Tying-up syndroom of toch niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Tying-up syndroom of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:21

Ik wil jullie mening / ervaring over het volgende:
Ik heb een 16-jarig langgelijnd paard met relatief steile achterbenen. Ik cross en spring met hem. Mijn dressuurkloffie heb ik een aantal jaar geleden al aan de wilgen gehangen, omdat hier met dit paard echt geen lol meer aan te beleven viel (en valt).

Sinds half april zakt mijn paard soms door zijn achterhand. Eerst was dit één keer na een zware crosstraining en nu heeft hij het zelfs na een dagje op het land. Ik heb het idee dat er een gewricht in zijn achterbeen op slot schiet, en hij hem hierdoor laat hangen.

Mijn paard staat een week op rust.

Omdat mijn paard wel zuiver liep, heb ik eerst de osteopaat laten kijken. Hier kwam echter weinig uit. Na een week rust, ben ik weer begonnen met opbouwen. Vanaf het eerste moment voelde het niet goed aan, en heb ik mijn paard wederom op rust gezet. Na twee dagen heb ik hem gelongeerd en hij wilde niet eens draven rechtsom, waarop ik besloten heb een bezoekje aan de kliniek te brengen.

Eenmaal aangekomen in de kliniek is er bloed afgenomen en er zijn buigproeven verricht. Hij liep geen stap verkeerd. Tevens met het draven en galopperen op zachte grond en op de stenen was er niets te zien. De DA wilde hem onder het zadel zien. Hij deed wederom geen pas verkeerd. Hij zakte één keer door zijn achterhand, maar toen keken de DA’en net niet.

Ik heb toen zijn achterhand op de foto laten zetten, want er moest iets zijn…. Alle foto’s waren puntgaaf!

Uitslag van de bloedproeven: Een spierverzuringswaarde was hoog (770 ipv 100 tot 600). Deze waarde blijft het langst in het bloed zitten. Dit moest volgens de dierenartsen het euvel zijn, want hij liep gewoon goed met buigproeven / longe / onder het zadel en de foto’s waren schoon.

Ik heb Neutradex en Myoplast meegekregen van de DA en de DA heeft eigelijk niet gezegd dat ik niet mag rijden. Ik ben het vergeten te vragen. Prognose op het verzekeringsformulier is getekend met goed. Ook heb ik het advies van de DA om mijn paard achter iets meer binnendoor te laten zetten opgevolgd.

Ik heb er van het weekend (na 4 dagen meer rust) even opgezeten, maar hij viel weer door de achterhand. Nu heeft hij weer een paar dagen rust en ga ik morgen met begeleiding van mijn instructeur rijden om te kijken wat hij ervan zegt.

Nu heb ik gegoogled op spierverzuring en ik ben uitgekomen bij Tying-up syndroom. Ik kan er echter niets over vinden op Bokt wiki en topics en van de google resultaten krijg ik niet het antwoord op de vragen die ik heb.

Kunnen jullie mij uitleggen hoe dit onstaat, te voorkomen is en hoe lang het duurt voordat het genezen is?

Vanavond spreek ik waarschijnlijk wel een DA bij ons op stal, maar graag ook jullie mening of ervaringen.

Voor degene die niet goed gelezen hebben. Mijn paard is al naar de kliniek geweest!

Mods: Zat the twijfelen tussen MED en BEH. Als hij niet goed staat, sorry!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 16-06-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Siamsmeesje

Re: Tying-up syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:24

Tying-up wordt in het Nederlands ook wel maandagziekte genoemd. Daar is al eens een onderwerp over geweest op bokt.
Succes met je paard.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:31

Heb even bij maandagziekte op Wiki gekeken en ik vraag me sterk af of dit is wat mijn paard heeft. Als hij op rust staat krijgt hij namelijk 1/2 krachtvoer, hij staat niet in de wei, muesli krijgt hij alleen als hij gereden heeft.

Tevens zweet mijn paard nooit, zijn de spieren niet trillerig en afgenomen en loopt hij niet korter (2 hoeven over de voorhoef).

