Onbekende oorzaak van hoest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Onbekende oorzaak van hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 22:45

Ik ben heel erg benieuwd naar ideeen van andere bokkers omtrent een problematisch geval van langdurige hoest bij twee paarden. Beide merries, 17 en 8 jaar, zijn al geruime tijd aan de hoesterij, hadden veel slijm in de longen en pompen daar meer of minder bij tijdens het ademhalen. De VA is meerdere keren geweest, had in eerste instantie een stofallergie geconstateerd, ze hebben diverse kuren Ventipulmin en Sputilisin gehad en de oudste heeft zelfs op de kliniek gestaan. Daar is een streptilokokkeninfectie geconstateerd na een uitstrijkje van het slijm uit de luchtwegen. Vervolgens is eerst de oudste en later ook de andere merrie op zowel Ventipulmin, Sputilisin, Prednisonon en Antibiotica gezet en dat had goede resultaten.

De oudste is onlangs van de medicatie afgegaan. Het ging eerst goed, heb er zelfs al eens een keertje wat heel erg rustig mee gereden, maar ze staat nu weer meer te hijgen en zelfs af en toe te hoesten ondanks dat haar longen volgens de VA nu schoon klonken. Ook de jongere merrie lijkt ondanks de medicatie niet echt op te schieten.Zowel de eigen VA als bij de kliniek weten ze niet waar het van zou kunnen komen.

De paardjes staan elke dag buiten, binnen staan ze 's avonds en 's nachts in een buitenstal op krullen, krijgen nat hooi en een lichte biksmaaltijd met ook een tijdlang toegevoegde kruiden tegen het hoesten (wat dus ook niet werkte). Koorts of andere ziekteverschijnselen hebben ze niet of nauwelijks (de oudste had op de kliniek een dag met lichte verhoging), eten kunnen ze nog steeds als de beste, ze hebben behoorlijke loop/werklust (en dus zo extra sneu dat ze dan in hoesten uitbarsten) en ogen bij stilstand absoluut niet ziek. Er staat ook een jong ruintje die nergens last van heeft, bij een eventuele besmettelijke ziekte zou hij, neem ik aan, ook besmet moeten zijn en ziek zijn.

Zowel de eigenaar als de VA en de kliniek zijn aan het bekijken wat een eventuele andere oorzaak zou kunnen zijn en daarom leek het me handig om het hier eens te vragen.
Hebben anderen soortgelijke gevallen gehad, ken je paarden met dit soort slecht te behandelen klachten, heb je een idee waar het eventueel nog aan zou kunnen liggen?
Zou bv gif een oorzaak kunnen zijn? (beide merries hebben een tijdje op een andere stal gestaan en zijn daarna gaan hoesten, bij die stalling in de buurt zou regelmatig gif gesproeit zijn en dat zou, bij een verkeerde wind bv, in de landjes of het water terecht gekomen kunnen zijn - dit is verder absoluut geen beschuldiging naar wie dan ook, chips happens)
Maar ook, wat zou er nog meer gedaan kunnen worden? Welke medicatie of soort therapie zou uitkomst kunnen bieden? Wat zien we over het hoofd?

Pluizebolpum

Re: Onbekende oorzaak van hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:04

Nog even als toevoeging; (en stiekum om het topic omhoog te schoppen Bloos , we zijn toch een klein beetje radeloos) De paardjes zijn geen wedstrijdbeesten, dus stress van die kant of te zwaar trainen zou praktisch onmogelijk zijn. De weitjes en stallen waar ze op staan daar staan ze al jaren zonder ooit ergens last van te hebben gehad, dat kwam pas na de tijdelijke verhuizing. Andere paarden op datzelfde landje hebben ook nooit overmatige hoestklachten gehad. Ook voer en hooi is niet tot nauwelijks veranderd evenals de bomen en planten rondom het erf. Carboleum of andere 'enge' (verf)stoffen zijn, voor zover bekend, ook niet gebruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:24

ze hoesten alleen?
kan het ook zijn dat er op die vorige stal droes geheerst heeft en ze daar dus last van hebben?

ik heb zelf goed ervaring met luchtwegcompositum van de paardendrogist.
eventueel extra vitamines geven om de weerstand te ondersteunen kan ook heel zinvol zijn.

een product als opkikker van de paardendrogist is heel goed omdat het ook probiotica bevat die de darmen ook helpt, antibiotica is toch slecht voor de darmflora

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 14:54

Ik geloof niet dat er op de vorige stal droes is geweest, tenminste niet in de tijd dat zij daar stonden. Droes is toch trouwens niet iets, mocht het al zo zijn, dat in hoestvorm terug komt? Ze hebben daar zo'n 5 jaar terug gestaan. Eén van de ruintjes heeft wel als veulen in de opfok droes gehad, maar die hoest ook nog alleen als ie een strootje verkeerd heeft...

