Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcato

Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:36

Vanavond werd ik opgeschrikt door een telefoontje van mijn lieve bijrijdster. Ze belde overstuur op dat ik meteen naar stal moest komen, omdat de tong van mijn paard Marcato tot de helft was ingescheurd. Ik ben zo snel als ik kon naar stal gegaan en wat ik daar toen zag... Ik schrok me echt vreselijk kapot toen ik mijn lieverd in de spuitplaats zag staan omringd door bezorgde stalgenoten en een huilende bijrijdster.

Je gelooft het of niet, maar vanaf de zijkant (aan het voorste deel van de tong) is zijn tong helemaal in (of beter gezegd af-)gescheurd tot het midden. En dat stuk hangt er nu los bij. Ik wist echt niet wat ik zag en wat een bloedbad in de spuitplaats. Bleek dat ie, tijdens het dichtdoen, met z'n tong tussen het zadelkast deurtje heeft gezeten en dat heeft zn tong afgesneden. Gewoon pure stomme pech.

Arme Caat stond verstijft stil en liet alles maar over zich heen komen. Natuurlijk alleen maar gespoeld met water en ik had ondertussen de veearts gebeld. Die is gekomen en zei dat ie er helaas vrij weinig aan kon doen. Een tong kan je eigenlijk niet hechten, want dat levert alleen maar meer problemen op. Dus nu veel spoelen en een aantal dagen Metacam geven tegen de pijn.

Helaas zal het nooit meer helemaal genezen, want daarvoor is het te ver afgescheurd. Het is te hopen dat de spierspanning weer wat toeneemt en dat het losse stuk niet steeds tussen zijn tanden komt. Misschien sterft het stukje wel af, maar dat is afwachten.

De veearts komt van de week als het nodig is weer kijken om te beoordelen of het goed geneest. Volgens hem is het wonderbaarlijk hoe snel een wond in de tong 'geneest'. Dus ik wacht wel af....

Nu het advies gekregen om van de week wel weer erop te gaan en bitloos te gaan rijden voorlopig. Hij zal toch in beweging moeten blijven. Hoop dat ik uberhaupt bitloos kan rijden :o

Iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt???

skyez

Re: Tong van paard tot de helft afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:39

o wat erg, sterkte ermee!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:40

jee dat is schrikken sterkte!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:40

sjeetje,... veel succes en sterkte ermee.
Weet wel dat sommige mensen expres hun tong laten splijten. :P

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:42

Haha! Ja dat zei een stalgenoot ook al (om de humor erin te houden). Straks gaat ie nog slissen...

Ach, mijn arme schat. Hij kan niet eens lekker eten. Ga maar s bij jezelf na, als je een blaar oid hebt. En bij hem is er gewoon een heel stuk af/ hangt los.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:42

Wat een heftig verhaal! Ik denk dat je weinig bokkers zult treffen die soortgelijk iets hebben meegemaakt.
Ik hoop voor het paard, jou en de bijrijder dat het allemaal goed geneest, en dat het weinig nadelig gevolg zal hebben in de toekomst.
En nu het toch is zoals het is, zie het als een mooie gelegenheid om het bitloos rijden een uit te proberen.
Heel veel sterkte!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:45

je lijkt er zelf nog heel rustig bij ...
Ik zou echt paniek zelve zijn op zulk een moment ...
stress alom
hopen dat het snel beterd met je paardje

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:46

ja heb nu zelf ook een wondje in mn mond. en pittig eten is dan niet lekker.
gelukkig is gras niet gekruid. al zou t alsnog wel pijnlijk zijn met eten. Hoop dat de pijnstillers goed hun werk doen en het alsnog goed geneest. ookal blijft t een raar gezicht met gapen denk ik :P
sterkte in ieder geval!

Maartje1990

sjeetje wat heftig zeg! Ik heb zoiets soortsgelijks opzich niet meegemaakt, máár bokker Juul heeft of verzorgd volgens mij wel een paard dat ook met de tong uit haar mond loopt altijd door een of andere ziekte. Dat komt naar mijn idee dus nog het meeste in de buurt van dit. En die bijt er zover ik weet toch ook niet op.

Maar wat ontzettend sneu voor je paard zeg. Inderdaad is bitloos nu nog de enige optie lijkt me, iig voorlopig ja. Bitloos rijden is opzich niet moeilijk hoor veel van de optomingen hoef je echt niks anders te doen dan bij een gewoon hoofdstel mét bit.

Nu ben ik trouwens toch wel benieuwd naar een foto hoe ernstig de 'schade' is.

Ragdollcat

Ah jakkes zeg, ben benieuwd hoe het verloopt.

Arme paard en arme jij en de bijrijdster.