Waarom kunnen paarden nou niet praten, dit zou het allemaal zoveel makkelijker maken :o

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:42

Goh, bij deze spieraandoeningen zijn de enzymwaardes echt wel stérk verhoogd hoor... Die 770 (welk enzym was dat? Ast?) kan goed zijn door even te longeren vooraf, of zelfs door het aanprikken van een beetje spierweefsel bij het bloed nemen...

Het lijkt er inderdaad op dat hij wat verzwakt is achteraan, maar de reden daarvoor is moeilijk te geven zonder het zien van de aandoening (en dan nog...). Is hij ook stijf? Dan zou je kunnen denken aan PSSM (PolySaccharide Storage Myopathie), maar dan hadden alle spierwaardes redelijk sterk verhoogd moeten zijn. Hoewel enkel een spierboipt uitsluitsel kan geven over deze aandoening. Anders misschien Excercice Induced Rhabdomyolisis, waar de spierproblemen (afbraak en verzuring) wordt veroorzaakt door arbeid (en aanleg van het dier), maar weerom zou een sterke stijging van de spierenzymes verwacht zijn...

Misschien kom je eruit met training, anders lijkt het me raadzaam bloedonderzoeken te laten doen die de reactie van je paard op training nagaan: staal voor longeren, 30 minuten aan de longe en dan nog een staal. Aan de hand van de stijging van de enzymes kan een probleem opgespoord worden. Áls er dan een sterke stijging wordt gevonden, kan verdergegaan worden met een spierbiopt... Maar nu gaan we wel heel ver voor een misschien niet eens zo ernstig probleem :).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:49

Dank je wel voor je reactie. Volgens de DA was het enzym te hoog dat het langst abnormaal blijft na verzuring (weet het even niet uit mijn hoofd).

De gangen van mijn paard zijn niet stijf, maar zijn stelling en buiging wel, maar dit is niet erger geworden de afgelopen tijd. Ik ga morgen overleggen met mijn instructeur en kijk dan wat voor plan we verder trekken.

Ik zat te denken aan de DA op stal te laten komen, want thuis zakt hij dus wel door zijn achterhand. Thuis loopt hij veel ontspannener dan ergens anders, is zijn hoofd-hals houding lager.

Misschien kan ik van iemand een digi camera lenen en morgen mijn les filmen. Dan kan ik precies zien wat hij doet en kan ik het de DA laten zien.

ingedaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:08

hallo,

Ik zit met hetzelfde probleem, aan wist mijn da niet te vertellen of het Tying-up is of kissing spines.
Dat gaat het bloed straks uitwijzen. Ik merkte eigenlijk al een tijdje (ongeveer 3 maanden) dikwijls dat als ik opstapte hij een beetje door zijn achterhand ging maar merkte daar verder niets van, tot zondag toen we alweer een bosritje gingen maken deed hij het onder het stappen ook heel vaak en ik werd meteen ongerust en liet de da komen. Die wist me ook te vertellen dat hij links voor ook blokvoet had, nooit wat van gezien of gemerkt! Nu heeft hij ontstekingsremmers en speciale anti-verzurings spul gekregen dat ik elke dag moet toedienen. Mijn arabier is 14 jaar oud en heeft nooit gemankeerd en nu opeens heeft hij vanalles! Ook zeer vreemd heb ik hem nooit zien doen, maar ja hij staat niet thuis het kan zijn dat hij het vaker doet, hij begint overmatig te bibberen als het regent! Net alsof hij een aanval heeft! Zeer vreemd allemaal en ik ben eigenlijk ook heel ongerust maar ik ben blijkbaar niet de enige met deze problemen! ik zie de toekomst eigenlijk redeijk somber in....

