Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 22:00

Kon niet echt een topic op bokt vinden waarin verschillende ervaringen met bepaalde kunstof beslag word omgeschreven.
Zit er aan te denken om mijn paard op kunstof te zetten (denk zelf aan hipoflex) Helaas kan ik weinig ervaringen er over vinden.
Zowel negatieve ervaringen als positieve ervaringen zijn welkom. Ook lees ik graag omschrijvingen van bepaalde kunstoffen ijzers, en het liefst nog met een foto erbij.

Als hier al een topic over is hoor ik het graag!

Alvast bedankt

Sterre

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:12

Toen ik nog op mijn vorige stal stond, had mijn ruin wel eens kunstof ijzers (daar hadden we meer verharde wegen als nu in mijn huidige stal).
Bij hem waren ze top OK dan! . Mijn smid zei er wel bij dat kunstof alleen geschikt is voor paarden die erg gelijkmatig lopen, omdat ze ze anders nog wel eens willen verliezen. Is bij ons nooit gebeurd Lachen .
Nu loopt mijn paard alweer een aantal jaren kompleet bloots hoefs. De ijzers die hij had, waren volgens mij Marathons (van die "transparante" dingen).

Edit: klopt, waren marathons
Afbeelding

De foto komt hier vandaan, staan meer foto´s van verschillende ijzers op en is interessant om te lezen Lachen .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:46

pb scoxx eens, volgens mij doet hij ook aan hippoflex. Hij bekapt en beslaat zelf zijn eigen paarden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:43

Met HippoFlex, Dynamix en Easy Walker. Binnenkort ga ik Duplo proberen en Marathons.
Duplo is een zeer gewaardeerd ijzer onder Duitse hoefsmeden (en de meest favoriet onder hen).
Duplo heeft een ijzeren kern en het kunststof zou net iets harder van materiaal zijn en zo minder snel slijten.

Scoxxx is een zij overigens Knipoog, een vrouwtje Tong uitsteken

http://www.kunststofbeslag.tk
Nederlandse versie en zeer duidelijk beschreven.
Daar waar in NL nog wat argwanend door hoefsmeden gekeken wordt naar kunststof, zijn de Duitse hoefsmeden al een stuk verder (gelukkig).

Er zijn Duitse smeden die vinden dat de paarden die zij met kunststof beslaan beter lopen op kunststof dan op RIM-beslag (ijzeren ijzers).
De voordelen van kunststof zie je wel in de link.

Nadeel van kunststof is met name voor de portemonnee. Iedere 6 a 7 weken nieuw beslag is ideaal. Kunststof slijt sneller dan RIM-beslag. Maar goed, iedere 6 a 7 weken nieuw RIM-beslag is eveneens ideaal vanwege de groeiende hoef, die al groeiend na 8 weken een kleine standverandering ontwikkeld: slijtende hielen vanwege het hoefmechanisme en een groeiende maar niet slijtende teen.
Daarbij betaal je 90 a 100 euro per beslagbeurt rondom beslagen.
Echter, mijn paarden lopen 10 x beter op kunststof dan op RIM-beslag: het verschil in mijn paarden op RIM-beslag en op kunststofbeslag is verschrikkelijk groot.... in het voordeel van kunststofbeslag.
Nadeel 2 is dat er niet zoveel NL hoefsmeden zijn die een kunststofje er correct onder weten te tikken. En er zijn beunhaas-hoefsmeden zonder diploma, die eveneens met kunststof werken.
Zoek een gediplomeerde hoefsmid die kunststof er op een correcte RIM-manier onderslaat. Dat is de beste manier.

Foto's van Dynamix en HippoFlex eronder geslagen vind je in het topic Kijk en Vergelijk (on)beslagen hoeven

Meer vragen a detail? Vraag maar... ik antwoord wel Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:48

Ik heb Silence een paar maanden op Dynamix gehad.
Was er zeer over te spreken.
Hij was geen ijzers gewend, liep er zo mee weg en leek er ook totaal niet aan te hoeven wennen.
Ik had ze voor onze endurance wedstrijden.
Omdat ik daar toen mee moest stoppen, heb ik ook het beslag eronder uit laten halen.
Maar als we door waren gegaan, waren ze er zeker onder gebleven.

