Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

outbackrider

Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:09

Hallo,
Ik heb zelf een arabische volbloed ruin, het is een geweldig dier, die letterlijk voor mij door het vuur zou gaan, maar ik heb een probleem, zo groot, dat niemand een oplossing heeft.
Mijn ruin heeft precies een jaar geleden, een aanval gehad, toen ik zonder zadel op hem zat, begon hij opeens met zijn staart te slaan, vrij kort daarna licht te bokken, heel snel daarna echt als een rodeo paard, ik overdrijf niet, te keer te gaan, hij schreeuwde hier ontzettend bij en gooide mij ervan af, hij bleef maar door trappen, vooral richting mij omdat hij het idee had dat ik diegene was die hem de pijn deed veroorzaken.

De dagen erna heeft hij toen continu als ik deed longeren(voorzichtig), of als hij de wei op ging volop geschreeuwd en superhooggetrapt, na ongeveer een week was het weg. DA er allang bij gehad, die zei dat het verzuring van de spieren was, fysio erbij gehad die zij dat het een beklemde zenuw was, na een maand weer voorzichtig begonnen met rijden, alles ging weer zoals altijd.

In Oktober afgelopen jaar, precies hetzelfde maar toen gebeurde het in de trailer, op de autosnelweg, hij had de bilstang al kapot getrapt, en bleef maar schreeuwen en trappen, ik ben in de trailer gegaan en hem geprobeerd te kalmeren, ongveer om de 5 minuten herhaalde zich het proces van keihard schreeuwen en superhoog trappen, zo kreupel als maar wat ging dit door, totdat hij uiteindelijk kalmeerde, het bloed liep em van de benen af. Maar om een lang verhaal kort te houden, autosnelweg heeft de politie afgezet, en hem van kapotte trailer afgehaald. Dag erna zijn we met hem naar de faculteit in Gent gegaan, gesedeerd in de trailer, hij heeft hier de M.E.P. test gehad, is een zenuwtest, alle zenuwen in hele lichaam perfect in orde, ze hebben een echo gemaakt van organen, ook super in orde. Alles gedaan wat maar kon, maar uit nog 3 testen kwam helemaal niks, alles was super in orde, ook nog trouwens bloed afgenomen, ook super in orde. Toen gooide ze het erop dat hij accute koliek zou hebben gehad, van maisvlokken die hij kreeg en te veel voer, hij wordt snel mager, vandaar de maisvlokken en veel voer.

En nu deze week weer ongeveer hetzelfde gebeurd, ik wilde gewoon opstappen via verhoging, zonder zadel, op zijn rug, ik 'drukte' waarschijnlijk ergens, begon accuut te schreeuwen en te trappen, wel minder dan andere 2 keer, maar was wel soortgelijk.
hij krijgt nu dus al een half jaar geen maisvlokken meer en niet meer te veel voer, dit in overleg met Marstall.

Hij is overigens 10 jaar oud, ik spring, dressuur en maak buitenritten met hem.
En aan de hersenen zou het ook niet kunnen liggen vanwege het af en toe voorkomen van aanval.

Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt, of een idee wat dit kan zijn?????
Hij is zo lief, maar ohhh zo gevaarlijk tijdens zo'n 'aanval.

Amy77

Re: Help, geen enkele DA kan ons helpen...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:38

Wat vreselijk afschuwelijk dit, als een paard begint met schreeuwen, moet er heel veel aan de hand zijn..pijn, angst, weet ik veel, goed is het niet in ieder geval.
Heb je er al eens een holistische arts bij gehad of iemand die hem kan doormeten?
Het kost wel wat, maar denk dat het zeer zeker de moeite waard is. Ikzelf zit bij Annemarie Klijnhout en ben erg tevreden over haar www.mayao.nl
Zij kan dingen doormeten, die vaak niet uit bloed gehaald kan worden, dingen die in verband met elkaar kunnen staan, maar de waardes van het bloed ok aangeven.

Ik wens je veel sterkte en succes..

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:43

Jeetje wat een arm paardje zeg!!

Op zo'n moment zou je toch willen dat ze konden praten he...

Kijk eens op www.holistischdierenarts.nl
Zij kunnen (wat hier boven al beschreven is) je paard geheel door meten en weten vaak nog meer de vinger op de zere plek te leggen als een reguliere arts.
Ik heb hele goede ervaringen met Eric Laarakker zelf en mijn paard staat momenteel onder behandeling bij Eva Keeman.

