Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:33

Hallo,
Mijn excuses als het hier fout staat, kan niets logischers bedenken om het te plaatsen.
Sinds een tijd ongeveer 3 weken valt het me op dat mijn paards conditie sterk afneemt en ze minder lol heeft in het rijden.
Hier wat informatie over ons:
- Ze word over 3 weken 28 jaar
- Word dagelijks gereden/gelongeerd
- Ze word recreatief gereden
- Staat sinds 1 maand 24/7 op het land
- Heeft 3 weken geleden nog 1 week "vakantie" gehad
- Ik ben niet in gewicht aangekomen
- Zelf is ze iets aangekomen
- Met warme dagen word ze 's avonds als het koel is gereden
- Ze staat gewoon met andere paarden
- Reageerd de laatste tijd erg slecht op mijn been

Ik ben een beetje bang dat ze aan het opraken is.. ;(
Nu dus mijn vraag heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet doen!?

Vragen over m'n fjord/mij/leefomstandigheden of dergelijke graag in dit topic stellen!!
Alvast hartstikke bedankt!
Laatst bijgewerkt door Apple op 31-05-09 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

lissisanne

Re: Wat is er met haar aan de hand!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:35

ik denk dat ze zelf aangeeft dat ze met pensioen wilt :)
mischien kun je het gewoon een beetje afbouwen naar 1/2 keer in de week rijden en lekker wandelen ofzo

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:36

" Word dagelijks gereden/gelongeerd"

Denk dat daar het probleem zit, dat je teveel van haar vraagt...Ik zou het lekker rustig aan doen en een paar x in de week rijden ofzo, als je nog perse wilt rijden...maar zeker niet meer elke dag...
Blijkbaar heeft ze daar gewoon echt geen puf meer voor en geen zin meer in..

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:39

Je pony is natuurlijk al erg oud, het idee dat je pony aan het opraken is zou heel goed kunnen, hoe rot het ook is.

hoelang word je pony gereden en op wat voor manier?
Wat krijg je pony te eten?
Wanneer is er voor het laatst een dierenarts bij geweest? En wanneer voor het laatst een tandarts?

Heb je een foto van je pony?

Hoe bedoel je precies dat de conditie afneemt, is ze meer bezweet de laatste tijd of is ze sneller moe?
Is verder het enige probleem dat ze niet voorwaarts aan je been is of zijn er ook nog andere problemen?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:19

Ik denk dat dit een geroep is naar welverdient pensioen. Waarbij je nog kan wandelen met haar maar geen intensiever werk zoals dagelijks longeren of rijden.. 28 is al behoorlijke leeftijd om nog dagelijks rond te huppelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:23

ze staat sinds een maand 24/7 op het land, de eerste week had ze vrij, en daarna ben je weer begonnen.
denk dat de vakantie haar wel beviel, ook ivm haar leeftijd.
misschien eens proberen hoe ze reageert op 2 keer per week een buitenrit, en verder vakantie?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 16:53

xxtesssss schreef:
Je pony is natuurlijk al erg oud, het idee dat je pony aan het opraken is zou heel goed kunnen, hoe rot het ook is.

hoelang word je pony gereden en op wat voor manier?
Wat krijg je pony te eten?
Wanneer is er voor het laatst een dierenarts bij geweest? En wanneer voor het laatst een tandarts?

Heb je een foto van je pony?

Hoe bedoel je precies dat de conditie afneemt, is ze meer bezweet de laatste tijd of is ze sneller moe?
Is verder het enige probleem dat ze niet voorwaarts aan je been is of zijn er ook nog andere problemen?

Hier wat antwoorden op je vragen:
- Hoelang gereden en hoe!? Ik rijd gemiddeld denk ik van de buitenritten zo'n 1,5 uur buiten per keer. Voornamelijk draven en stappen en stukjes galoperen. We rijden trouwens bitloos.
- Eten? Op het moment staat ze dus 24/7 in het land en krijgt daarbij alleen een stuk brood, wat snoepjes als ik haar kom halen en na hard werken soms een handje reformmuslie
- Dierenarts? Dat is ongeveer 2 maanden geleden, ik had het idee dat ze iets aan haar ogen of oren mankeerde omdat ze nogal raar op sommige dingen reageerd. Tandarts was in November, wat haakjes weggehaald verder geen problemen.
- Conditie? Ze is veel sneller moe, en ik ben ook langer bezig met uitstappen voordat ze weer op adem is.
- Andere problemen? Nou ze is dus niet voorwaarts, briesen kan er ook nauwelijks meer vanaf. Verdere problemen, misschien dat ze altijd in de rechtergalop aanspringt en nooit links. Alleen met longeren. Dit kan komen door een peesklap van 4 jaar geleden aan haar rechterbeen.
-Foto? Afbeelding

