echt het hele jaar hengstig... iemand oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

echt het hele jaar hengstig... iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 20:00

zoals de titel al zegt. mijn merrie is dus echt het hele jaar door hengstig en eigenlijk ook non-stop.
dus niet een week en dan klaar. nee zorda er een paard aan haar snuffelt staat ze er meteen klaar voor.
de DA heb er een keer naar gekeken omdat ze niet drachtig wilde worden en die zei dat ze meerdere eicellen had en niet genoeg hormoon om te eitjes te laten springen waardoor ze dus telkens er tegen aan blijft hangen. maar dat dat verder geen kwaad kan.
toch lijkt het mij niet geheel normaal dat het paard het hele jaar door dag in dag uit hengstig is. weet iemand of hier iets aan te doen valt.
of dat er misschien iemand is met verstand van de hoormoonhuishouding van het paard die hier misschien mee aan het werk kan?

groetjes!

Ibbel

Re: echt het hele jaar hengstig... iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:06

Jouw DA moet gewoon een keer hengstig spuiten. Ja, dat klinkt tegenstrijdig, maar dan raakt jouw merrie die overvloed aan eitjes die niet rijp willen worden kwijt, en ben je van het probleem af. Makkelijk van hem om te zeggen dat het geen kwaad kan (is ook zo) maar het is knap lastig en heel makkelijk op te lossen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:41

Dit past meer op MD dan hier op OPG.
Zodoende een verplaatsing.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:45

je zou ook eventueel een supplement als moody mare kunnen gebruiken. Maar de oplossing van Ibbel is ook zo gek nog niet, mits er natuurlijk geen andere medische oorzaken zijn voor de constante hengstigheid. Vaak worden merries na een drachtig ook minder vervelend hengstig, ik las dat je al had geprobeerd om der drachtig te krijgen. Waarom werd ze niet drachtig? Echt alleen maar vanwege het niet krijgen van een eisprong?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:55

Hier nog een leuke mismerrie :) Die van mij is ook erg vervelend in de toeloop naar hengstig worden. Een poosje geleden had ze elke dag maar weer dr benen onder de derrie ed. Constant hengstig. We hadden een knikker in haar baarmoeder laten plaatsen (langer geleden al) dit simuleert de dracht en zou dan niet meer henstig moeten worden. (Helaas had de dierenarts niet gezegt dat het bij SOMMIGE merries niet aansloeg, jawel hoor, bij mevroi sloeg het natuurlijk niet aan :+) Toen ze constant hengstig was weer naar DA geweest. Ze had een lichte ontsteking in haar baarmoeder, knikker hebben we er uit laten halen (zou eventuuel oorzaak kunnen zijn, dat het niet helemaal lekker zat) omdat het toch niet werkte. Na een aantal dagen zou de afscheiding over moeten zijn, dat was ook zo. Nu is ze weer normaal hengstig.

Om te kijken of haar lastige gedrag te wijten was aan de hengstigheid heeft ze eerst op Regumate gestaan, hier werd haar karakter stukken beter van, ze werd liever op stal, en onder het zadel kon ik weer normaal met haar rijden (ookal merkte je het wel nog iets). Als de regumate aansloeg zouden we de knikker laten plaatsen. Helaas werkte dit dus niet.

Ook hebben we haar een poos moody mare gegeven, dit werkt wel een heel klein beetje, maar niet echt merkbaar qua gedrag tijdens het rijden. Omdat ze met lange tanden haar krachtvoer stond te eten hier ook maar weer mee gestopt.

