Op de straat zonder hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_Louise

Op de straat zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:17

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje... Aanstaande zaterdag organiseren wij een rommelmarkt met de kerk. Er is alleen een stuk meer te doen dan alleen de kraampjes bezoeken, en nou kwam ik op het idee om Kalinka (verzorgpony) daar naartoe te brengen zodat er een paar kinderen een rondje kunnen hobbelen op haar. (Niet de hele dag, gewoon een paar uurtjes)
Maar ze heeft geen hoefijzers om en er is daar niet genoeg gras om op te lopen. Ik wou het dan eigenlijk maar niet doen, omdat ze dan een paar uur op de straat moet lopen.
Wat zeggen jullie?

(Sommigen van jullie zullen het er waarschijnlijk helemaal niet mee eens zijn, maar ik woon niet in een grote stad, dus heel druk word het niet. Ik zal niet dingen vragen van Kalinka die ze niet wil. Een paar rondjes stappen vinden die kinderen helemaal geweldig, en daar heeft ze tot nu toe geen problemen mee gehad. Ook is ze helemaal verkeersmak en schrikt niet snel ergens van. Ze is een vrij stabiele, sterke haflinger dus ik heb er wel veel vertrouwen in. ;) )

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:27

Volgens mij kan dat best hoor!
Mijn minishetje loopt al jaren blootvoets door de stad(woon in denhaag en hij gaat dus elke dag over straat naar de bak etc).
Hij heeft nog nooit ijzers gehad,en de hoefsmid heeft amper werk aan hem(hoogstens wat bijvijlen,omdat hij een beetje verkeerde stand heeft).
Als je pony het leuk vind,zie ik er geen enkel probleem in?
Af en toe even rustmomentje inbouwen,en wat water en wat te knabbelen meenemen. ;)

YankeeBoy

Re: Op de straat zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:28

als de eigenaar het ermee eens is, meot het kunnen.
kunnen de hoefjes echt wel hebben
& als ze het zat is merk je het gauw genoeg

SummerLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:30

dat kan volgens mij geen kwaad hoor
miscchien slijt er wat van de hoef af
maar of de straat dat weg haalt of de hoefsmid is geen probleem denk ik
zorg er maar voor dat ze geen gekke dingen doen je pony niet en die kinderen niet. :P
water en eten wel mee nemen ja :)

Tessa_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:31

Oke, bedankt!
Ja, Kalinka had ook een vrij slechte stand eerst, maar gelukkig heb ik een goede hoefsmid gevonden waardoor ze nu veeeel beter staat!

Goed, ik zal het even overleggen. :) Bedankt voor de snelle reacties!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:33

De ene voet slijt sneller dan de andere...bij mijn ene paard heb ik eigenlijk geeneens ijzers nodig en de ander slijt al op het gras(bij wijze van spreken)
Overleg het even met de eigenaar,als ze net bekapt is,is het niet handig maar als dat binnenkort moet gebeuren is het minder een probleem.

Als je je verzorgpony mee mag nemen dan moet je gewoon goed haar voeten in de gaten houden,til ze af en toe even op en bekijk de "schade"...kans is groot dat het geen probleem opleverd hoor ;)

Tessa_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 16:35

Ze moet over iets meer dan een maand weer. (is ong. 2 maanden geleden)
Goed, dan moet ik natuurlijk een emmer mee nemen, (water is daar wel) wat eten en een hoevenkrabber, voor als er een steentje in zit o.i.d. Nou, dan ga ik het maar even overleggen met de eigenaar... :D

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:40

Het is afhankelijk van de hoeven of het kan. Had eerst een pony die met twee stappen op het asfalt al begon te brokkelen (dat gaat dus niet), maar heb nu een kwpn en die heeft nergens last van. Als je tussen een paar rondjes door even de hoeven controleert om te kijken of er niks geks gebeurt kan het geen kwaad.

Tip, neem iets van een krukje mee zodat je niet alle kinderen erop hoeft te tillen. Beter voor jouw rug (en ook van je paard)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:43

Jup...emmertje,hoevenkrabber,hooi,evt wat brok,borstel evt zweetmes/spons( maar zo'n drama zal het wel niet worden :D )

Zorg dat je bv een longeer bitstukje hebt wat je aan het zadel kan bevestigen.Kunnen de kindertjes zich daar aan vasthouden.
Laat paps of mams meelopen en hun kind vasthouden,aan jouw zijde...dus links.