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:58

ze ziet er nog erg goed uit voor 28 jaar! Ik zou gewoon goed naar je pony luisteren en minder werken met haar maak er hooguit een uurtje van. En stap tussendoor nog meer! En geef er minimaal 2x per week rust dat krijgen mijn paarden minstens per week, en zou ik bij een oudere pony zeker geven! Ik vind dat altijd erg belangrijk zodat de spieren ook wat rust krijgen! Ze staat ook lekker in de wei!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:00

Ik zou de link liggen tussen het de hele dag buiten staan en de afnemende conditie. Ik neem aan dat ze op het gras staat. Is ze dat gewend? Wellicht is er een overvloed aan eiwitten.
Kreeg ze voor dat ze op het land ging krachtvoer erbij? Wellicht moet je hem daarmee wel bij blijven voeren voor de energie.

Hier boven wordt de tip gegeven om het bewegen drastisch te verminderen. Hier ben ik geen voorstander van want zoals de meeste wel weten; rust roest. De kans zit er in dat als je stopt met rijden dat hij sneller af zal takelen.
Ik zou het rijden dan toch tot 3 a 4 keer afbouwen, wellicht het longeren gewoon laten voor wat het is.\

Ze ziet er overigens goed uit voor haar leeftijd hoor! Misschien zelfs ietsje te dik ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:04

dagelijks rijden met zo'n oude pony is helemaal geen probleem, maar als je dan inene een week rust geeft dan wordt het moeilijker, oudere paarden kunnen moeilijker herstellen dan, spieren van een jong paard bouwt gelijk weer op, die van oudere niet, je kan beter er door mee blijven rijden dan een week vakantie geven.
vooral oudere paarden moeten elke dag in beweging blijven. alleen niet te intensief

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 17:31

Germatje schreef:
Ik zou de link liggen tussen het de hele dag buiten staan en de afnemende conditie. Ik neem aan dat ze op het gras staat. Is ze dat gewend? Wellicht is er een overvloed aan eiwitten.
Kreeg ze voor dat ze op het land ging krachtvoer erbij? Wellicht moet je hem daarmee wel bij blijven voeren voor de energie.

Hier boven wordt de tip gegeven om het bewegen drastisch te verminderen. Hier ben ik geen voorstander van want zoals de meeste wel weten; rust roest. De kans zit er in dat als je stopt met rijden dat hij sneller af zal takelen.
Ik zou het rijden dan toch tot 3 a 4 keer afbouwen, wellicht het longeren gewoon laten voor wat het is.\

Ze ziet er overigens goed uit voor haar leeftijd hoor! Misschien zelfs ietsje te dik ;)

Hoi,
Ja ze staat op het gras, dit is niet lang hoor. Voordat ze het land op ging kreeg ze iedere dag wel een handje muslie erbij. Ze staat er nu dus ongeveer 1 maand/ 1,5 maand op het land. Daarvoor in de bak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:38

Meest voor de hand liggend is leeftijd , dat ze inderdaad gewoon wat ouder en "suffer" wordt.

Of dat ze toch echt dat handje muesli mist.

Of dat ze nu ze de hele dag op de wei staat , gewoon geen zin meer heeft om ook nog eens elke dag aan het werk te gaan : ze kan immers zelf al de hele dag bewegen :)

Zie je vaak , bij alle leeftijden , dat paarden die op de wei staan niet meer zo heel fanatiek onder het zadel zijn omdat ze hun ei in het land al kwijt kunnen. En daar natuurlijk al een deel van hun energie voor gebruiken :)

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:43

Het zou idd kunnen dat het komt door de eiwitten in het gras, hoe is haar mest? is dit licht of donker en slap of hard en zijn het balletjes of is het een prakkie?

