gemengd kippen voer? iemand evaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nr_1

gemengd kippen voer? iemand evaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:57

Hallo,

sinds een paar maanden heb ik een paardje gekocht die te mager was, hij staat nu op biks (3kg) en krijgt kuil gevoerd. nu is van de week de zadelmaker langs geweest en gaf me als tip om hem gemengd kippenvoer te geven, hievan zou hij sneller moeten aankomen.

heeft iemand hier evaring mee? (als het verkeerd staat sorry)

groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:01

die tip heb ik vaker gehoord,paarden moeten er wel goed op kauwen en zo zou de spijsvertering beter werken.
in plaats van gemengd kippenvoer kun je ook 5 granenmix halen.
Havens heeft er een en Subli ook er zijn wel meer merken.

komt toch de vraag:
is je paard nog steeds aan de magere kant dan?
is het dier medisch in orde?( wormen,tanden,etc..)

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:05

het paard heeft iets mee gemaakt, 10 jaar in eigen omgeving gestaan. toen is hij verkocht naar texel waar hij bij zijn maatje weg is gehaald (hij kan niet alleen) hier door is hij in de stress geraakt waarscheinlijk niet meet te handelen (ik weet hoe hij is als hij alleen is) en is hij van het biks afgehaald en is hij binnen een half jaar nog een x 4 x verhuisd. verder eet hij goed, en komt hij al weer wat bij. hij is voor een aantalweken gelenden ontwormd.

maar als ik dat voer en biks kan dat leiden tot koliek? of moet ik hem dan minder biks voeren. of juist alleen bijvoeren na het rijden oid. heb geen zin in koliek end.

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:25

Kippenvoer zou, naar mijn idee, dan bestaan uit tarwe, gerst, en hele maïskorrels, eventueel nog wat kalk erbij. Vooral de maïskorrels zijn voor een paard op die wijze lastig te verteren, terwijl daar wel het meest uit te halen valt qua energie.

Ik zou eigenlijk niet naar kippenvoer grijpen, da's voor kippen, niet voor paarden :+ Je zou kunnen kijken om je paard wat krachtiger en stabieler krachtvoer te geven.

Wat geef je hem nu? Je zegt biks, maar welk type?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:42

als het nu verder goed gaat met het paard zou ik niet zomaar wat anders erbij gaan geven.
mocht je wel granenmix willen voeren dan zou ik zeker met de gewone brokken wat minderen en eerst es een paar weken kijken hoe het gaat..

stalgenootje van me geeft voer van cavalor,zij voert de pianissimo,dat is een muesli die speciaal voor nerveuze paarden is.
de hare is er al veel relaxeder door geworden.

persoonlijk zou ik dan liever zoiets gaan geven,
dan halveer je de hoeveelheid brokken die je nu geeft en geef je er een schep/anderhalve schep van die muesli bij?
( 1 schep muesli weegt minder dan een schep brokken he)

hier staat wel info over de pianissimo:
http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... =-1&ani=-1

nr_1

Re: gemengd kippen voer? iemand evaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 14:57

bedankt voor de reacties, hij krijgt nou gewone onderhoudsbrok als ik het goed heb van hippostar. ik heb hem nu iets langer als 3 maanden in bezit en hij begint al wat te groeien. verder word hij 5/6 keer gereden in de week.

maya: wat zou jij dan voorstellen om bij te voeren?

ellepel: bedankt voor de link ik zal het eens bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:00

Ik ken de waardes van Hippostar niet, maar ik geef bijv. Pavo Condition X, is net wat krachtigere brok dan Basisbrok, maar nog niet zo sterk als Sportbrok bijv. Wil ik dat mijn paard echt aanzet, dan krijgt hij muesli (vanwege de suikers) erbij, ook voor de smaak. Moet het echt nodig worden, dan maïsvlokken en zonnebloemolie.

Ik denk dat ik dan in jouw geval de onderhoudsbrok mss iets omhoog zou gooien, en verder goed kwalitatief ruwvoer :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:05

Maya schreef:
Kippenvoer zou, naar mijn idee, dan bestaan uit tarwe, gerst, en hele maïskorrels, eventueel nog wat kalk erbij. Vooral de maïskorrels zijn voor een paard op die wijze lastig te verteren, terwijl daar wel het meest uit te halen valt qua energie.

Ik zou eigenlijk niet naar kippenvoer grijpen, da's voor kippen, niet voor paarden :+ Je zou kunnen kijken om je paard wat krachtiger en stabieler krachtvoer te geven.

Er is wel kippen voer zonder mais volgens mij. Aangezien ze bij ons (de duiven vooral) geen mais lusten. Hebben wij het zonder mais. Maar weet even niet meer of dat nou het duiven of het kippen voer was (ze eten hier het zelfde namelijk :P)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:07

wat ook niet geheel onbelangrijk is nr1
staat je paard ook op gras?

als dat nog niet het geval is maar het komt straks wel op gras dan zou ik me over de voeding niet al te druk gaan maken.
meeste paarden gaan dan namelijk echt wel groeien.
afvallen doen paarden zomaar maar aankomen gaat vaak langzamer...totdat ze in het gras komen :D
goede kwaliteit ruwvoer onbeperkt geven scheelt al een hoop.

