Hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:33

Zag laatst een artikel in het blad dressuur staan en dit leek me wel een interessante discussie.

Waarom heb je jou paard wel of niet op ijzers staan?
Afwijkende beenstanden en slechte hoeven daargelaten.

Heb je ze bijvoorbeeld om rijtechnische redenen etc

bokken123

Re: Hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:44

Ik heb hem het hele jaar op ijzers staan. Knipoog
Van het zomers, omdat dan de kalkoenen er in kunnen.
Maar ook in de winter, omdat hij vorig jaar de ijzers er even af heeft gehad, maar toen was ze 3 maand kreupel, ijzers hebben we er wel weer opgezet. We weten niet of het door de ijzers kwam, want de oorzaak wisten ze niet. Maar in de winter kun je moeilijk in de buitenbak rijden, dus ga ik soms over straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:45

Tipje: gebruik de zoekfunctie eens, hierover bestaan al honderd en tig topics Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:48

Het paard wat ik nu heb staat haar hele leven al op hoefijzer, en het werd me aangeraden dat ook zo te houden. (Door de hoefsmid)
Omdat ze dan toch minder kreupelgevoelig is. Ze staat overigens alleen voor op ijzers.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:56

Blote voeten.
Mijn paard heeft goede hoeven en slijten niet te hard dus waarom zou ik omgerekend 50 euro per maand uitgeven als dat niet nodig is?
Natuurlijk is dat niet het enige argument.
Gisteren met zn 3en een buitenrit gemaakt. Het paard met ijzers gleed regelmatig weg. De paarden zonder niet...

Derde argument: heel simpel: het hoefmechanisme werkt niet/minder als ze op ijzers staan. Dus slechtere doorbloeding van de benen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:00

ik had 4 jaar lang ijzers
maar nadat die ze 3 x in de 5 weken eraf heeft geknald
heb ik ze eraf gehaald
en nu gaat alles prima

in de zomer wil ik hem weer gaan oppakken met rijden en dan krijgt die weer ijzers eronder hij loopt nog wel op eieren zonder ijzers vandaar anders liet ik ze gewoon eronder uit

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:10

beantsje schreef:
Blote voeten.
Mijn paard heeft goede hoeven en slijten niet te hard dus waarom zou ik omgerekend 50 euro per maand uitgeven als dat niet nodig is?
Natuurlijk is dat niet het enige argument.
Gisteren met zn 3en een buitenrit gemaakt. Het paard met ijzers gleed regelmatig weg. De paarden zonder niet...

Derde argument: heel simpel: het hoefmechanisme werkt niet/minder als ze op ijzers staan. Dus slechtere doorbloeding van de benen.

Had ze er geen proppen in?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:17

nee, dit paard rijdt geen wedstrijden.Heeft ook geen kalkoengaten in de ijzers. Bovendien halen proppen weinig uit op asfalt of op een keihard bevroren pad...

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:38

Ijzers.
Haar hoeven sleet heel hard omdat ik vaak naar buiten ga.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:41

Venthe schreef:
Ijzers.
Haar hoeven sleet heel hard omdat ik vaak naar buiten ga.

zelfde reden voor mijn paard! Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:52

In de zomer heeft ze voor ijzers vanwege de kalkoenen op concour.
In de winter heeft ze geen ijzers.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:55

Zomers staan mijn paarden op ijzers omdat ik veel buitenrij. Maar zoals nu staan ze allemaal op bloten voeten. Het is 's avonds donker dus ik heb veel minder de mogelijkheid om buiten te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

Wat ik wel een interessant punt vond van dat artikel was dat de ruiters wel ijzers kozen en de dierenarts en hoefsmid beiden kozen voor "liever niet".
Mijn paard staat ook al jaren op blote voeten, ik rij vrij veel buiten en dat gaat uitstekend. Ze heeft duidelijk meer grip op de bodem zonder ijzers, de hoeven zijn goed gezond en hard, dus ik zie geen reden om er weer ijzers onder te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:54

Milena heeft voor ijzertjes omdat ze wat last had van steentjes in haar witte lijn. Achter gaat het zonder ijzertjes goed.
Yette loopt vooralsnog ijzerloos en als dat goed blijft gaan dan houden we dat lekker zo.

Ik heb er alleen ijzers onder als het echt moet. Anders liever niet. Het hoefmechanisme werkt veel beter zonder ijzers.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:19

Mijn pony heeft wel ijzers onder alleen voor. Ze heeft ongeveer nu een jaar ijzers onder en dat gaat heel erg goed, daarvoor was ze kreupel geweest en heeft de hoefsmid ijzers aangeraden! maar ik wil toch wel weer zonder ijzers gaan proberen!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:34

Mijn verzorgpaard heeft onder alle hoefjes ijzers. Dit omdat hij zeer vaak over het asfalt gaat omdat hij ook voor de kar loopt en zonder ijzers sleten zijn hoeven bijna onder je ogen weg.....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:38

Mijn paard heeft sinds juni dit jaar ook ijzers.