Wat zullen jullie rotgeschrokken zijn.

is het niet mogelijk dan? om dat stukje wat loshangt eraf te halen? om erger te voorkomen.

moonprayer

jeetje wat heftig, verschrikkelijk.
heel erg veel sterkte.
wat dat bitloze betrefd, als je in een omheinde bak bent zal je niet zoveel gebeuren,
probeer iets uit te kiezen wat de kaak niet insnoert, voor als de tong er onverhoopt toch tussen glijd.

denk ik.
sterkte, en hou ons op de hoogte.
heel heftig

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:47

Paard van een vriendin van mij heeft het ook, ter hoogte van het bit.
Hoe het paard eraan gekomen is weten we niet. Voordat mijn vriendin dit paard kocht was ze een manegepaard. Hier werd ze met bit gereden.

Mijn vriendin rijd bitloos met haar paarden. Het paard vind het niet fijn als je eraan zit maar heeft er volgens mij verder geen hinder van.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:47

Ja, ik was echt een beetje in paniek toen ik dat zag. Maar ik wilde voor mijn paard en bijrijdster zo rustig mogelijk blijven. Maar geloof me, de adrenaline stroomde door mn lijf. Jeetje, wat moet mn paard een schrik en pijn hebben gehad...

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:47

He bah wat een rot ongeluk. Maar kan dat losse stuk er niet beter afgehaald worden dan? lijkt me dat ie er nu alleen maar last van heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:49

Bitloos rijden zal vast prima gaan, hoewel ik er zelf niet voor zou kiezen om in deze situatie te gaan rijden. Waarom niet gewoon je paard op rust zetten op de wei?

Succes, maak je nog foto's van het herstel enz?

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:50

Arm paardje, sterkte ermee, hopen dat het snel beter gaat!
Jullie zullen goed geschrokken zijn, hoe is het met de bijrijdster (die zal zich natuurlijk helemaal wezeloos geschrokken zijn)?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:50

Nee, dat losse stuk zit nu nog aan de andere kant vast. We kijken dus even aan hoe het zich ontwikkeld deze week. Maar geeft t verdere problemen en blijft het los hangen, dan wordt het verwijderd. Maar volgens de VA moeten we daar nu zeker nog even mee wachten. Dan zou ie nl. echt de gehele voorste 'punt' van zijn tong missen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:52

jeetje dat is echt schrikken zeg!! nu maar hopen dat het goed komt!! en dat hij weer snel wat naar binnen kan werken!

heel toevallig heb ik nu een flinke blaar op mijn tong omdat ik keihart op mijn tong heb gebeten vanacht! nou is dat minder erg dan de helft van je tong kwijt zijn maar ik voel iig met je paardje mee!! het doet echt pijn!!! ;)
Laatst bijgewerkt door Dhani op 18-09-09 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:52

Foto probeer ik morgen wel even te maken. Niet aan gedacht vanavond.

Rust roest he. Dus stilzetten doe ik zeker niet. Hij is al 21, dus dan kan ik hem over 2 weken echt wegbrengen. Van de week even kijken hoe het gaat als ik erop ga en lekker buiten ga stappen. Dan kan geen kwaad.

Ja, mn arme bijrijdster was echt overstuur. Tsja, het voelt dan natuurlijk wel anders, want het is niet je eigen paard. Maar ja, het had mij net zo goed kunnen gebeuren.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 22:57

De veearts kan het niet hechten, maar is lijmen dan ook geen optie? Dan blijft het in elk geval bij elkaar. (weet verder niet of dat uberhaupt een optie is in de mond, maar kwan zo in mij op)

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 22:59

Nee, helaas is lijmen niet mogelijk. Daar is een paardentong te groot en sterk voor en dat werkt niet op dat gedeelte van het lichaam. En ook is de tong daar nu teveel voor afgescheurd.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:00

hoe moe thij nu eigenlijk eten?
lukt dat wel goed?
of alleen slobber? wat me best pijnlijk lijkt.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:02

Hij had nog wel eten in zn bak toen ik hem op stal zette. Hij krijgt al wat aangepast voer omdat ie wat ouder is. Hij wilde wel eten (op zich goed teken natuurlijk), maar dat gaat nu ff heel moeilijk en langzaam. Hij beet steeds op dat losse stuk, waardoor het weer ging bloeden. Gelukkig niet zo erg als dat het net gebeurd was. Morgen idd extra slobber geven, dat slurpt beter weg denk ik.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:10

Ach jeetje, arm ding...
Heftig verhaal zeg, ik hoop echt dat het snel geneest, hopelijk groeit het weer vast.

Evike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:14

Krijg helemaal kippenvel van je verhaal, maar wrm zou je niet bitloos kunnen rijden elk paard kan dat als je een goede voorbereiding doet. ze moeten gewoon goed wijken voor druk, kan elk paard leren volgens mij, heel veel succes nog ermee.