Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 17:44

Andor is een 17 jarige ruin en zostraks tijdens het uitmesten ontdekten we dat hij nauwelijks gemest had.
Tijdens een rondje met 2 paarden wandelen kreeg hij halverwege flinke diarree.
Toen we terugkwamen leek het ons beter de paarden vervroegd op stal te zetten. Andor ging op stal direct plassen (wat hij normaal doet) en de urine was roodbruin donker gekleurd.
Verder oogt hij niet ziek, hij eet zijn hooi gewoon, drinkt gewoon en stond al tegen de boxdeur aan te trappen omdat hij zijn krachtvoer wou.

Temperatuur was bij de 1e meting 36.9 en 2e meting kort daarna 37.1.

Dierenarts is direct gebeld, heb natuurlijk gevraagd naar de atypische myopathie, maar dat leek hem onwaarschijnlijk.
Onze paarden staan overdag op een zandpaddock met nagenoeg onbeperkt ruwvoer & 's nachts op stal met ook voldoende ruwvoer.

Aan krachtvoer krijgt hij wat muesli zonder en ecobrok, met wat natuurkruidenmix, zonnebloemolie & glucosamine (voor zijn gewrichten).

De DA vroeg direct naar het rijden, mijn zusje heeft de laatste tijd niet echt fanatiek gereden (wel wat grondwerk en vd) en gister een half uur met hem gereden in de bak.
Hij dacht zelf aan een lichte spierbevangenheid.
Andere optie was misschien zand of wormen in de darmen. Ik heb hem idd van het weekend tijdens het naar de paddock brengen betrapt op een paar happen zwart zand eten.

Misschien ook wel belangrijk om te vermelden, 5 dagen terug kwam hij 's avonds op stal en begon met vlas happen. Heeft hij nog nooit gedaan, hij zat echt een paar happen te eten. Nadat we het vieze met het schone wat hadden vermengd, deed hij het niet meer en begon hij toch rustig aan zijn hooi waar hij eerst geen zin in had.
Temp. was toen 38.0 (zijn normale temp. is ongeveer 37,6) 's avonds laat was hij nog steeds hooi aan het eten en 's nachts om half 3 toen ik ging kijken was hij nog steeds beetje aan het eten.
De volgende ochtend was zijn temp. 37.6

Net weer bij hem gekeken en hij eet gewoon.
DA wil nu graag urine en mest van hem hebben, verder liggen er Equest spuiten voor me klaar.

We houden hem goed in de gaten, gelukkig staan de stallen hier in de achtertuin dus kan er zo heen lopen.
Dierenarts wordt gebeld als ik het niet vertrouw.

Wie herkent dit?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:55

er zijn gevallen bekend van paarden met AM die ogenschijnlijk nergens last van hadden, geen pijn toonden, gewoon bleven eten, terwijl het proces van de ziekte zich voortzette in hun lichaam.
(dit heb ik gelezen in een uitgebreid engelstalig verslag waarvan de link te vinden is in het centrale topic).

ik begrijp dat je DA AM onwaarschijnlijk vind, omdat het paard niet op de wei stond etc.. maar ondertussen is er te weinig over de ziekte bekend om het echt uit te kunnen sluiten vind ik.

donkere urine was (meen ik te hebben gelezen) ook een teken van iets anders..maar kan er even niet meer op komen...

gohya

Re: Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:59

Heb donkere urine ook niet iets met de Nieren te maken?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:12

Ik zou absoluut bloed laten prikken om spierbevangenheid uit te sluiten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:33

Bedankt voor jullie reacties!
Ben net weer bij hem geweest, hij eet nog steeds zijn hooi en hij heeft ook weer gedronken.
Ter hoogte van de nieren lijkt het hard, hij heeft ook ontzettend veel darmgeluid, je hoort het al op een afstand.

Heeft hij om 8 uur niet gemest, ga ik de DA bellen, wel in overleg het is namelijk niet mijn eigen paard.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:35

Houd je ons wel op de hoogte?
IK ben wel heel benieuwd wat hij mankeerd.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:36

gohya schreef:
Houd je ons wel op de hoogte?
IK ben wel heel benieuwd wat hij mankeerd.

