Hoevaak per dag eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boebaboeba

Hoevaak per dag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 08:18

Heej;
Ik had eens een vraagje;
Moet een paard 2 keer per dag eten krijgen?
Mag het ook bvb; 1 keer per dag eten krijgen?

Alvast bedankt;

Caira

Re: Hoevaak per dag eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:19

Een paard hooi onbeperkt hooi/voordroog te krijgen en het liefst krachtvoer verdeeld over minimaal 2x

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:22

2 keer per dag is al te weinig, 1 keer is ronduit belachelijk! Een paard hoort 16 uur per dag bezig te zijn met eten, zijn darmen moeten gevuld blijven en hij moet die 16 uur kauwen. Als dat niet gebeurt loop je kans op maagzweren, koliek, etc.

Voorbeeld: onze paarden krijgen om de 4 uur ( dus 6 x per dag, d.m.v een voersysteem) een kleine gift granen ( ca. 300 gram per keer), 4 x per dag een flinke berg hooi ( of 3 x per dag een nog grotere berg hooi), 1 x per dag lucerne en 1 x per dag zemelen. De paarden staan aan huis.

Waarom zou je je paard maar 1 x per dag willen voeren!? Als hij op het weiland staat en 1 x per dag wat biks er bij krijgt dan kan dat, als hij op stal/ paddock staat is het ronduit dierenmishandeling.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-08-09 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:54

Indien de paarden niet volledig op het gras staan voeren wij minimaal 3x daag in de winter tot 6x daags.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:58

Ik vind 2x per dag veel te weinig. Wijkt veel te veel af van de natuurlijke fourage van het paard.
Onze paarden krijgen 8x per dag. 's morgens beginnend met hooi, dan een uur later brok, tussen de middag wat hooi, uur later brok, begin van de avond hoor en uur later brok, en dan laat op de avond de grootste portie hooi om de hele nacht wat te knabbelen te hebben. En dan staan ze ergens gedurende de dag nog een paar uur op het gras.

Die 8e voerbeurt (grazen op de wei) vervalt in de winter, maar dan lopen ze op zandpaddocks waar ze ook hooi kunnen eten als ze dat willen.

Al met al eten ze bij mij dus onbeperkt hooi.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:02

Zoals Elcid al zegt, een paard eet normaal gesproken 16 uur per dag. Je paard zal gegarandeerd gezondheidsproblemen krijgen als je hem slechts 1x per dag voert.
24/7 kunnen beschikken over ruwvoer vind ik het allerbeste en is het meest natuurlijk voor het paard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:39

Je kunt rustig 1 x per dag voeren MITS je er dan voor zorgt dat ze onbeperkt kunnen eten tot de volgende voerbeurt. Anders is het, zoals veel mensen boven mij al zeggen ronduit slecht. Een paard neemt over de hele dag verspreid kleine beetjes voer op.

Als je brok voert is het afhankelijk van het portie wat ze krijgen. Vaak is het beter om dit te splitsen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:03

ligt er aan hoveel je geeft... als je niet onbeperkt geeft moet je zo veel mogelijk kleinere porties geven, en dan is 2 keer ook nog te weinig. als je onbeperkt hooi geeft is 1 keer genoeg.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:51

Ligt er helemaal aan hoe de situatie is.
Ik voer(ruwvoer) ook maar 1 keer per dag,maar ze krijgen dan wel zoveel dat ze er minimaal 24 uur mee kunnen doen.
En als ze krachtvoer krijgen(alleen 'swinters) krijgen ze dat ook maar 1 keer per dag.
Als ze 'zomers in de wei staan verzetten we 1 keer per dag het lintje en krijgen ze helemaal geen krachtvoer.
En ze zien er alledrie prima uit,eerder te dik dan te dun!