Nog een betere tip...laat ouders zelf hun kind erop hijsen :P :D

Oooo...vergeet niet een lekker worteltje :D ;)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:53

zorg ook even dat er een duidelijk bord staat dat het rijden op eigen risico gebeurt, kan veel ellende schelen en neem een of twee vriendinnen mee want dan kan er een naast lopen en kun je elkaar afwisselen , de pony word niet moe , jij wel.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:07

Dat bord met op eigen risico is een goed idee inderdaad!
Zat ook nog even zakelijk te denken...wie weet een idee om een polaroid toestel mee te nemen,zodat je een foto kan maken van kindje op een pony die je gelijk uit het toestel kan halen?
Ouders vinden dat vaak schattig,en je verdiend er ook een paar euro mee? (kan je weer een leuk halster voor kopen ofzo).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:14

Over dat eigen risico....daarom moet je de ouders ook mee laten lopen en hun eigen kind vast laten houden ;)
Dat met een foto is een leuk idee :j

Vlecht de pony ook mooi in,met lange manen kun je een matje maken,vlechtje in de staart met evt een bloem,mooi dekje onder het zadel en evt een bijkleurende bandage/beschermer :D

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:58

tinky12,dat bord moet er duidelijk zichtbaar staan, ouders meelopen prima , maar als de pony op de voet van mama met sandaal aan gaat staan dan kunnen er al vervelende blessures ontstaan, ook de ouders lopen op eigen risico naast de pony dus maak datr goed duidelijk, het is niet de eigen pony van ts dus dit is een hele kleine moeite om problemen te voorkomen.

Tessa_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:56

Wow wat een fijne reacties allemaal zeg! Hier heb ik wat aan. :)

@Tinky12: Helaas geen mooie vlecht, Kalinka is een nep-haflinger. Ze heeft namelijk een Fjordenboog! :o Nou, iig rechtopstaand haar. :7 En ik ben van plan dat longeerstukje juist aan het bit vast te maken, en daar een halstertouw aan te maken. Dan kunnen de kinderen zich aan de teugels vasthouden (ik zal ze zeggen dat ze niet hard mogen trekken) en eventueel aan haar manen of het zadel. (of ik doe een halstertouw om haar hals, zodat ze die kunnen vasthouden?)

Goed, mijn lijstje word steeds langer. :D

* Emmer
* Hoevenkrabber
* Hooi (kan in de trailer bewaard worden)
* evt. brok
* Borstels
* Zweetmes
* Schep (wat erin gaat komt er ook weer uit. :P Mest kan ik eventueel op een hoopje in de trailer doen, die leeg ik als ik terug ben dan weer.)
* Krukje

Ik doe geen bandages etc. om, maar dat is gewoon persoonlijk. Of denken jullie dat dat nodig is? Ik heb altijd een beetje het idee, dat zolang je niet al te gekke dingen doet dat ze het ook wel zonder red. :P En dat probeer ik zaterdag zoveel mogelijk te mijden, gekke dingen. :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:35

Maak de teugels dan vast aan de neusriem zodat ze geen geruk in haar mond krijgt.Persoonlijk laat ik kindertjes nooit aan de teugels zitten,veels te kwetsbaar.Ze zoeken toch balans met hun handen en kunnen beter het zadel vasthouden.
In die paar minuten leren ze toch niet rijden ;)

Bandages zijn helemaal niet belangrijk...ik heb ook wel eens een kinderfeestje gedaan met mijn paard en heb toen alles uit de kast getrokken,gewoon om de boel op te leuken.
Mooie witte bandages,wit sjabrak,knotjes...de hele meuk...kindjes vonden het helemaal geweldig :D

Puck...bordje is altijd verstandig ;)

Spannend hoor...plaats je foto's als het doorgaat? :o

O...vergeet geen bezem om de boel netjes achter te laten...met alleen een schep red je het niet helemaal :P

Tessa_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:02

hmm, volgens diegene waar ik Kalinka samen mee verzorg is het toch niet zo'n goed idee. ;) (Linkalover hier op bokt, als ik me niet vergis)
Ze heeft namelijk een blessure aan haar pees (voorbeen) en als ze gaat lopen drentelen op de straat is dat misschien niet een heel goed idee... (daarom zijn peesbeschermers ook streng verboden bij haar)

