mocht je de pony willen kopen, laat hem dan eerst nakijken door een dierenarts. Je eigen dierenarts, en niet die van de verkopende partij! Een dierenarts kan iig constateren of de pony aan zomereczeem lijdt of niet.
Het kan inderdaad schelen of een paard met eczeem aan de kust staat, daar schijnen ze er minder last van te hebben.
Ook heeft zomereczeem een effect op de verkoopprijs: die zakt een behoorlijk stuk.
Ik wil niet vervelend doen.. ik heb vorig jaar precies in dezelfde situatie gezeten. Omdat ik geen verstand had van deze aandoening dacht ik dat het wel mee zou vallen en heb 'm gekocht. Het is gewoon een zeer vervelende aandoening die meer dan een half jaar aandacht, zorg en zorgen kost. Het schijnt dat ZE via een allergietest wel aan is te tonen (kost wel wat, ben zelf nog bezig uit te vinden hoe en wat), maar als ik jou was zou ik het niet doen.. als ik ooit nog een ander paard zou kopen dan zou ik er nooit meer voor kiezen. Ik vind het vreselijk om mijn paard af en toe te zien staan en dat ie het niet meer heeft van de jeuk. Het moeilijkste is nog dat het veel moeite kost om het een fijn bestaan voor het paard te maken. Je moet op zó veel dingen letten.. dure deken aanschaffen, super goed naar het voer kijken (ieder paard reageert weer op een ander voer) etc. ZE gaat nooit meer over, je kan het draaglijk maken. Denk er erg goed over na, veel succes met je keuze.
Love_myhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 18:10
.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Marchador
Geplaatst: 22-09-09 18:14
Ik zou er geen moeite mee hebben om een pony te kopen met zomereczeem. Wel moet je je realiseren dat je er erg veel mee bezig bent. Wil je je niet inzetten voor de pony gedurende deze periodes of kan je dat niet, dan absoluut niet doen. Daar lijd alleen de pony onder.
Marigold
Geplaatst: 22-09-09 18:14
aan zee kan het een stuk beter gaan met die pony, dus handig dat je daar woont, als je van plan bent de pony te houden dan moet het kunnen wat dat betreft. maar later om hem weer te verkopen kan wel lastig(er) worden misschien.
vuurneon
Geplaatst: 22-09-09 18:16
Ik zou het absoluut even laten beoordelen door je eigen DA
Of je het daarna zou kopen? ik weet het niet... Heb zelf een pony met zomereczeem en het is gelukkig nog vrij mild dat hij er met een deken vanaf kan. Maar het zijn wel weer extra kosten die erbij komen.
saskiamax
Geplaatst: 22-09-09 18:18
ik heb zel fook een met zomer exzeem. als ik een ander zou kopen zou ik het denk ik ook niet weer doen. het brengt zoals Myour als zei heet veel tijd en kosten met zich mee. die van mij heeft zich nut bijna helemaal kaalgeschuurt en het zie er niet echt leuk uit.
ik zou het niet doen als ik jou was. (als je het pas zeker weet dan he, misschien is het wat anders.)
siskeh
Geplaatst: 22-09-09 18:18
Voor mij persoonlijk zou ZE een reden zijn om geen paard te kopen.. Ik wil ontzettend graag dat mijn paarden zonder wat dan maar ook in de wei staan zonder gek te worden. De kans dat dit gaat lukken met een paard dat ZE is erg klein. En ook een deken vind ik niet de oplossing, mijn ervaring is dat zodra je de deken af doet om met een paard te gaan werken ze helemaal krankzinnig worden van de vliegen. Gelukkig dat de ZE paarden die ik ken niet zoveel problemen met de vliegenspray hadden, anders was het al helemaal een drama geweest!
Equidea
Geplaatst: 22-09-09 18:19
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het in de zomer een hel kan zijn, en dan heeft mijn pony 'maar' 2e graads (bloedgetest) zomereczeem. Je hebt tot 4e graads geloof ik, dit is het ergste.
In de zomer is het rijden vaak in de na-middag/jonge avond niet te doen, omdat ze vreselijk veel jeuk heeft. Verder is het erg naar om te zien hoe z'n dier er last van kan hebben, en jij er maar bar weinig aan kunt veranderen.
Bij de ene werkt een deken heel goed, bij de ander(mijne bv.) helemaal niet... Dat verschilt heel erg per paard.