Luchtwegcompositum en Opkikker gaan alvast op de bestudeerlijst, thanx!
De paarden staan nu net een dag op een speciaal kruidenmengsel, door een homeopaat samengesteld, vandaag nog geen hoest of slijmplekken gevonden, dus maar afwachten wat dat gaat doen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:02

dat klinkt dan in elk geval al goed.
die droes daar dacht ik aan omdat ik meen dat dat ook met streptococcen te maken had..
maar als dat al 5 jaar geleden is dan zou dat nu niet meer kunnen denk ik.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:04

[Ik heb geen verstand hiervan]
Is het niet een of andere allergie?
Of ben je over gegaan op een andere voeding?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:29

er is een verschil tussen de streptococcus equi(droes)
en de streptococcus pneumoniae....weet je ook welke het was?
ik vermoed de laatste....aangezien het in de longen zat...
Het probleem is dat hij zo goed als zeker resistent is tegen de meeste antibiotica's....je zou nog een behandeling met erythromycin kunnen proberen....ik denk dat je al peniciline hebt geprobeerd? anders moet het lichaam het zelf oplossen....dus zorgen voor een extra goede weerstand..levertraan(visolie)geven,dat zit ol met vitamine A,dat is de vitamine voor de longen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:54

Er is geen andere voeding gegeven, we zitten al jaren op hetzelfde voer. Allergie, stofallergie, was de eerste conclusie van de VA, maar omdat het, ondanks medicatie en de standaard-antistofmaatregelen (nat hooi, krullen, buitenlucht en goed uitmesten - die laatste twee waren al gewoonte), niet minder maar eerder erger werd is er verder gekeken.

@geerke: Zal het nog eens navragen over die streptootjes, ze hadden het in eerste instantie over een lichaamseigen bacterie(?). De oudste heeft eerst een breedspectrum AB, waar ze al direct goed op reageerde, gehad en kreeg later een, volgens de VA van de kliniek, een meer toepasselijkere AB mee (waarvan ik de naam kwijt ben, begon met een Th, ook een 'micine', poeder in een groenzwarte doos).
Vitamine A/levertraan/visolie komen op de lijst, dankjewel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:28

hoe gaat het inmiddels?

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:31

Bloed onderzoek laten uitvoeren met allergie testen.
Dan ben je iets van een 300€ maar weet je wel waarvoor jou paardjes allergisch zijn.
En kun je een serum laten maken.
Een vriendin heeft het ook laten doen met goede uitslag.
Paardje was voor alles allergisch bomen stofmijt hooi etc....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:38

DA laten komen. Een paard hoort niet te hoesten en als je er te lang mee wacht, kan het uiteindelijk grotere problemen geven. Hoesten kan tal van oorzaken hebben. Tocht, stof, virus, etc. Geen risico's nemen, zou ik zeggen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:41

Zou je hier precies kunnen beschrijven wat je voert...

(ik leg later wel uit waarom ik dat vraag..)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:47

Je maakt me nieuwsgiering PaintLigner. Je doelt vast niet op stoffig of schimmelig hooi.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:54

Nee... haha, dat klopt.

Ik ken dit verhaal.
Veel gedokterd en medicatie geprobeerd.
Maar om een lang verhaal kort te maken............ mijn paard is allergisch voor wortelen.
Mijn paard reageerde namelijk ook WEL op de medicatie maar na verloop van tijd kwamen de klachten gewoon weer terug.

Mijn advies zou dus zijn.... breng voor een tijdje zijn voeding terug naar de basis.
Probeer een tijdje ALLEEN te voeren waarvan je zeker bent dat het geen reacties kan opwekken.

Ga bijvoorbeeld een tijdje terug op ALLEEN hooi / voordroog.
En ga dan langzaam maar zeker eén voor eén dingen toevoegen om er zeker van te zijn dat het geen reactie op een bepaald voerdingsmiddel is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:02

ellepel schreef:
hoe gaat het inmiddels?

Jack lijkt er goed doorheen te zijn, ademt normaal, hoest niet en is actief en zelfs wat té knuffelig (in haar geval nemen we dat maar wat graag voor lief :D )
Prair is nog steeds niet okay. Alhoewel ze slechts af en toe wat licht hoest, klinkt alsof er een strootje in de keel zit niet alsof uit vanuit haar tenen moet komen, ademt ze zwaar. Op het ademen na gedraagt ze zich normaal en ziet er niet uit als een ziek paard.

worteltje schreef:
Bloed onderzoek laten uitvoeren met allergie testen.

