Kwakzalverij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 09:18

Een tijdje terug is er een osteopaat bij mijn paard komen kijken. Meteen bij de introductie werd al duidelijk dat er iets niet goed zat in de rug van mijn paard en daar heeft de osteopaat dus wat aan gedaan om het even zo makkelijk te zeggen. Ik kreeg na een paar dagen van mensen om me heen meteen al commentaar als 'wat ziet je paard er ineens goed uit' en dat soort dingen, *\o/* van mensen die niet eens wisten dat er een osteopaat naar mijn paard had gekeken.
Nou had ik het er met eigenaar van de manege waar ik sta over en hij zei letterlijk: 'dat je geloofd in die kwakzalverij'. Hij vindt het onzin en geldverspilling en voor zover ik uit zijn woorden begreep denkt hij hetzelfde over fysiotherapeuten ed. 8)7
Ik merk zelf ook verschil bij mijn paard, hoe kan het dan kwakzalverij zijn als het werkt? Voor zover ik de paardenwereld ken wordt het ook steeds vaker gedaan; een osteopaat of fysiotherapeut bij je paard halen en ik heb al genoeg positieve verhalen hier op bokt gelezen.

Nou vraag ik me af hoe iedereen op bokt hierover denkt, vinden jullie het geen kwakzalverij? Of juist wel? En als dat zo is, waarom dan?
Ik blijf erbij dat het mijn paard goed geholpen heeft en ik vind het zeker geen geldverspilling...

FriesWytske

Re: Kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:20

Nee hoor. Ik geloofde er in het begin ook niet in. Maar toen ik de eerste keer een fysio bij mijn paard heb gehad en zag hoe ze veranderde. Ben ik er ook in gaan geloven.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:27

ik geloof er absoluut in maar maak jezelf even wegwijs in deze behandel-methode dan kun je mee denken en mee praten met de ostheopaat. en laat niet alles zomaar doen bij je paard bijv het kraken daar heb ik het niet zo op... maar oke meningen verschillen hey en als je er 1 laat komen laat er dan 1 komen die er voor is opgeleid en de juiste papieren bezitten sterkte ermee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:32

Ik heb een fysio die en mensen en dieren doet. Hij krijgt mensen uit heel nederland over de vloer. Dus dat zegt denk ik ook wel wat.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 09:34

Bedankt voor de tip! Ik ben er ook al mee bezig geweest.
Ik zou namelijk ook nooit iemand zomaar van alles en nog wat bij mijn paard laten doen :o
Ik was op de paardenbeurs in de brabant hallen en daar was een demonstratie van een osteopaat die toevallig bij mij in de buurt woont. Ik heb daar op die beurs (voordat ik besloot een afspraak te maken) ook heel veel informatie van die osteopaat en nog een collega van haar gekregen en heb zeker ook al informatie over haar en sowieso osteopathie opgezocht.

edit: de osteopaat die is geweest komt bij The Vluggen Institute vandaan

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:45

ik vind het ook kwakzalverij, maar wie weet dat ik mijn mening wel bijstel als ik een keer het effect op mijn eigen paard heb gezien . :7

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:49

Ik geloof ook zeker dat het helpt. Maar is het dan ook niet verstandig om eens naar het rijtechtnische van de ruiter te kijken?

Want een paard gaat niet zomaar vast zitten in zijn rug. Het is wel fijn als iemand je paard los maakt in de rug, zodat het paard zich weer lekkerder gaat voelen. Maar ik denk dat je dan ook moet letten op het rijtechnische, Meestal raakt een paard daardoor vast in zijn rug....

Zo denk ik er tenminste over :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:51

punt is dat er een heleboel kwakzalvers rondlopen
die het verzieken voor die paar goede

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:52

Een paard van een vriendin bleek volgens ostheopaat iets in de rug te hebben ,en dat zeiden de natuurlijk bekappers bij haar ook.
paardje een jaar regelmatig behandeld,en wat blijkt,na volledige rontgen en echo bij het paard (over zijn hele lichaam) bleek het probleem bij de kogel te zitten,inspuiting daar met een smeermiddeltje en paard loopt al meer dan een jaar rad zonder ostheopaat.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:58

ik geloof er zeer zeker in, zelfs meer dan de klassieke geneeskunde, zowel voor mij als voor mijn dieren.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 10:11

liesenlizzy schreef:
Ik geloof ook zeker dat het helpt. Maar is het dan ook niet verstandig om eens naar het rijtechtnische van de ruiter te kijken?

