Bevroren gras slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi1

Bevroren gras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 11:42

Ik ben sinds een paar weken in de gelukkige positie dat we een huisje hebben kunnen kopen met 4 ha. grasland. Ik heb 2 shetlanders en 1 tinker dik in het haar en op de wei hebben ze goede schuilmogelijkheden en bij extreem weer haal ik ze in een grote kapschuur met uitloop.

Echter de dames geven de voorkeur uiteraard aan de weide, hier staat lang gras op (land is maanden niet begraast geweest) nu is het gras 's ochtends bevroren dit leek mij koud eten dus geef ik er hooi bij wat ze laten liggen. De mest ziet er goed uit ze zijn fit en bruisen van de energie.

Nu ben ik in overweging; als het harder gaat vriezen moet ik ze dan 's nachts binnen halen zodat ze "gedwongen" hooi eten omdat gras dan niet voorhanden is, of is het risico op maag- darmklachten nihil en kunnen ze het goed zelfregelen als ze hooi aangeboden krijgen. (ze krijgen ook pavokoeken Shetten ieder een half tinker 1 hele.)

Hiervoor hadden ze alle 3 beperkte grasopnamen.

naomi1

Re: Bevroren gras slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:27

Via de pm krijg ik de indruk dat mensen denken dat ik een volkomen leek ben in de paarden en in het grond onderhoud, dit is niet zo. Ik heb altijd veel grond onderhouden, ik ben alleen nooit in de positie geweest de paarden 24/7 in het land te laten omdat de grond een andere bestemming had.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:29

Mijn paardjes eten gewoon bevroren gras hoor! Ze krijgen nu wel wat hooi bijgevoerd op een betegeld stuk.
Waar je wel voor moet uitkijken is het extra suiker wat er in kan zitten bij nachtvorst.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:32

Mijn paard staat ook gewoon dag en nacht buiten en die eet ook gewoon bevroeren gras. Die krijgt op dit moment zelfs nog geen extra voer bij omdat ze nog steeds zo rond als een tonnetje is! Alleen zoals Brainless zegt goed oppassen voor de suikers, ivm hoefbevangenheid (mijn bijvoorbeeld is er zeer gevoelig voor).

Verder gefeliciteerd met je huisje en het grote stuk land! Geniet ervan! En trek je niks aan van de PBtjes die je krijgt! Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:35

Op het moment dat de paarden het gras innemen in de mond begint het al te ontdooien, tegen de tijd dat het gras na het kauwen in het maag-darmkanaal terecht komt is het niet koud meer. Zolang jij de paarden hooi aanbied en ze houden toch de voorkeur voor het gras zal het ze geen kwaad doen. Als ze last krijgen van het gras pakken ze het hooi wel.

Geweldig dat je nu die positie hebt, geniet ervan!

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 12:38

bedankt! Dit was idd. ook mijn indruk, maar er waren nogal wat "paardenmensen" die vertelde dat het koude gras maagkrampen en koliekerigheid konden veroorzaken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:26

meestal kunnen paarden dat heel goed zelf beslissen. Ik zou echter geen pavo koeken voeren, dat zijn net suikerklontjes voor paarden. Beide rassen die jij hebt zijn daar erg gevoelig voor.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:33

paarden ontdooien het gras met hun adem..in het wild staan paarden toch ook 24 uur buiten..en die moeten ook overleven..
ook in de sneeuw zie je vaak precies waar een paard zijn gras vandaan haalt(stukken waar de sneeuw weg is gesmolten) ik zou me er niet druk om maken..

