Afgelopen zaterdag heb ik van de noordhollandse meiden hier op bokt een heerlijk wollig shetlandpony veulen gekregen!

Helemaal té gek!! maar goed.. daar gaat het nu dus niet over
Zaterdag heeft ze met mijn paard buiten gestaan en heeft mijn paard haar gebeten zag ik gebeuren verder niks aan de hand, uit elkaar gehaald en dagen erna ging het beter,
De dagen erna was ze erg onrustig bij haar hals, dus even snel gekeken maar zag niks
Gister, donderdag had ik haar even in het landje gezet, nadat ik haar s'avonds weer naar binnen haalde zag ik wat nats bij haar nek, en het stonk ontzettend, leek wel iets van poep oid,
Natuurlijk zet ik haar zo niet op stal en heb dr gewassen, nog wat shampoo op gedaan..
Toen ik haar had gewassen stonk het nog steeds
Droog gemaakt maar ze was op een bepaalde plek op haar hals erg zenuwachtig,
Met een handdoek heb ik haar toen op mijn knieën goed nagekeken,
Ik zag een soort van snee, kon zo naar binnen kijken rook ook dat de stank daarvandaan kwam,
Dus dierenarts gebelt die vanmorgen langs kwam..
Zoals je hier kunt zien was de nattigheid, wat ik gister in het donker niet goed kon zien dus pus nu wat erger uitgelopen dan gister, waarschijnlijk door het wassen..

Dierenarts heeft dr haren op dr hals weggeschoren, en kwam dus tot de ontdekking dat het geen sneetje was.. maar dat dr hele huid had losgelaten..
dus alles schoongemaakt en de huidvlap wat los zat, en al afgestorven heeft ze weggesneden
waardoor deze wond ontstond
Maar even in link
http://94.100.113.78/518650001-51870000 ... _R3wV.jpeg
En betere foto van wond
http://94.100.113.171/518650001-5187000 ... _P1dM.jpeg
Zoals je kan zien is de wond al aardig roze, daaraan kan je zien dat het vlees al aan het genezingproces begonnen is, dus de wond zelf is al veel ouder dan een week of wat..
Door deze rare wond, waarvan de dierenarts meteen uitsloot dat het een bijtwond oid is, heeft ze het veulen verder onderzocht op plekjes oid.
Aan de andere kant van de hals lieten plukken haren incl wortel ookal los
Waardoor ze een pluk op kweek wilde zetten om te kijken of het schimmel of dus mijt is.
Toen ze bij dr buik wat haren opzij schoof zag ze meteen al het een en het ander aan beestjes lopen
conclusie.. dit komt er dus van als je niks tegen mijt doet..
Het gaat zo jeuken en doen..
Veulen heeft antibiotica en ontstekkingsremmers gekregen, vanaf morgen wordt ze ook gewassen voor mijt.
Het is nu de vraag of het niet erger wordt
Veulen dr geneesmiddelen.. wat ze 3x per dag moet..

Jammer genoeg hebben we de wond niet eerder kunnen ontdekken door haar bos haar..
Maar gelukkig hebben we hem ontdekt.. en hopelijk optijd, zodat niet onze andere paarden besmet zijn

Wooow