Buitenrit, racen op gras...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DUDIEFOREVER

Buitenrit, racen op gras...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:22

Hee,

Ik had een vraagje aan jullie.

Ik hoor heel vaak van mensen die op concour gaan, en dan gaan ze op het gras, dus draaien ze kalkoenen in, tegen uitglijden.

Maaaar mijn vraag is.

Mijn pony heeft ook ijzers, geen kalkoengaten, of kalkoenen erin ofzo hoor, en ik ga af en toe nog weleens op een buitenrit, maar dan ga ik ook wel eens keihard galoperen op het gras (droog gras).

Kan hij dan niet uitglijden ofzo, en waarvoor dienen die kalkoenen anders.

Hoop dat iemand het weet.

Sorry als dit verkeerd staat.

liedje89

Re: Buitenrit, racen op gras...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:25

IK weet het eigenlijk niet zo maar paarden galoperen ook vaak gewoon in het weiland. Dan zou dat toch ook niet moeten kunnen eigenlijk zonder kalkoenen. Wat mijn men intructeur trouwens laats zij, alsje paard op een glad stukje looptmoet je niet teveel sturen gas geven of remmen. Je moet dit geleidelijk doen het paard kan dan makkelijker zelf zijn stappen uit meten.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:27

Ja, ze galoperen idd ook op het grasveld ja, maar waarom hebben ze die dan op concour om, omdat het dan heeft geregend ofzo ?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:27

Op droog gras valt het wel mee. Met lang gras helemaal. Hij kan natuurlijk wel uitglijden, maar op een groot stuk hoef je niet perse een bocht oid te rijden en dat moet op concours wel. Als je gewoon langzaam remt en stuurt gaat het wel goed. Sommige paarden zijn wat minder handig en glijden sneller uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:28

Op concours draaide ik vroeger wel altijd proppen/kalkoenen. Vooral omdat er veel mensen achter elkaar op een klein gedeelte van het gras rijdt (namelijk de wedstrijdring), je trapt het gras dan stuk en daar wordt het glad van. Ook met kleinere voltes in galop geven de kalkoenen naar mijn idee meer grip, verder glijden paarden niet zo heel snel uit.

Als ik buiten ging rijden (en ook een stukje racen op gras) dan ging dat zonder kalkoenen. Het gras was mooi heel, ik had van tevoren gekeken of er geen gaten of gladde plekken in zaten en ik reed een rechte lijn. Dat is altijd goed gegaan.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:30

oohja, niet aan gedacht dat er dan nog bochten zaten :P .

Maar over een lang veld kan dit dus wel gewoon, een vlak grasveld, droog, en heel lang, en dan langzaam stoppen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:32

Ja, als het gewoon een lang stuk rechtuit is, en je zeker weet dat er geen gaten in zitten dan kan het goed.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:00

Oke :D .

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:05

Wij doen het ook vaak racen op het gras. Maar je hoeft niet persee een lang veld uit te kiezen als het maar groot is
zodat je een grote lange ruime bocht kan maken dan gaat het altijd goed. Ook zonder kalkoenen

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:10

Oke mooi :D .

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:20

WD V -> HAR

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:31

zolang je geen scherpe bochten tegen een te hoge snelheid maakt, moet het perfect kunnen. Stoppen is meestal ook geen probleem, al eens gezien hoe een paard bruusk in de wei stopt? Met z'n voeten in de grond. Draaien is het "riskantst" omwille van de torsie.
kalkoenen zijn vooral nuttig als je bv gaat springen, dan landen meerdere paarden op hetzelfde stuk, wat het gras beschadigd en de impact is anders waardoor glijden verrekkingen kan veroorzaken. voor de dressuur is het inderdaad zo dat het platgetrapte gras gaat schuiven en dat dan de kleinere buigingen/bochten moeilijker zijn voor het paard waardoor sommige paarden gaan inhouden en geforceerd lopen.