Ik ook, succes.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:51

Bojangles: wat balen zeg, naar voor Andor en vervelend dat je niet weet wat het is! :(:)

Geen ervaring mee, maar ik weet dat donkere urine een verschijnsel is dat voorkomt bij spierbevangenheid en vergiftiging.

Als er sprake is van vergiftiging, kan er een probleem zijn met de lever en zijn de slijmvliezen geel van kleur, dat zou je nog eens kunnen checken.

(Zal verder nog even googlen voor jullie, of ik nog iets vinden kan ...)

edit: ook bij Lyme na tekenbeet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:57

donkere urine is ook een teken van uitdroging. Wanneer je lichaam gehydrateerd is dan heb je lichte urine, wanneer het uitgedroogd raakt dan kan de urine een heel erg diepe donkere kleur hebben. heb je zijn huid opgetild? Springt het dan gelijk terug?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:58

Ja lever zat ik zelf ook evt. aan te denken.
Enige wat hier in de bak ligt zijn eikebladeren, maar die heb ik ze eigenlijk nog nooit echt zien eten en we hebben ze bij voorzorg al zoveel mogelijk weggeharkt uit de paddock in geval dat.
Verder zou ik niet weten wat hij anders binnengekregen zou kunnen hebben... :?
Ook krijgen ze hier echt zo goed als onbeperkt hooi, in diepe grote bakken zodat ze nagenoeg niks uit het zand eten.

Slijmvliezen leken okee, maar ik zal straks even met de zaklamp beter kijken.
De lamp in de stal is niet superfel namelijk.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:59

LecyTinker schreef:
donkere urine is ook een teken van uitdroging. Wanneer je lichaam gehydrateerd is dan heb je lichte urine, wanneer het uitgedroogd raakt dan kan de urine een heel erg diepe donkere kleur hebben. heb je zijn huid opgetild? Springt het dan gelijk terug?

Het was echt donkerrood/bruin en beetje bij beetje verschilde het ook elke keer van kleur als je goed keek.
Huid nog niet gecheckt, ga ik zo direct doen, moet nu eerst eten.

Zal pols en ademhaling ook even goed checken en nog een keer temperaturen.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:01

ja ik herken het

zweet ie ook erg is zijn ademhaling onrustig trillende spieren in zijn achterbenen?
het kan ook spierbevangenheid zijn met wat symptomen van atypische myopathie

ja klinkt raar maak het kan mijn paard heeft het gehad
een is er helaas aan dood gegaan
ik zou hem erg goed in de gaten houden;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:02

het kan namelijk zijn dat hij niet genoeg electolieten ( schrijf ik dat goed) heeft en door het diaree dus een vorm van uitdroging heeft. Vooral doordat het kouder is zal hij niet zo snel de neiging hebben om heel erg veel te drinken. Dat hij dus gewoon niet meer is gaan drinken, maar wel meer vocht heeft verloren. Vooral oudjes kunnen daar wel s last van hebben.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:02

Nee hij zweet niet, ademhaling is niet onrustig en hij heeft geen trillende spieren.
Hebben vanmiddag zelfs nog een grote wandeling gemaakt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:03

LecyTinker schreef:
het kan namelijk zijn dat hij niet genoeg electolieten ( schrijf ik dat goed) heeft en door het diaree dus een vorm van uitdroging heeft. Vooral doordat het kouder is zal hij niet zo snel de neiging hebben om heel erg veel te drinken. Dat hij dus gewoon niet meer is gaan drinken, maar wel meer vocht heeft verloren. Vooral oudjes kunnen daar wel s last van hebben.