Bloedtesten zijn dacht ik tijdens de kliniek opname ook gedaan, evenals een kweek van het slijm in de longen. Het is al bekend dat Prair allergisch is voor stof, daarom staan ze op krullen, krijgen ze kuil en staan ze zoveel mogelijk buiten. Maar lijkt me dat in principe een extra gespecificeerde test geen kwaad zou kunnen (behalve dan voor de portemonnee en das gewoon jammer dan).

Marion71 schreef:
DA laten komen.

De VApraktijk vraagt al niet eens meer wat er is of waar het is als de eigenaar die belt, VA kent de paardjes al bijna beter dan wij en het feit dat we bij de kliniek laatst de stagiare vertelden waar de bekertjes voor de koffie verstopt waren zegt denk ik ook wel genoeg. We zijn al een hele tijd bezig met het uitvogelen waar het aan zou kunnen liggen, helaas wisten zowel de kliniek als de VA ook zo 1,2,3 niet meer wat het nog meer zou kunnen zijn...
(ben het wel degelijk met je eens dat hoest nooit verwaarloost moet worden, zeker niet bij paarden!)

Paintlinger schreef:
Zou je hier precies kunnen beschrijven wat je voert...

Ze krijgen kuil, ongeveer 2 tot 4 goede hompen (plakken kun je het niet noemen) per dag, Havens (ik dacht, aangezien ik het niet koop) basisbrok ongeveer 2 kilo per dag (ligt aan werk, drachtigheid, gezondheid enz.) met eventueel toevoegingen als lijnzaad, biergist of kruiden en tussendoor soms appeltjes, wortelen of paardesnoepjes. Heel precies gedetaileerd kan ik je het zo uit mijn hoofd niet geven, jammergenoeg, ik ben zegmaar van de kuilvoorziening...

Lees net je nieuwe stukje, klinkt als een goed plan! En aangezien het om een moeder en dochter gaat...
Brok zouden ze denk ik idd kunnen missen, mist er voldoende ruwvoer voor in de plaats komt. Echt werken doen ze niet op het moment (duhuh).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:08

Ik zou het echt eens gaan proberen :)

Maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat ze verder ( van andere mensen) ook geen andere dingen meer krijgen...

Anders werkt de proef natuurlijk niet. ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:09

Mijn paarden zouden heel verdrietig worden van een wortelallergie :D . Hoewel ik je niet ken, heb ik je wel goed ingeschat, PL.

Toch ff ontopic. Allergieverhaal ken ik ook. 1 van mijn merries schudde van half juni tot half september altijd vreselijk met haar hoofd. Ook proeste ze veel. Ze had er zo'n last van, het was echt zielig. Ze werd er gewoon mager van. Steeds DA er bij, dan injectie zus dan injectie zo. Hielp niks. Gewisseld van brokmerk, veranderd van hooi want het zou kunnen dat het van een kruid in het hooi kwam, zo'n raar masker op haar hoofd gedaan (lag trouwens na 5 minuten ergens in de wei). Ik zal jullie besparen wat ik allemaal heb geprobeerd en gedaan, maar geloof me veel!
Vorig jaar heb ik haar meegenomen naar Dr. Van Muiswinkel van de kliniek in Emmeloord (mijn held :o ). Hij ontdekte geïrriteerde slijmvliezen en stelde bloedonderzoek voor. Na 2 onderzoeken (en duizend euries armer) bleek dat ze allergisch is voor alles dat vliegt en steekt. Het maakt niet uit waar ze wordt gestoken. Als ik kan voorkomen dat ze wordt gestoken, heeft ze weinig tot geen last van haar allergie. Ik spuit haar flink en steeds in met vliegenwerende middelen en dat ging vorig jaar goed. Een vliegendeken probeer ik nog steeds te voorkomen (sociaal beperkt haar dat erg, ze heeft een mooi dun velletje en zo'n deken irriteert erg). Voor hetzelfde geld is het paard van de TS ook ergens allergisch voor en dan bedoel ik ook geen stof of schimmel. Maar dan moet een gewone medische oorzaak wel uitgesloten zijn.

Dus, TS om een lang verhaal kort te maken, wat mij betreft nog steeds DA bellen en erbij halen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:11

Was te traag, zie ik. Voor je portemonnee geen goed teken dat je kind aan huis bent bij de DA, maar wel fijn om te lezen dat je het beste met je beesten voor hebt. Hopelijk vindt je de oorzaak snel. Hou je ons op de hoogte?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:12

Ghehe.. Heel goed marion :D

Mijn paard heeft sindsdien NOOIT meer gehoest trouwens.. en we zijn nu bijna 4 jaar verder.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:34

Echt voor de volle 100% zekerheid dat ze niets van anderen krijgen is bijna niet te garanderen. Ze staan midden in een woonwijk, vlak bij een winkel en aangezien veel mensen in ons 'dorp' analfabeet zijn, werken de bordjes met NIET VOEREN ook niet super (4 landjes, 1 bak, 7 borden en dan nog poffertjes vinden, okay met suiker, maar toch :roll: ).
We kunnen de dames uiteraard wel in de bak laten staan tijdens het experiment, de enige plek die niet aan een doorlopende route ligt, maar dan nog wil 'men' weleens gekke dingen naar binnen gooien (misschien dat een extra bord 'NIET VOEREN PAARDEN ZIJN ZIEK' iets helpt).
Ik moet zeggen dat ik dat voerexperiment echt een plan vind! Ik leg het morgenochtend sowieso voor aan de eigenaar.