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:38

dus is sneeuw niet slecht voor paarden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:43

Het enige gevaarlijke aan bevroren gras is inderdaad het fructaangehalte. Als het koud is kan het gras niet groeien, maar als het licht is (en vooral als de zon schijnt) maakt het gras wel fructaan (suiker) aan om te groeien. Maar dat fructaan kan dus niet worden verbruikt waardoor het gras bomvol suiker zit. Vooral sobere rassen kunnen daar niet zo goed tegen, en dat merk je vaak aan huidproblemen als mok en exceem en kan ook hoefbevangenheid veroorzaken in het ergste geval.
Ik laat mijn tinker met dit weer dus het liefst op het zand staan 's morgens, en dan 's middags en 's avonds een tijd op de wei.
Als je toch veel grond hebt dan kun je misschien het beste een grote (gedraineerde?) paddock maken met een deel zand en een deel tegels waar ze met dit weer 's morgens kunnen staan en hooi eten.
Hier is de fructaanindex, daar kun je controleren of de paarden op wei kunnen: http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/s ... tihelp.htm

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:43

naomi1 schreef:
Nu ben ik in overweging; als het harder gaat vriezen moet ik ze dan 's nachts binnen halen zodat ze "gedwongen" hooi eten omdat gras dan niet voorhanden is, of is het risico op maag- darmklachten nihil en kunnen ze het goed zelfregelen als ze hooi aangeboden krijgen.

Intussen is het harder gaan vriezen (misschien zijn we nu al over de vriesdip heen). Heb je uiteindelijk je paarden buiten gelaten of binnen gehaald ?
Zelfde situatie hier. Ik was niet gerust in het bevroren gras als het hier goed onder de -5° ging en had ook al hooi in de wei gelegd maar daar bleven ze mooi vanaf. Paardjes staan best pittig en stellen het goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:07

ik heb wel eens gehoord dat paarden die er gevoelig voor zijn grotere kans op hoefbevangenheid of koliek kunnen hebben bij het eten van bevroren gras, zelf geen ervaring mee, dus geen idee in hoeverre dat waar is...

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:43

overdag wordt er d.m.v. zonlicht fructaan aangemaakt in het gras en dat wordt s'nachts door de vorst geconserveerd, want zoals je iedereen weet dat gebeurd wanneer iets bevriest! Hierdoor wordt het fructaan behouden. Normaal gesproken vervliegt dit als het ware deels.
Fructaan zorgt ervoor dat een paard hoefbevangen "kan" worden. En ze kunnen door de kou inderdaad ook koliek krijgen, maar dit kan ook gebeurden wanneer ze grote hoeveelheden koud water in een keer op drinken.

Als ik jou was zou ik wel oppassen met de hoeveelheid gras die ze tot hun beschikking hebben. Zet bijvoorbeeld een stuk af en geef ze er s'ochtends en s'avonds een meter erbij zodat ze niet door eten tot dat ze er last van krijgen.
Ja paarden staan in de natuur 24/7 buiten en dat gaat goed, maar houd er rekening mee dat deze paarden dit natuurlijk niet gewend zijn!! Een paard in het wild eet en drinkt selectief naar behoefte.

Dus gewoon lekker laten eten, maar houd ze wel in de gaten!
Onze paarden staan gewoon de hele dag buiten en hebben er geen last, wel houden we ze goed in de gaten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:55

mijn pony staat van ongeveer 11 tot 15/16 op de wei, (ivm tijd die hij nodig heeft om zijn eten op te eten) hij staat op therapeutische basis (zijn gebit is niet meer het beste en hij krijgt goed voer ernaast (biks/herbasan/lucerne/wortels/hooi) omdat hij uit gras niet voldoende voedingsstoffen meer kan halen. Hij maakt soms ook wat balletjes. Hij krijgt dus minder gras binnen dan een pony die aan een stuk door vreet. HIj staat vaak ook gewoon lekker te suffen in de wei.

Is het nou echt zo gevaarlijk dat hij binnen moet blijven?