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:16

hij staat sinds een paar dagen volgens mij weer halve dagen op het land.
het is idd even zien hoe en wat, maar omdat de zadelmaker zij dat het goed voor hem was om dat bijtegaan voeren wil ik toch even meningen van anderen horen.

mocht hij straks nog een tikje meer moeten aankomen (wat ik wel denk) wat ik dan het beste er bij kan geven.

groetjes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:21

gemengd kippenvoer voeren is alleen maar leuk voor de vogeltjes
die kunnen ineens heel veel voer uit jou paard zijn stront halen

het is niet voor niets dat paardenvoer geplet en expandeerd wordt
als je paarden hele korrels geeft komt het meeste er ook weer heel uit

ik zou beginnen met wat olie over het voer geven, klein scheutje en dat dan wat opvoeren
daar worden ze echt vet van

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:24

Laatst bijgewerkt door Judje op 04-05-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Buiten de fotofora mogen max. 2 afbeeldingen met de tag worden geplaatst.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 15:25

maj0 schreef:
Maya schreef:

Er is wel kippen voer zonder mais volgens mij. Aangezien ze bij ons (de duiven vooral) geen mais lusten. Hebben wij het zonder mais. Maar weet even niet meer of dat nou het duiven of het kippen voer was (ze eten hier het zelfde namelijk :P)

Je hebt ook kippenvoer met gebroken mais (weet ik toevallige want onze kippen eten die hele maiskorrels niet :+ te verwent :D )
leuk beest!!!!!!!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:03

Verplaatst van VSW naar VS.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:10

Hannahnas schreef:

Je hebt ook kippenvoer met gebroken mais (weet ik toevallige want onze kippen eten die hele maiskorrels niet :+ te verwent :D )
leuk beest!!!!!!!![/quote]

Haha net zo als die van ons

Maar is wel een mooi beest TS
Vind hem al heel erg opgeknapt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:13

ik vind niet dat hij er echt te mager uit ziet. Kippenvoer lijkt me maar niks. Onbeperkt kwalitatief ruwvoer geven en als je hem toch zo vaak rijdt, kan je misschien een iets "zwaardere" brok of musli gaan geven zodat hij niet alle energie verbrand tijdens het werken. Je zou tot een kopje zonnebloem of maïsolie per dag door z'n voer kunnen doen. Gaan ze mooi van glanzen en is een trage energiebron.
Verder zou ik nog even afwachten, want nu hij regelmatig op het land kan, gaat hij normaal gezien toch ook nog wat uitzetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:20

nr_1 schreef:
hij staat sinds een paar dagen volgens mij weer halve dagen op het land.
het is idd even zien hoe en wat, maar omdat de zadelmaker zij dat het goed voor hem was om dat bijtegaan voeren wil ik toch even meningen van anderen horen.

mocht hij straks nog een tikje meer moeten aankomen (wat ik wel denk) wat ik dan het beste er bij kan geven.

groetjes

ik heb het ook aan paarden van mij gegeven .
alleen zijn ze er bij mij nooit dikker van geworden,wel kwamen ze mooier in de vacht te zitten
en hadden ze veel energie,dus niet voeren als je een drukker paard wil :P

dat extra gras doet het hem al en je paard vind ik helemaal niet mager hoor,moet nog wel wat bij maar zodra het langer in het gras staat komt dat wel...
die cavalor wat ik je doorgaf is prima voer en bijna overal wel verkrijgbaar

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:27

bedankt voor de tips, ik wacht nog even met het bijvoeren. wanneer hij een tijd op het land staat en nog niet bij is gekomen zal ik wat gaan bijvoeren.

en bedankt voor de complimentjes:D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:22

Ik heb op een stal gewerkt waar ze (oa) ook kippenvoer kregen, met mais, zonnebloempitten enz. Paarden zagen er altijd super uit maar waren ook echt fit ;)

Op zich vind ik hem niet echt te mager, wel wat schraal. Maar goed, hij heeft ook nogal wat meegemaakt wat een boel stress heeft veroorzaakt en stress vreet aan een paard. Zaak is nu om hem tot rust te laten komen, lekker in de wei met andere paardenvriendjes. Misschien idd wat bij gaan voeren.
Ik denk dat als je wil dat je paard wat aankomt, dat je niet teveel brok moet gaan voeren. Voer liever meer kuil/hooi. Daarnaast kun je overwegen om bv Subli Seniores Priores of maismeel bij te voeren. Dat zijn echte dikmakers. De priores het liefst voeren met een flinke scheut olie erdoor.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:04

