Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
naomi1 schreef:Nu ben ik in overweging; als het harder gaat vriezen moet ik ze dan 's nachts binnen halen zodat ze "gedwongen" hooi eten omdat gras dan niet voorhanden is, of is het risico op maag- darmklachten nihil en kunnen ze het goed zelfregelen als ze hooi aangeboden krijgen.

. joyce B schreef:Hier krijgen ze er eerder dunne mest van, maar dat ligt denk ik meer aan het fructaan, dan aan de vorst.
Deaglán schreef:joyce B schreef:Hier krijgen ze er eerder dunne mest van, maar dat ligt denk ik meer aan het fructaan, dan aan de vorst.
Dat ligt dus eerder aan het feit dat gras geen structuur heeft, niet aan het fructaan gehalte
joyce B schreef:Tja, dat zou ook kunnen, ze hebben het op andere momenten ook wel eens. Als het gras te "vet"/jong is in het voorjaar, of 's zomers na bemesten of te nat in andere jaargetijden.
Structuurrijk ruwvoer bijvoeren werkt in elk geval wel, maar aangezien ze liever gras eten moet ik de weidegang dan toch beperken tot een aantal uurtjes (nu van 10 tot 17:00 ongeveer, in natte tijden/zachte natte bodem 2 tot 4 uur per dag afhankelijk van wat de bodem aan kan)
Heb hier wel ooit wel eens koliek gehad met een pony door nat (korter) gras.
.