te weinig gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouky2

te weinig gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 10:16

Hallo Allemaal,

Wij hebben sinds kort een fjordenpony. Een hele lieverd van 25 jaar oud.
Nu groeit er weinig gras in de wei, we voeren haar 2 keer per dag en snachts staat ze (nog) binnen

Hoe kunnen we het tekort aan gras in de wei het beste oplossen? kan je dat compenseren met hooi? of misschien met iets anders??

He is onze eerste pony dus we weten nog niet alles 100%

ik wacht jullie reacties af!

gr.Anouk

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:18

Compenseren met hooi.

Bij ons op stal worden de paarden 4-6 keer gevoerd en ik zou in jou geval ook aanraden de voerbeurten te spreiden zodat ze de hele dag wat te doen heeft, ook op de karige wei.

Inprincipe is het niet erg een fjord op een karig stuk, daar ze groeien van lucht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:19

Gewoon goed bijvoeren met hooi, eventueel onbeperkt, maar dat hangt weer af of ze neiging heeft tot dik worden (heeft mijn halve Fjord namelijk wel last van, die zet snel aan, dus onbeperkt bijvoeren is geen optie bij hem).

DearDarling

het beste is om een stukje van het weiland aftezetten, zodat dat stukje wat afgezet is gras kan groeien.
Als bij het anderen stuk egt heeel weinig gras is kan je beter wat hooi geven;)

kazary

En dat heeft dan al een pony, stalt hem in eigen beheer, maar weet er niets vanaf.
Waarom heb je hem niet op pension staan waar mensen je helpen en jij zo leert hoe het moet?

Wat voer je hem 2 keer per dag vraag ik me meteen af.
Dat schrijf je namelijk niet.

Ja hooi kan gras compenseren. Een paard heeft onbeperkt goed hooi nodig. Of het moet zijn dat hij daar te dik van wordt, dat zien wij hier niet.
Geen schimmels of stoffig hooi.
Met gras moet je opletten bij een fjord dat hij dit juist niet teveel gaat krijgen dadelijk als het weer volop groeit.

En staat je paard alleen? Anders kun je aan die eigenaren vragen hoe en wat.

Judje

Re: te weinig gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:31

Verplaatst van VSW naar VS.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:23

Het gras groeit ook nog helemaal niet hard ;) Daar moet het nog wat warmer voor zijn. Zet een stuk wei af zodat dat alvast kan herstellen en groeien. Via de zoekfunctie zijn er heel veel topics te vinden over verantwoord weidebeheer! Succes!

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:29

Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties, voor kazary: ik dacht dat een forum was om dingen te vragen/ ervaringen te delen.
Gewoon een normale reactie geven is blijkbaar voor sommige mensen niet vanzelfsprekend.

Mijn pony heeft een voederschema van zijn vorige eigenaar, ik gebruik hetzelfde voer en hetzelfde schema, niets mis mee.
Dat ik ff niet weet wat ik met het gras aanmoet wil niet zeggen dat ik beter geen eigen pony had kunnen hebben. voor alles is er een eerste keer

Voor de anderen nogmaals bedankt voor jullie reacties.

gr.Anouk

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:36

Ik vraag me inderdaad af waarom iemand pas iets gaat vragen als die het dier al heeft. Sommige mensen gaan vragen voordat ze een dier kopen. Lijkt mij een stuk logischer.
Nu snap ik ook meteen waarom er van die campagnes en sites komen om leken te informeren. Geen verstand van een betreffend dier, maar het wel kopen. Nu de leken nog zover krijgen dat ze ook daar eerst gaan kijken voor ze een dier kopen. En dat geldt niet alleen voor jou, want dan kwamen er geen campagnes over. Dat gebeurt gewoon te veel en te vaak.

En ik heb je ook raad gegeven, maar dat is van mij zeker niet meer waardevol omdat ik eerst even een kritische noot heb geplaatst?

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:38

als je pony er nu goed uitziet, kan je gewoon je eigen voer schema aan houden toch? een fjord heeft volgens mij niet heel veel nodig... mijn paarden hebben ook niet heel veel gras, maar krijgen gewoon veel bij en vooral veel hooi, in het land kunnen ze lekker uit rennen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:41

Anouk, het is prima om hier vragen te stellen. Gezien je hetzelfde schema aan houdt als de vorige eigenaar getuigd er bij mij van dat je er wel van te voren over nagedacht hebt.

Ik vind het dan ook wat kort door de bocht Kazary dat je meteen doet of dit het zoveelste penny meisje met een eigen pony is. Zoals zij al zegt, alles moet een eerste keer voor zijn en als je een goed voerschema hebt is het prima om er nog eens naar te kijken vind ik.

Als vervanging van gras kan je idd goed hooi gebruiken. Ook evt. voordroog kan maar ik voer dit het liefst wel in combinatie met hooi.