Nou ga ik maar proberen een ander paardje te regelen... (misschien een slagje kleiner. :P ) Hopen dat dat lukt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:07

Ah...dat had je er niet bij verteld :P beterschap....misschien heeft iemand idd een lieve pony,maatje kleiner voor je.
Hoop het van harte ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:10

hmm dat is plots een heel ander verhaal,als een gezonde pony wat rondjes laten lopen.
Neem aan dat jij toch ook wel wist van die peesblessure?
In het geval van een beestje wat niet 100 procent is,zou ik het namelijk niet doen!
Ik bekeek het even vanuit een normale pony,die het niet erg vind om rondjes te lopen,en jij die er ook lol in hebt.
Maar dit verander de zaak wel...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:13

Tinky12 schreef:
Ah...dat had je er niet bij verteld :P beterschap....misschien heeft iemand idd een lieve pony,maatje kleiner voor je.
Hoop het van harte ;)

Zou zelf het hele plan maar laten varen,je moet wel zeker zijn van een goede pony zonder mankementen.
Eventjes een plaatsvervanger zoeken vind ik ook niet echt gepast(je moet een pony wel kennen voor je dit soort fratsen uithaald).
Je zet er tenslotte kleine kindjes op,niet elke pony vind dat zo gezellig....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:57

Vergeet niet dat er voor dit soort dingen regels zijn, verzekering enzo, zelfs als er een bordje staat met eigen risico ben je aansprakelijk als er wat gebeurt (en dat is erg duur..). Ik zou dat even goed uitzoeken. Ook al bedoel je het goed, dit kan je veel ellende opleveren..

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:14

kan best hoor !

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:22

troi schreef:
Vergeet niet dat er voor dit soort dingen regels zijn, verzekering enzo, zelfs als er een bordje staat met eigen risico ben je aansprakelijk als er wat gebeurt (en dat is erg duur..). Ik zou dat even goed uitzoeken. Ook al bedoel je het goed, dit kan je veel ellende opleveren..

Dit wilde ik idd ook zeggen, hoeveel borden je ook neerzet, als het paard waarmee jij daar loopt schade inricht is de eigenaar van het paard daar in principe voor verantwoordelijk, dus hou daar rekening mee! Paarden vallen normaal gesproken onder de verzekering, maar als je zeker ervan wilt zijn dat dat het geval 'kinderen laten rijden buiten op straat (met/zonder cap?)' er ook onder valt, zou ik de eigenaar even laten bellen!

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:23

Ligt een beetje aan de conditie en huidige staat van de hoeven.
In principe hoeft een dagje asfalt lopen geen probleem voor je paard te zijn. Krab wel regelmatig zijn hoeven uit, ivm steentjes die in de hoef kunnen zitten

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 02:45

Als ze goeie hoeven heeft dan kan dat best.

Tessa_Louise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 09:27

janflicka schreef:
hmm dat is plots een heel ander verhaal,als een gezonde pony wat rondjes laten lopen.
Neem aan dat jij toch ook wel wist van die peesblessure?
In het geval van een beestje wat niet 100 procent is,zou ik het namelijk niet doen!
Ik bekeek het even vanuit een normale pony,die het niet erg vind om rondjes te lopen,en jij die er ook lol in hebt.
Maar dit verander de zaak wel...

Nee, ik wist het niet van te voren. ;) Dat hoorde ik net pas van Robin.

Ik ga het ook niet doorzetten nu ik dit weet hoor!

En over die andere pony zoeken: Ik vraag het aan mijn zus of die het aan de eigenaar van haar verzorgpony wil vragen. Die rijd daar namelijk al jaren en kent heel veel pony's daar wel. Als zij denkt dat het kan, dan vertrouw ik haar daar in. Maar ik zeg niet dat ik de eerste de beste pony dan maar uit de wei haal hoor! Ik wil er idd ook zeker van zijn dat het vertrouwd is, zeker omdat ik em dan ook zeker wel verantwoordelijk voel.

@Yessy&Troi : Eigenaar heb ik gebelt. ;) En wij hebben thuis nog wat caps liggen, dus die zouden ze eventueel op kunnen doen. Dan kan er nog steeds wat gebeuren, het blijft altijd een risico.

Ik zou eht erg jammer vinden als het niet door ging, maar ben bang dat dat toch gebeurt...
iig bedankt voor alle reacties! Misschien dat er een volgende keer komt, en ik het dan wat eerder en beter kan regelen...