Want een paard gaat niet zomaar vast zitten in zijn rug. Het is wel fijn als iemand je paard los maakt in de rug, zodat het paard zich weer lekkerder gaat voelen. Maar ik denk dat je dan ook moet letten op het rijtechnische, Meestal raakt een paard daardoor vast in zijn rug....

Ik ben het helemaal met je eens, maar als je als ruiter zoiets leert over je paard is het ook makkelijker om er zelf aan te werken toch? Dat gevoel heb ik tenminste...
En wat betreft dat er wel degelijk kwakzalvers tussen zitten, is dat niet bij alles zo? Volgens mij heb je die bij hoefsmeden en veeartsen en noem maar op er ook bij zitten of vergis ik me nou 8)7

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:14

Mensen die het kwakzalverij noemen hebben waarschijnlijk nooit een osteopaat bij hun paard gehad.
Ik vond het vroeger ook flauwekul, totdat ik zag hoe een paard na een behandeling opknapte.
Onbekend maakt onbemind. Je kunt pas een oordeel geven als je er zelf mee te maken hebt gehad.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:38

savath schreef:
Een paard van een vriendin bleek volgens ostheopaat iets in de rug te hebben ,en dat zeiden de natuurlijk bekappers bij haar ook.
paardje een jaar regelmatig behandeld,en wat blijkt,na volledige rontgen en echo bij het paard (over zijn hele lichaam) bleek het probleem bij de kogel te zitten,inspuiting daar met een smeermiddeltje en paard loopt al meer dan een jaar rad zonder ostheopaat.

En dat wil dus eigenlijk niets zeggen. Een paard met een probleem in de kogel zal vaak ook zo gaan compenseren hiervoor dat het een probleem in de rug ontwikkelt. Die osteopaat kon dus best wel gelijk hebben dat het paard een rug probleem had.

Bij mijn paard is dat ook zo. Ze heeft een versleten spronggewricht en probeert dat been te ontlasten wanneer ze beweegt, hierdoor loopt ze zich vast in haar rug en bekken. Alles heeft dus met elkaar te maken. Zelfs wanneer ze relatief weinig last heeft van die sprong, kan ze toch kreupel lopen omwille van de secundaire problemen in haar rug. Oorzaak en gevolg zijn niet altijd zo goed te onderscheiden. ;)

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:03

onze 3 jarige merrie was wat scheef en zat vast bij een rugwervel.
Waarschijnlijk veroorzaakt door een val,want er wordt nog niet mee gereden.
Doordat ze vast zat was de doorbloeding belemmerd en liep ze stijvig met haar achterhand,
de osteopate heeft haar behandeld en wat mij als eerste opviel was dat ze haar staart niet meer zo strak tegen haar lichaam aan drukte,en dat haar billen nu weer op en neer schommelen (als je begrijpt wat ik bedoel).We laten haar over een paar maanden weer komen,voor een contole en/of behandeling.
Onze 18 jarige ruin heeft ze na gekeken en bij hem was alles in orde.
Wij zijn dus zeer te spreken over deze Osteopate (Heleen ). Groetjes...

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:49

Mijn paard heeft een tijdje op een sportstal gestaan en daar kwam de ostheopaat regelmatig.
De staleigenaresse stelde voor om mijn paard ook te laten onderzoeken.
De eerste keer ben ik daar zelf niet bij geweest omdat ik op vakantie was.
Het paard liep fijn maar dat kon natuurlijk ook van de rustperiode zijn :o

Een tijdje later ging ik voor het eerst op vreemd terrein een prive les rijden.
Heb daar super fijn kunnen rijden, alleen wou het rijden de volgende dag helemaal niet.
Eerst dacht ik aan spierpijn, maar na een week ging het rijden nog niet fijn.
Als een plank door de hoeken heen, niet nagevelijk en niet kunnen inbuigen.