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:03

mo was het niet de g.o.t. waarde? mijn pony is een maand geleden spierbevangen geweest en de g.o.t .waarde was ook veel te hoog het mag 500 zijn. als het die waarde is dan moet hij net zo lang boxrust hebben totdat die waarde weer normaal is en mag hij geen beweging en geen krachtvoer. als hij blijft bewegen dan gaat die waarde niet omlaag en de kans op verzuring blijft aanwezig...bij mijn pony was het ook een raadsel hoe hij spierbevangen is geraakt..het verhaal van de wikipedia hier op bokt klopt niet echt over spierbevangenheid :(

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:37

oei, klinkt bekend... gebruik de zoekfunctie maar eens op epsm / pssm / epssm (3 x hetzelfde)...

in dat geval:
suiker- en zetmeelarm gaan voeren. en veel vezels en vet geven. olie kun je rustig opbouwen. ik geef nu 250 ml zonnebloemolie per dag en marstall vito (speciaal voor epssm-paarden) en veel hooi. mijn paard heb ik zelfs op het punt gestaan in te laten slapen zo erg ziek was ze er van. nu gaat het super met haar! (bloedwaardes blijven bij die van mij alleen wel te hoog.)

Ik heb trouwens een paard met veel hogere bloedwaardes... en bij mij meet de da altijd de CPK en LDH (maar daar mogen de waardes resp. niet hoger zijn dan resp 260 en 400

(die van mij had trouwens de laatste keer het ruim dubbele van die van jou als je de CPK / CK bedoeld. Deze mocht dus maar 260 zijn...)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 21:09

Dank jullie wel voor de tips. Ga het morgen meenemen naar mijn instructeur. Een stalgenootje gaat de les filmen, zodat ik zelf ook besef krijg van wat hij doet. Ik heb hem vandaag losgehad en hij is 4x door zijn achterhand gezakt. Had helaas geen camera bij mij.

zij

Re: Tying-up syndroom of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:47

vind je het wel verstandig om dan nog er op te gaan lessen nu??? paard mankeerd duidelijk wat. straks lig je er onder (trust me: is niet fijn. ik heb dat dus uiteindeljk gehad)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:54

Nou, van de DA mag ik gewoon rijden en aangezien de DA niet heeft gezien wat hij heeft (omdat hij geen stap verkeerd zette) wil ik het op video hebben. Ik wil gewoon weten wat er precies is met hem. Hij is al 16, mijn drive heb ik al een paar maanden niet meer en al staat hij 3 maanden in Utrecht / Emmeloord, dat kan me echt niet schelen, maar ik wil gewoon weten wat er is en ik ben bang dat ik zonder 'bewijs' van het door de achterhand zakken niet veel verder kom.

Ik wil mijn paard niet op rust zetten zonder dat ik weet wat hij heeft. Ik ga niet 330 euro in de maand betalen aan stalling voor niets, behalve als ik weet wat het is en als de prognose goed is. Klinkt misschien een beetje hard, maar ik heb al zoveel meegemaakt met dit paard en hij wordt er ook niet jonger op.

ingedaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:06

ik heb gisteren ook mijn bloed uitslag gekregen en zijn waarden waren lichtjes verhoogd maar niet dramatisch. Maar de mijne zakt ook steeds door de achterhand en dat komt dus door de ontsteking van de rugwervels (kissing spine) en ik mag nu voorlopig 2 maanden niet meer rijden! bij hem is het dus een combinatie van kissing spine en tying-up

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:20

Hè inge, dat is balen, maar gelukkig weet je nu wat het is!! Hopen dat het na twee maanden rust weer genezen / hersteld is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:45

Is er al gekeken of hij een vitamine/mineralen tekort kan hebben?
In Nederlands gras/hooi kan een tekort aan magnesium en selenium voorkomen en ook vitamine E-tekort kan voor spier/krachtproblemen zorgen (een overmaat aan deze stoffen is overigens ook niet goed).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:56

mo_van_dijk schreef:
Nou, van de DA mag ik gewoon rijden en aangezien de DA niet heeft gezien wat hij heeft (omdat hij geen stap verkeerd zette) wil ik het op video hebben. Ik wil gewoon weten wat er precies is met hem. Hij is al 16, mijn drive heb ik al een paar maanden niet meer en al staat hij 3 maanden in Utrecht / Emmeloord, dat kan me echt niet schelen, maar ik wil gewoon weten wat er is en ik ben bang dat ik zonder 'bewijs' van het door de achterhand zakken niet veel verder kom.

