flanken optrekken, zwaar ademen, geen koorst, eet/mest goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

flanken optrekken, zwaar ademen, geen koorst, eet/mest goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:40

Mijn merrie trekt ineens haar flanken op en ademt zwaar en onregelmatig, toont verder fit, geen koorts, mest goed en eet en drinkt goed, ook zijn haar flanken ingevallen, als ik met haar aan de hand stap dan begint ze nog wat zwaarder te ademen en als je weer stil staat trekt het weer weg, mijn stalgenoten zeggen dat ik het beste gewoon af kan wachten en morgen kan kijken omdat ze gewoon verder fit oogt, iemand idee wat dit kan zijn. Ze wordt momenteel niet gereden en is dat afgelopen maand ook niet en in het voer is ook niets verandert.

Fury08

Re: flanken optrekken, zwaar ademen, geen koorst, eet/mest goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:42

Ik zou even de DA bellen, want het lijkt mij niet goed dat zwaarder ademen enzo.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:44

morgen direct da erbij,paarden kunnen astmatische aanvallen krijgen en daardoor dampig worden,longweefsel bij paarden beschadigt snel en als ze alleen door stappen al benauwd word moet je niet afwachten.

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:45

da meteen bellen,hier zou ik niet mee wachten!

veel sterkte

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:46

Kan iets astmatisch zijn, maar ik heb ook een benauwd paard gezien die een hartinfarct bleek te hebben.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:47

Klinkt me helaas zeer bekend in mijn oren.
Mijn paard deed dit vorig jaar ook en ze bleek een stof- en stro-allergie te hebben te hebben opgebouwd.
Niet te lang mee blijven lopen, je loopt de kans dat het steeds erger wordt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:50

Ademt ze ook met een "dubbelslag"?
Zou op dampigheid kunnen duiden. Bel je DA even, als je paard te weinig zuurstof binnen krijgt is dat in geen geval goed.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:53

Kan het zijn dat ze deze winter zand binnen heeft gekregen ? Ik herken dit van een van mijn paarden. Merkte er verder niks aan, alleen af en toe zo'n aanval. De eerste keer tijdens het mennen , hij liep ook heel moeilijk alsof hij nodig moest plassen. Ben toen rustig naar huis gestapt. Het zand hoopt zich op en maakt de darm zwaar , vandaar de reactie als je op zo'n moment gaat lopen , dan drukt het op de rest van de ingewanden. Je kunt zo'n lange handschoen nemen die een veearts wel gebruikt ( tot je schouder). Deze vul je tot ongeveer een derde met water en doet er een paar mestballen bij. Knoop erin en met de hand naar beneden ophangen. Het zand wat erin zit zakt dan naar de vingertoppen. Hieraan kun je zien of er zand in de mest zit. Als je geen handschoen hebt kan het ook in een emmer maar dit is duidelijker.
Mijn paard is twee keer door de veearts gespoeld met paraffine en verder heb ik weken lang iedere dag lijnzaad gekookt en onbeperkt ruwvoer gegeven. Hij had behoorlijk veel zand in z'n darmen terwijl ik hem in de paddock niet bewust zand zie happen. Het heeft wel weken geduurd voordat de hoeveelheid zand in de mest minder wordt. Als de eerste keer mest nakijken niets opleverd en de klachten wel blijven moet je nog een keer checken. m'n veearts vertelde dat het zand er niet regelmatig uitkomt , soms bijna niets , soms heel veel tegelijk.
Ik heb geluk gehad , hij hoefde niet geopereerd te worden maar sindsdien doe ik regelmatig een lijnzaadkuurtje.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:55

Wat bedoel je percies met dubbelslag ken die uitdrukking namelijk niet, ze adem wel onregelmatig, nadeel is dat de stal bij ons op slot gaat savonds en dat ze dus al weg zijn en ik dus niet meer naar stal kan en dus morgen pas dierenarts kan bellen, toen ik naar huis ging stond ze rustig te eten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:03

dubbele slag is uitademen en dan nog een keer na 'persen' met de ribbenkast.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:09

DA bellen en laten controleren
kan van alles zijn
bronchitis
dampig
t kan niet best zijn iigv. heb t ook gezien hier en paard is niet meer.
ook al zie je het morgen even niet: DA laten komen en vertellen wat ze deed. dan kun je advies krijgen wat je moet doen wil ze het nogmaals doen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:11

