acute ataxie of wat anders.....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nati

acute ataxie of wat anders.....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 19:54

Hallo mensen,

Ik werd vandaag gebeld door de stal van m'n paard....
Ze durfde hem niet op het land te zetten want hij deed heel raar, het begon al in zijn stal, ze wouden ze springenschoenen om doen om hem op de wei te zetten en normaal gesproken is hij dan alleen maar aan het rond draaien in stal, maar nu stond hij stokstijf stil.

Toen ze hem zijn boks uithaalde, toen schrokken ze enorm, want hij leek wel dronken, zijn achterbeen slingerde van links naar rechts, ze wouden zijn been optillen om te kijken of hij wat in z'n hoef had, maar dat durfde ze niet omdat ze bang waren dat hij gewoon om zou vallen.... Wel hebben ze hem in de paddock gezet, even zonder andere paarden.

Ik ging dus heen, om te kijken....Ik schrok me kapot, en barste vrijsnel in tranen uit....Het zag er vrezelijk uit, hij liep idd als een verlamde en waarvan hij met 1 been korter liep als met de ander. En in de bochten...viel hij idd bijna om en zag je aan hem dat hij echt moeite moest doen om ''recht'' te blijven lopen.

Hij biljardeerd zoieso, maar wat hij nu deed had ik nog nooit gezien, bij geen enkel ander paard. Toen heb ik hem even vast gezet en ben ik hem even gaan onderzoeken, heb in z'n rug geknepen en gedrukt, maar nergens reactie.....Alleen dat ik zijn staart pakte,

Ik pakte zijn staart en draaide hem naar rechts: bijna geen reactie
Toen draaide ik hem naar links, toen deed het heel erg zeer, maakte hij zijn rug helemaal bol en kneep zijn buikspieren helemaal aan, deze reactie kreeg ik ook als ik zijn staart omhoog tilde....

Verder probeerde we zijn hoeven op te tillen...rechts achter ging....maar toen we links achter deden, toen viel hij bijna om, ik denk omdat hij nit op rechts wil staan....Hij slaat nu ook afentoe narrig naar achter, terwijl hij nooit slaat, dus hij heeft volgens mij echt ergens pijn. Als hij stil staat, lijkt het erop dat hij zijn achterbenen ook ver onder zijn lichaam houd en niet naar achter wil staan.

NU het volgende: Het 1e waar ik aan dacht dat ik hem zag.....Ataxie....Maar kan dat zo acute???

Even een korte geschiedenis: Zaterdag ben ik met hem rondje polder wezen doen, en daar is hij een stukje ineens heel erg hard gegaan....Ik schrok evan hoe hard hij ging dus heb hem eigenlijk na aantal meter teruggenomen, en heb daarna terug naar huis gestapt, dat was zeker 15 tot 20 min als het al niet langer was..... Zondag was er niks aan de hand en liep hij nog helemaal normaal en vandaag werd ik dus gebeld, mijn moeder dacht aan spierpijn...maar dat kan toch niet zo erg...dat geloof ik niet....

In de toestand hoe ik hem zag vandaag....pfff ging/gaat heel even de angst door me heen, dat dit echt....echt helemaal foute boel is.
Het is een keiharde, hij laat nooit zien als hij ergens pijn heeft, hij had zelfs een peesblesure wat we nooooit gemerkt hadden als ik hem nooit voor de zekerheid op de scan had gezet, dus zegt voor mij genoeg...

Dus.....mijn vraag is...waar zouden jullie aan kunnen denken...iets met spieren of banden, ataxie, spierpijn????
En wilde heel graag even mijn verhaal kwijt aan jullie ;(

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:58

als eerste de DA erbij
als je aan ataxie denkt zou het probleem ook nog in de hersenen oid kunnen zitten
Laatst bijgewerkt door siskeh op 08-06-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:58

Ik zou de dierenarts heel rap bellen. Spierbevangen klinkt mij niet gek in de oren. En ja dat kan zo erg. En ja daar moet je heel snel een DA voor bellen.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:00

de voorhand loopt nog normaal...als ze spierbevangen zijn,is het het hele lichaam....toch?
hij loopt ook niet traag, juist heel volt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:03

Meid haal er in godsnaam de dierenarts bij. ataxie kan door zoveel oorzaken komen. Spierbevangen kan, rhino en Equine Virale artritis kunnen lichte al dan niet tijdelijke ataxie veroorzaken. Er kan iets bekneld zitten, van alles.

Bokt is geen diagnose medium: laat iemand komen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-06-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: acute ataxie of wat anders.....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:05

@anya: alles wat jij opnoemt vind ik ook iets om zeker een DA bij te halen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:06

Klinkt mij als een tia in de oren ( licht herseninfarct). Dierenarts zo snel mogenlijk laten komen.Vanavond nog!!!!!!!!
Spierbevangen dan gaan ze vaak zweten en dat krijgen ze eigenlijk meestal al tijdens het rijden. Staan dan ook echt compleet stijf en een been optillen kan niet. Met rust en goede medicatie ( mits het niet een te grote tia is) komt het voor een groot gedeelte weer goed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:07

Tia had ik nog niet aan gedacht kan ook. Maar hoe dan ook het zijn allemaal kwalen waar je echt een DA naar moet laten kijken.

Silzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:08

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat je er geen DA bij haalt, je zegt zelf dat dit helemaal foute boel is .. ik had er geen seconde over nagedacht..:n Succes in ieder geval!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:09

Mijn pony heeft dat ook eens gehad. Toen als de bliksem een DA erbijgehaald. Het was idd acute ataxie. Hij heeft iets ingespoten, en daar knapte ze in een dag enorm veel van op :) Daarna heeft ze altijd goed gelopen. De DA weet alleen niet waar het van kwam.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:09

Wat het ook is, dit is idd niet iets voor bokt om over te gaan gissen. Als een speer de DA erbij!!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:11

Niet wachten tot morgenochtend, da bellen NU! Uitval kan ook op een probleem in de hersenen duiden.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:13

ben aan bellen ;(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:14

Ik zou ook de DA nú nog laten komen (had dat eigenlijk gelijk gedaan) om te kijken wat hij ervan vindt.

Het klinkt iig niet goed. Het kan van alles zijn.
HEEL veel succes!

Lees net dat je al belt! TOP. Ben benieuwd.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:17

Je kan toch beter eerst de DA bellen en dan voor eventuele extra tips hier een topic plaatsen... Ik dacht ook aan een lichte TIA..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:19

Wees maar blij dat ze hier een topic heeft geopend.....ze is nu tenminste aan het bellen met de DA.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:21

Ja het was ook geen aanval! Totaal niet.. Maar ik vind dat altijd zo vreemd. Ik ben daar altijd veel sneller in enzo. Maar dat is haar eigen keuze en ik ben ook allang al blij dat ze de DA gebelt heeft..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:25

Ik heb eens meegemaakt dat een manege pony die heel onregelmatig werkte en toen in werd gezet in de les, met stappen en draven hij niks mankeerde en toen bij het aangaloperen zijn achterhand ineens compleet blokkeerde alsof hij verlamd was. De ruiter viel er gelukkig af en kwam er niet onder. Het paardje kon niet meer opstaan en raakte in paniek omdat dit niet lukte. Het paardje wilden en kon niet 123 opstaan dat duurde de manege eigenaar te lang en heeft hem jawel overeind getrapt en hem in de box gezet, er is geen veearts bijgeweest :( ( heel erg triest) .
Laat zo snel mogelijk een veearts komen die kan je duidelijkheid geven.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:22

Wat zei de DA?
Komt hij langs....of is hij al geweest?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:25

Dit kan zijn:

Rhinopneumonie type met verlammingsverschijnselen (zijn er ook paarden op stal snotterig?)

Acute ataxieverschijnselen, door bijv. vastliggen in de box kunnen er wervels uit het lood geraakt zijn, zenuwen bekneld of noem maar op.

Een hersenbloeding

Spierbevangenheid...

Kortom....allemaal ernstige dingen, waarbij het wijs is de veearts in te schakelen. Je bent al aan het bellen. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:48

Ik ben benieuwd naar het verdict van de dierenarts, ik duim dat het allemaal alsnog meevalt!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:57

hallo mensen, ben net terug van stal.

Conclusie: ataxie (werd eerst aan rino gedacht).... waarschijnlijk door een beknelling, dus hij heeft nu ontstekingsremmers gekregen, die hopelijk de zwelling die mogelijk tegen een zenuw aanzit verminderd, morgen weer kijken hoe het is, als het beter is komt ze weer, om nog meer te geven...mocht het niet beter zijn, dan komt ze morgen om pijnstillers te geven...

Ik laat hem vrijdag meteen behandelen door Henk Goosens, en hopen dat het niet al een hele erge vase is....

Wel vond de dierenarts positief, dat hij op de ''beenproeven'' (dus die benen kruizen etcetc), redelijk tot goed reageerde.

Verder voor de mensen die zich afvragen waarom ik niet eerder had gebeld:
Ik wou zelf wel bellen, maar werd door mensen erg in twijfel gebracht, de 1 zei wel en de ander zei niet, en doordat ik er helemaal van overdonderd was, wist ik het allemaal even niet meer... :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:27

Logisch, maar iedereen zegt toch altijd wat anders, want op stallen/maneges weet de ene het altijd nog net even beter dan de andere. Je moet gewoon lekker je eigen gevoel volgen, als jij schrikt van hoe je paard erbij loopt, moet je eigenlijk gewoon lak hebben aan alle anderen en gewoon de DA erbij halen, ookal is het maar voor je eigen gemoedsrust...

Ben benieuwd hoe het vandaag met je paardje gaat! Hou je ons op de hoogte?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:35

Dat is schrikken. Ik hoop voor jou dat het goed komt!!
STERKTE!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:40

Komt me zeer bekend voor. Vorig jaar heb ik mijn paardje uit de wei gehaald met dezelfde verschijnselen. De DA gebeld en binnen 10 minuten was deze er. Er werd op dat moment in ieder geval uitgesloten dat het Rhyno was. Bij haar is het door een trauma op het land gekomen. Niemand heeft iets zien gebeuren, alleen dat alle paarden heel hard aan de kletter zijn geweest. Zij heeft hier dus een rugbeschadiging aan over gehouden. De DA kon eigenlijk niet veel meer er aan doen. Er zijn foto's gemaakt van haar rug, waarop duidelijk te zien was dat deze ernstig was beschadigd. Zodanig dat zij niet meer als rijpaard kon dienen. De verzekering heeft haar uitbetaald en ik heb haar "terug gekocht" van de verzekering. Met het geld van de verzekering (dat geluk had ik dan) heb ik haar laten behandelen bij Laarakker. Ik heb haar nog, ze heeft geen pijn meer en bot en spieren zijn redelijk goed. Zenuwbanen achterhand werken zo'n 80 %. De 20% die ze nu mist, krijgt ze ook nooit meer terug. Maar hier valt goed mee te leven. O ja, ze mag geen veulen meer werpen. Dit zou haar rug niet meer aankunnen.

Ik wens je heel veel sterkte met het herstel van je paard!