Drastisch afbouwen naar dagen schrappen zou ik ook niet doen, idd. om de reden die iemand hier boven geeft.
Wel zou ik minder gaan rijden per dag. Je rijd nu anderhalf uur per dag, dit kan best, ik zou niet meer als een 10 tot 15 minuten draven/galloperen per 1,5 uur. Veel stappen kan prima. Hele stapritten kan je ook doen.
Daarnaast zou ik haar wel 2 dagen rust geven in de week, zeker voor zo'n oude pony. Als ze buiten staat hoeft ze daarnaast dan geen beweging, als ze op stal staat is het wel fijn als ze een paar uur los kan lopen.

Verder ziet ze er voor een oude pony goed uit idd! Verwacht niet te veel van een oude pony he, de conditie gaat nu eenmaal achteruit naarmate ze ouder worden, soms is daar gewoon geen andere reden voor te vinden. Het enige wat je dat kunt doen is de training goed aanpassen naar wat je pony aankan. Geeft een oude pony een conditie terugval aan wat nu zo is, dan moet je je training daarop aanpassen en dus minder gaan rijden. Zoals wat ik hier boven beschreven heb.

Daarnaast niet in zware bakken longeren en rijden, en op het stand en in het bos niet in zwaar zand gaan rijden.

@pmarena, dat handje muesli zal ze niet missen, het is ten eerste niet veel en ten tweede zitten de brandstoffen die ze uit muesli haalt (vooral eiwitten, maar ook koolhydraten en vetten) ook in gras, en dat eet ze de hele dag rijkelijk, dat is wrsl. ook de reden dat ze er nog zo goed uit ziet voor zo'n oude pony.

Het kan wel zijn dat ze mineralen en vitaminen mist, hoogstwaarschijnlijk niet want dat zit in gras, maar het zou kunnen. Je kunt eventueel een mineralen liksteen neerzetten in het land (mineralen dus) en een grote schep lucerne bijvoeren iedere dag (kruiden, vitaminen)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:50

Klinkt in mijn oren ook als een eiwit overschot.

Verder is ze wel behoorlijk op leeftijd, zeg maar gerust flink bejaard.
Dus je zult er wel rekening mee moeten houden dat het rijden eerdaags een keer ophoud.
Vind ritten van 1,5 uur ook behoorlijk pittig voor deze oude dame.

Ik zou de ritten beperken tot 45 minuten, of een uur als je alleen maar stapt.
En verder niet teveel eiwitten, en seniorenslobber ipv musli.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:52

-> MD

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:57

Paarden die niet gewend zijn om 24/7 buiten te staan, kunnen hier best vermoeid van zijn/raken, helemaal als ze al op leeftijd zijn, dan spelen zulk soort veranderingen een grote rol, mag ik vragen hoe ze hiervoor stond ? bv overdag buiten en savonds en snachts op stal ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:01

Paardje heeft bij ons op stal gestaan en daar stond ze overdag in het land en 's avonds naar binnen. In de zomer gingen ze 1 of 2 maanden 24/7 naar buiten. In de winter als het land te slecht werd stond ze overdag in een paddock. Toen ze verhuisde is deze situatie t zelfde gebleven volgens mij. (winter - paddock) Tot het land open ging. Ik neem aan dat ze opgebouwd hebben met het gras.

Lynne, kan je je nog herrinneren of ze bij Wim in de 24/7 periode ook wat trager werd?
Weet dat die van mij dat wel werd nl.

Vala

Re: Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:06

Mijn paard van 20 staat ook dag en nacht buiten en was vanochtend ook wat kortademiger en lui!
Dagelijks rijden vind ik geen probleem maar ik zou geen rit van 1,5 uur maken, gewoon iets korter en nog meer stappen.
Misschien is het handig om als je het echt niet vertrouwd de DA even om raad te vragen en evt wat bloed te laten prikken om te kijken of ze geen tekorten heeft?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:07

Kan best zijn dat de overgang naar 24/7 haar dan ook veel energie gekost heeft. Misschien toch iets bijvoeren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:13

Ze ziet er heel mooi uit voor 28 jaar, echt waar, je moet haar niet opeens stilzetten, maar beetje aan de gang houden en kijk naar je paard wat ze doet, dan leer je vanzelf wat te veel is en wat te weinig is.