De ostheopaat heeft het paard toen behandeld en vertelde mij dat er inderdaad iets mis was met de nek en de halswervels. Waarschijnlijk was er iets gebeurd tijdens het transport. We hebben het paard voor en na de behandeling laten inbuigen en dat was een wereld van verschil!

Een paard liegt niet dus ik ben overtuigd :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:57

een fysiotherapeut of Osteopaath werkt toch ook voor mensen??

Paarden bestaan toch net als mensen uit een skelet, spieren en pezen??

Dus waarom zou het bij een paard dan ineens kwazalverij zijn??

Het is een medisch onderlegd beroep, waar jaren aan studie aan vooraf zijn gegaan.

Of het wetenschappelijk bezwezen is dat het werkt weet ik niet, maar ik weet wel uit eigen ervaringen en ervaringen van anderen dat het werkt.
En dat zegt genoeg.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:55

Oke... wordt een lange reactie, sorry als dat niet gewenst is :o

Ik had al een week of 2 het gevoel dat mijn paard niet was zoals hij hoorde te zijn. Val was mijn Val niet, hij had moeite met oefeningen die die normaal uit zijn mouw schud (bij wijze van spreken) en ging opeens ontzettend hangen in mijn hand. Hij wilde maar moeizaam buigen en alles kostte hem net wat meer moeite dan normaal. Voor het oog zag je niets, hij heeft van zichzelf een fijne eigenhouding.
Zijn vacht was ook niet goed, hij kwam maar moeizaam uit zijn haar. Ik dacht dat dit kwam doordat hij eind dec. een abrupte overgang maakte van binnenstaan naar elke dag de hele dag buiten staan, dat zijn lichaam hierdoor een klap had gekregen en hij gewoon wat langer over het haren deed..

Zaterdag 16 mei had ik wedstrijd, tijdens het losrijden pakte hij continu het bit vast, gooide zijn hoofd in de lucht, wilde niet buigen.. Ik wilde eigenlijk afmelden, maar ben toch gestart. Heb tijdens het rijden een compromis gemaakt, weinig aan de voorkant gezeten en hierdoor gooide hij zijn hoofd niet in de lucht. Ik heb dik mijn laatste 2 winstpunten gereden (>190 punten) maar ging met een ontevreden en verdrietig gevoel terug naar stal.

Die maandag 18 mei was Ellen Kral bij ons op stal. Zij is manueel therapeute en acupuncturist. Daarbij ook DA (en wellicht vergeet ik nu iets :P ) Ik wilde gaan longeren, keek af en toe om het hoekje waar Ellen bezig was met de paarden waarvoor ze kwam. Heb nog even overlegt met de staleigenaresse en toen besloten te vragen of Ellen ook eens naar Val wilde kijken. Hij was niet goed, dat wist ik zeker, maar ik wist niet in welke hoek ik dan moest kijken...

Hier het verslagje van 18 mei..
Patriciavt schreef:
*scheld het liefst met alle foute woorden die er zijn* ;(

Mijn vermoeden is bevestigd, Val zat niet fijn in zijn lichaam, hélemáál niet fijn :n

Ostheopaat was op stal.. Ben Val gaan poetsen en dubben over wat ik moest gaan doen.. Heb nog even met de staleigenaresse staan praten, en die zei me waarom ik hem niet door de ostheopaat na liet kijken. Nou, dacht waarom niet? Baad het niet dan schaad het niet, wat heb ik te verliezen?

Mijn paard ging bijna letterlijk door de grond van de pijn ;( Het enige wat hem níet zeer deed, waren de linkerkant van zijn hals en zijn linkerschouder, voor de rest deed zijn hele lichaam vreselijk zeer... Ik ben zó geschrokken van zijn pijnreactie, stond daar gewoon te huilen van de schrik en de emoties die vrijkwamen, omdat ik zéker wist dat er iets met hem mis was, en dit nu behoorlijk extreem bevestigd was..
Ostheopaat heeft hem ook met acupunctuurnaalden behandeld, en een of ander spulletje wat ervoor zorgt dat de werking van de acupunctuurnaalden nog ong. 1.5 dag doorgaat. Zijn bekken stond behoorlijk scheef, zijn lijf heeft dat geprobeerd op te vangen en daardoor is ook oa zijn lever overbelast. Ze heeft een deel van die afvalstoffen weggehaald met die acupunctuur, maar het was zwaar voor hem..