Ik wil mijn paard niet op rust zetten zonder dat ik weet wat hij heeft. Ik ga niet 330 euro in de maand betalen aan stalling voor niets, behalve als ik weet wat het is en als de prognose goed is. Klinkt misschien een beetje hard, maar ik heb al zoveel meegemaakt met dit paard en hij wordt er ook niet jonger op.

nou sorry, maar als een paard constant door de achterhand zakt en duidelijk verhoogde waardes heeft in het bloed zou ik niet zomaar door gaan met rijden. Je zegt dat hij ook in elkaar zakt als je er niet op zit. film dat dan als je het zo nodig op film wilt hebben? Ik vind dit zeer onverantwoord...
Ik zou zeggen: zet hem dan inderdaad op een kliniek, laat een spierbiopt nemen en laat hem verder onderzoeken.

Op je laatste alinea reageer ik maar gewoon helemaal niet... Een paard kost nou eenmaal geld en is imo niet alleen goed om bereden te worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:11

@Zij Dat is jouw mening. Ik snap het wel, maar ik ben het er niet helemaal mee eens.

Ik heb besloten morgen de kliniek te bellen om het een en ander na te vragen, dan bel ik daarna de verzekering om te overleggen, en uiteindelijk een tweede lijnskliniek, want ik wil weten wat er is.

Volgens mijn instructeur is het een ouderdomsgebrek en word het niet beter....

Ik wil weten wat er is voordat ik mijn keuze maak.... Afhankelijk van de prognose maak ik dan een beslissing.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:53

en heb je de kliniek nog gebeld? ben wel heel benieuwd wat het is....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:14

Ik heb de kliniek gemaild, maar nog niets gehoord. Gisteren heeft de verzekering toestemming gegeven om hem te laten onderzoeken in Bodegraven. Gelukkig hadden ze in Bodegraven maandagmiddag nog een plekje vrij.

Vanavond heb ik zijn achterhand afgevoeld en het lijkt alsof de aanhechting aan het bekken van het achterbeen versteend is. Hij is heel erg verdikt en trapte naar me toen ik eraan zat. Ik krijg morgen de video van het rijden.

Nu afwachten wat ze maandag in Bodegraven vinden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:23

mo_van_dijk schreef:
Dank je wel voor je reactie. Volgens de DA was het enzym te hoog dat het langst abnormaal blijft na verzuring (weet het even niet uit mijn hoofd).

De gangen van mijn paard zijn niet stijf, maar zijn stelling en buiging wel, maar dit is niet erger geworden de afgelopen tijd. Ik ga morgen overleggen met mijn instructeur en kijk dan wat voor plan we verder trekken.

Ik zat te denken aan de DA op stal te laten komen, want thuis zakt hij dus wel door zijn achterhand. Thuis loopt hij veel ontspannener dan ergens anders, is zijn hoofd-hals houding lager.

Misschien kan ik van iemand een digi camera lenen en morgen mijn les filmen. Dan kan ik precies zien wat hij doet en kan ik het de DA laten zien.

Waarschijnlijk is je paard een beetje "overnomen"en heeft een beetje teveel gedaan de laatste tijd. Daar bij zeg je, dat je de dressuur maar laat , omdat het paard er niets aan vind, maar ondertussen neemt hij geen fijne stelling en buiging aan. Ik zou hem een tijdje op rust zetten, of in elk geval een stuk minder doen en wat meer ontspannen buiten rijden, longeren, of in de bak gaan werken aan een wat soepeler paard ( Dus werken aan het ruggebruik)!). Bij maandagziekte staat een paard echt stijf en als je dan zou doorrijden dan is de kans heel groot dat het paard het zelfs niet overleefd,daarbij zie je dat ook terug in het bloed, dus in jou geval denk ik niet dat dat het is.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:32

beetje jammer dat je van je eigen da geen antwoord krijgt, goed dat je naar bodegraven gaat. Hoor daar hele goede verhalen over. Hopen dat er iets uit gaat komen want hier wordt je niet echt vrolijk van...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:38