Heb hem wel alleen voor erop gehad. De Dynamix paste achter niet, die waren te groot, zelfs de kleinste maat.
Daar zouden we eventueel later de Easy Walkers op proberen, maar dat was toen niet meer nodig.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:13

Stipje hier, ik wil misschien ook endurance of trec gaan starten en dit kunststof beslag sprak mij in ieder geval wel aan Lachen

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:17

Interessante link Scoxxx OK dan! !

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 15:37

Sterre bedankt! Die site had ik nog niet gevonden. Kan alleen niet zo goed Duits, heb ik maar een halfjaar gehad. Zal thuis eens vragen of iemand een beetje Duits kan vertalen. Mijn paard loopt zeer gelijkmatig. De smid vraagt wel eens aan mij of ik wel gereden heb als het beslag vervangen moet worden Clown

scoxxx, bedankt voor de link, ik had hem al doorgelezen. Ik zie wel vaker kunstof beslag op forums waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Zoals Fusetti Trotters, ik heb ze nog maar 1x gezien (hier op bokt) maar ze spreken me wel aan. Heeft u ook een link van de duplo ijzers? Ook iets waar ik nog nooit van gehoord heb. En moet je echt persee een kunstofbeslag smid hebben? Ik laat mijn paard nl niet door een andere smid beslaan.

Ook vroeg ik me af of kunstof beslag te vergelijken is met blote voeten? Of is het nog stroever?
En vroeg me af hoe het met de nagelgaten zit want die zitten natuurlijk waar ze zitten. Een ijzer kun je verslaan en kunstof niet. Mijn paard heeft heel snel dat je nagels in het leven slaat. Dit kan met kunstof mischien een probleem opleveren? Heb geen idee of het te volgen is wat ik schrijf, ik ben nl niet zo goed in uitleggen Clown

Dynamix ziet er heel dik uit of valt dat wel mee? En Hippoflex, zijn er met en zonder bruggetje wat is het verschil? Sorrie voor de vele vragen, mag eventueel ook via pm.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:28

Mijn merrie staat dus op de Fusetti Trotters, afgelopen week is ze weer op nieuwe gekomen. Dit was een week of 2/3 geleden:
Afbeelding

en dit waren de achterijzers na zo'n 7 weken gebruik. Ik rij veel over glad asfalt, verder over paden met veel kiezels. Ook om bij de bak te komen moet ik eerst 20 minuten rijden.
Afbeelding

Ze liggen hier trouwens verkeerd om. Tammy heeft wat o-benen en loopt erg op de buitenkant van haar voeten, die zijn ook het ergst afgesleten. De lippen zijn bij de achtervoeten meestal na een week of 3 eraf gesleten.
Voorlopig wil ik nog met dit beslag blijven rijden. Mocht het echt snel gaan slijten dan wil ik de Hippoflex wel eens gaan proberen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:24

Glossi schreef:
scoxxx, bedankt voor de link, ik had hem al doorgelezen. Ik zie wel vaker kunstof beslag op forums waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Zoals Fusetti Trotters, ik heb ze nog maar 1x gezien (hier op bokt) maar ze spreken me wel aan. Heeft u ook een link van de duplo ijzers? Ook iets waar ik nog nooit van gehoord heb. En moet je echt persee een kunstofbeslag smid hebben? Ik laat mijn paard nl niet door een andere smid beslaan.

Neem gewoon je eigen smid. Iedere goede smid kan kunststof eronder slaan. Kunststof sla je er op exact dezelfde manier onder als correct gewoon beslag met mooi ruim garnituur.

Glossi schreef:
Ook vroeg ik me af of kunstof beslag te vergelijken is met blote voeten? Of is het nog stroever?
En vroeg me af hoe het met de nagelgaten zit want die zitten natuurlijk waar ze zitten. Een ijzer kun je verslaan en kunstof niet. Mijn paard heeft heel snel dat je nagels in het leven slaat. Dit kan met kunstof mischien een probleem opleveren? Heb geen idee of het te volgen is wat ik schrijf, ik ben nl niet zo goed in uitleggen Clown

Kunststofbeslag is net zo stroef (of glad Knipoog ) als de blote hoef.
Kunststofbeslag is zeer makkelijk pasbaar te maken: HippoFlex doet dit met bruggetjes, ander beslag kan je bijvijlen.
Het is makkelijker pasbaar te maken dan gewoon beslag.
Kunststofbeslag is doorzichtig: je ziet als smid de witte lijn erdoorheen, kans op vernagelen (in het leven slaan) is nihil.