Hij moet nu 2 dagen stalrust, daarna 4/5 dagen t land op en lekker doen waar hij zin in heeft. Daarna moet ik erop, met lange teugel. Als hij voelt als een konijn moet ik hem weer terugzetten in t land, als hij met zijn 'nieuwe lichaam' zijn evenwicht kan vinden, dan mag ik rustig op gaan bouwen na een paar dagen aan de lange teugel...

Verdorie.. ik vind het zoo erg voor hem. Heb haar nog de grote vraag gesteld; is het mijn schuld dat hij zo'n pijn heeft? Dat was het gelukkig niet... Ook zei ze nog dat het voor mij onmogelijk was om goed te kunnen zitten op Val zoals hij op dat moment eruit zag en in zijn vel zat.

Ik ben heel erg blij dat ik nu weet wat er met hem aan de hand was, en dat we nu langzaam op weg kunnen naar verbetering. Ben wel echt onwijs geschrokken van dat ene halve uurtje vanmiddag.. Val keek na de behandeling alweer zó anders uit zijn ogen... ;(

Morgen komt de zadelmaker, wat de uitslag daarvan ook moge zijn, mijn huidige zadel gaat weg en ik ga een afspraak maken met Arie voor over ong. een maand. Dan is Val als het goed is ook weer onder zadel en dan gaan we het gelijk goed aanpakken.

KNHS Instructieweek ga ik morgen gelijk afmelden ;(

Ik was vreselijk ontdaan door dit hele gebeuren, en flink emotioneel. Toch bijzonder dat het dan blijkt dat je eigen gevoel klopt...
Deze foto is van de dag erna, dinsdag 19 mei, hier kun je zien hoe slecht die er op dat moment uitzag. Confronterend, maar eindelijk wetende wat er mis was met mijn geweldige paard.

Foto is wel een beetje uit de verkeerde hoek genomen. Hij doet nu echt een stuk schraler aan dan hij in werkelijkheid is...
Afbeelding

Detail
Afbeelding

Maar belangrijker om te laten zien, is dat hij een dag na de behandeling mijn Val weer is. Hij kijkt fris en helder uit zijn ogen, is weer alert en aanwezig :) Wat had ik dát gemist zeg :o
Afbeelding

Mijn grapjas zoals hij hoort te zijn :o
Afbeelding

In de dagen die volgen wordt hij ook lichamelijk beter. Zijn vacht begint uit te vallen, eindelijk het winterhaar eraf!!! De eerste dagen is hij nog wat wiebelig, zoekt op de poetsplaats steun tegen de wand en de muur en als hij een drafje in de wei laat zien na 2 dagen, gaat het nog wat wiebelig. Hij heeft na 2 dagen stalrust 4 dagen vakantie op de wei gehad. Ik zag hem iedere dag meer en meer veranderen.

Afbeelding

Gisteren, 25 mei, mocht ik er voor het eerst weer op. Ik vond het zooo super spannend, bang om iets verkeerds te doen. Durfde hem amper aan te nemen en was ontzettend alert op wat hij onder me deed. Het eerste wat me opviel was hoe ruim en ontspannen hij onder me liep. Zijn rugspieren kon je achter het zadel zien bewegen en hij liet zijn hals mooi naar beneden zakken. Wat meteen opviel, was dat hij op de rechterhand zijn kont niet meer van de hoefslag afgooit, wat hij voorheen wel deed. Rechte lijnen op rechts konden opeens zonder veel moeite, dat lukte voorheen niet... Aangezien hij aangaf dat hij het redelijk kon met zijn 'nieuwe lichaam' mag ik hem nu rustig verder op gaan pakken. Als hij als een konijn onder me was geweest, had hij nog een paar dagen t land op gemoeten.