Ik heb de afgelopen tijd relatief weinig gedaan... En stoppen met de dressuur bedoel ik wedstrijden. Ik rij 3x in de week dressuurmatig, dus ik rijd hem echt over de rug voor zover hij het toelaat. Als ik bij dit paard teveel vraag komt hij volledig in verzet en kan ik er helemaal niets meer mee...

Ik wacht maandag af en ga er even vanuit dat ze wel degelijk iets vinden... Hij staat nu al zes weken op rust, waarvan ik 3dagen heb gereden om te voelen hoe het ging (15min. max)

Relaxed rijden is met dit paard helaas geen optie. Een buitenrit betekent continue op de achterbenen.... Helaas

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:02

Sorrie, verkeerd begrepen. Ben benieuwd wat er maandag uit komt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:06

Even een update na de hele dag in de kliniek te zijn geweest.

De dierenarts zag gelukkig meteen wat er mis was aan de longe. Dit keer had ik wel zadel en hoofdstel mee, waardoor ik ook kon rijden. De DA zag dezelfde punten als ik voelde met rijden, dus dat was al positief!

Vanaf zijn atlas tot zijn bekken zijn er foto's gemaakt. Zijn hals bleek rontg. in orde te zijn en in zijn rug (onder mijn zadel) bleken er een aantal wervels te dicht op elkaar te zitten en er is zelfs sprake van botontkalking. Toen heb ik anderhalf uur gewacht op de manueel therapeut, totdat hij een plekje had. De therapeut stond er versteld van dat ik nog met hem kon rijden. Er zat totaal geen beweging in zijn atlas en onderhals.

Na sedatie heeft de therapeut hem geprobeerd los te maken. Het gedeelte waar de wervels te weinig ruimte hebben, is klinisch in orde, want hij reageerde daar niet te heftig op.

Mijn zadel is ook gecontroleerd. Dit lag niet helemaal goed. Van Rijs komt elke vrijdag in Bodegraven. Omdat de therapeut Luke niet voldoende los kreeg in zijn onderhals (aanzet van de schouder), moet ik vrijdag terugkomen met paard en beide zadels.

Volgens zowel de DA als therapeut ziet het er rooskleurig uit.

Tot vrijdag moet ik rechtuit rijden en galloperen met een zacht bitje. Hij krijgt nu ook pijnstillers, omdat er zo veel gemanipuleerd is. De medicijnen die ik vorige week gekregen had, moet ik blijven geven, want het is dus een spierprobleem.

Het ziet er dus allemaal redelijk positief uit!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:51

jeetje, gelijk wel al rijden? sta ik verbaasd van te kijken... ik ga ook wel eens naar manueel therapeut voor mezelf, maar doe dan echt liever niet te veel daarna ;)

mooi dat het er zo goed uitziet (het toekomstbeeld :) )

succes ermee! (btw, konden ze hiermee ook die bloedwaardes verklaren?)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:10

De kliniek wilde hem eigelijk in het land, maar mijn paard springt of over de sloot of over het hek. De stal-eigenaar heeft daarom mijn paard liever niet op het land. Omdat hij dat doet, en normaal niet in het land staat is besloten dat ik dan rechtuit moet rijden zonder enige druk. Vandaag mag ik alleen stappen en draven en geen buiging vragen.

Morgen mag ik als hij warm is, buiging vragen als hij dat toelaat. Hij staat trouwens nu, behalve neutradex en myoplast ook op een pijnstiller.

De verhoogde bloedwaarde was hier inderdaad wel mee te verklaren aangezien hij door zijn hele lijf niet losliet qua spieren. Zijn schouder stond hier los van. Ik moet vrijdag weer terug en dan gaat hij verder met de schouder.