Je hebt van subli 5 granenmix, ik voer mijn fjord dat ook.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:07

Je paardje is toch niet te mager? ik vind hem net goed! Hij blinkt mooi, en ziet er alert uit. Veel mensen vinden dat een gezond paard dik moet zijn. Maar dat is niet. Als ze gewoon rechtdoor staan, mag je hun ribben niet zien, maar als ze zich omdraaien, mag je ze wel lichtjes voelen. En aan zijn achterhand steekt ook niets uit. Daarbij, als hij zo nerveus is, gaat hij nooit dik worden. Je moet nu gewoon zoeken wat het beste is voor hem. Als hij de weide op gaat, en het gras is van goede kwaliteit, hoef je eigenlijk niks bij te voeren. En automatisch gaat hij zich ook beter voelen :P

nr_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:38

het is niet zo dat ik hem echt wil laten aankomen, maar net dat kleine beetje extra. en daarom vraag ik tips, omdat de zadel maker zij dat ik hem kippenvoer moest geven omdat hij dan dat beetje nog aankomt en hier had ik mijn twijfels over vandaar dit topic, met wat ik hem anders kan gaan voeren.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:05

net al wat eerder is vermeld... kippenvoer is voor kippen.

ik zal (als ik jou was) eens bij een paardenvoer leverancier gaan vragen wat een goede brok is waar je paard het meeste van heb.

bij mij op stal geven ze geplette maisvlokken. 2x een maatschep op een dag. ook al zijn er hier mensen die het geen goed idee vinden.

omdat je al ruim brok voert zal ik wel uitkijken dat je geen BOM onder je kont krijgt.
hooi/kuil kan geen kwaad.

je moet wel je paard de tijd geven om aan zijn omgeving te laten wennen. het geeft altijd spanning mee zo'n verhuizing.
als je paard zich lekker gaat voelen zal hij ook dikker worden.
wellicht kan je rijden met longeren combineren. bijv 3x in de week rijden en 2x in de week longeren. een daagje los in de paddock en lekker niets doen vinden de meeste paarden ok heerlijk.

maar nogmaals, wacht rustig af.. je paard zal niet binnen een korte tijd op gewicht zijn.
en een glimmend paard hoeft niet altijd te zeggen dat hij gezond is.
een paard bij mij op stal had kanker maar glimde als een spiegel.
kijk en let goed op zijn gedrag en conditie!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:58

Nooit oftenooit kippenvoer geven aan paarden.

Bij kippenvoer worden soms producten tegen coccidia (parasieten) toegevoegd (voor industriële kippen dan) en paarden kunnen hier heel slecht tegen.
Het is zelfs zo dat een fabrikant geen paardenvoer mag maken/mengen indien hij daarvoor in dezelfde installatie kippenvoer met die producten gemaakt heeft. De restanten die mogelijk in de leidingen achterblijven en zo in het paardenvoer terechtkomen zouden al genoeg kunnen zijn om bij paarden serieuze problemen te geven.

Nu zullen die producten meestal niet aanwezig zijn in kippenvoer voor hobbykippen, maar een bedrijf dat kippenvoer maakt doet dit uiteraard niet alleen voor hobbykippen. Het is dus mogelijk dat er restanten in het voer zitten.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:25

Thioro schreef:
Nooit oftenooit kippenvoer geven aan paarden.

Bij kippenvoer worden soms producten tegen coccidia (parasieten) toegevoegd (voor industriële kippen dan) en paarden kunnen hier heel slecht tegen.
Het is zelfs zo dat een fabrikant geen paardenvoer mag maken/mengen indien hij daarvoor in dezelfde installatie kippenvoer met die producten gemaakt heeft. De restanten die mogelijk in de leidingen achterblijven en zo in het paardenvoer terechtkomen zouden al genoeg kunnen zijn om bij paarden serieuze problemen te geven.

Nu zullen die producten meestal niet aanwezig zijn in kippenvoer voor hobbykippen, maar een bedrijf dat kippenvoer maakt doet dit uiteraard niet alleen voor hobbykippen. Het is dus mogelijk dat er restanten in het voer zitten.

Juist ja, gaat hier om de stof Monensin-Natrium, die toegevoegd wordt in voer voor mestkuikens en opfokhennen.
De LD50 ( % dieren dat sterft na inname, letale dosis) ligt op 2-3 mg / kg lichaamsgewicht, dus ze moeten nogal wat binnen krijgen.
Dat zou globaal neerkomen op 10 tot 15 kg mestkuikenvoer met de volledige dosering Monensin.
Het effect van contaminatie is in deze maar beperkt, om aan dezelfde dosis te komen zouden ze 200 tot 300 kg gecontamineerd voer naar binnen moeten werken, dus van een keer kippenvoer verstrekken zullen ze niet gelijk omvallen.
Ik zou echter het zekere voor het onzekere nemen en geen kippenvoer geven er zijn prima alternatieven.