is dit normaal? hij stond heel normaal in de wei toen ik hem ging poetsen werd hij erg rustig en toe deed hij dit en toe zag hij honden lopen keek daarna en was weer normaal is dit een soord van slaap of zo heb dit nog nooit meegemaakt met poesten begind hij som een beetje te waggelen maar noot zo dat hij onderuit zakt weet iemand wat dit is?
o ja let niet op die stem is mijn nichtje die erg schrok (ps ik weet niet of het goed gaat)
Laatst bijgewerkt door Katja op 13-03-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel verduidelijkt
LetsgoKelly
Geplaatst: 13-03-09 15:52
Jee wat akelig, ik heb geen idee of het ernstig is maar het lijkt wel of hij in slaap valt. Net als wij knikkebollen. Maar heb dit nog nooit bij een paard gezien. Ben benieuwd wat anderen er van zeggen.
Edit: Ik las net iets van iemand die dit ook zo beschrijft waarbij het uit het hart kwam ook dit werd genoemd: narcolepsie, een slaap-waak stoornis
Geplaatst: 13-03-09 15:56
Het lijkt er idd op alsof hij in slaap sukkeld! maar ik zou dit heel snel aan een DA voorleggen! gewoon voor de zekerheid.
ik heb dit ook nog nooit meegemaakt maar ik zou er niet gerust op zijn
succes
rensju
Geplaatst: 13-03-09 15:57
Het lijkt wel of heeft ie een narcoseprik gehad ofzo!! Dit klopt echt niet! Da bellen zou ik zeggen...
Anoniem
Geplaatst: 13-03-09 15:57
Ik zal de DA bellen. Zo stonden mijn paarden er bij na een flinke zware verdoving waar ze van moeten neer vallen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling als ze dat uit zich zelf gaan doen.
tallechie
Geplaatst: 13-03-09 15:58
Dit ziet er akelig uit. Ik zal de dierenarts toch even bellen.
LisaB
Geplaatst: 13-03-09 16:00
Dit topic volg ik even.
Niet gelijk reden voor paniek denk ik. Ik heb het mijn paard nu ook 2 keer zien doen, met tussenpoze van 2 maanden. Hij deed het precies hetzelfde, tijdens het poetsen. De eerste keer schrok ik ook heel erg, dacht hij krijgt een aanval en wordt niet goed. Later gewoon gereden, niks aan de hand. 2 maand later deed ie het weer, nu was ik er rustig onder dus heb het goed bestudeerd. Het lijkt bij de mijne ook of ie in slaap valt, en ineens weer wakker wordt en dan gaat ie echt zo staan alsof er niks gebeurd was.
Lougino
Geplaatst: 13-03-09 16:01
Zeker niet normaal nee.. lijkt wel of tie even helemaal van de wereld is ofzo? Zou zsm de da bellen en raad vragen.
nicolailover
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-09 16:04
ik heb een probleem mijn ouders zijn op vakantie en ik weet geen da of zo alleen die de inentingen komt geven maar ik weet niet welke da dat is mijn moeder regeld het meestal
en anders pak je telefoonboek of i-net zoekt een DA in de omgeving en je belt
amazone77
Geplaatst: 13-03-09 16:07
kan je je ouders bellen?leg ze het even uit,en vraag wat hun vinden.
Lieffiefi
Geplaatst: 13-03-09 16:08
O.. Dat ziet er echt eng uit... Ik schrok er helemaal van..
Ik zou idd ook een veearts bellen.. Het ziet er niet gezond uit....
oOoKellyoOo
Geplaatst: 13-03-09 16:08
Hoelang stond je paard buiten? Ik heb dit wel eens vaker gezien bij paarden die het niet gewend waren om de hele dag buiten te zijn, ze wanen zich niet veilig op te gaan liggen.. Als ze niet lang buiten stond of het zelfde als altijd dan zou ik verder denken en de dierenarts gaan bellen. En de omgeving eens afzoeken, misschien heefd iemand dr wat gevoerd
Annemeik
Geplaatst: 13-03-09 16:09
Wat apart dat je precies stond te filmen zeg. Het leek idd alsof hij in slaap viel.
Sammie
Geplaatst: 13-03-09 16:10
Ik zou niet gelijk naar een da hollen... Zoek eens op narcolepsie. Er zijn zat topic's op bokt. Het is vrij onschuldig, maar ziet er idd akelig uit als je het nog nooit gezien hebt. Doet hij het vaker? Sommige paarden hebben het met terugkerende periodes, sommige een enkele maal.
Houdt het even in de gaten, maar een da inschakelen heeft nu vooralsnog écht geen zin. Tegen narcoleptie kun je nl. vrij weinig doen.
Ik zou even kijken of hij koorts heeft. Is dat niet zo dan lijkt me dat er niet teveel haast is om een dierenarts te bellen.
renskje
Geplaatst: 13-03-09 16:12
ben t met kelly eens... het lijkt wel of hij bang is om te gaan liggen... kan dit kloppen dat hij zich niet veilig voelt? wel appart dat aals je oouders op vakantie zijn jij geen nummers van dierenart e.d. hebt... er kan immers altijd wat gebeuren waarbij je direct een D.A nodig hebt...
nicolailover
Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-09 16:13
filmpje was puur toeval was foto's aan het maken en het hem prongelijk op filmen staan
hij heeft dit nog nooit eerder gedaan hij is wel vaker rustig na het poetsen hij staat wel altijd op wei
petitparis
Geplaatst: 13-03-09 16:16
jee wat raar. Normaal zou ik het toch ook niet noemen, zeker als het meer dan 1x gebeurd. Hij schrikt er zelf precies van dat als hij wil grazen door de benen gaat. al klinkt het ook logisch dat hij misschien wilde gaan liggen en zich toch niet gerust genoeg voelde, en zich bedacht. Als het vaker voorkomt zou ik toch een DA raadplegen
het gekke was het heeft niet langer geduurd als het filmpje en nu loopt hij gewoon te grazen in de wei hij gaat meestal ook niet rollen als ik er dicht bij sta misschien wilde hij gaan liggen maar bedacht hij zich
narcolepsie, een slaap-waak stoornis dit kan het heel goed zijn. Mijn oude paard heeft het ook..het gebeurt vooral als ze relaxed staan.
Ik zou het melden bij je DA en aan je ouders en dat ze even een bloedje afnemen om het zuurstofgehalte op te nemen.
Succes!
Sammie
Geplaatst: 13-03-09 16:28
Ik heb een jaar of wat terug een heel artikel vertaald vanuit hetEngels over Narcoleptie bij paarden. Zoek dit eens op, leesen vergelijk de symptomen.. Dan pas kun je oordelen of dit van toepassing is.. Iedereen sukkelt wel eens in slaap..ook mensen..
In dat artikel staat ook dat er geen medicijnen, poeders of pillen voor zijn. Een da kan hier niks aan doen. Het is iets neurologisich,dus bloedprikken heeft ook geen zin.
Het ziet er rot uit, ja. Maar is onschuldig en het paard heeft er verder weinig last van. Paniek zaaien is dus niet nodig...