Glossi schreef:
Dynamix ziet er heel dik uit of valt dat wel mee? En Hippoflex, zijn er met en zonder bruggetje wat is het verschil? Sorrie voor de vele vragen, mag eventueel ook via pm.

Dynamix ziet er dik uit vanwege de noppen. Maar ikzelf ben niet zo te spreken over Dynamix, dankzij de noppen.
Ik persoonlijk heb liever een breder draagvlak zeg maar.

Ik doe het altijd zo: ik betaal vooruit aan de Duitse leverancier via een buitenlandse betaling, gewoon via internet.
Twee dagen later heb ik de ijzertjes in huis.

HippoFlex is te bestellen via http://www.hippoflex.de/seite.php?lang= ... SeitenID=8
Marathons en Easy Walker via http://www.huf-shop.de/deutsch/safedata ... /index.htm
Duplo via http://www.innovationenonline.de/

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:03

Onze pony moet nu waarschijnlijk ook kunstof ijzertjes, omdat ze nu erg gevoelig loopt en gewone ijzers momenteel geen optie zijn.

scoxxx schreef:
Iedere goede smid kan kunststof eronder slaan. Kunststof sla je er op exact dezelfde manier onder als correct gewoon beslag met mooi ruim garnituur.

Van onze DA begreep ik dat je ze er ook onder kunt 'plakken'? Dus niet met nagels erin slaan?

Alleen heeft ze echt hele kleine hoefjes (het is een Welsh A-tje) dus ik hoop dat er ook miniatuur-kunstofijzertjes zijn Tong uitsteken

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 22:51

jesse_rulez schreef:
Onze pony moet nu waarschijnlijk ook kunstof ijzertjes, omdat ze nu erg gevoelig loopt en gewone ijzers momenteel geen optie zijn.

scoxxx schreef:
Iedere goede smid kan kunststof eronder slaan. Kunststof sla je er op exact dezelfde manier onder als correct gewoon beslag met mooi ruim garnituur.

Van onze DA begreep ik dat je ze er ook onder kunt 'plakken'? Dus niet met nagels erin slaan?

Alleen heeft ze echt hele kleine hoefjes (het is een Welsh A-tje) dus ik hoop dat er ook miniatuur-kunstofijzertjes zijn Tong uitsteken

http://www.hippotech.de/pages/glueon.html deze kun plakken. Denk dat het beter blijft zitten dat dat je een normaal kunstof ijzertje onder de hoeven plakt. Tenzij het beter plakt dan ijzers. Wij hebben bij mijn paard al een keer ijzers eronder geplakt. Dit was met Vettec. Maar dit bleef voor geen meter zitten. Er is toen nog een fabrikant bij ons langs geweest die gekeken heeft of we het wel op de juiste manier deden. En dat deden we. Na 3 weken lag het er al af, waardeloos. Maar de glue on shoe plak je aan de bovenkant van de hoef, het schijnt dat dat beter blijft zitten.

Ben nu zelf ook van plan om de glue on shoe te proberen. Mijn paard kan momenteel niet op ijzers of iets met nagels omdat hij met de achterbenen op de ballen staat en hij geen plaats heeft voor nagels. Ik moet ze nog bestellen, heb Scoxxx een pm gestuurd. Hoop dat zij weet wat de maten zijn want ik kom er niet uit Clown

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:55

Volgens mij bedoelde onze DA inderdaad deze, want hij had het over die plakkertjes die je een voor een moest plakken. Ja Ben benieuwd wat onze hoefsmid ervan gaat zeggen als we 'm vragen dit voor ons te bestellen..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:57

jesse_rulez schreef:
Volgens mij bedoelde onze DA inderdaad deze, want hij had het over die plakkertjes die je een voor een moest plakken. Ja Ben benieuwd wat onze hoefsmid ervan gaat zeggen als we 'm vragen dit voor ons te bestellen..

Over het algemeen Knipoog bestellen mensen het materiaal zelf en wanneer de smid komt slaat deze de kunststofjes eronder.
Kleine hoefjes? Marathons hebben hele kleine maatjes, die kan je er dan onderslaan met hele kleine nageltjes Tong uitsteken

De 1e keer bestellen is altijd lastig qua maatvoering.
http://www.cera24.com/dbprodukte/downdeu_10_43.pdf
Een maattabel.
De maten die gevoerd worden zijn voor alle kunststofjes om en nabij hetzelfde. HippoFlex levert de meeste duidelijkheid voor particulieren.