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:35

Ik zou zoiets nooit doen, levengevaarlijk. Stel, je paard schrikt ergens van, dan gaat hij heel hard onderuit. Rustig galopperen zou nog kunnen, maar 'racen' zou ik echt niet doen. En ja, in de wei galopperen ze ook. Maar dan zit er geen ruiter op die ze uit balans brengt als het paard bv schrikt.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:09

Vera_noes schreef:
Ik zou zoiets nooit doen, levengevaarlijk. Stel, je paard schrikt ergens van, dan gaat hij heel hard onderuit. Rustig galopperen zou nog kunnen, maar 'racen' zou ik echt niet doen. En ja, in de wei galopperen ze ook. Maar dan zit er geen ruiter op die ze uit balans brengt als het paard bv schrikt.

Als je het zo bekijkt kun je dan nergens racen. Een paard kan overal op onderuitgaan zelfs op vast zand en kiezels enz.
Ook als het schrikt terwijl je aan het stappen bent bijv.

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:01

Je kan zo aan de hoefsmid vragen of die er gaten in kan maken. Kun je met wat minder problemen galloperen. Je moet namelijk als je op concours gaat ook wel eens kort wenden ofzo ;) En dan moet dat wel goed gaan natuurlijk

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:03

Ja idd ^

en als het gras vochtig is, zijn kalkoenen handig :Y)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:14

kalkoenen zijn meestal niet bepaald praktisch als je buiten gaat rijden, je moet bijna altijd wel ergens over de weg en dat kan niet met kalkoenen, je kan ze ook moeilijk er halverwege in gaan draaien en ze na het gras er weer uithalen..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:18

in gras kun je ook konijnengaten niet zo goed zien (buiten het feit dat gras (ook droog gras) vaak gald kan zijn), ik blijf meestal weg uit het gras op buitenritten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:20

Ik ben onderuit gegaan toen ik een bocht maakte op de weg vol op 't asfalt, paard heeft geen ijzers en 't was weliswaar in draf maar heel rustig. Paard kan in feite altijd onderuit gaan. Dan liever op 't gras dan op 't asfalt :)

persoonlijk vind ik hoefijzers in 't algemeen gewoon not done dus die zou ik er gewoon onderuit halen als ik jou was. Maargoed dat moet je natuurlijk ook zelf weten :)

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:15

Mijn paard heeft hoefijzers nodig, aangezien ik als ik een buitenrit maakt, hij heel veel slijt, heb ik geen hoefijzers, dan slijt hij in zijn vlees, tja dat moet je ook niet hebben :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:22

Daar ben ik 't niet mee eens, en gebruik anders hoefschoenen. Maargoed dat is een hele andere discussie ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:34

maartje, het topic gaat niet over hoefijzers :n

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:46

Nee idd, en hoefschoenen helpen niet echt.

En ik ben niet tegen ijzers, dus ik laat ze lekker zitten :) .

Maarja, ik vroeg iets over racen op gras, niet over hoefijzers of niet :Y).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:18

'tuurlijk helpen hoefschoenen wel , de schoenen slijten dan , niet de hoeven.

En hoeven die gewend zijn om zonder ijzers te lopen gaan harder groeien en zorgen er zelf voor dat ze lang genoeg blijven , als je niet al te extreem op slijtende ondergrond rijdt.

Maargoed , over je vraag : met ijzers heb je altijd meer risico van uitglijden dan zonder ijzers. Maar zoals hierboven al gezegd wordt : al je niet al te bruusk je paard uit z'n evenwicht haalt en het gras is droog , dan moet het geen enkel probleem zijn.

Kalkoenen zijn leuke spikes voor in nat gras en met korte wendingen , maar zijn niet goed voor je paard omdat ze de hoeven in een rare hoek zetten. Alleen gebruiken als ze echt wegzakken in het gras dus.

Op buitenrit met kalkoenen rijden kun je gerust doen , als je constant op zachte ondergrond rijdt waar de kalkoenen in de grond wegzakken.

Maar zo'n route heb je maar zelden.

Het is grofweg vergelijkbaar met zelf met hoge hakken rennen : word je ook niet vrolijk van omdat je voet en spieren in een rare hoek staan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:52

renpaarden galopperen in het zomerseizoen toch ook op gras en die hebben ook geen kalkoenen, dat gaat zelfs niet met koersijzers. Dus op zich geen probleem, eerder voorzichtig zijn en verkennen op konijnen/rattenpijpen of molshopen