Hij heeft al sinds 2006 telkens een scheur in zijn voorhoef, binnenzijde.
De vorige smid heeft er speciaal beslag onder gemaakt ism DA.. maar toen de scheur er een jaar naderhand weer was, wist ie het niet meer en was er een nieuwe smid die dacht het te kunnen verhelpen. Ook DA weer geweest en nu een ijzer met 3 lippen, 1 lip onder de scheur. Deze zit er om de druk van die scheur af te halen, zodat ie kan herstellen.

Vlgs de smid heeft hij ook te veel mechanisme vanwege zijn (te) kleine hoeven. Dat kan je zelf ook testen.
Hij loopt tussentijds niet kreupel.
Van de zomer:

Daarna leek de scheur weer hersteld… maar in november ongeveer, was ie er weer.
Hij liep toen ook kreupel, omdat ie er wat rotstraal bij had.
December:

Heb eens een andere smid gebeld (die bij topruiters beslaat ed) en deze wilde wel eens komen kijken en had het over een foto maken.
Mja.. stom, dat moet ik zelf ff regelen! Dus is er een DA geweest met mobiele röntgenapparatuur en heeft een aantal foto’s van zijn hoef gemaakt. Hij hoorde het al met tikken op de hoef, geluid was niet hetzelfde..
Blijkt dus onder de scheur een holle ruimte te zitten, verticaal. Die drukt ook op het bot ed.
Nu dacht hij aan wegfrezen enz. Hij zou contact opnemen met de kliniek waar hij geregeld naar verwijst. Voor de zekerheid heb ik zijn andere voorhoef ook op de foto laten zetten (zat ook scheurtje), maar deze was OK.
Trouwens, beide hoeven zijn verder OK van de binnenzijde, ook handig te weten.
Wat betreft het beslag: dit beslag kan je tijdelijk gebruiken, maar niet blijven. De hoef moet zijn mechanisme kunnen hebben, heel belangrijk. Vastzetten bevordert eea niet. Wel begrijpelijk ivm druk eraf halen. Die druk moet ook ergens heen en kan juist de bovenkant gaan wijken, precies wat we niet moeten hebben.
Dus een ijzer zou wel kunnen en ook wel goed zijn, maar wel genoeg ruimte voor het mechanisme open laten. En achter minder steil zetten bij Banish.
Ze willen het holle deel uitfrezen zodat het weer netjes kan uitgroeien. Omdat ie vanaf de kroonrand scheurde, zal ie (helaas) onder narcose moeten. Daarna in gips en daarna verband. Ik weet niet precies hoelang ie daar moet blijven. Operatie zal morgen gebeuren.
Vanmiddag om 15.30u hebben we een afspraak in de kliniek De Bosdreef te Belgie. Daar horen we hoe en wat. Zij hebben uitgebreid contact gehad met DA en de röntgen bekeken. (röntgen heb ik op cd.. erg handig)
We wachten in spanning af.. hoe en wat pffffffff

...zal duimen voor jullie!!

Maarja, wisten we al..