Je dient de maat van je paardenhoeven op te meten met een liniaal danwel rolmeter. Stel dat de hoef 121 millimeter breed is op het breedste gedeelte van de hoef, tel er dan 2 tot 3 mm bij.... dan heb je namelijk ruimte om een mooi garnituurtje te bewerkstelligen.
Als je twijfelt, en je kiest bijv voor HippoFlex, bestel dan 2 paar maten bruggen... voor alle zekerheid zeg maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:13

Nog even over de vraag 'hoe stroef is kunststofbeslag'

Het is niet éven stroef als een blote voet, dat is hier duidelijk te zien:

kunststofbeslag:

blote voet:

ijzers versus blote voet

Uit de video's is duidelijk op te maken dat kunststof beslag net zo glad is als ijzeren-ijzers ( Clown ). De voet glijdt bij kunstof en ijzeren beslag telkens een stukje door. Dit zorgt voor een plotselinge verandering van spanning op de pezen, met name de diepe buigpees. Dat is niet goed en werkt overmatige slijtage van de pezen in de hand en kan uiteindelijk leiden tot HKO.

Blote voeten glijden niet door in draf.

Als je paard dan tóch een vorm van bescherming nodig heeft, kies dan voor hoefschoenen, daarmee loopt het paard nog het meest alsof het met blote voeten loopt. Maar in veel gevallen kan een paard ook prima zonder schoenen of ijzers. Er zijn al endurance wedstrijden gewonnen in Zuid-Afrika 160 km op blote voeten etc

Hier superlelijke old macs die heel lomp zijn (ik zou easyboots aanraden). Ondanks het gewicht veranderd de manier van lopen niet significant.

en hier hetzelfde paard, op dezelfde dag, op dezelfde ondergrond maar dan zónder hoefschoenen

Kunststof beslag heeft verder ook alle nadelen dat gewoon beslag ook heeft.

- De straal heeft geen contact met de grond.
- De dwarsverbinding in kunststof beslag ondersteunt slechts een klein deel van de straal, er ontstaat dus een zeer ongelijkmatige verdeling van druk op de straal en de interne weefsels in de voet!
- Hierdoor gaat een groot deel van de schokdempende werking van de straal en het straalkussen verloren, dit is de nike-air van de paardenvoet
- Verminderd hoefmechanisme en dus minder doorbloeding van hoef en onderbeen
- Verzwakking van de hoefwand door het nagelen, maar ook doordat de hoefwand een week na de bekapping alweer gegroeid is en dus het gewicht van het paard op de hoefwand komt te rusten, die daar niet voor gemaakt is
- Contractie, versmalling van de hoef, de hoef wordt smaller en de hielen kunnen samengeknepen raken. Als dit elke keer een milimeter is, is dat na 20 beslagbeurten al een hele centimeter! Dit proces herhaalt zich bij iedere beslagbeurt. Het houdt pas op wanneer de hoefwanden (van voren af gezien) zo steil zijn geworden dat ze loodrecht naar beneden lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:25

kunststof belag word er koud onder geslagen...maakt dat wat uit?wat betreft goed passen?
mijn smid beslaat alleen maar warm....ik neem aan dat als je z'on plastic beslag in de oven stopt je niet veel overhoud....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:29

ik heb alle filmpjes bekeken,maar die hoefschoenen lijken mij ook niet prettig voor het paard
zoals ik het zie komt bij het neerkomen de kootholtes steeds op de rand van de hoefschoen terecht,lijkt mij niet echt fijn.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:44

[BEH] Wetenschappelijk onderzoek inzake kunststofbeslag

Gelukkig is kunststof wetenschappelijk onderzocht. Daarmee vallen alle argumenten die Arabesk aandraagt in duigen Knipoog

1. Kunststof en blote voeten glijden niet door, zoals duidelijk op het filmpje te zien is;

2. Hoefschoenen verlies je altijd op de momenten dat je dat net niet kan gebruiken. Ik loop marathons op aangepaste loopschoenen, niet op rubberen laarzen.
Daarbij kies je voor hoefijzers indien blote voeten niet meer gaat. Ook vrij in de wei a 24 uur/dag dient een paard volledig pijnvrij te zijn, dat lukt niet met hoefschoenen.