Het is zulk heerlijk weer, hij geniet er ontzettend van dat hij elke dag even buiten komt. Hij heeft een goede deken op (overdag met hals) dus ook bij slecht weer knikker ik hem tegenwoordig gewoon buiten, doet hem niks en die frisse lucht is nooit slecht.
Oohja, hij is wel een verstandige eter want ook zijn grote porties eten eet hij niet in een keer op maar neemt af en toe een uurtje pauze ofzo. Was laatst 's avonds nog een keer op stal, stondhij gewoon te suffen/slapen en bak was nog half vol, maar volgende ochtend alles leeg. Dus hij neemt wel pauzes tussendoor, doet hij op de wei ook voor zover ik dat kan beoordelen (hij staat niet aan huis).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:12

@ Ilsemarie, het is idd beter als je paard/pony gedoseerd eet, voor de maag wat prettiger dan ineens grote hoeveelheden.
Mijn paard staat de hele dag op de wei en staat regelmatig net als die van jou te slapen buiten of gewoon lekker in de rondte te kijken. Met het eten van krachtvoer precies zo, je kan hem een hele schep geven maar in 1x op eten doet hij niet en toch is altijd alles de volgende dag op. Hij bewaart gewoon graag nog wat voor de nacht denk ik dan..
Het binnen blijven is meer psycisch voor de meeste paarden. Ze gaan zich sneller vervelen in een stal dan buiten op de wei. Daar is tenslotte meer te doen en te zien voor ze. Plus net wat je zegt die frisse lucht is alleen maar lekker voor ze.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:48

Als het de hele dag blijft vriezen en de zon schijnt niet dan kunnen de paarden gewoon naar buiten. Maar zoals al gezegd als het begint te ontdooien moet je paarden niet op het gras zetten. Het beste is dan idd. een paddock gebruiken tot de zon niet meer op het gras schijnt. Ik vind het ook niet altijd even fijn voor mijn shetlander(sober ras en meer kans op hoefbevangenheid). Want hij wil ook het liefste op het gras staan, maar ik doe het toch niet aangezien dat beter is voor zijn gezondheid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:54

mijn vriendin beweerd dat ze er koliek van krijgen....ik geloof daar niet zo in...misschien als het gras heel hoog staat en het met grote happen naar binnen gaat...
een paardenmond is 37 graden,en ze kauwen eerst hun gras,dan zal het toch wel gesmolten zijn denk ik..

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:56

gevaarlijk< no way, dikke onzin als je het mij vraagt. Paarden staan al 9 jaar buiten, genoeg bevroren gras meegemaakt, problemen? nooit! Haha! Haha!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:29

Ik zou er mezelf niet al te druk over maken, die van ons staan ook met dit weer 24/7 buiten en er ligt een behoorlijke laag sneeuw. Ze krijgen wel stripbegrazing en als de strip gras van die dag opgegeten is dan beginnen ze pas aan het hooi. Ik zou idd wel aanraden om aan stripbegrazing te doen zodat ze wel wat hooi naar binnen werken. Het gras bevat nl weinig structuur en dat hebben de darmen e.d. wel nodig om goed te blijven werken.
Vandaag hadden we de paardjes (net als iedere dag) vers water gegeven maar de oudste van de 2 vond het sneeuw schijnbaar toch lekkerder want i.p.v. een slok vers water nam ze een hap sneeuw en wij maar vreemd staan te kijken dat er zo weinig gedronken werd Haha! .
Ik denk dus ook dat sneeuw, bevroren gras e.d. niet gelijk in grote stukken binnen komt zodat het via het kauwen verwarmd wordt. Dit in tegenstelling van de b.v. vrij grote stukken bevroren wortelen die naar binnen gewerkt worden en dus nog halve ijklontjes zijn terwijl ze in de darmen/maag terecht komen en dus koliek kunnen veroorzaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:35

Hier krijgen ze er eerder dunne mest van, maar dat ligt denk ik meer aan het fructaan, dan aan de vorst. Ze lopen bij mij in de winter dus niet meer dag en nacht op het land, maar alleen overdag een aantal uren en krijgen verder 24/7 droge voordroog bijgevoerd in de paddock.
De bevroren rijp krabben ze van het gras af voor ze het gras opeten.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 06:37

joyce B schreef:
Hier krijgen ze er eerder dunne mest van, maar dat ligt denk ik meer aan het fructaan, dan aan de vorst.