Ik heb maar geaccepteerd dat ze een ontzettend lastige merrie is om te rijden, en nog veel lastiger als ze henstig is.. Dressuur heb ik geen ambities in, zij heeft er een hekel aan, dus dat laten we op wedstrijden voor wat het is, trainen hard verder en that's it. Springen vindt ze leuk en doet ze leuk dus daar koetelen verder, sgw vindt ze geweldig en daar geniet ik ook ontzettend van haar, t is een plaatje om te zien, dus we nemen er maar genoegen mee!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 12:32

bedankt voor de reacties!

het is dus niet dat ze heel lastig wordt in omgang met mij. met rijden of verzorgen merk ik er eigenlijk nauwelijks wat van. ze is gewoon even lief. alleen in het land. als ik dr dan aanraak wil ze wel eens heel nijdig gaan kijken en van die gilletjes geven. nou vind ik dat ook nog tot daar aan toe. maar het is zo lasitg met andere paarden erbij. laatst was ik naar buiten met een vriendin en haar ruin die wilde non stop op mijn merrie springen omdat ze de hele tijd aan het piesen en gillen was zodra hij ook maar naar dr keek. en dit is in het land met een ruin ook zo.
plus dat het me voor haar toch ook heel vervelend lijkt, als je constant te drang hebt om te willlen... :P

ze is altijd als fokmerrie gebruikt en heeft meerdere veulens gekregen. een paar jaar geleden dacht ik van zou leuk zijn nog een laatste veulentje van me eigen hengst en haar. dus echt tig duizend keer geprobeerd maar ze werd niet drachtig. dus laten scannen, toen bleek dat ze ook wat cysten had, maar de DA zijn dat ze drie of 4 eicellen had maar die wilden niet springen, en zonder eispong wordt het lastig drachtig worden. maar dat is dus zeker al ander half jaar geleden. en in de tussen tijd is ze dus echt non-stop hengstig geweest. en nu vind ik het eigenlijk wel mooi geweest.

ik zal denk nog maar eens de DA bellen om te kijken wat die ervan zegt om dr hengstig te spuiten, als het zo simpel is en we zijn er dan vanaf, zou wel echt heel fijn zijn. stom dat de DA dat toen niet gewoon gezegt heeft, dan had ik er allang vanaf kunnen wezen...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:55

Er is ook iets verkrijgbaar bij de DA dat heet Regunate.
Dat gebruiken ze veel bij ''pismerries'' , het zorgt voor een rustigere hormoonhuishouding en is van oorsprong een middel om varkens hengstig te maken ( of hoe je het bij varkens ook noemt ;) zo is mij verteld maar er is ook een site waarin je er veel over kunt lezen, wel in het engels en word zeer veel geburikt bij paard.

http://www.regu-mate.com/label.asp

Dat doe je gewoon over het voer en werkt super, mijn oude merrie kreeg dat ook omdat ze altijd hengstig was.

Hier op Bokt zul je met de zoekfunctgie ook het een en ander over Regumate vinden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:48

daank je wel zal het met mijn beste engels proberen door te lezen :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:41

Hey kim, als ik jou was zou ik geen regumate gaan geven. Dat is echt chemis goedje en neit goedkoop. Is het geen oplossing om er een knikker in te zetten? Een veulen fokken kan je er toch al niet meer mee.
De knikker zorgt ervoor dat de baarmoeder denkt dat een eitje zich genesteld heeft en dat de merrie dus zwanger is, misschien ben je dan wel van al dat pies en gegil af en hoef je je paard ook geen hormonen en chemische middelen te geven.

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:07

Regumate geven, heel veel succes met je paard
gr

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:27

er komt van de week iemand kijken die het paard gaat uitmeten e.d. om te kijken of zij misschien een oorzaak en een oplossing kan vinden. en anders haal ik de DA erbij om hengstig te spuiten.
en echt als aller uiterste wil ik pas naar suplementen en dergelijke chemische goedjes grijpen. dus nog even paar daagjes afwachten dan kijken wat deze mevrouw er van gaat zeggen.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 16:56

heb je al homeopathie geprobeerd?

Een vriendin van mij heeft druppels op recept gekregen en haar merrie is prima te rijden en je merkt haast niks meer!

Is helemaal niet chemisch.. Het kost ongeveer 25euro voor een onderzoek en druppels. Je hoeft alleen een paar wattenstaafjes op te sturen en een brief met wat jij denkt dat eraan de hand is. En dan krijg je de uitslag en druppels teruggestuurd.

