Weke koten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 23:04

Hoi

Ik heb op internet wat zitten rond kijken over weke koten. Ik kan alleen niet echt wat vinden.

Kan iemand mij wat vertellen over weke koten en wat het precies doet en wat voor belemmering dit op kan geven?

Ik ga volgende week namelijk bij een paardje kijken wat volgens de foto's wat week gekoot is. Ze is nu even ruim 3 jr en net ingereden. Mijn doel is voornamelijk recreatief, maar toch ook wel wat bakwerk en wat wedstrijdjes..

Alvast bedankt voor jullie info...

Gr

PBA_

Re: Weke koten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:12

weke koten zijn koten die erg fijntjes zijn. Hierdoor is het slijtage gevoeliger doordat ze meer doorveren, veelal zitten ze fijner. Of dat echt zo is weet ik niet. Mijn paard heeft ook weke koten maar dat was voor mij geen kretia ik rijd er endurance mee dus loopt zat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:49

Het is maar de vraag hoe week die koten zijn. Een weekgekoot paard zit ook lekker (veertje). Bij dressuurpaarden is iets weekgekoot zijn een pré. Bij een jong paard kan dat allemaal ook nog sterker worden. Ik zou zeggen: laten keuren dat paard en er de DA speciaal naar vragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 05:26

Iets weekgekoot is niets mis mee en is beter dan steil gekoot zijn, wekere koten veren meer door en zitten logischer wijs dus ook lekkerder. Optisch lijkt het paard wat meer schwung te bewegen.
Is ze echt erg week gekoot dan zou ik het zeker niet doen omdat dit erg blessuregevoelig is en gaat vaak ook samen met platvoeten wat ook problemen geeft.

In jouw situatie is een week gekoot paard geen enkele belemmering, zoals je hierboven ziet hoeft het ook geen belemmering te zijn voor bv endurance maar garantie's heb je niet omdat elk paard natuurlijk anders is.

Je kunt zeker niet even een foto plaatsen? Ben wel benieuwd hoe ernstig het is, mag ook via pb.

Overigens; als je het hebt over een jong paard en dat het nog beter kan worden dan heb je het doorgaans over een veulen, bij een 3 jarige hoef je daar geen verbetering meer van te verwachten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 10:12

Nee ik kan inderdaad geen foto plaatsen aangezien het niet om mijn paard gaat, maar een paard waar ik bij ga kijken...

Dat keuren. Wat raden jullie dan aan. Alleen klinisch of ook foto's?

Ik hoor hierboven alleen dat een klein beetje week gekoot niet erg is voor dressuur, maar hoe zit dat dan met springen aangezien er dan toch best wel wat van de achterhand gevraagd word?

Gr.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:15

Ik heb een paard dat op de koten liep toen hij een veulentje was. Na een half jaar liep hij een stuk beter, en na een jaar was hij weekgekoot. Hij springt als een tierelier en zit heerlijk. Hij is nu bijna 6 en de enige keer dat hij kreupel was, was door een trap van een ander paard.

Het is het paard Wiz kid in mijn profiel.
Ik zou de keuring in overleg met de da doen. Klinisch i.i.g. en als hij zegt dat het handig is een foto te maken, dat ook doen. Hoewel je met weke koten dan beter een scan kunt maken. Het gaat niet om de botjes maar op de pezen in dit geval dan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:17

Het hangt van de mate af,
te erg week gekoot geeft 9 vd 10 keer echt problemen op de gewrichten en banden.

Kun je mij de advertentie via PB sturen?

Wat het keuren betrefd, volledig keuren, dus klinisch en foto's !!
Zoek maar eens op bokt , heel veel mensen hebben een miskoop gedaan door niet op de foto te laten zetten, en ik neem aan dat je dat risico toch niet wil lopen?

