Gele pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Gele pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 17:52

Morgen laat ik bloed afnemen van Roza,onze mini appaloosa.Ze ziet helemaal geel,alle slijmvliezen en zelfs op haar kruin tussen de haartjes kun je zien dat de huid geel is.
Zou dit kunnen komen doordat ze na 1,5 jaar alleen hooi en matig gras (vorige zomer) nu 3 maanden op de wei heeft gestaan en dus hoofdzakelijk gras gegeten?
De lever kan dan de kleurstoffen van het groen niet direkt goed verwerken en komt dus tevoorschijn in haar huid/slijmvliezen.
Verder is de pony even alert en vrolijk als altijd,eet goed,drinkt goed,mest goed en ze heeft geen verhoging.
Heeft iemand een idee of ervaring hiermee?

Sjeempie

Re: Gele pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:27

ik had niet gewacht tot morgen ik had meteen de DA gebeld!
je kan altijd bellen en vragen beter een keer teveel dan 1 keer te weinig!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:28

Snel de DA bellen.
Onze hond had dit ook, bleek geelzucht te zijn. :oo
Alvleesklier was helemaal verkankerd en een paar weken later was ze er al niet meer.
Ik wil je niet bang maken, maar het lichaam verteld dat er iets niet goed is. :n

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:31

Nee, dat denk ik niet dat het van het gras komt! Als ze alleen worteltjes zou eten, tja misschien!
Geel ook op de slijmvliezen is toch een teken dat de lever niet goed functioneert. Er moet snel een DA bijkomen want het dier is , als het de lever is, zichzelf aan het vergiftigen!
Sterkte!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:10

Klinkt inderdaad als geelzucht, geeft aan dat de lever niet meer goed werkt! En dan vergiftigd je paard dus inderdaad zichzelf. Snel bellen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:32

Ik moest ook gelijk aan geelzucht denken. Hoop dat je al een afspraak hebt gemaakt? Kan heel ernstig zijn hoor!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 05:23

Ik zou ook in gedachten houden dat het een Jacobskruiskruid vergiftiging kan zijn. Ik weet in elk geval van 1 ander paard, dat zo´n vergiftiging had en ook totaal gele slijmvliezen kreeg, ten teken dat de lever overbelast was.

Geelzucht is in elk geval een ERNSTIGE klacht, roep absoluut de DA erbij, die moet echt een bloedonderzoek doen op minimaal leverenzymen (kijken of de lever beschadigd is). Ik zou hem ook vragen of hij kan uitzoeken of het JKK vergiftiging is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 05:53

Ik had ook niet gewacht met het bellen naar de dierenarts.

Overal op internet kun je vinden dat gele huid en slijmvliezen duid op een leverprobleem, en dus zeker alarmerend is !!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:05

Geel is bijna zeker leverproblemen.
Dezelfde symptomen wijzen bij mensen ook bijna altijd op bijv. levercirrose, geelzucht, hepatitus endergelijke, genoeg reden voor alarm.

En idd nagaan of ze geen teveel aan JKK binnen heeft gekregen, dat maakt de lever ook stuk en krijg je dezelfde gele kleuring!
Niet wachten met de DA want in dit soort gevallen kan die ene dag veel verschil uitmaken. ;)

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 07:06

Ik ga zo dalijk naar de DA voor de bloedtest.
JKK is behoorlijk onwaarschijnlijk,het hooi is altijd betrouwbaar geweest.
Ik heb ook gesproken met een arts van de kliniek,die heeft me de tests uigelegd om vast te stellen of het een leverkwaal is,maar dat weten we al..hij zei ook dat de lever zichzelf zeer goed kan herstellen e.d. alleen de oorzaak is niet te achterhalen.
Eerst maar afwachten wat de bloedtest doet denk ik.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:28

Hou je ons op de hoogte?
Ik zou best graag willen weten hoe dit verder loopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:17

nou anders ik wel :j
echt nog nooit gehoord dat een dier zo extreem geel kan zijn vanwege eventuele leverproblemen.
ben ontzettend benieuwd wat er achter weg komt

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:24

Nou het bloed is afgenomen en ik krijg vandaag te horen of ze het opsturen voor verder onderzoek..
De DA was niet erg ongerust omdat ze niet sloom is en geen raar gedrag vertoond.De pony is lekker fit en vrolijk,lekker steigeren met het prikken pas na 4 pogingen met praampje erop is het gelukt.
Ik ben iig ook benieuwd wat hier uit gaat komen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:23

Zo,de uitslag is binnen.