3. Endurance op blote voeten; is mogelijk. Echter dit veroorzaakt onnodig pijn lijden op langere afstanden. In NL bestaat er geen enkele endurance-ruiter die het redt op blote voeten na 60 a 70 km-wedstrijden. Wellicht omdat NL endurance-ruiters een open mind houden en niet koet-ke-koet een blote-voeten-theorie willen bewijzen op een paard dat onnodig lijdt;

4. Een beslagen hoef zit altijd vol met zand en modder, de straal zal ten alle tijden gewoon gedragen worden;

5. Een brug geeft geen ongelijke verdeling omdat een beslagen hoef altijd vol zit met zand en modder. Op endurance-wedstrijden op veel harde ondergrond a 160 km (waar zand en modder ver te zoeken zijn) wordt dan gewerkt met zooltjes. Zo blijft de straal + zool correct ondersteunt ondanks het ontbreken van modder;

6. Schokdempende werking dankzij een met modder gevulde hoef. Daarbij geeft wetenschappelijk onderzoek aan dat kunststof beter dempt dan een blote voet;

7. Hoefmechanisme vindt enkel plaats na het breedste gedeelte van de hoef. Ieder hoefsmid nagelt ook slechts tot het breedste gedeelte van de hoef. Een correct beslagen hoef heeft gewoon een correct hoefmechnisme;

8. Contractie vindt enkel plaats bij onbekwame hoefsmeden. Indien een hoef correct bekapt en beslagen wordt, is er nooit sprake van contractie;

9. Ik zie bij blote voeten-aanhangers een grote drang om deze filosofie koet-ke-koet te willen bewijzen. Ik zie een soort patroon ontstaan in deze "sekte": paarden die op eieren lopen moeten daar maar doorheen, ookal duurt dit een aantal maanden. Daarnaast zijn het altijd paarden die niet hoog in de sport presteren.
Paarden mogen niet onnodig lijden! Zowel voor NB als TB.

10. Er was indertijd ook een discussie over hiel- en toonlanden. De prachtige filmpjes van Arabesk bewezen dat dit fenomeen niet bestaat zoals NB bij hoog en laag blijft beweren dat het wel bestaat.

Kortom, de filmpjes bewijzen helemaal niets Knipoog Nou ja, in ieder geval dat de NB-theorie te kort komt en dat een nuancering omtrent bepaalde zaken noodzakelijk is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:59

@Arabesk, hoefschoenen vallen heel vaak af. Ken verschillende mensen die dit geprobeert hebben. Heb echt geen zin om iedere keer van me paard te stappen en op zoek te gaan naar de hoefschoen. Dit is voor ons geen optie.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:51

Ik heb mijn paard een tijdje op kunststof gehad. Opzich bevielen ze heel goed, mijn paard liep er super fijn mee, vooral op asfalt merk ik heel erg verschil. Alleen kon ik ze elke twee weken uit het weiland vissen, dus dat was niet echt een succes.

Dat de demping met kunststof beter is dan blote voeten was bij Anouar heel duidelijk. Zowel met blote voeten als met ijzers heeft hij na een lange wedstrijd of een wedstrijd met veel harde ondergrond (ook zandwegen) een horizontale scheur in de hoeven. Met kunststof had hij dit niet.

Ik heb hem nu toch weer op ijzers omdat ik het geen doen vond om iedere twee weken de smit te laten komen, daar werden de hoeven ook niet echt beter van.
Maar verder was ik heel tevreden.

Ik heb Dynamix en EasyWalkers geprobeerd. Over de EasyWalkers was ik meer te spreken, die vond ik wat minder lomp.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:19

scoxxx schreef:
[BEH] Wetenschappelijk onderzoek inzake kunststofbeslag

Gelukkig is kunststof wetenschappelijk onderzocht. Daarmee vallen alle argumenten die Arabesk aandraagt in duigen Knipoog

1. Kunststof en blote voeten glijden niet door, zoals duidelijk op het filmpje te zien is;

Ik laat het aan de kijker zelf over, ik zie duidelijk dat de hoeven wel doorglijden.

Citaat:
Daarbij kies je voor hoefijzers indien blote voeten niet meer gaat. Ook vrij in de wei a 24 uur/dag dient een paard volledig pijnvrij te zijn, dat lukt niet met hoefschoenen.