Ook mocht het later niet blijken te klikken, dan heb je altijd een paard met foto's. Want kopers willen 9 vd 10 keer keuren met foto's dus blijkt paard dan wat te mankeren, zit je met een moeilijk verkoopbaar paard ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:19

Crossmonster het is een jong paard en ze zoekt een recreatief paard. Dan ga je er niet zomaar 600 euro keuring tegenaan gooien. En er zijn gradaties van weekgekoot natuurlijk.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:19

Mijn paard is ook weekgekoot en ik kan daar tot nu toe geen nadeel aan vinden.
Het lijkt een beetje gek, en het zal ook best sluitage gevoelig zijn, maar ja ieder paard kan een blessure krijgen

Verkeerde stand van de benen, als koehakkig ,toontredend lijkt me ernstiger

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:22

Wat is 600 euro op een paard dat je jaren hebt?

En wat is 600 euro als je een hoop verdriet kan besparen?

Ook voor een recreatie paard is een goed straalbeen erg belangrijk, en artrose komt ook steeds vaker op jongere leeftijd voor. En wat denk je van spat?

Er is meer dan alleen ocd wat op de foto's gevonden word, en wat al kreupelheden kan opleveren bij recreatief rijden.

Zoek maar eens op bokt, hoeveel mensen , al dan niet voor recreatie of sport, een miskoop hebben begaan door niet te keuren.

Nibbit, koehakkig of troontredend zijn beide geen ernstige gebreken hoor.
Behalve als er een slechte smid bij komt kijken ;)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 10:23

@crossmonster: nee ze staat niet actief in de verkoop, dus er is ook geen advertentie. Ik stuur je even een PB.

Nou de kosten, dat is het 'm juist. Ze is voornamelijk voor recreatief gebruik, maar wik daarnaast laat zeggen 1 keer in de maand of 2 maanden een leer een dressuur of spring wedstrijd doen waar je natuurlijk wel wat voor moet trainen, maar voor de rest recreatief inderdaad...

Als ik volledig zou moeten laten keuren is de kans dat ze weer boven mijn prijsklasse valt en het mischien niet door kan gaan en dat is juist zo het lastige...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:28

Ik zou het risico niet willen nemen, dus ik blijf bij mijn advies.
Overigens keuren we hier volledig voor 400 euro, en dat is een prima kliniek, en zelfs een dierenarts die ook mag prokken.

Dus het hoeft geen 600 euro te kosten.
Ik koop geen paard zonder te keuren, want als ik een paard koop, wil ik weten wat ik kan verwachten, en mocht ik hem of haar beu zijn of het blijkt niks te worden, dan wil ik hem of haar met een gerust hart te koop koop kunnen zetten, want geloof me, 9 van de 10 kopers willen wel foto's ;)

En jij koopt wss dit paard om jaaaarenlang van te genieten, wat is nu 400 a 500 euro op al die jaren plezier?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:32

Ik zou dat wel doen CM (behalve het weekgekote veulen dat Lan kreeg, dat is al van mij en heel goed uitgepakt), maar aan standaard volledig keuring heeft ze niet genoeg bij een echt weekgekoot paard. Tenminste daar zou ik dan een scan van willen hebben. Het hangt allemaal af van hoe erg week gekoot dat paard is.

Goedkoop die keuring bij jullie. Is hier ietsepietsie duurder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:48

Het zal idd wel regio afhankelijk zijn, we hebben hier dan ook wel enorm veel keuze, in een straal van 20 km kun je hier al op 4 plaatsen keuren, varierend van 400 tot 800 euro.
Die van 800 euro heb ik overigens minder vertrouwen in dan die van 400.

Die van 400 keurt ook voor de Prok certificaten, dus die kan zowiezo netjes platen schieten, en ook op zijn oordeel kan ik vertrouwen.
Dus prijs zegt ook niks :D

Ik heb het paard gezien, maar op stand is ie niet per definitie week gekoot, wel tijdens het rijden zakt ie ver door, maar gezien zijn leeftijd zou ik daar niet zo bang voor zijn, dat hoort wat bij de leeftijd, banden moeten nog sterker worden :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:01

Ah kijk, dat geeft wel weer mogelijkheden :j
Dat bedoelde ik met kan nog beter worden bij een jong paard. Drukte me verkeerd uit.

Wiz is i.i.g. heel super bijgekomen voor een veulen dat op de koten liep.