Als je paard op stal staat(waar ik zowieso al tegen ben) dan zal je denk ik minstens 3 keer per dag moeten voeren, tenzij je ruimte hebt om ze voor 24 uur ruwvoer te geven.

ration

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:14

ik geef ze 2 keer per dag. maar ze staan nu in de wei.
dus daar hebben ze genoeg

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:27

ik heb een grote hooibak voor de winter en kan dus ruim voor 24 hooi voorzien; ik voer dus ook maar 1X per dag.
mijn paarden krijgen wel niet veel muesli. enkel in de winter een kleine onderhoudsdosis, dus dat kan wel in 1 portie, maar vanaf dat je meer 2 kg gaat voeren, splits je dat beter op denk ik... anders voer je ten eerste niet efficient en is het ten tweede ongezond voor je paard.
Voor de rest van de seizoenen staan ze 24/7 op de weide, dus dan hoef ik ook niet vaker dan 1x te voeren (en dan nog enkel mn paard omdat die een supplement moet krijgen)

als je niet zeker voor 24 uur voer kan voorzien, moet je toch meerdere keren voeren hoor! je moet echt weten hoeveel uur ze met een bepaalde hoeveelheid hooi doen, zodat ze niet na een paar uur alles op hebben en dan nog zeker 12 uur moeten wachten op de volgende lading...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:42

1x per dag is niet ideaal, ik zie het bij ons op stal ook vaak, ze geven de portie ruwvoer voor een hele dag (niet onbeperkt omdat dat niet goed voor de conditie van sportpaarden zou zijn :? maar goed) gevolg een 2-3 uur later hebben de paarden bijna alles op en moeten bijgevolg nog een 20 uur wachten op hun volgende portie ruwvoer. Krachtvoer wordt omwille van de hoeveelheid wel gespreid over 3x

Naar mijn mening is het beter om meermaals kleinere porties aan te bieden dan 1x veel (ook omwille van verspilling/vertrappeling tegen te gaan)

Mijn paard z'n voerschema ziet er als volgt uit:
8.00 1 plak hooi
1kg musli
9.00 weidegang met 's winters extra hooi

16.00-18.30 1kg musli (tijdstip hangt af van het weer en seizoen)
19.00 2-3 plakken hooi (ongeveer 6 kilo, paard heeft meestal iets over 's morgens)
indien ik rij, dan wordt de avond portie krachtvoer in 2 gesplits (de helft met de andere paarden en de helft of iets meer half uur na het rijden)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:55

petitparis schreef:
1x per dag is niet ideaal, ik zie het bij ons op stal ook vaak, ze geven de portie ruwvoer voor een hele dag (niet onbeperkt omdat dat niet goed voor de conditie van sportpaarden zou zijn :? maar goed) gevolg een 2-3 uur later hebben de paarden bijna alles op en moeten bijgevolg nog een 20 uur wachten op hun volgende portie ruwvoer. Krachtvoer wordt omwille van de hoeveelheid wel gespreid over 3x

Naar mijn mening is het beter om meermaals kleinere porties aan te bieden dan 1x veel (ook omwille van verspilling/vertrappeling tegen te gaan)

Het verspillen/ vertrappen is jammer en zonde van voer, maar het grootste probleem is dat al die paarden vrijwel 100% zeker grotere of kleinere maagzweren hebben door het slechte voerbeleid. De hoeveelheid krachtvoer die deze paarden waarschijnlijk in die 3 keer krijgen is waarschijnlijk ook te veel om ineens opgenomen te worden en zal dus deels niet goed omgezet worden, o.a. ook door het gebrekkiig voeren van ruwvoer waardoor de darmen niet goed werken. Het kleine beetje krachtvoer wat wij voeren ( overigens alleen maar granen) wordt al verdeeld over 6 keer en dan heb ik het over ca. 2 kg per dag per paard.
Uiteindelijk kost een dergelijke manier van voeren bakken met geld omdat het voer dus maar voor een klein deel daadwerkelijk wordt opgenomen en omdat er na verloop van tijd diverse DA rekeningen zullen volgen voor koliek etc. om van de problemen veroorzaakt door de, meestal niet onderkende, maagzweren maar te zwijgen.
Arme paarden!