Vandaag (26 mei) heb ik er voor de 2e keer opgezeten. Durfde er meer aan te zitten en hem iets actiever rustig aan het werk te zetten. Hij moet nog lang laag blijven maar zoals het er nu uitziet, pakt hij alles super op.

Ik ben ontzettend blij dat ik Ellen heb laten kijken naar mijn paard. Ik moet er niet aan denken als ik de signalen die mijn paard heeft afgegeven had genegeerd en stug was doorgereden.. wat had er met hem gebeurd (zijn overbelaste lever, slechte vacht, scheefheid..) als ik het allemaal had gelaten? Ellen heeft naar mijn idee iets wonderlijks met mijn paard gedaan, en ik ben haar daar ontzettend dankbaar voor! 25 juni komt ze nog een keer voor controle, ik hoop dat ze dan kan zeggen dat het goed gaat met Val :)

Als afsluiter even een foto van vandaag, 8 dagen na de behandeling. Kijk en vergelijk :o

Afbeelding

Afbeelding

En hier zie je nog wat dons-vacht, dat wordt iedere poetsbeurt minder en minder :D
Hijs echt al voor een groot deel uit zijn wintervacht nu :j :D
Afbeelding

Dat is mijn verhaal over hoe het werk van een osteopaat (manueel therapeute, acupuncturist) mijn paard gigantisch heeft kunnen helpen. Het is aan jezelf om erin te geloven of niet, ik heb het nu met mijn eigen ogen gezien....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:16

Wat een prachtig verhaal, eerlijk en duidelijk.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:28

liesenlizzy schreef:

Het is niet altijd door de ruiter :n
Het kan net zo goed voortkomen uit een trauma, een paard wat valt in de wei ;)
Natuurlijk gebeuren er ook dingen waar de oorzaak gezocht kan worden bij de ruiter, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn :n

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:11

Patriciavt schreef:
liesenlizzy schreef:

Het is niet altijd door de ruiter :n
Het kan net zo goed voortkomen uit een trauma, een paard wat valt in de wei ;)
Natuurlijk gebeuren er ook dingen waar de oorzaak gezocht kan worden bij de ruiter, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn :n

Het kan inderdaad ook door vastliggen of tijdens het rollen/gek doen of stoeien met andere paarden een verkeerde draai gemaakt hebben, waardoor de spieren in de knel raken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:23

Ik ben van mening dat er heel veel kwakzalvers op deze aarde rondlopen, maar ook veel mensen die écht wel verstand hebben van zaken en goed werk kunnen verrichten.
Ik ken iemand die ik echt een kwakzalver noem en die vrijwel alle paarden bij ons op stal behandeld. Ik zie alleen nooit verbetering en wat hij doet is allemaal vrij vraag. Geen enkele mede-pensionner kan dan ook duidelijk uitleggen wat hij heeft gedaan bij hun paardje. Hij vangt behoorlijk wat geld per keer en ik vind m absoluut niet geloofwaardig :n Terwijl vrijwel iedereen bij ons zegt dat hij zó supergoed is dat hij hun paard heel goed heeft behandeld, maar ik nooit verbetering zie, vraag ik me af wat er dan zo goed aan hem is.
Nou wilde mijn paard niet meer bereden worden een paar maanden terug en had hij overduidelijk ergens pijn. Mensen verklaarden me serieus voor gek dat ik die rare hocuspocusfiguur er niet bij haalde en op zoek ging naar een osteopaat of/en fysio. Ik werd echt pissig om de zoveelste 'kenner' die me vroeg waarom ik hem er niet naar liet kijken.
Uiteindelijk een fysio gevonden die énorm veel weet en heel goed werk heeft verricht bij mijn paard. Hij is geweldig opgeknapt.
Deze fysio doet soms ook nog 2 andere paarden bij ons op stal en die heb ik ook echt zien verbeteren.
Ik zweer bij haar! Ze heeft ook een hele goede naam in de paardenwereld.

