Juiste manier van hoeven vetten/olieën

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Juiste manier van hoeven vetten/olieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 18:02

Ik vraag me dit inmiddels al zó lang af: Hoe vet/olie je een hoef nou op de juiste manier in?
Uiteraard de buitenkant en hoefrand, maar is het de bedoeling dat je verder ook de (volledig schoongemaakte) zool helemaal doet met uitzondering van de straal?

Bedankt! Knipoog

Lise81

Re: Juiste manier van hoeven vetten/olieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:07

Als je de hoef wilt uitdrogen dan moet je vetten of olie smeren op je hoef.
Normaliter smeer je dit niet op de zool, maar vooral de kroonrand.
Onder de zool zou je kunnen teren (droogt uit en sluit bactiëren in en uit)
Om hoeven soepel te houden kun je ze beter regelmatig vochtig maken. (Sommige zeggen daarna vetten, maar dat helpt echt niet het water beter op te nemen in de hoef).

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:09

Wil dit ook graag weten.

Ik hoor telkens verschillende meningen. De een zegt wel vetten de ander is er streng op tegen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:13

ik had een merrie met brokkelhoefen en heb een speciale smid die komt en vlgs hem is vetten niet zo goed, ik moest alleeen laurierolie gebruiken, dat hebben wij gedaan ( nu niet meer want ze is overleden helaas) maar de hoefen zagen er na een maand of twee hartstikke mooi uit dus dat is mijn ervaring. en alleen idd van buiten en niet de zool.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 18:23

Ja precies, ik heb nu ook laurier olie; maar het ging me er eigenlijk niet om of je moet vetten/olieën, maar hoe je dit precies moet doen... Lachen

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:24

autumn08 schreef:
Ja precies, ik heb nu ook laurier olie; maar het ging me er eigenlijk niet om of je moet vetten/olieën, maar hoe je dit precies moet doen... Lachen

sorry Bloos had het niet goed gelezen, nou we deden het alleen maar buiten om, even schoonmaken met een borstel en dan olien maar... Knipoog

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 18:31

Hahaha nee is niet erg hoor! Bedankt! Knipoog
Ik bedoelde gewoon in het algemeen, de wel/niet vetten kwestie lijkt eeuwig te duren.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:01

VSW --> BEH.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 22:09

Ik doe er helemaal niets aan, ja soms, als ze naar keuring of wedstrijd moeten ofzo.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:24

Lise81 schreef:
Als je de hoef wilt uitdrogen dan moet je vetten of olie smeren op je hoef.
Normaliter smeer je dit niet op de zool, maar vooral de kroonrand.
Onder de zool zou je kunnen teren (droogt uit en sluit bactiëren in en uit)
Om hoeven soepel te houden kun je ze beter regelmatig vochtig maken. (Sommige zeggen daarna vetten, maar dat helpt echt niet het water beter op te nemen in de hoef).

Klopt, beter helemaal geen hoefvet of olie gebruiken; maar zolang figuren als 'vereniging eigen paard' het tegenovergestelde beweren, wie moet een 'leek' dan nog geloven? Een dergelijke vereniging pretendeerd 'verstand' van paarden te hebben nl... (hebben ze totaal niet maar dat is voor een 'leek' moeilijk te toetsen)
Hoefolie en hoefvet zijn over het algemeen gemaakt van minerale olie > zeer slecht voor hoeven, en na binnendringen ook zeer slecht voor het paard in het algemeen. De verkoop ervan berust puur op commercie. Heb je last van brokkelhoeven, kijk dan huisvesting na (paard staat te droog of te nat), voeding (bij gebrek of overmaat aan bepaalde voedingsstoffen gaan de hoeven brokkelen), beweging (een paard wat te weinig beweegt heeft onvoldoende doorbloeding in de hoef, waardoor deze kunnen gaan brokkelen/scheuren). Voor de rest gewoon water gebruiken.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:08

MadameX, waarom zo gefrustreerd over Vereniging Eigen Paard? Bang dat ze teveel leden krijgen? Prima dat jij alles van paarden weet, gefeliciteerd, maar veel mensen kunnen de adviezen en begeleiding van de vereniging goed gebruiken. Als je de vereniging probeert zwart te maken gebruik dan redelijke argumenten. Het volgende citaat over hoefverzorging staat op de website van de vereniging: "Ondanks dat het paard een droge stal nodig heeft, hebben de hoeven veel vocht nodig. Hoefvet draagt daar niet aan bij, het houdt zelfs vocht buiten. Wat wel goed helpt is het lopen in een natte weide of het regelmatig nat maken van de hoeven. Hoefvet is alleen functioneel wanneer de hoeven goed nat zijn om te voorkomen dat het vocht snel weer verdampt."