Wij hebben hier niet zoveel keus uit goede keurders. De beste is hochmor in Duitsland, maar die is behoorlijk aan de prijs.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:06

Maar kan je dan niet een keuze maken met keuren dat je in eerste instantie alleen klinisch laat keuren en mocht hij/zij opmerkingen hebben, dan alsnog foto's te laten maken?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:20

Dat kun je ook afspreken,maar ook een dierenarts heeft geen rontchenogen, als ie klinisch helemaal goed is wil dat niet zeggen dat de foto's dat ook zijn.

Geloof me, en kijk eens goed rond op bokt, heel veel mensen zijn de soep in gegaan door geen foto's te laten maken.
Veel verkopers zeggen ja maar pas vanaf 3500 euro hoef je foto's te hebben voor de verzekering.
Nou , asl ik een paard koop dat ik jaren wil hebben, dan vind ik die keuring niet meer dan normaal. Het is niet heiligmakend, maar zo voorkom je veel verdriet als de straalbenen oid niet in orde zijn, laat ik ze staan.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:24

Je hebt zeker wel gelijk... Het paardje is ook voor het leven in mijn geval...

Maar ik vind alleen de kosten dus zo duur om in 1 keer op te hoesten naast de aankoop van je paard dus...

Maar je hebt zeker gelijk...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:19

Sja dat is verder je eigen keuze.

Ik geef alleen advies ,in wat ik zou doen, en wat ik mijn lesklanten ook altijd aanraad te doen.
Ik koop geen paard (meer) zonder te keuren.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:28

Grappig hoor, ik tem wel even

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:49

Ik ben het met crossmonster eens. Volledig laten keuren!
Bedenk dat goedkoop duurkoop is.

Als dat paard toch van alles blijkt te hebben krijg je hele dure DA kosten. Dat zijn kosten die je ook onverwacht ineens moet ophoesten.
Daarnaast is het gewoon vreselijk als je paard iets mankeert of je kan er straks misschien helemaal niet meer op rijden.

Ga je dan dat paardje in een rusthuis zetten of laat je het dan inslapen.

Allemaal moeilijke keuzes dus waar je vooraf aan moet denken.

Maar ik dwaal nogal af van het onderwerp :o Sorry!

Veel succes met het paardje! Ik hoop dat het allemaal goed uitpakt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:25

Tamadine schreef:
Je hebt zeker wel gelijk... Het paardje is ook voor het leven in mijn geval...

Maar ik vind alleen de kosten dus zo duur om in 1 keer op te hoesten naast de aankoop van je paard dus...

Maar je hebt zeker gelijk...

Kun je dan niet beter een paard zoeken wat wel helemaal correct is? Dan zou je alleen klinisch kunnen laten keuren.
Of je keurt ligt ook erg aan de prijs van het paard natuurlijk, kost ie je 1000,- dan zou ik ook niet snel 1500 of meer uitgeven aan keuringskosten.

@ Anya; ik vind jouw paard niet weekgekoot hoor, de eerste veulenfoto die in je profiel staat ziet er keurig uit en daar is hij 6 (?) maanden ongeveer? Op de foto's waar hij een of twee dagen oud is staat hij op zijn koten maar dat is een veel voorkomend 'probleem' bij veulens en in 95% van de gevallen trekt dat vanzelf weg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:33

Ooit had ik een jaarling gezien, en die was echt heel erg, de kogels kwamen aan de grond bij het stappen, dat was echt wel extreem, en is niet meer goedgekomen.

Dus het verschilt erg per paard.

Maar ik denk dat het paard wat je wil gaan zien, wel eerst even door een dierenarts gekeurd moet worden, dit om je narigheid in de toekomst te besparen, maar ik denk zelf dat het wel meevalt, het zit ook lekkerder, want dat veert wat door, vroeger had ik op zulke paarden gereden van de manege en ze zijn gewoon stokoud mee geworden, dus het hoeft niet negatief te zijn.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:55

Loveable schreef:
Grappig hoor, ik tem wel even

waarom als ik vragen mag??

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:10

Niet om dit topic hoor! Maar iemand die dacht dat hij grappig was had een plaatje van een vrouw die een man bij zijn ballen pakte in jouw topic geplaatst :P Had hij in meerdere topics gedaan, daarom temde ik, plaatje is dus al verwijdert, sorry!