Hallo bokkers mijn paard had ineens allemaal bultjes op zijn huid en het zag er niet zo mooi uit is de DA gekomen en bloed getrokken nu blijkt dat ze de huidziekte Pemphigus Foliaceus heeft ze krijgt nu al een tijdje medicatie en zijn het nu aant afbouwen haar huid is bijna terug gaaf alleen zit er nog korsten in haar haren
heeft hier iemand ervaring mee? als het weg is gebleven, wat voor invloed het heeft op het paard e.d mijn paardje is nog maar 2 jaar
wilma123
Geplaatst: 29-12-09 20:32
Hallo, Bij mijn haflinger is ook Pemphigus geconstateerd Hij heeft het al 2 maanden en krijgt al die tijd medicijnen we gaan nog een maand door en dan afbouwen kijken of hij het red 50/50 kans volgens de D.A. Groetjes Wilma
Ik heb wel foto`s maar ik weet niet hoe ik ze hier moet opzetten Het zijn inmiddels geen bultjes meer maar pusserige, kale, open plekken....
puma
Geplaatst: 31-12-09 18:28
Wilma, ik ben heel benieuwd naar jouw foto 's. Mijn paard moet volgende week voor onderzoek naar Utrecht met dezelfde bulten zoals jij ze beschrijft. De veearts heeft al diverse dingen gedaan en onderzocht maar we zijn er nog niet uit wat het is. Er wordt gedacht aan een allergie voor het een of ander .. Hij staat nu weer aan de antibiotica en ziet er afschuwelijk uit met korstige harde bulten maar ook open/ontstoken bulten.
je moet de link van de foto plaatsen tussen [img]link[/img] je moet de fotos eerst uploaden bij "mijn album" ofzoiets ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet mijne zat vol met korstjes gelukkig geen kale plekken ze is nu een maand van de medicatie af khoop echt dat het zo goed blijft gaan geef haar nu wel vitaminen enzo,
wilma bedoel je met die 50/50 dat je paard kan sterven?
als je pemphigus foliaceus intypt op google kom je veel info tegen
amosje
Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-09 18:36
even een foto gevonden op het net.. zo zag het er bij die van mij uit over zin hele lijf
Hier spreekt men over een biopt om het te kunnen vaststellen, niet simpel bloed trekken.
wilma123
Geplaatst: 31-12-09 18:51
Ja, als hij niet beterder word en zonder de medicijnen kan zal hij moeten inslapen, helaas maar we proberen nog 1 maand(hij is nu 2 maanden ziek Ik probeer straks wat foto`s erop te krijgen
Bah wat ontzettend naar... Onze Fjord heeft sinds afgelopen augustus al Phemphigus, maar is in januari door een biopt zeker geworden. Hij staat nu sinds 5 maanden op de Pred. Helaas is het ook bij hem aflopende zaak ben ik bang...
wilma123
Geplaatst: 07-05-14 06:27
Ja moeilijk, mijn haflinger had op een gegeven moment echt bijna geen huid/haar meer toen kreeg hij toch weer haar wel wit maarja.Hij viel erg,kon heel moeilijk lopen, kreeg pred. en speciaal beslag ivm. hoefbevangen af maar na 4 maanden kreeg hij toch weer opnieuw open plekken en hebben samen met de dierenarts hem in laten slapen.PS de mijn kreeg het waarschijnlijk als reactie op z`n enting..... Het is al 4 jaar geleden trouwens ipv. 4 mnd. zoals ik schreef in m`n vorige bericht!!!
rensju
Geplaatst: 07-05-14 07:15
Mijn shet had het ook, na allerlei andere behandelingen dit eindelijk ontdekt. Alle huid en haar ging eraf, stond op prednison maar het was ipv stoere hengst een zielig hoopje geworden. Heb hem in maart vorig jaar in laten slapen. Ik hoop dat de jouwe het wel doet op de pred.
oke maar z`n huid/haar zit er dus nog wel op? Bij die van mij was alles eraf en dat in een hele strenge winter.... elke dag dik inpakken en savonds alle dekens weer wisselen en wassen
Ja hij heeft al z'n haar weer/nog (het was er wel deels af)
Maar ik moet heel eerlijk zijn: ik denk dat als dat gebeurd het klaar is... Ik vind persoonlijk een helemaal kaal paard - zonder uitzicht op nog enige verbetering - te ver gaan. Ik wil liever niet dat hij dat hoeft mee te maken.
Nee dat klopt, het is ook heel lastig, soms gaat het weer even wat beter en heb je weer hoop en dan gaat het weer minder......die twijfel en onzekerheid maken het heel moeilijk om een beslissing te nemen waar je de rest van je leven achter kan staan en vrede mee moet hebben.Sterkte
Mist
Geplaatst: 07-05-14 20:25
Ik weet niet of het hetzelfde is, maar misschien kunnen jullie het opmaken uit het verhaal. Vroegah, 20 jaar geleden had ik een buurvrouw die een stuk of 8 paarden had, halfs en shets. 1 van de halflingers had ook bulten en open pusserige wonden. Omdat ik hun paarden ook af en toe verzorgde als ze een weekend weg waren weet ik dat ze iig dachten dat het ook te maken had met muggen. Ik moest dit paard pas smorgens om 10uur buiten zetten en om 15.00uur weer naar binnen. En dit ging zeker niet om zomerexceem maar de bulten hadden volgen hun DA ook te maken met muggen. Het paard stond in een stal wel met open luiken ed. maar met een hor ervoor + een ventilator in het plafond van de stal. Hij kreeg idd ook pred.
Wellicht was wat dit paard had niet hetzelfde, maar ik zet het hier toch maar even neer voor de zekerheid. Dit paard is toen wel heel erg opgeknapt, hoe het ooit afgelopen is weet ik echter niet omdat ik op een gegeven moment het huis uit ging en ik heb ze eigenlijk nooit meer gezien.
Bij mijn pony begon het met lusteloosheid, weinig eten en koorts. Na enkele weken (waarin hij voor koliek en daarna voor een ontsteking behandeld is) ontdekten we een enorme zak oedeem onder zijn buik, hoge koorts en huid/haaruitval. Toen biopten genomen en op de prednison. Ik heb misschien nog wel fotos?