De DA heeft 3 waarden gemeten en 1 van de waarden is iets verhoogd.Maar dat is alleen slecht als het met een andere waarde en nog meer verhoogd is dus in feite is er niets aan de hand.Binnen 6 weken moet de kleur wel verdwenen zijn,dit moet ik ook even aan DA laten weten.
Gelukkig maar! :D
Ik ben iig wel blij dat ik het heb laten doen..
Ik had ze van schrik al bijna naar de kliniek gebracht want die drongen daar best wel op aan toen ik erover belde.
De enige verklaring kan zijn dat het een overmaat aan caroteen is maar ik verdenk toch ook het gras ervan.Vooral na bijna 2 jaar weinig gras tot nu 3 maandjes op een winter/lenteweitje.
Ik ga iig even de mensen die langs het weitje wonen vragen of ze haar wortelen gevoerd hebben :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:06

ja nou je het zegt...kan inderdaad ook van wortelen komen.
nou gelukkig valt het mee, maar apart is het wel

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:36

Het is iid wel apart ja,ze is echt kanariegeel.Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen van m'n mobiel,maar die moet ik eerst op de pc zien te krijgen want m'n kabeltje is zoek..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:36

Het zou wel heel apart zijn als dit van wortelen kan komen zeg!
Dan moet ze toch wel HEEL veel wortels gegeten hebben?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:20

Lijkt mij eigenlijk ook.Ik denk dat ze dan eerder hoefbevangen had geraakt maar ze loopt als een treintje ;)
Ik ga nog wel informeren,wie weet wat ze gekregen heeft..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 05:31

Misschien heeft ze een fles tomatenketchup te pakken gekregen :+

Wat ik van caroteen weet is dat je er wel meer geel van kunt worden als je spijsvertering/verbranding niet goed werkt. Beta caroteen wordt in de dunne darm omgezet in vitamine A, en de vitamine A wordt vervolgens opgeslagen in de lever. Als de omzetting niet goed gaat dan kleur je geler van het caroteen. Maar dan nog moet ze wel redelijk wat wortelen oid binnengekregen hebben om zo geel te zijn. Best raar zeg.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:54

caroteen zit ook in grote hoeveelheid in gras, een andere mogelijkheid is dat dit dier niet goed om kan gaan met bladgroen, ook dat maakt een dier geel, bij paarden komt dit niet als erfelijke vorm voor (voor zover bij mij bekend), bij koeien wel en wordt dan porforie genoemd.
op lichtgekleurde dieren zie je het beter, het probleem wordt meestal wel door de lever veroorzaakt, daar wordt het chlorofyl omgezet in onschuldiger stoffen, lukt dat niet voldoende dan kleuren ze geel, meestal wordt wel aan bevolen om deze dieren op stal te houden en pas later te weiden, ook kan het niet goed omzetten van chlorofyl tot extra gevoeligheid voor zonlicht en de daarbij optredende verbranding leiden.

een andere manier van geel kleuren zie je op de slijmvliezen en zeer lichte huid als de lever onvoldoende billirubine (galkleurstof) uit het bloed filterd, dat wijst meestal op ernstiger problemen en is door bloedonderzoek vast te stellen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:46

Dank je wel tug voor je uitleg!

Ik had zelf ook een vermoeden over het bladgroen omdat ze ongeveer 2 jaar lang s'winters geen en s'zomers best weinig gras heeft gegeten,terwijl ze nu 3 maanden dag en nacht gras heeft gegeten.Waarvan de laatste maand het groeiende nieuwe gras.
Maar niemand die daar ooit van gehoord heeft,ook de arts van de kliniek wou dat niet als verklaring aannemen.

Mijn vorige paard had dit geel verkleuren ook in het voorjaar,en ook nadat hij voor het eerst weer op de wei liep en boombladeren at.Uit zijn bloedtest kwam alleen tevoorschijn dat hij verhoogde kleurstof had maar was verder dus niet ziek..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:50

heb je dan een erg grote wei? of een appart soort gras wat dit zou kunnen veroorzaken?

Wortels bijvoeren van de buren lijkt me sterk, die van mij kreeg deze winter 3 kg wortels per dag minimaal en zag helemaal niet geel.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:07

Het is een strook tussen huizen en een gracht waar al 10 jaar afgewisseld paarden en schapen grazen.Heel gewoon gras volgens mij.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:13

Hey, dit is echt voor het eerst dat ik dit hoor! Ik heb geen idee hoe dit kan bij jou pony, ik denk dat jij wel gelijk heb. Laat er een DA naar kijken/vragen. Probeer eens ander eten, ik denk niet dat het heel erg is, maak je maar niet al te druk! Veel suc6 verder, en ik hoop snel wat nieuws te lezen. Gr. Mandy.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:09

Hahaha, ik snapte het al niet: Roelon zei van de week al dat rosa helemaal geel zag! :D
Gelukkig niets ernstigs.