Dan ziet jouw schema, petit paris, er een stuk beter uit!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:06

dank je ;)
moest ik kunnen ik ging op stal wonen om vaker te kunnen voeren, maar helaas. Ik sta er ook versteld van dat er niet vaker koliek voorkomt, op zondag krijgen ze zelfs maar 1x eten en wordt de stal niet met vers stro opgestrooid, dus de viezerikken en die op krullen heb niks om nog extra op te knabbelen. De hoeveelheid is inderdaad om misselijk te worden 5 scheppen zwarte haver, 3-4 scheppen musli, 1 schep gemelasseerde luzerne+kruidenbrok en halve schep vitamine korrel (allen D&H)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:37

petitparis schreef:
De hoeveelheid is inderdaad om misselijk te worden 5 scheppen zwarte haver, 3-4 scheppen musli, 1 schep gemelasseerde luzerne+kruidenbrok en halve schep vitamine korrel (allen D&H)

Hoe krijgen die dieren het weg? Als dat aan die van mij voer ontploffen ze en die werken toch ook.
De problemen zullen zeker een keer komen, als ze er al niet zijn. Dan denk ik aan prikkelbare, onrustige of juist slome paarden, paarden die bijv. tegen het been zijn, staartzwiepers, zure (paarden) gezichten,etc. De paarden zullen zeker weten last van hun darmen hebben en misschien wel pijn door de grote kans op maagzweren. Het zullen in ieder geval paarden zijn die nooit op de "top" van hun kunnen gaan presteren, triest hoor, zoveel onwetendheid en onkunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:38

Holydemoly da's inderdaad niet best zeg, als je dat er in stopt...

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:40

In zomer staat mijn paard 24/24 op wei en krijg nog in 2 beurten samen 2.5 kg zwaar krachtvoer
En hooi gewoon in een net tot er niets meer bij kan en dat hangen we dan buiten op

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:59

petitparis schreef:
De hoeveelheid is inderdaad om misselijk te worden 5 scheppen zwarte haver, 3-4 scheppen musli, 1 schep gemelasseerde luzerne+kruidenbrok en halve schep vitamine korrel (allen D&H)

Hoe hard hebben die mensen hun hoofd gestoten?
Onvoorstelbaar

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:05

Als je paard dag en nacht op het land staat, en sober is, kan je best 1x per dag eten geven hoor.

Misschien moet je even wat meer info geven over hoe je paard, of het paard waar je het over hebt, erbij staat. Een paard op stal is niet te vergelijken met een paard dat dag/nacht buiten staat (op een gevulde wei).

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:06

Paarden bij ons in Italie krijgen 's morgens hooi + 1 schep bix/muesli, 's middags (alleen als ze veel lopen, meer dan 2 uur per dag) 1 schep bix/muesli en 's avonds hooi en 2 scheppen bix/muesli. Ze doen het er prima op en zijn niet mager.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:11

Ze kregen bij ons voorheen ook maar 2x per dag en ook niet zo veel ruwvoer als ik graag wilde...

Inmiddels krijgen ze 3x per dag ruwvoer en 2x per dag krachtvoer (en zet ik het zelf klaar zodat ik zelf de hoeveelheid kan bepalen).
Mijn merrie begint 's morgens met een halve schep muesli met een handje lucerne er door, daarna gaat ze de paddock in waar ze compactgras en lucerne in de Hartog bak krijgt, zodat ze er lekker lang mee bezig is.
Tussen de middag krijgt ze weer compactgras en lucerne in de Hartog bak en 's avonds op stal krijgt ze weer een halve schep muesli met lucerne en flink hooi voor de nacht...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:13

VSW --> VS

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 07:32

die van ons krijgen 6 per dag eten.

3x kracht en 3 hooi

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 08:27

ontploffen doen de renpaarden niet, zijn eerder aan de magere kant. maar dat is volgens mij alleen door het weinig ruwvoer. Verder moet ik zeggen zien ze er heel goed uit, allen fris uit de ogen en mooi blinken.
3/4 van de paarden presteren eigenlijk super MAAR hun carriere duurt dan ook maar 1à2 jaar en in het beste geval 3 of 4 jaar. Met geluk krijgen ze na een zwaarder periode een week rust met enkele uurtjes weidegang en sommige een maand vakantie op de weide. Maar zoals een DA op cursus een keer zei, je kan de balans ruw en krachtvoer uit evenwicht trekken zonder problemen gedurende een bepaalde periode en daarna zit je met de gebakken peren. En ik denk dat dit inderdaad zo is. Als deze paarden verkocht worden hebben de nieuwe eigenaars hun handen vol om ze iets ronder te krijgen zonder dat ze te "heet" worden.

linka_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:35

bij ons krijgen ze op stal smorgens en savons eten, op weide savonds en hoeveelheid valt mee met hoe warm het is