Hij drinkt voldoende, zowiezo vandaag heeft hij bij binnenkomst in de stal een tijdje gedronken en toen ik zostraks keek dronk hij nog een keer.
Maar dat weet ik dus niet zo.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:34

Getsie Joyce en Jaydee, wat naar! Ik kan je geen advies geven, maar wel heel veel sterkte! Hopelijk komen jullie er gauw achter wat er mis is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:48

ik maak even een zijsprongetje :D

hoe lang krijgt hij die glucosamine al?
ik kan het natuurlijk nu nergens meer vinden,maar meende ergens gelezen te hebben dat de calcium in glucosamine nierstenen zou kunnen veroorzaken?
misschien toch iets om rekening mee te houden hoor,al weet ik niet of bij nierproblemen ook diarree hoort

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:52

tekenziekte hoef je niet bang voor te zijn...dan hebben ze 40 + koorts.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:57

Mijn enige ervaring met donkere urine is bij een paard met een flinke darmontsteking. Kwam door de afbraak van dode bloedcellen.
Paard toonde al een paar dagen niet lekker, niet echt ziek, er was niet echt een vinger op te leggen. Vervolgens kwamen er lichte koliekverschijnselen en is hij naar de kliniek gegaan voor uitgebreider onderzoek, maar pas bij de operatie werd het echte probleem zichtbaar.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:23

ellepel schreef:
ik maak even een zijsprongetje :D

hoe lang krijgt hij die glucosamine al?
ik kan het natuurlijk nu nergens meer vinden,maar meende ergens gelezen te hebben dat de calcium in glucosamine nierstenen zou kunnen veroorzaken?
misschien toch iets om rekening mee te houden hoor,al weet ik niet of bij nierproblemen ook diarree hoort

Zijn net deze week weer mee begonnen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:31

Grit schreef:
Mijn enige ervaring met donkere urine is bij een paard met een flinke darmontsteking. Kwam door de afbraak van dode bloedcellen.
Paard toonde al een paar dagen niet lekker, niet echt ziek, er was niet echt een vinger op te leggen. Vervolgens kwamen er lichte koliekverschijnselen en is hij naar de kliniek gegaan voor uitgebreider onderzoek, maar pas bij de operatie werd het echte probleem zichtbaar.

Ja dat zei mijn DA ook, het kon ook een evt. darmonsteking zijn.

Hebben net weer gekeken en alles gecheckt.
-Heeft nog niet gemest, plassen weet ik niet.
-Al zijn hooi opgegeten
-Dronk nog een keer toen we erbij stonden
-Temp. is nog steeds 37.1
-Ademhalingsfreq. is normaal, hij duwt alleen wel wat met de buik tijdens de ademhaling
-Polsfreq. is normaal
-Slvl ogen zijn normaal, in de mond ook, crt is ook goed
-Turgor hals redelijk goed mag voor mijn idee wat vlotter
-Heb spieren in de achterhand gecheckt, niet pijnlijk
-Darmgeluiden die je op 2 meter afstand nog duidelijk hoort, had nu ook wat last van winderigheid af en toe.

Hij stond net als een idioot tegen de boxdeur te trappen, hadden lijnzaad gemaakt nanelijk.
Hij at z'n lijnzaad en luzerne als een bouwvakker.
En nu staat hij weer achter een portie hooi.

Als hij met een uur nog niet gemest heeft ga ik de DA weer bellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:39

Als ik het zo lees denk ik eerder aan maag/darmproblemen zoals koliek door gifstoffen. Daar past de diaree, de verharde spieren, donkere urine (afvalstoffen) goed bij.
Mijn paard heeft hier regelmatig last van. Je denkt dan eerder aan een spierprobleem of bevangenheid maar is dan een gaskoliek die mild verloopt.

Ik tip op gaskoliek en zou de dierenarts laten komen om hem te laten afluisteren

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:43

Jups zit ook behoorlijk veel gas in de darmen.
Dat voel je ook aan de buitenkant en je hoort het natuurlijk ook.
Wil hem nog heel even de gelegenheid geven om misschien te mesten, aangezien ik net gekookte lijnzaad met luzerne en flink wat olie heb gegeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:44

Wilawander schreef:
Als ik het zo lees denk ik eerder aan maag/darmproblemen zoals koliek door gifstoffen. Daar past de diaree, de verharde spieren, donkere urine (afvalstoffen) goed bij.
Mijn paard heeft hier regelmatig last van. Je denkt dan eerder aan een spierprobleem of bevangenheid maar is dan een gaskoliek die mild verloopt.

Ik tip op gaskoliek en zou de dierenarts laten komen om hem te laten afluisteren

als er koliek in het spel is met echt veel gifstoffen moet het oogroze bloedrood zijn...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:46

Het oogwit is gewoon normaal.