Als ik jou was hield ik het eerst bij het voerschema zoals je die al hebt en kijk het een tijdje aan. Als je het idee hebt dat hij dikker of dunner wordt kan je altijd nog bijstellen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:42

Kazary -> ze heeft toch een voedingschema van de vorige eigenaar?

Ik vind het juist wel goed dat ze hier vraagt wat ze het beste kan doen...

TS -> Zie je de ribben van je fjord? Of kun je ze alleen voelen?
Fjorden zijn sobere dieren en die kunnen meestal met weinig af...
Hooi is goed ruwvoer om te geven als er niet genoeg gras staat.
Wel is het zinvol om je weide af te zetten of te verdelen in stukken zodat als het gras gaat groeien je fjord niet meteen alles netjes bijhoud en je dus de hele zomer kunt genieten van een grazend fjordje :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:51

En met een voedingschema kun je ineens je eigen paard goed houden? Dat mensen eerst eens leren op een pensionstal en daar mee helpen en dan pas in eigen beheer gaan voeren. Je kunt namelijk nooit via internet advies geven, nooit.Wij zien de wei niet, wij zien het aantal gras niet en belangrijkste wij zien de pony niet.
Nogmaals, het gaat niet alleen over haar, toevallig wel in haar topic. Maar er komen niet voor niets sites om de onkunde van paardeneigenaren tegen te gaan. En dat is niet omdat het zo weinig voor komt.
En er is niets ergs aan mensen er eens op te wijzen dat het verstandig is je dingen van af te vragen voordat je een dier koopt.
Want ik bedenk me dan, wat is de volgende vraag? Mijn paard staat met de voorbenen naar voren, wat nu?
het is niet kort door de bocht, maar heel realistisch, maar dat kan wel eens hard aan komen. Dat klopt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:05

Nou sorry hoor, maar iedereen moet leren en dat zij het nou net hier vraagt :7 Bij een pensionstal in de leer vind ik wel erg appart... Bij veel pensionstallen weten ze ook weinig op voer gebied :+
Als je dan ergens in de leer moet gaan doe dat dan bij zo'n oud paardenboertje die voert op gevoel. Want dat is het hele eieren eten. Voeren doe je op gevoel en dat gevoel moet gewoon ontwikkelt worden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:08

kazary schreef:
En met een voedingschema kun je ineens je eigen paard goed houden? Dat mensen eerst eens leren op een pensionstal en daar mee helpen en dan pas in eigen beheer gaan voeren. Je kunt namelijk nooit via internet advies geven, nooit.Wij zien de wei niet, wij zien het aantal gras niet en belangrijkste wij zien de pony niet.
Nogmaals, het gaat niet alleen over haar, toevallig wel in haar topic. Maar er komen niet voor niets sites om de onkunde van paardeneigenaren tegen te gaan. En dat is niet omdat het zo weinig voor komt.
En er is niets ergs aan mensen er eens op te wijzen dat het verstandig is je dingen van af te vragen voordat je een dier koopt.
Want ik bedenk me dan, wat is de volgende vraag? Mijn paard staat met de voorbenen naar voren, wat nu?
het is niet kort door de bocht, maar heel realistisch, maar dat kan wel eens hard aan komen. Dat klopt.

je moest eens weten hoeveel ellende er bestaat dankzij een dergelijke instelling; je hebt gelijk kazary.
Iedereen loopt maar te zoeken op i-net, op zoek naar het antwoord, maar zoals kazary al zei, een GOED advies geven via i-net bestaat niet! Jammer genoeg beseft 9 van de 10 paardenhouders dat niet.
Men kiest voor 'goedkoop', wil maar al te graag bezuinigen op onderbouwde adviezen van deskundigen en vervolgens vind men het raar als men te maken krijgt met het ene naar het ander probleem. Tja, zo blijven fora's als dit goed gevuld, ten koste van de paarden.
Er zijn er ook zat die beginnen aan een eigen weiland; bodemanalyse etc. vindt men te duur, dus gaat men zelf wat aanklooien; met alle gevolgen van dien.
Het gekke is, dat men niet wil beseffen dat men hierdoor ook veel duurder uit is....

@ Rianneke; en pensionstal waar geen kennis in huis is over voeren, zou eigenlijk geen bestaansrecht mogen hebben; dat is vragen om moeilijkheden. Ik geef toe, helaas zijn die er, veel te veel.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:10

Ja door te doen. Neem aan dat een pensionstal dat ook al jaren doet. Beter dan zelf aan gaan modderen. Je eerste eigen paard en totaal niet weten hoe en wat is naar mijn idee gewoon niet slim. Dat is vragen om problemen. Zet je eerste eigen paard aub bij een ander met ervaring neer. En ga daar eens vragenw aarom hij diet wat hij doet.
Ik neem nu ook aan dit dit dier alleen staat? Ook al zo geweldig.

MadamX, blij dat er meer mensen zijn die snappen wat ik bedoel.
Het komt nu misschien wat rot over voor de topic starter, maar ik hoop wel dat het een nadenkertje is voor haar en andere.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:21

madamX schreef:
Ik geef toe, helaas zijn die er, veel te veel.