Echt een aanrader!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:07

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan het niet zijn dat er tijdelijk een zenuw bekneld raakt, net zoals een hernia.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:21

pffff wat zul jij je machteloos voelen tijdens zo'n aanval.
Misschien dat harry Hoevers iets voor jullie kan betekenen.
Heb hier goede verhalen over gehoord. FF googlen op de naam en dat vind je hem vanzelf.
Heel erg veel succes en hopelijk vinden jullie toch de oorzaak.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:27

Ik heb helemaal geen goede verhalen van Harry Hoevers gehoord, je betaald een hoop geld maar het heeft geen enkele nut.. Wij hebben een ander, net zoals Harry Hoevers alleen goedkoper en veel beter!
Mischien even na laten kijken door een kraker?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:03

Jammer, ik heb er wel goede verhalen over gehoord, maar misschien kun je hier iets mee. Ik had er nog nooit over gehoord, maar een kennisje begon er het weekend op een verjaardag over.
http://www.h-inspect.com/thermogram.html

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:17

hey wat naar zeg ik adviseer je harry hoevers ook ik heb er super goede ervaringen mee ik laat nijn paard daar ook behandelen en ik merk echt wel resultaat hij kan ook het karakter van paarden zien en kan je zo van alles vertellen over je paard misschien kom je dan iets meer te weten over je paard. maar je moet maar eens kijken google staat heel veel over hem.
Succes ermee

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:58

Bedankt voor de reacties!
Om nog even extra informatie te geven, vandaag is de DA weer geweest, hij stond in de stal, en zat aan zijn rug te voelen, DA zei nog van, ow ja alle reflexen zijn zoals ze moeten zijn, en toen duwde hij echt boven op zijn kont, zodat hij zijn rug bol moest maken, en accuut kreeg hij weer de aanval, DA kon nog maar net wegspringen, DA zei dat zelfs als een of andere top DA zou ontdekken wat het zou zijn, hij geen idee zou hebben hoe je zo'n paard moet behandelen, aangezien dat met massages en reflexoefeningen moet, en hij hierbij vol trapt... Ik weet het zelf echt niet meer, ik ga op internet eens kijken voor die Harry Hoevers, Woensdag ga ik een Reading laten doen, ben zelf niet gelovig, maar zie dit als een laatste redmiddel, zij zou schijnbaar bij het zien van een foto direct het probleem moeten kunnen zien, ben benieuwd!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:06

Och och wat een zorgen meis, bah! Wat moet dat dier zich ellendig voelen he..er bestaat ook aqua therapy, maar dan moet je wel eerst weten wat er gaande is..je zou haast dmv die warmte echo de rug laten nakijken he, dat is een heel mooi systeem, kunnen ze precies zien waar er wat mis is in de rug en waar de pijn zit en vandaan komt..
Bij wie ga je een reading doen? Nancy van stal Danae is erg goed en Mieke zomer van www.miekezomer.nl ook, echte aanraders ;) en daar hoef je niet gelovig voor te zijn en zij vertellen je niet alleen maar "hij heeft last vanz n rug" want dat weet jij nu ook wel :P

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 04:39

zou er een kans kunnen zijn dat hij zn kruis ooit gebroken/gescheurt en nooit goed herstelt is. En waneer er druk op komt op hij bepaalde spieren gebruikt het weer onwijze pijn geeft. Het is maar een redenering maar ik zou wel ik die richting gaan kijken, misschien kom je wat tegen. Misschien een aantal x-rays laten maken?
veel succes in ieder geval!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 05:04

Idd heb je ook foto´s laten maken van rug en bekken??

Het klinkt als acute pijn, een dier met pijn kan idd zo reageren.
Een herseninfarct oid ziet er meestal anders uit, bij een attaque vallen paarden meestal ook om, schuimbekken, ogen draaien en daarna zijn ze versuft.
Het klinkt niet alsof die van jou ongecontroleerd gaat slaan, je zegt zelf dat ie gericht slaat, dat zegt mij dat het dus geen hersenprobleem is.

tuintje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:39

misschien moet je hem eens nalaten kijken door Albert van Esch die man kan veel met paaden waarbij niemand de oorzaak kan vinden.
daarnaast is hij ook erg eerlijk als hij het paard weer goed kan krijgen dan gaat hij behandelen en als hij denkt dat het niks word dan zegt hij het ook direct en behandelt niet eens.. dat is misschien wel hard maar dan weet je wel direct waar je aan toe bent en kost het je niet onnodig veel geld.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:57