Mijn merrie heeft dit jaar zomereczeem ontwikkeld. Haar moeder had het ook (komt uit IJsland), ik had er dus al wat ervaring mee. Omdat ik eigenlijk niet wou zien dat ze echt eczeem had heb ik een deken vrij laat omgedaan waardoor ze toch nog een paar extra weken jeuk had onder haar deken. Nu is alles weer onder controle en ze heeft er eigenlijk vrij weinig last nog van. Bij haar moeder was het ook altijd goed controleerbaar, en alleen met de ergste jeuk pieken had ze dan ook jeuk aan haar hoofd. Ze doen (deden) het allebij prima onder een deken, ze lijken het niet erg te vinden om onder een deken te staan. met veel beestjes is ze zelfs weer blij als ik hem snel weer omdoe. Ik vind het jammer maar geen probleem verder. de kosten worden iets hoger maar als je de goede spullen hebt gevonden scheelt het niet super veel volgens mij. Ik zou er niet voor kiezen om een paard met eczeem te kopen, maar een paard waar ik een klik mee zou hebben en echt leuk zou vinden zou ik het niet erg vinden als hij eczeem zou hebben.
Love_myhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 18:46
.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Wat je somers moet doen: - vanaf maart eczeemdeken op - smeren - event. opletten met voeding (weinig suikers en eiwitten)
Misschien is het voor het paard al genoeg alleen voeding aanpassen, andere paarden reageren daar weer niet goed op. Het is vooral uit proberen wat voor je paard werkt. Je zou je paard ook nog bv met tea-tree shampoo kunnen wassen e.d. Sommige paarden zul je elke dag in moeten smeren en sommige weer bijna niet... Je hebt ook voedingssuplementen. Het is vrij verschillend hoe ze er op reageren. Als je het paard wil kopen zou ik de DA ook even laten kijken of hij geen schimmel, mijten of andere dingen heeft. Die kunnen ook jeuk veroorzaken!
Love_myhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 19:15
.
nientje78
Geplaatst: 22-09-09 19:22
Heb zelf 2 pony's gehad met eczeem.
Zelf vind ik het niet erg om een pony met eczeem te hebben. Bij mij staat karakter op nmr 1! Je moet er idd wel goed op letten hoe en wat en dat er extra kosten bijkomen.
Love_myhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 19:42
.
hutch84
Geplaatst: 22-09-09 20:28
mijn ex shire had ook een vorm van schuren,om het nu zomer eczeem te noemen nee en ook na veel denken een eczeem deken aangeschaft voor de jeuk alleen door de deken gingen de manen er dood uit zien. en werden er alleen maar lelijker van.
mijn oplossing om schuurvrij te leven was: per dag een theelepel zout door zijn voer , een halve kilo muslie voor eczeem paarden koudbloeden en nerveuse paarden vb sublie zonder en marshall ...... en ik heb hem een reinigings kuur gegeven van 2 maanden omdat afvalstoffen niet goed worden afgedreven bij eczeem paarden heb ik me laten vertellen met die reiningings kuur voor lever en zout voor de nieren werdt dit wel gedaan en om hem extra te beschermen een pot van marshall tegen eczeem gegeven heeft hij niet meer gejeukt terwijl het s avond verschrikte van de vliegen en muggen dus denk goed na het kan maar je moet in februari al beginne bv met die pot marshall altijd knoflook gegeven en vaak een reinings kuur geven
tja lastig zelf heb ik sinds kort een pony met ze in het begin vond ik het niet om aan te zien , bijv even op de poetsplaats zetten en dan weg lopen kon echt niet als ik terug kwam had ze zich zelf open geschuurd , nu heeft ze een tijdje een deken opgehad en allerlei middeltjes en ik kan eigenlijk zeggen ze is echt jeuk vrij
suc6 met je besluit.
Love_myhorse
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 21:08
.
stella92
Geplaatst: 23-09-09 13:56
Bij mijn paardje begint het ongeveer in april/ mei en het stopt ongeveer in oktober. Maar wij wonen aan het bos, dus ze heeft er erg veel last van zonder deken. Als we het dekentje optijd op leggen valt het heel erg mee, dan heeft ze zelfs nog manen! In de winter heeft ze nergens last van en kan je ze gewoon onbeperkt naar buiten zonder jeuk Dan groeit al het haar ook weer netjes aan Maar het verschilt heel erg per paard. Het ene paard heeft er veel last van, het andere minder. Als je dicht bij de kust woont zou het mee moeten vallen omdat de mugjes door de wind daar niet goed zouden kunnen vliegen ofzo... Veel succes met de beslissing!