Dat ligt dus eerder aan het feit dat gras geen structuur heeft, niet aan het fructaan gehalte Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 07:06

Het is wel zo dat jouw paarden nu pas hele dagen op een volle wei staan. Het gras bevat wel niet veel voeding meer, maar ze zullen er wel gulzig van eten, is nl wel het lekkerste. Ik zou toch behoudend zijn, idd met veel koud gras binnen krijgen. Mijn paard bv is een gulzig paard, kauwt ook niet goed, soms is zijn mond zo vol, dat hij een pluk moet laten vallen anders kan hij niet kauwen.

De paarden die altijd buiten staan, hebben hun weiland al kortgeshoren en zullen nu kleine stukjes te eten krijgen, de verse topjes hebben ze allang op, gras groeit nu niet meer. Wel met gevaar dat het groeitopje is op gegeten en dat het veel langer duurt eer het gras weer gaat groeien.

In jouw geval TS wees behoudend met dit flinke stuk, 4HA, waar ze ongelimiteerd flinke stukken relatief lang gras kunnen eten, zeker ook met het fructaanverhaal.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:27

ik heb hier wel een merrie staan die van een paar happen bevroren gras al aan de koliek gaat. Aangezien wij ook geen paddock of wat dan ook hebben staat ze nu noodgedwongen binnnen. Hooi aanbieden op de weide hielp niet, een graaskorf om hielp niet mevrouw moest en zou gras eten. Ik bid nu voor warmer weer zodat ze gauw weer naar buiten kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:22

Deaglán schreef:
joyce B schreef:
Hier krijgen ze er eerder dunne mest van, maar dat ligt denk ik meer aan het fructaan, dan aan de vorst.

Dat ligt dus eerder aan het feit dat gras geen structuur heeft, niet aan het fructaan gehalte Haha!

Tja, dat zou ook kunnen, ze hebben het op andere momenten ook wel eens. Als het gras te "vet"/jong is in het voorjaar, of 's zomers na bemesten of te nat in andere jaargetijden.
Structuurrijk ruwvoer bijvoeren werkt in elk geval wel, maar aangezien ze liever gras eten moet ik de weidegang dan toch beperken tot een aantal uurtjes (nu van 10 tot 17:00 ongeveer, in natte tijden/zachte natte bodem 2 tot 4 uur per dag afhankelijk van wat de bodem aan kan)

Heb hier wel ooit wel eens koliek gehad met een pony door nat (korter) gras.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:21

joyce B schreef:
Tja, dat zou ook kunnen, ze hebben het op andere momenten ook wel eens. Als het gras te "vet"/jong is in het voorjaar, of 's zomers na bemesten of te nat in andere jaargetijden.
Structuurrijk ruwvoer bijvoeren werkt in elk geval wel, maar aangezien ze liever gras eten moet ik de weidegang dan toch beperken tot een aantal uurtjes (nu van 10 tot 17:00 ongeveer, in natte tijden/zachte natte bodem 2 tot 4 uur per dag afhankelijk van wat de bodem aan kan)

Heb hier wel ooit wel eens koliek gehad met een pony door nat (korter) gras.

In het voorjaar moet ik ook zeker opletten met gras voeren vandaar dat ik nu zowel zomer als winter aan strookbegrazing doe dan voer ik wel het hele jaar hooi bij maar beperk ik iig alle nadelen van te veel vet/fructaanrijk gras. Dus ik doe in principe hetzelfde als jij (weidegang beperken) maar ik hoef mijn paarden niet te verplaatsen Haha! .
Veel nattigheid en echt kort gras kan idd helaas tot koliek leiden (meestal zandkoliek, mijn pony heeft dat helaas ook gehad), vandaar dat ik rond die tijd (meestal najaar) wat meer hooi voer en weer begin met het zemelen en lijnzaadprutje.