Als je een goeie en niet te dure holistische dierenarts wilt dan kan ik je Gijsbert van der Marel aanraden.
www.simicur.nl
Hij voelt je paard helemaal na en behandelt hem dan eventueel met massages en laser of met iets anders ligt aan de problemen van je paard.
Maar ik denk dat je vooral met die laser een groot voordeel mee kan doen met jou paard. Maargoed eerst zal die toch onderzocht moeten worden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:02

oo dat is echt poedersuiker!
is het geen epelemtische aanval ofzo?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:07

Ik kan je DA gert-jan den heijer aanraden in woudenberg de vallei heet het mijn paard deed dit ook alleen tijdens het rijden en dan zonder schreeuwen erbij ... het bleek iets in de rug te zijn het paard is nu helemaal recht gemaakt en leert nu opnieuw goed lopen.. met aqua training ondertussen word hij bereden door iemand van daar het gaat echt super hij doet het bijna niet meer soms alleen omdat het tussen zn oren zit..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:16

Een keer een goede chiropractor naar laten kijken of evt. foto's laten maken.
Ik kan je Karianne van Ruth aanbevelen.
http://www.lodash.nl/

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:31

Vroeger (25 jr geleden) had mijn vriendin Pools paard die de zelfde soort symptonen had. Na 2 maal zo'n aanval meegemaakt te hebben heeft haar oom, een kundige DA, het paard in laten slapen. Het hoofd hebben ze voor onderzoek weggebracht. Wat de DA al dacht belek waar te zijn.....hij had een flinke tumor in het hoofd!
Gelukkig dat deze aanvallen maar bij 2 keer gebleven waren want ze waren levensgevaarlijk voor mens en dier.

jootje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:37

Hebben jullie wel eens gedacht aan epilepsie? Dan krijg je ook erg rare verschijnselen een blinde waas voor de ogen en weten ze niet meer wat ze doen. In ons dorp had een merrie dat en die vloog dan overal spontaan doorheen en zag dan ook helemaal niks op dat moment. Dit paard is kortgeleden ingeslapen en helaas het veulen wat er nog in zat ook. Weet niet of je er iets aan hebt en of een da er iets aan kan doen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:38

cristinaa schreef:
Vroeger (25 jr geleden) had mijn vriendin Pools paard die de zelfde soort symptonen had. Na 2 maal zo'n aanval meegemaakt te hebben heeft haar oom, een kundige DA, het paard in laten slapen. Het hoofd hebben ze voor onderzoek weggebracht. Wat de DA al dacht belek waar te zijn.....hij had een flinke tumor in het hoofd!
Gelukkig dat deze aanvallen maar bij 2 keer gebleven waren want ze waren levensgevaarlijk voor mens en dier.

Dat is geen hoopvolle reactie maar misschien het onderzoek waard? Maar dat kan toch ook als het dier nog leeft?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:39

tuintje70 schreef:
misschien moet je hem eens nalaten kijken door Albert van Esch die man kan veel met paaden waarbij niemand de oorzaak kan vinden.
daarnaast is hij ook erg eerlijk als hij het paard weer goed kan krijgen dan gaat hij behandelen en als hij denkt dat het niks word dan zegt hij het ook direct en behandelt niet eens.. dat is misschien wel hard maar dan weet je wel direct waar je aan toe bent en kost het je niet onnodig veel geld.

Hij heet Albert van Es (zoekt wat makkelijker met de zoekfunctie ;) ) maar ik ben bang dat hij te ver is voor TS. Helaas want hoewel het een rare is heb ik er goede ervaringen mee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:51

een goed osteopaat eens laten kijken, hier is ook eens paard op stal geweest (engelse volbloed) dat je gewoon de stal uittrapte van zodra je over z'n rug ging wrijven. Oorzaak was een uiterst pijnlijke rug door blokkages in hals en rug. Paard liep ook heel stijf en geforceerd, na 2 behandelingen was het zo goed als over. Maar de osteopaat is nooit z'n vriend geworden, want die duwde steeds op de meest pijnlijke plekjes ter controle van z'n behandeling

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:02

Ik volg dit even aangezien ik een soortgelijk probleem ken.

Zou het misschien in het SI-gewricht kunnen zitten?
Is je paard een keer gevallen of heeft ie een schuiver in de wei gemaakt dat je weet?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:18

Trouwens , een hersentumor kan idd ook dergelijke klachten geven.
Heb twee paarden in mijn leven meegemaakt die dit hadden, idd onverwachte paniek aanvallen, hoewel beide trouwens wel kopschudders waren.
Dat doet jouw pony niet, wel?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:21

Voordat er weer heel wat mensen aan te pas komen, zou ik je paard toch eerst helemaal laten doorlichten bij een bekende dierenarts. Dus inclusief foto's/scans etc.