Luid(er) ademen tijdens nageven (vooral in de galop).

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Luid(er) ademen tijdens nageven (vooral in de galop).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:04

Hoi Bokkers!

allereerst twijfelde ik of ik dit bij medisch, of vraag maar raak moest zetten.. Dus al 't verkeerd staat, graag even temmen!
De laatste tijd valt het mij op, dat wanneer mijn paardje lekker ontspannen nageeft, hij wat "zwaarder" gaat ademen.
Vooral in de galop is dat het geval. Echter, wanneer hij met zijn hoofd gewoon in de lucht loopt, hoor ik niets.
Wanneer ik de teugels dan weer íets aanneem en hij weer (gewoon ontspannen!) gaat nageven, begint het weer.
Heeft iemand enig idee waar dit door komt?
Moet er een DA voor komen?

:wave:

PBA_

Re: Luid(er) ademen tijdens nageven (vooral in de galop).

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:24

Misschien is dit cornage. Je kan dat overleggen met de DA om duidelijk te weten of dit het is of iets wat wel behandeld kan worden

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:27

ik blijf even meelezen want mijn hafje doet dat ook...

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:28

De haf van mijn schoonzusje doet dat ook heel erg ik lees ook eff mee!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:32

Die van mij doet dat ook in de gallop. En mij is idd ook verteld dat ze cornage heeft, het zou dus heel goed kunnen dat die van jou dat ook heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:33

Het kan cornage zijn, maar meer voor de hand liggend is dat pony te rond in de hals word gereden en daardoor de luchtpijp wat vernauwd word.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:35

Toevallig dat jullie over haflingers beginnen.
Mijn paardje is ook een haf!
Is cornage iets wat dringend door de dierenarts onderzocht moet worden? Of kan ik er ook eens naar vragen wanneer hij er (voor bijvoorbeeld een enting) is?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:37

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:39

áls het cornage is, heeft het geen haast. IS iets blijvends en het paard heeft er geen hinder van. áls het iets anders is wil je dat graag weten en daar naar handelen. Wanneer komt hij bij je op stal. prutsmuts lang doet je pony het al?

Anoniem

Dit kan ook te maken hebben met het 'dichttrekken van de luchtpijp'.
Veel dravers die heet worden en hun hoofd te diep kantelen, blokkeren bij zichzelf zo de luchtpijp. Dit noemen ze dichttrekken.
Het kan ook dat een paard door een bepaalde bouw op een bepaalde manier de luchtpijp blokkeerd. Heeft jouw paard het ook als hij dieper loopt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-10-09 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Binky18

maar bij cornage is het niet dat je ze zwaar hoort ademhalen maar een vreemd geluid hoort maken, ik kan het geluid niet omschrijven want dan verschikt per paard. het kan echter wel zon zijn, dat de luchtpijp gedeeltelijk word afgeloten waardoor je paardje het een beetje benauwd krijgt dit heeft mijn paard namelijk ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:40

Bij cornage in hele lichte mate, klinkt het wel degelijk als zwaarder ademen...

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:41

dan is het bij ons geen corgane want die haf doet het namelijk ook als hij niet in de stelling loopt maar gewoon aan een lange teugel draaft

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:41

Er is toen ook een keer een onderzoek naar de ademhaling gedaan als een paard 'in de krul' loopt of gewoon met zn koppie naar voren zoals in het wild zegmaar..
Ik zal even kijken of ik hem kan vinden.. Maar daar kwam dus ook uit dat een paar een stuk moeilijker ademt op zo'n moment.

Edit: [HAR] Wat een bit en bijzetten met de ademhaling van je paard doet
Jammer, filmpje doet het niet meer.. :\
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 07-10-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:43

ArabicQueen schreef:
dan is het bij ons geen corgane want die haf doet het namelijk ook als hij niet in de stelling loopt maar gewoon aan een lange teugel draaft

uhm, juist wel dan toch, er wordt niks geblokkerd in de luchtpijp op dat moment

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:45

Ik ga mee met Splash...

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:57

Hmm.. dan twijfel ik aan cornage bij mijn paard. Aan de lange teugel heeft hij (naar mijn idee) nergens last van. Denk toch dat ik maar eens een belletje geef aan de DA.. Bellen kan nooit kwaad. Mocht hij het nodig vinden om langs te komen, doe ik dat natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:06

leiin schreef:
Hmm.. dan twijfel ik aan cornage bij mijn paard. Aan de lange teugel heeft hij (naar mijn idee) nergens last van. Denk toch dat ik maar eens een belletje geef aan de DA.. Bellen kan nooit kwaad. Mocht hij het nodig vinden om langs te komen, doe ik dat natuurlijk!

Dan denk ik toch dat de luchtpijp gedeeltelijk wordt afgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:07

Sodeletuut, dat filmpje ken ik en dat was geen reëele weergave van de werkelijkheid. Voor het filmpje was namelijk een zwaar dampige pony gebruikt die onder alle omstandigheden niet normaal kon ademen. Zelfs de beruchte dubbelslag in de flanken tijdens de ademhaling was op het filmpje goed te zien.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:10

@Joolien.
Wat zou daar aan gedaan moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:12

Daaar kan niks aan gedaan worden medisch voor zover ik weet.
Het zal rijtechnisch opgelost moeten worden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:12

Iets minder diep laten lopen, Leiin. Heb je toevallig een foto van het paard in kwestie? En past er aan de achterkant een vuist tussen de kaken in? Als dat niet het geval is, kan het inderdaad zijn dat de luchtpijp een klein stukje wordt afgesloten...

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:18

Dat is inderdaad iets waar we wel tegen aan lopen.
Hij gaat nu lekker ontspannen lopen, maar, daarmee laat hij z'n koppie soms ook wat te laag "vallen", waarbij hij soms ook de nijging heeft wat in de teugel te gaan hangen (ook wanneer de teugel niet aangenomen is, hij gaat dan zoeken totdat hij dit contact voelt en vervolgens voel ik dat hij er iets op gaat hangen). Het is dan ook niet zo dat hij overdreven met z'n kin op de borst loopt, maar meer richting het "stofzuigen".
Dit is dan ook iets waar we mee bezig zijn in de les.
Dit zou dus best het geval kunnen zijn.
en dit komt dan dus niet omdat ik aan de teugels loopt te hangen, integendeel, volgens mijn instructrice zou ik iets meer contact met de mond moeten houden om hem niet zo laag te laten vallen.

Bedankt voor de tips!
Een foto zal ik vanavond proberen te maken.
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 07-10-09 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:21

Ik heb dit ook sinds een paar weken met mijn paard :)
Hij ademde altijd al zwaarder tijdens het rijden. Maar sinds een paar weken was het duidelijk erger. Vooral in de galop, als ik dan terug schakelde naar de draf hoorde je hem duidelijk een stuk minder. Als hij opgericht moet lopen hoor je hem meer dan laag lang.
Die van mij kwam de laatste tijd ook met dikke klieren de wei af & dan was het juist zo erg. Ik wacht nu ook even af, als het goed is was gister de laatste weide-dag. Als hij hierna nog "raar" doet ga ik er een VA bijhalen :j

Ben benieuwd wat jouw VA zegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:23

PartoutZ, je bedoelt waarschijnlijk niet de klieren maar de luchtzakken, die willen inderdaad bij sommige paarden opzetten als ze op de weide staan.