Om verschillende redenen,
1) een afwijkende beenstand achter die dmv ijzers zeer goed gecorrigeerd wordt (hij is kaarsrecht nu op zijn voetjes!)
2) hij loopt voor de wagen, waardoor slijtage van de hoeven in geval van blootvoets sneller gaat.
3) hij loopt er veel beter mee als zonder ijzers, hij liep dan vaak gevoelig.

Nu had ik hem altijd blootvoets, wat prima beviel. Hoefsmid zegt ook, voor kwaliteit van de hoeven of slijtage OHZ (buitenritten) daarvoor heb je ze niet nodig ! Met slijtage van het mennen dus wel.
Maar om die stand te corrigeren toch wel, het hele jaar door, als je ziet hoeveel beter het geworden is kan ik alleen maar blij zijn.
Zijn hoeven worden ook niet slechter van ijzers dus dat is helemaal mooi! Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:27

oh even zoeken, ik heb ze nog een brief gestuurd daarover Cool

mijn reactie zal voor jullie heel verrassend zijn denk ik Clown

Citaat:
Geachte redactie,

Terecht dat zowel de veearts als de hoefsmid terughoudend zijn met het advies om ijzers onder te slaan. Hoefijzers hebben vele nadelen zoals beschreven staat op de website http://www.hoefnatuurlijk.nl Kort opgesomd zijn de nadelen: verminderde doorbloeding, contractie, verminderd hoefmechanisme, verminderde schokdemping, minder gevoel met de ondergrond, teveel of juist te weinig grip, belasting van de gewrichten etc.

Het 'rechtzetten' van een paard met afwijkende stand is zinloos en zelfs schadelijk. Alleen vóór het derde jaar zijn veranderingen nog mogelijk, daarna worden door het rechtzetten van scheve hoeven alleen maar belastend voor de gewrichten. Bovendien zakken hoeven op zachte ondergrond weg en zal een paard net zo 'scheef' z'n hoeven blijven neerzetten. Alleen op harde vlakke ondergrond is er effect te merken.

Op harde ondergrond krijgen beslagen voeten te maken met enorme trillingen door het gebrek aan schokdemping van hoef en ondervoet. De straal, de 'nike-air' van de paarden hoef, raakt de grond niet en kan dus ook de schok niet dempen. Ook de andere schokdempingsmechanismen van hoef en ondervoet worden sterk verminderd door het gebruik van ijzers: http://www.youtube.com/watch?v=REReSZKMnkg

Ironisch genoeg is de ondergrond waar het ijzer voor uitgevonden is, tevens de aller aller slechtste ondergrond waarop je kunt lopen met diezelfde uitvinding. In oude boeken van de hoefsmeden opleiding werd al genoemd dat 'stadspaarden' vroegrijdig versleten gewrichten hadden en boerenpaarden die voornamelijk op het land werkten kenden dat probleem niet.

Als rijden met ijzers op asfalt dan zo slecht is, zou de oplossing kunnen zijn om alleen op zachte ondergrond te rijden. Maar waarvoor zijn de ijzers dan nog nodig?

Kalkoenen indraaien is uitgevonden in een tijd waarbij karrepaarden ook in dressuurwedstrijden werden gebruikt, omdat zij op ijzers stonden omdat ze ook voor de wagen liepen, ontstonden er problemen bij rijden op gras. Hoefijzers zijn dan namelijk veel te glad, daarom zijn kalkoenen uitgevonden, om beslagen paarden toch nog grip te geven op gras. Paarden die niet voor de kar stonden, stonden meestal ijzerloos. IJzerloze hoeven hebben met een goed werkend hoefmechanisme voldoende grip op gras. Dat heeft dressuuramazone Mariëlle de Vries (http://www.hipposeternity.nl) wel bewezen. Eind vorig jaar behaalde zij de eerste punten in ZZ-licht.

Laden van een paard op de trailer is niet schadelijk voor goed onderhouden hoeven. Ook veel werken op harde bodem leidt niet tot overmatige slijtage. In Zuid-Afrika zijn de eerste endurance wedstrijden van paarden op blote voeten (én zonder hoefschoenen) met succes uitgereden, waarbij 200 km in drie dagen over rotsachtige bodem werd afgelegd (http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33 )

Het argument van dierenarts van Toor dat 60% van het gewicht van het paard op de voorhand rust, kan eenvoudig weerlegd worden. De voorhand is namelijk gemaakt om dit gewicht te dragen. De voorhand is niet verbonden met de ruggengraat, maar de borstkas en ruggengraat hangen als het ware aan de voorhand d.m.v. spieren en pezen. Deze constructie is een beetje vergelijkbaar met een hangbrug, dit zorgt ervoor dat de voorhand ook beter ingericht is voor optimale schokdemping. De achterhand is wel direct verbonden met de achterhand en is dus veel minder geschikt om gewicht te dragen, omdat schokken direct doorkomen in de ruggengraat. Dat slijtage aan de voorhoeven bij dressuurpaarden eerder optreedt, komt doordat bij verzameling welliswaar meer gewicht op de achterhand komt (uit een onderzoek waarvan ik de referentie niet meer weet, bleek dat dit verschil trouwens wel meevalt, een niet verzameld paard kwam op 60% voorhand en 40% achterhand en een verzameld paard kwam op 55% voorhand 45% achterhand), maar de krácht waarmee de voorhoeven worden neergezet worden door verzameling wel groter. Ik heb nog wel een plaatje van een van de grafieken uit een onderzoek waaruit dit bleek, maar de referentie heb ik niet genoteerd helaas.