Het is wel moeilijk in dit geval, omdat je niet zeker weet waar het precies aan ligt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:21

Rust roest. lekker blijven rijden, maar het rijden NU aanpassen aan hetgeen zij even aangeeft en dan rustig het probleem lokaliseren en wegnemen. Bel je veearts even voor overleg. En anders dingen veranderen. Doe wellicht iets met de tips hier, maar zorg dat je ze niet allemaal tegelijk veranderd, dan weet je nog niet wat het probleem is.. Ik verwacht ook het eiwit overschot. Ouder paardje... denk om hoef- danwel spierbevangenheid.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:33

Ten eerste, je paard ziet er fantastisch uit op deze leeftijd ! Ik kan me voorstellen dat je daarom een beetje vergeet hoe oud ze eigenlijk werkelijk is.
Ik zou zeggen ; gewoon iets minder inspanning van haar vragen en afbouwen tot iets korter trainen of rijden per dag
Voeren doe je prima want anders zag ze er zo niet uit dus daar niks aan veranderen
en als laatste; lekker samen blijven genieten zolang het nog kan

SUCCES ;)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:06

Allemaal heel erg bedankt voor de informatie! Ik ga in ieder geval de dierenarts even bellen voor overleg, kunnen we altijd nog een afspraak maken.
Haar mest ziet er gewoon netjes uit, mooie ballen.
Voor zover ik me nog kan herinneren was ze op de vorige stal als ze 24/7 gingen altijd een stuk drukker.
Ik heb ook altijd in mijn hoofd zitten dat het er opzich wel aan zit te komen dat het ooit ophoud, maar zou het zonden vinden om zo'n paardje nu al stil te moeten zetten.
Dinsdag zal ik de dierenarts bellen en daar even mee overleggen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:33

misschien dat ik het niet goed begrijp,.maar eerste wat bij opkomt is dat je paard mischien wel hoefbevangen is?
de symptomen zijn sinds 3 weken, en zo lang staat het paard ook al in het gras?
Citaat:
Staat sinds 1 maand 24/7 op het land
- Heeft 3 weken geleden nog 1 week "vakantie" gehad

helemaal met minder beweging heb je nog sneller kans op hoefbevangenheid
zou daar dus echt goed naar laten kijken, niet alle paarden tnen het namelijk heel duidelijk dat ze zere voeten hebben.

zou ook kunnen dat je paard spierbevangen is.,dan lopen ze ook moeilijk,reageren traag op het been.
met wat te rjke voeding heb je kans op spierbevangenheid.

dit kwam het eerste bij me op,laat daar dus zeker naar kijken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:48

Omdat een paard niet kan praten, is het altijd lastig oordelen wat een paard mankeert.
Een ouder dier kan natuurlijk last krijgen van kwaaltjes en dat is wel moeilijk in te schatten.
Hoewel je pony z'n leeftijd niet valt aan te zien, is hij natuurlijk wel een senior.

De overgang naar 24/7 weide is best groot hoor, ook al lijkt het overdag zo prettig en vriendelijk.
Ze lopen sowiezo meer en de nacht kan best koud zijn. Dat kost een paard heel wat energie.. een ouder paard wat extra. Het hangt ook af van de kudde waar hij in loopt en welke rangorde deze heeft. (lageren in rang worden vaker weggejaagd) Dat kan ook stijfheid en spierpijn opleveren.

Wat ik zelf doe met mijn 25-jarige paard, is vooral 'zo goed mogelijk luisteren naar de signalen die het paard geeft'. Ik merk dat zijn conditie de afgelopen 2 jaar terug is gelopen (onafhankelijk van de hoeveelheid beweging) Er zijn dagen dat hij het heerlijk vind om stukken te galloperen, maar andere dagen 'liever niet'. Dan doe ik het rustig aan en stappen we heel veel. Beweging is goed, juist stappen is heel gezond! Ik pas me aan, veel meer dan dat ik bij een jonger paard zou doen. Mijn paard heeft gemiddeld veel plezier in het werk, en laat zich dus gemakkelijk 'lezen'.