Daarom :+ En hoe moet je dan als "leek" weten dat je bij de goede aanklopt. De meeste pensionstallen voeren gewoon klakkeloos wat de mensen willen...

Ik heb het idee dat de TS geen erge leek is, maar gewoon wilde weten of er nog meer was als alleen hooi. Je kunt altijd wel uitgaan van het slechtste, maar iedereen heeft moeten leren...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:26

Als je moet vragen of hooi een vervanger is maak ik, misschien onterecht, toch de conclusie dat er geen ervaring is.
En een pensionhouder weet allicht meer dan iemand die zulke vragen stelt.

En wat is weinig gras? Misschien staat er wel veel te veel voor het fjordje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:30

Ik vind dat er wel weer veel aannames gedaan worden, hoor. :+

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:59

Rianneke schreef:
De meeste pensionstallen voeren gewoon klakkeloos wat de mensen willen...

Volgens mij voeren ze op veel pensionstallen eerder wat niet veel moeite kost of wat niet veel plek in beslag neemt (want waarom voert men anders liever zoveel krachtvoer en zo weinig hooi?). Ik kan geen enkele pensionstal verzinnen in mijn buurt waarvan ik het voerbeleid als voorbeeld zou willen nemen, absoluut niet. En als ze klakkeloos zouden voeren wat ik zou willen zou ik dat prima vinden, maar dat doen ze ook al niet.

Ik vind toch dat er in dit topic overdreven gereageerd wordt. Alles wat ik weet over paarden voeren, heb ik geleerd door er over te lezen en door naar mijn paard te kijken. Niet van op een pensionstal te staan.

Op 90% van de pensionstallen geven ze veel te weinig ruwvoer (plus zetten ze de paarden veel te weinig op de weide, of zetten ze ieder paard apart op een klein lapje wei, enz). Ik heb wel eens op een stal gestaan waar ik 250 EUR stalgeld betaalde en daarnaast nog voor 75 EUR per maand ruwvoer bij in mijn paard kon duwen en waar afspraken rond weidegang gewoon verbroken werden. De paarden van degenen die geen ruwvoer bijvoerden en dus vertrouwden op de deskundigheid van de stalhouders, of van degenen die wel zagen dat het niet goed ging maar dan uit onwetendheid krachtvoer gingen bijgeven, zag ik in de winter dag na dag invallen. Mooi voorbeeld :n

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:01

compenseren met hooi/kuil

anouky2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:02

kazary, mijn pony staat niet alleen. leuk dat je dat zo aanneemt, niet iedereen die iets niet weet is slecht voor z'n dier.
Je kan beter teveel vragen dan te weinig. Niet vragen en denken dat je alles wel weet en goed doet dat gaat eerder ten koste van je dier. Dat we nog niet alles 100% weten word dan wel erg letterlijk genomen. Elk paard is anders, zo ook zijn voedingspatroon. dus logisch dat ik niet alles al van haar weet, je paard leren kennen kost tijd.
ik was gewoon nieuwsgierig of jullie nog iets anders dan hooi geven als alternatief.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:03

Inderdaad, aannames dat paarden zo slecht gevoerd worden op pensionstallen. Ik heb ook op 1 slechte gestaan die alles zo goedkoop mogelijk wilde hebben. Al de andere stallen was gewoon goed. Lekker veel goed hooi, elke dag naar buiten en krachtvoer naar behoefte.

Kuil kan ik niet echt een goede vervangen noemen, zeker niet bij een sober paard.

Als er nog een paard staat, waarom vraag je die eigenaar niet om hulp?
Die ziet de weide en wat je bedoeld met weinig gras. En die ziet ook de pony.
Laatst bijgewerkt door Katja op 25-03-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd gebruik de editknop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:07

Kijk eens op een forjdenforum. Fjorden zijn paarden die sober gehouden dienen te worden, de meesten zijn veel te dik en van te veel rijk voer gaan ze vaak schuren.

Misschien wel leuk als je wat foto's er op zet, kunnen we zien of je paard te dik of te mager is. Een schraal grasland is veel beter voor paarden, kunnen ze heel de dag wat zoeken, maar hooi er bij voeren is de bedoeling omdat er anders niet genoeg voeding voor het paard aanwezig is.

Hou de groei van het gras goed in de gaten, er komen binnenkort groeispurten, als de temperatuur gaat stijgen en er genoeg vocht in de grond zit, je zou kunnen bemesten en dat deel van de wei afsluiten.

Ook van te veel hooi kunnen ponies veel te dik worden.

Het fjordenstamboek heeft vast ook wel informatiesites. Best leuk eens naar fjordenfokkers te gaan om eens te kijken en te vragen hoe zij voeren en hoe die paarden er bij staan.

blonde84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:31

Lekker met hooi bijvoeren ,gezien haar leeftijd ook wat vitamines enz.