Vergeet nog te melden dat de eigenaar van de week met een homeopathische arts was begonnen, op aanraden van een kennis die erg goede ervaringen met die arts had. We hebben druppeltjes gekregen voor Prair (voor wie het iets zegt: ant.t200 en spang.30) die we uiteraard netjes hebben bedruppelt. Helaas werkt het voor alsnog niet echt al zou het volgens de arts wel allang iets moeten doen...
Zelf heb ik op het moment zoiets van 'laat er eerst nog maar wat 'troep' indouwen, dat ze weer wat op adem kan komen en dan maar weer verder zoeken' en aangezien de eigenaar en ik meestal hetzelfde denken zie ik het nog wel gebeuren dat morgen de VA weer langs komt...
(Prair heeft trouwens ook op Emmeloord gestaan, onze vaste kliniek!)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:41

hoe gaat het met het natte hooi?

het moet namelijk echt minimaal enkele uren of halve dag onder water liggen,dus niet eventjes onder water of even sproeien.

wat is er boven de stal(een zolder bijv:)?
is er zand in de omgeving?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:51

We zijn ondertussen op kuil overgestapt, maar hadden idd van de VA ook al meegekregen dat het hooi goed geweekt moet zijn. Boven de stal is verder niets, behalve het dak en daarboven wat bomen. Stallen worden ook spin en stofvrij gehouden, uitmesten, vegen en afstoffen doen we uiteraard alleen als het spul buiten staat. Er is idd wel zand in de omgeving, de bak is 'bezand' zeg maar. Zat ik overigens al aan te denken dat het misschien aan het zand zou kunnen liggen of aan de grond van de landjes...wie weet wat er voor ons mee uitgespookt is...
Al is het nog apart dat ze voor het verhuizen nergens last van hadden, pas toen ze terugkwamen hadden ze een stofallergie opgelopen, Prair erger als Jack die er korter gestaan heeft. Kán natuurlijk wel zijn dat ergens toen de weerstand teveel is afgenomen en ze er nu wel voor gevoelig zijn, wat dat dan ook is...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:57

kuil is inderdaad het beste..

ik probeer nog even mee te denken:

tocht het niet?
welke bomen staat er in je omgeving?
heb je nog andere dieren rondom of in stal(kippen,geiten bijv)?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:07

De soorten bomen weet ik zo uit mijn hoofd niet, ben niet zo'n boomoloog, wel weet ik dat er een eik staat. Eikenblaadjes en eikels worden zoveel mogelijk verwijderd voordat de paarden dat doen (al is dat in de herfst af en toe écht afzien - vegen bij windkracht 7 is bijna onmenselijk ;) ). Er staat in één van de landjes wel een boom waar ze bij kunnen maar voor de rest staat alles buiten hapbereik van de paarden.
Misschien slecht te zien maar dit is ongeveer het boomgebeuren:
Wat jein de verte aan gebouwtjes ziet zijn de zadelkamer en kippenhok, de stallen staan er haaks op.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-34YUOXPR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ODRFPIZ.jpg

Naast de stal staat dus een kippehok met 5 aftandse ouwe kippen. Zouden die kippen iets te maken hebben met? Er hebben altijd wel kipjes rondgelopen, de laatste jaren slechts eentje en nu sinds vorig jaar 5 ouwe dames, die in tegenstelling tot de vorigen wel opgehokt zijn.

Tocht valt geloof ik wel mee, als ik aan het uitmesten ben, ongeacht de windrichting of sterkte voel ik nooit tocht oid. al zegt dat natuurlijk niet alles.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:03

Lastig hoor, Pluizebol. Tocht zou je kunnen testen met een rooktest. Je hebt daar verschillende apparaten voor, maar ff zelf met een sigaar werkt natuurlijk ook. Kijk waar en hoe snel de rook ergens naar toe trekt. Eigenlijk moet die recht omhoog gaan. Te weinig ventilatie zou natuurlijk ook weer kunnen. Pfff, ellendig als je dit hebt. Mss eerst een paar dagen kijken hoe het met kuil gaat? Hopelijk ontdek je de oorzaak snel.