Bij mijn paard kwam ze erachter dat hij ingekapselde wormen had?! terwijl de DA dat niet eens had gezien. Na de druppels kwam hij ook opeens aan, terwijl hij daarvoor erg mager was. en de preventieve wormenkuren hadden dus niet geholpen!

Ik kan haar adres opzoeken mocht je interesse hebben! stuur maar een PB!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:28

Ik lees dat ze al meerdere veultjes heeft gehad..is ze daarna al een keer gespoeld? Er kan geen baarmoederontsteking woeden?

Sterkte ermee, moet erg lastig zijn voor de merrie zelf. Fijn dat je haar laat doormeten, ben benieuwd wat eruit komt.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:33

Misschien je merrie laten dekken? of is dat geen optie?

Ik heb ook een 'pismerrie' gehad en drachtigheid was wel een uitkomst

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:55

Amy77 schreef:
Ik lees dat ze al meerdere veultjes heeft gehad..is ze daarna al een keer gespoeld? Er kan geen baarmoederontsteking woeden?

Sterkte ermee, moet erg lastig zijn voor de merrie zelf. Fijn dat je haar laat doormeten, ben benieuwd wat eruit komt.

ik heb haar nu een jaar of 6, bij mij heeft ze nooit een veulentje gehad, dat was bij de vorrige eigenaar. maar in het begin heb ik nooit wat gemerkt van de hengstigheid, ja gewoon een normale cyclus. het is echt van de laatste 2 jaar denk ik dat ze dus echt niet meer stopt met hengstig zijn. dus denk dat het bijna geen ontsteking kan zijn.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:58

knikker zou ik niet doen.... ik meerdere merries in mijn omgeving waarbij deze ingekapselt is en daardoor de meest verschrikkelijke ontstekingen, Regulmate hoor ik ook verschillende goede dingen over

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 12:00

maureen_85 schreef:
Misschien je merrie laten dekken? of is dat geen optie?

Ik heb ook een 'pismerrie' gehad en drachtigheid was wel een uitkomst

dat heb ik al meerdere keren geprobeert, maar drachtig wordt ze dus niet, omdat er geen eicel vrij komt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:01

Wij hebben er een knikker in gezet.,. was ook een pismerrie daarna helemaal over :D

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:03

Ik heb juist erg goede ervaringen met een knikker.... En als ik weer zo'n merrie zou hebben ging die ook aan de knikker :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 12:04

zo'n kinikker zou ik pas willen doen echt als aller laatste oplossing, ik hoor er zulke verschillende verhalen over, dus weet nu niet helemaal of er er positief of negatief over moet denken.... :+

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:10

blue_kim schreef:
zo'n kinikker zou ik pas willen doen echt als aller laatste oplossing, ik hoor er zulke verschillende verhalen over, dus weet nu niet helemaal of er er positief of negatief over moet denken.... :+

Dat heb je met alle methodes! Wat de één niet lust, vreet de ander zich dood in..... De ene heeft de voorkeur voor dit en de ander voor dat... ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 12:17

dat is zeker zo, maar vind het nogal een risico om te nemen dat het kan gaan ontsteken en dergelijke. dan probeer ik eerst liever homopatische of andere suplementen.het is een oude merrie, dus wil niet het risico lopen dat het daardoor slecht met dr afloopt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:25

ik heb toch al postieve dingen over regumate gehoord.
Maar ik zou misschien ene andere DA om raad vragen. het hele jaar door hengstig staan kan toch ook niet goed zijn. Normaal gezien moeten merries nu stoppen met hengstig staan...

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:28

Mijn merrie was 16 toen ze haar knikker kreeg, ook niet heel piep meer ;)

Maar je moet gewoon kijken wat het beste past bij jou en je merrie en waar jullie je beide goed bij voelen!

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:48

Heb je inmiddels met je DA besproken om haar hengstig te laten spuiten?