen shet, maar een behoorlijk paard)

karinstubbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:36

Hallo,O wat vreselijk allemaal zeg!
Ik heb ook zoiets meegemaakt 2jaar terug met onze pony.
je weet niet wat je overkomt!ik wens jullie heel veel sterkte toe.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:57

Natuurlijk is een narcose altijd een risico, maar ja hoeveel paarden worden er niet gecastereerd.
Ik ga er liever niet van uit dat het fout gaat. Ik had van te voren informatie op het internet gezocht en aan de hand daarvan was ik blij dat de DA het liggende zou doen. Dat scheen toch echt beter als ik de info moet geloven.
De DA heeft zelf een hengstenstation en werkt er als DA naast. Ik heb ook gelest bij haar. Ze moet vaak hengsten castereren. Daarom koos ik in dit geval voor haar.
Ik denk niet dat ze echt wat fout heeft gedaan behalve dan dat hij misschien meer heeft gehad dan hij hebben kon. Maar omdat ze hem ook heeft "gewogen" kan ik haar dat niet kwalijk nemen. Ze kan moeilijk een weegschaal meenemen.
Ik ben vandaag bij haar geweest en de "bloed uit neus" vraag gesteld. Ze denk dat hij mogelijk een zwakke plek heeft gehad in een van zijn bloedvaten, die onder de fysieke stress is geknapt. Maar het blijft gissen... en uiteindelijk krijg ik hem er niet mee terug.
En ja Buitenlust, jij hebt goed en adequaat gehandeld door hem direct te beademen. Dat heb ik mezelf wel kwalijk genomen, ik was niet adequaat. Ik had hem ook moeten beademen.
Het is raar, we hebben zelf een melkveebedrijf met 210 melkkoeien. Dieren heb ik vaker dood zien gaan, maar zo makkelijk en onverwachts als het bij deze pony ging, heb ik nooit kunnen verwachten. Ik stond er gewoon niet bij stil dat dat zou kunnen gebeuren. Ik vertrouwde misschien ook teveel op de veearts.
We krijgen hem niet meer terug...gewoon bah!

Ik wil wel een foto plaatsen, maar hoe doe ik dat?