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:15

Laurierolie koop je dat gewoon bij ruitersportzaak?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:55

Citaat:
Bang dat ze teveel leden krijgen?

Nee hoor, velen zullen merken dat ze van een koude kermis terugkomen dus daar maak ik me niet druk om.
@DinaxUllie; inderdaad ruitersportzaak of bv paardendrogist; even google gebruiken en je vind veel aanbieders.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:09

ik doe het nooit, en heb geen problemen met voeten. brokkelen is bij mij altijd nog geweest dat de want te lang is net als scheuren...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:14

Ik heb hoefvocht van de paardendrogist
Vind het erg fijn spul.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:20

Ik heb zijn hoeven nog nooit ingevet oid! Gewoon op tijd een vijltje erlangs doet wonderen!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:34

Zowel de buitenkant als de rondom in het vet of de olie zetten. Het onderste, hoornige deel van de ballen van de voet kunnen op hun tijd ook een beetje extra verzorging gebruiken. Daar kunnen scheurtjes/kloofjes ontstaan wanneer de voet uitdroogt door bijvoorbeeld kou of water van buitenaf. De zool hoef je niet in te vetten.
Veel soorten hoefvet en -olie bevatten laurierolie.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:38

@ AaronYve hoe vind jij hoefvocht? merk je veel verschil?
ik heb het nu ook en ben eigenlijk wel benieuwd hoe het bij de rest bevalt.. gebruik het nog maar paar dagen Tong uitsteken

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:43

Ik zal alleen niet te vaak invetten. Dat is juist weer niet zo goed voor de hoeven.

viervoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:57

Als eerste antwoord op je vraag. Vetten doe je alleen aan de buiten-boven kant. Onderkant alleen teren en dan vooral langs de straal.
Voor wbt hoe vaak je moet vetten, heb ik van mijn eigen smid geleerd en van de hoefsmeden in de kliniek in Utrecht:
Als het zomers droog is en je smeert er vet op dan kan zelfs het kleinste beetje vocht dat als dauw s'morgens op het gras ligt niet in je hoef trekken, omdat vet en olie waterafstotend is. Kijk maar als je olie met water probeert te mengen. Het water blijft er altijd op staan. Daar en tegen zeggen ze dat als het een erg natte periode is en je paard staat veel in het nat dan kun je ze een keer vetten om te zorgen dat er wat minder vocht in de hoef kan trekken. Dit is wat de vakmensen mij hebben verteld en ik moet zeggen als je logisch nadenkt dan zit er wat in.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:02

Mijn hoefsmid is tegen vet en voor olie. Ik gebruik het eigenlijk zelf liever niet.
Wat is er zo speciaal aan laurierolie?
Ik geloof zelf heilig in handcrème ed en denk dus dat 'hoefsmeersels' wel degelijk een positief effect kunnen hebben. Alleen dan de vraag wat je het best kunt gebruiken!?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:28

DinaxUllie schreef:
@ AaronYve hoe vind jij hoefvocht? merk je veel verschil?
ik heb het nu ook en ben eigenlijk wel benieuwd hoe het bij de rest bevalt.. gebruik het nog maar paar dagen :P

Ik heb die van NAF van de paardendrogist en moet zeggen, hij bevalt me erg goed.
Ik gebruik hem ook pas sinds kort :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:03

Mmm, ik persoonlijk ben enkel brokkelende hoeven tegengekomen bij paarden die te lang op/in hun hoeven staan. Ik persoonlijk heb een grote voorkeur voor zo klein als mogelijk bekapte hoef. Grote hoeven hou ik niet zo van ;-). Mooi klein bekapte hoefjes met een mooi opgevijlde hoefwand, die regelmatig bekapt worden... heb ik persoonlijk nooit zien brokkelen/inscheuren.

Olie en laurierzalf? Volgens mij is dat symptoombestrijding zonder de werkelijke oorzaak aan te pakken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:21

de beste manier is om het NIET te doen.. Olie en vet drogen de hoef alleen maar uit.

Regelmatig een badje met gewoon water (oftewel modder) is voldoende

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:15

Ik doe het eigenlijk alleen met wedstrijden, hooguit 1 x in de maand. Dat maakt toch niet veel uit? Ik gebruik hoefvet, maar kan je ook bijv. zonnebloemolie gebruiken?