Mensen zijn soms zó dom. Zijn vaak echt meelopers, terwijl er geen haar op mijn hoofd is die iemand naar mijn paard laat kijken zonder dat hij/zij duidelijk kan uitleggen wat hij/zij doet en dit met beleid doet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:48

Patriciavt schreef:
een paard wat valt in de wei ;)

Ja... dat is wat er altijd gezegd wordt... Toch heb ik maar 1 keer een paard zien vallen in de wei, en die had een hartstilstand en was op slag dood := Ik denk dat het overgrote deel van de rugproblemen een rijtechnische oorzaak heeft, maar het is gewoon een stuk aardiger om tegen je klant te zeggen dat het ook kan komen door een val.

Overigens wil dat niet zeggen dat ieder paard met een rugprobleem per definitie slecht gereden wordt, maar veel paarden worden niet "naar hun lijf" gereden. Als een paard dan eenmaal ergens vastzit of scheefheid ontwikkelt heeft, wordt het rijden steeds lastiger en zo ontstaat er een vicueuze cirkel waar je maar moeilijk weer uitkomt. Een paard vanaf de grond behandelen kan dan heel goed helpen om die cirkel te doorbreken, maar na zo'n behandeling moet je wel gericht(er) trainen, anders ben je op den duur weer terug naar af.

Zelf kan ik humaan gezien niet zoveel met de gedachtegang achter ostheopathie, hoewel ik een studiegenoot heb die humaan ostheopaat is en er heel klinisch over kan vertellen zonder al te zweverig geworden. Echter, als het werkt is het toch helemaal prima? In de fysiotherapie doe je immers ook de helft van de tijd dingen waar je niet echt een enorme wetenschappelijke onderbouwing voor kan geven. Ik denk dat het meer staat of valt met de behandelaar dan met de behandelmethode op zich. Dat verschil merk je humaan ook al tussen bijv 2 verschillende manueel therapeuten.

Ik heb zelf 1 keer een ostheopaat bij een paard gehad, en daar kon ik niet zoveel mee. Ik was vooral nieuwsgierig of het wat voor me zou zijn om me hierin te gaan specialiseren (vooral na de leuke gesprekken met mijn studiegenoot, en de enthousiaste verhalen die je hoort over behandelde paarden) maar noch met de behandeltechnieken, noch met het verhaal wat er bij kwam (ook nadat ik verteld had wat mijn achtergrond was) kon ik echt wat. Ik heb ook 0,0 verbetering/verandering gemerkt bij het betreffende paard. Dus ik ben niet overtuigd :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:03

Equimotion schreef:
Patriciavt schreef:
een paard wat valt in de wei ;)

Ik denk dat het overgrote deel van de rugproblemen een rijtechnische oorzaak heeft, maar het is gewoon een stuk aardiger om tegen je klant te zeggen dat het ook kan komen door een val.

:j Daar ben ik het mee eens. Osteopaat bij je paard halen; prima. Maar ook het rijtechnische deel even scherp onder de loep nemen. Die combinatie heeft mijn paard veel goeds gebracht in ieder geval.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:35

Ir111 schreef:
Equimotion schreef:
Ik denk dat het overgrote deel van de rugproblemen een rijtechnische oorzaak heeft, maar het is gewoon een stuk aardiger om tegen je klant te zeggen dat het ook kan komen door een val.

:j Daar ben ik het mee eens. Osteopaat bij je paard halen; prima. Maar ook het rijtechnische deel even scherp onder de loep nemen. Die combinatie heeft mijn paard veel goeds gebracht in ieder geval.

Daar hebben jullie absoluut gelijk in.
Bij mijn paard was het niet zijn rug die vastzat, maar zijn bekken wat scheef zat, en dit is niet door rijtechnise gebreken gekomen ;) Ik ben geen superamazone, maar heb wel hart voor mijn paard en volg keurig elke week mijn priveles en zitles van een centred riding instructrice ;)

Een osteopaat of wat ook komt voor meedere dingen dan alleen vast in de rug :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:38

Patriciavt schreef:
maar heb wel hart voor mijn paard en volg keurig elke week mijn priveles en zitles van een centred riding instructrice ;)

No offence maar dat zegt ook niet alles. Persoonlijk vind ik het gemiddelde niveau van instructie bedroevend.

Voor de goede orde: ik zeg niet persé dat jouw paard door rijtechnisch gebrek slecht geworden of dat jouw instructie slecht is.