Jannepauli
Geplaatst: 23-09-09 14:06
....... en bij mijn paard kan het 't hele jaar duren. Realiseer je goed dat een Zomereczeem paard een hoop zorgen met zich mee neemt: altijd onder een dure ZE-deken (zeker in de zomer) allerlei middeltjes om het te verminderen - het kost een berg extra geld. Denk bv aan Hippo Ex Cema, een middel dat je vanaf maart tot en met november zou moeten geven à raison van 125 euro per maand. Als je een paard/pony kunt vinden zonder deze aandoening, dan zou ik daarvoor keizen.
Denk eraan dat als je eigen DA keurt en als bemerking Z E noemt en je het paard tóch koopt.. dan kun je er bij de vorige eigenaar er niet meer op terugkomen.
vuurneon
Geplaatst: 23-09-09 14:11
Mijn pony schuurt in de winter ook nog gewoon door helaas... Zijn manen en staart zien er het hele jaar door niet echt mooi eruit. Ik zou zelf geen ZE paard kopen, kost veel tijd en geld. Karakter is mooi, maar ZE is gewoon erg rot. Even lekker buitenrijden zit er niet altijd in, want als hij gek wordt van de jeuk is hij niet heel fijn te rijden.
Aan de kust wonen kan helpen, maar is geen garantie. Ik heb op Ameland ook aardig wat paarden met ZE gevonden. Want op het grasland zitten ze genoeg!
(ik moet er nu ook altijd voor zorgen dat hij nergens aan kan schuren, dus in de zomer mag hij niet bij de stal komen. Anders schuurt hij alles tot bloedens toe open. Gelukkig hebben wij nu gladde hekken, want ik moest de hekken van hout ook afschermen met stroom ivm schuren. Dus er komt aardig wat bij kijken nog)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-09-09 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Stanzie
Geplaatst: 23-09-09 14:14
Ik woon ook aan de kust, en ik heb eind mei ook een pony gekocht met ZE, sinds hij aan de kust staat heeft hij geen last meer. Wel als het hier 25 graden en wind stil is dan kunnen ze er wel last van krijgen. Ik heb toen even zijn ZE deken op gehad. Verder staat hij met een gewone vliegendeken op. Maar die van mij staat dan ook 100 meter van de kust af.
Tinky12
Geplaatst: 23-09-09 14:15
Ik heb nu een paard met eczeem en tot op heden kan ik het redelijk onder controle houden met Ökazon.Hoewel ik mijn paard nooit meer weg zou doen zal ik volgende keer mij wel 2x bedenken voor ik er weer aan zou beginnen.
Op het moment dat je iets hebt waarmee je het kunt verzachten of drastisch verminderen is het goed te doen maar voordat je daar bent Ik ben meer dan een jaar panisch geweest als ik iets hoorde op stal,bang dat hij zich weer helemaal open zou schuren,de frustratie dat je paard gek wordt van de jeuk en dat je er niets aan kunt doen vind het niet voor herhaling vatbaar.
bulck
Geplaatst: 23-09-09 14:22
Dat zomerexceem verhaal is wat het is. Tegenwoordig kom je het overal tegen.
Wel als je de sport ingaat heb je er meestal minder last van en dat komt door het management errond. Paarden hebben vaak de beschikking over een goede stal, worden vaak gewassen, het dragen van dekens is ook niet ongewoon etc.
Een vriendin van me heeft een dressuurpaard die het echt hard heeft, of allessinds zo was dat bij de vorige eigenaren. Maar bij haar heeft dat dier zo'n witte zomerdeken op met hals en ze smeert gewoon na de training in met een spul tegen jeuk en schilfers. Awel dat paard staat er nu al enkele jaren keurig bij, en je ziet het er niet aan. Maar ja je moet je er een beetje op instellen, maar als het een goed paard is qua kwaliteit en gezondheid, zie ik geen reden om het te laten staan, mits je je wel kan instellen op een dergelijk paard. Dat betekent niet zonder een speciaal deken de wei op, letten op voeding en gewoon het management.
En dat kust verhaal, paard van vriendin staat vlakbij een bos... Loopt nu op Z2 niveau en heeft een mooie volle staart en dikke knotten in.