Idd de VA erbij halen hoor, zeker niet te lang laten sudderen. Nu oogt ze misschien nog fit maar als het te lang duurt wordt ze vanzelf matter. Dat dubbelslag ademen is heel zwaar voor een paard, kost veel energie. Daarnaast kan, als ze te weinig zuurstof binnen krijgen, het ook gebeuren dat de zuurstofwaarden in het bloed te veel verlagen en dan wordt het wel wat riskanter...
Been there, done that. Wij hebben net zo'n gevalletje op stal ( [MD] Onbekende oorzaak van hoest ), die er dus ook nog wel iets bij hoest maar voornamelijk zwaar ademt. Verder is ze ook helemaal okay, geen koorts, levendig, goed eten enzo, alleen dat ademen...
Ik blijf hier dus ook wel even volgen...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:16

Marigold schreef:

Dat bedoel ik er idd mee.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:16

Liezel1 schreef:
Marigold schreef:

Dat bedoel ik er idd mee.

Je ziet dan ook in haar flank een "streep" lopen tijdens het uitademen.Onder langs haar ribbenboog, zeg maar.
Dat heet een dampgroeve en die zie je tijdens het "na persen".
Ik zou zeker even contact opnemen met je veearts en nu al beginnen met je hooi nat te maken.
Je moet de longen nu zo min mogelijk irriteren.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:15

Had mijn paard ook, ook geen koorts, geen uitvloeiing, goede eetlust.Bij controle zeer zware bronchitis.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:48

Is de DA al gebeld/langs geweest?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 16:11

Dierenarts is vanmiddag geweest, vanmorgen had ze het nog steeds, hij kon niets ontdekken, kleine ruis aan rechterkant bij de longe maar niets abnormaals volgens hem, hij had verder haar benen en hoeven nagekeken of daar niets zat wat pijn veroorzaakte waardoor ze zo zou gaan ademen. In stap begint ze gelijk sneller en zwaarder te ademen. Moet nu een paar dagen aankijken zegt hij want hij kan de oorzaak niet ontdekken zegt hij.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:28

Heeft hij je nog advies over huisvesting en evt. nat hooi gegeven?
Ik zou er wel voorzichtig mee zijn, heeft hij je medicijnen gegeven?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:31

Ze heeft geen medicijnen gekregen, alleen advies om hoefzweer die zaterdag open gesneden is nog een keer dieper uit te laten snijden eind van de week, maar lijkt me sterk dat dit reactie daarop is want ze is al drie weken kreupel

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:04

Blijf alert hoor. Mijn dierenarts verklaarde mijn paard met dezelfde klachten kerngezond maar toen ik een bronchoscopie liet doen bij een andere dierenarts bleek hij een enorme hoeveelheid slijm in de luchtwegen te hebben. Was niet te horen met de stethoscoop, gewoon omdat het zo taai was.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:20

ik zit ook aan bronchitis ofzo te denken. ik zou missschien zelfs even een andere DA langs laten komen! je paard laten leven met bronchitis of andere luchtwegproblemen is echt niet fijn, das verschrikkelijk zoals ik het tot nu heb gezien/meegemaakt.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:31

Ik zou een Bronchoscopie laten doen, en wil je eigen VA het niet doen, dan zou ik een andere bellen. Je paard doet dit niets voor niets. En idd hooi natmaken zomin mogelijk de longen irriteren.
Succes Meis.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:03

ik lees even mee aangezien mijn paard ook iets van een dubbelslag heeft, niet veel maar wel iets. Da is gebeld en komt langs om te kijken als ze ook geent moet worden. Aangezien ze wel fit is en geen moeite heeft met werken qua longen heeft het geen spoed spoed.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:07

Hmmm, als de dierenarts niet weet wat het is maar de klachten zijn er nog wel, dan zou ik andere hulp gaan zoeken. Een paard dat sneller en zwaarder gaat ademen als hij een stukje stapt is beslist niet goed. Ik zou als ik jou was met hem naar de kliniek gaan en hem daar na laten kijken. Daar hebben ze meer apparatuur en mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:09

splash1999 schreef:
ik lees even mee aangezien mijn paard ook iets van een dubbelslag heeft, niet veel maar wel iets. Da is gebeld en komt langs om te kijken als ze ook geent moet worden. Aangezien ze wel fit is en geen moeite heeft met werken qua longen heeft het geen spoed spoed.

Jammer want dat heeft het wel. De DA kan niet van binnen kijken en een gezond paard doet dit niet.

Als je het verwaarloosd, heb je ineens een dampig paard.