Een zo natuurlijk mogelijke huisvesting met veel beweging en bewegingsvrijheid, regelmatig hoefonderhoud en een zo natuurlijk mogelijk dieet, zijn sleutelwoorden voor een gezond paard en gezonde hoeven. Bij geen enkel hoefprobleem is een ijzer een goede oplossing, omdat daar teveel nadelen aan kleven. Hoefschoenen zijn echter wél een goede tijdelijke oplossing bij hoefproblemen.

Met vriendelijke groet,
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-01-09 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:32

mijn paard stond altijd op ijzers,
ik had hem zonder ijzers gekregen , (Was voordat ik kwam kijken net naar de hoefsmid geweest en ijzers er onderweg , -- daar kon je niks van zien toen ik zn hoeven bekeek*)
uiteindelijk op advies van mn (oude) dierenarts weer op ijzers gezet omdat hij TE gevoelig was en toch kreupel ging lopen na een tijdje ,
in de zomer heb ik ijzers er weer af gehaald omdat hij ze echt om de 2 week eraf had liggen , ging 3 week goed toen weer ijzers eronder omdat ie kreupel begon te lopen en byna omviel op de stenen (GEEN aanstellerij!!) toen heeft hij verder de hele zomer op ijzers gestaan , en begin de winter heb ik toch na goed overleggen met mn nieuwe dierenarts ijzers eraf gehaald , en hij staat nu al vanaf oktober zonder ijzers en t gaat super! ,
ik zie mn paard liever zonder ijzers dan met !

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:49

ik woon in spanje en heb hier 5 paarden, ze hebben allemaal ijzers hier omdat we buiten alleen maar asfalt hebben, een van de paarden is een tijd zonder geweest met een behandeling maar uitijndelijk slijten ze teveel. als wij hier zoals in nl veel bospaaden en zand paden hadden zouden ze geen ijzers hebben

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:52

Zonder ijzers, ook in de zomer als wij veel buiten rijden.

Silence heeft goede hoeven en gaan dan ook best lang mee voor de smid weer moet komen.

Hij geeft geen tekens van ongemak en loopt ook op het harde en op allerlei andere ondergronden.
Dus hij komt niet op ijzers zo lang dat niet nodig is.

En daarnaast vind ik ijzers in ons geval meer ongemak dan gemak met zich meebrengen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:54

zonder ijzers, waarom omdat er meer nadelen aandelen als voordelen in mijn ogen zitten er zelfs geen voordelen aan die dingen zijn alleen maar slecht.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:55

Mijn 2 jarige blijft ijzerloos tenzij het beter voor hem is van niet
Mijn pony heeft ook jaren zonder ijzers gelopen,dat ging prima Lachen
Groot voordeel is dat je in de winter met sneeuw ook kunt rijden Vork

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:31

ik heb alles ijzerloos. Half jaartje geleden kwam er een ponytje die was op ijzers ivm gevoelig lopen en scheve hoeven. Dier liep er zo vreselijk kort door, hij was in een bepaalde houding gezet die het lijf helemaal niet aan kon. Scheef is scheef, jammer dan, maar optisch rechtzetten of proberen benen recht te maken vind ik eigelijk zielig. Alles is al volgroeit en naar bepaalde houding aangepast en dier red zich prima en dan gaan wij eraan klooien. Heb nog nooit echt goed resultaat daarmee gezien. Nu is hetzelfde diertje bijna niet meer gevoelig, rijdt vaak mee met buitenritten, stapt en draaft op het asvalt (en dan een flinke draf hoewel eerst 1 voet op het harde al teveel was) loopt weer ruimer en heeft mooie scheve beetje maar wel met de bijpassende hoeven!

Als het moet dan moet het maar het is niet snel dat mijn gevoel zegt een ijzer. Soms wil mijn smid het wel eens maar als ik dan een discussie met haar aanga kan ze me meestal toch niet overtuigen. En even afkloppen het is nog altijd goed gekomen.

Nu heb ik een nieuw zorgenkind. heel gevoelig, kan zo ongeveer niet lopen. dus had de hoefsmid al gebelt. die dacht aan de hand van reflexies die ze getest had dat het meer was als een gevoelig zool. Misschien een zenuwbeknelling of iets anders. Mijn gevoel zegt slecht gebit en mijn instructrice denk voornamelijk gevoelige zolen. Morgen komt de dierenarts en zullen we zien. Misschien raad ze een ijzer aan, misschien iets anders. Ik hoop dat de tandarts ook binnenkort kan komen, die is ieder geval hard nodig.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:03

In de winter gewoon blote voeten, in de zomer op ijzers; vanwege de stiften = wedstrijdseizoen.