Als je paard zoveel pijn heeft moet ie niet op de wei staan, maar in de kliniek, dan is er iets ernstig mis
Citaat:
3. Endurance op blote voeten; is mogelijk. Echter dit veroorzaakt onnodig pijn lijden op langere afstanden. In NL bestaat er geen enkele endurance-ruiter die het redt op blote voeten na 60 a 70 km-wedstrijden. Wellicht omdat NL endurance-ruiters een open mind houden en niet koet-ke-koet een blote-voeten-theorie willen bewijzen op een paard dat onnodig lijdt;

Een vertaling en samenvatting van http://www.endurancehorse.co.za/Default.aspx?tabid=33

Fauresmith was de eerste endurance rit in Zuid-Afrika, inmiddels bestaat deze 34 jaar. het is een driedaagse rit van 201km (74km +74km +52km).

Vorig jaar toonden wij Zuid-Afrika dat wij, net als onze collega’s in de V.S. en Australië, honderd ‘milers’ (ritten boven de 100 mijl) blootsvoets zonder hoefschoenen kunnen rijden. De meeste Zuidafrikaanse ruiters concentreren zich op Fauresmith als hun doel. Velen durfden hun paarden niet blootsvoets te rijden, totdat ze bewezen zouden zien dat wij ‘Fauresmith’ zonder hoefbescherming konden rijden.

Ik reed de wedstrijd met mijn paard Goshawk. Hij liep op blote voeten, zijn hoeven zagen er na de eerste dag zo goed uit dat ik het niet nodig vond om hoefschoenen te gaan gebruiken. Ik durfde de tweede en derde dag ook wat meer te vragen, Goshawks genoot zichtbaar van de rit, wederom reden we zonder hoefschoenen.

Goshawk was het eerste paard ooit dat blootvoets de finish bereikte. Het fijnste moment was waarop we aan kwamen draven en ik we terugreden naar de keurende veearts. Hij liep zo goed dat de dierenarts me ‘de five’ gaf toen we bij hem kwamen.

Het is moeilijk uit te leggen hoe belangrijk deze prestatie is, niet alleen voor ons, maar ook voor de rest van de wereld. Dit is het bewijs dat heel wat heilige huisjes omver trapt. Dankzij onze prestatie zullen volgend jaar heel wat jonge endurance paarden onbeslagen starten en zullen een kans krijgen om barefoot kampioenen te worden.

Goshawk’s gemiddelde snelheid was 17,5 km/h inclusief stops, keuringen en drinken. Zijn kruissnelheid ligt op 22 km/h, daar voelt hij zich prettig bij. Omdat ik me toch verantwoordelijk voel voor hem en zijn gezondheid, heb ik altijd hoefschoenen bij m voor het geval dat, maar we hebben ze niet nodig gehad.

De oudere generatie is enthousiaster over het ijzerloos rijden dan de jongere generatie. De ouderen herinneren zich nog dat veel landbouwpaarden ook niet beslagen werden.

Mensen geloofden gewoonweg niet dat het kon om ‘Fauresmith’ zonder ijzers en zonder hoefschoenen te rijden. Maar het is mogelijk, het is al gedaan in Amerika en Australie en nu dus ook in Afrika. Na onze rit zag je wel wat slijtage aan de hoef, maar op een natuurlijke manier, we hebben foto’s gemaakt van de hoeven voor en na de ritten.

Van alle 43 deelnemers werden er tien uit de wedstrijd gehaald, waarvan negen paarden kreupelheid als oorzaak hadden. Goshawk kwam met glans door alle keuringen en heeft geen stap kreupel gelopen.

Hoe hebben we dit bereikt? Het kostte drie jaar voorbereiding en hard werken. Onze paarden zijn nooit beslagen geweest en zijn nooit in stallen gehuisvest geweest. Mijn man bekapt de paarden volgens de witte lijn methode."

Citaat:
4. Een beslagen hoef zit altijd vol met zand en modder, de straal zal ten alle tijden gewoon gedragen worden;

niet wanneer een paard op gladde ondergrond gereden wordt
Bovendien blijft er meer troep in de hoeven zitten als er ijzers onder zitten, bij onbeslagen paarden pakt er zich geen modder samen onder de voeten.

Citaat:
5. Een brug geeft geen ongelijke verdeling omdat een beslagen hoef altijd vol zit met zand en modder. Op endurance-wedstrijden op veel harde ondergrond a 160 km (waar zand en modder ver te zoeken zijn) wordt dan gewerkt met zooltjes. Zo blijft de straal + zool correct ondersteunt ondanks het ontbreken van modder;

niet op gladde ondergrond. Bovendien geeft het plastic een andere tegendruk dan modder en zand dat beter samendrukbaar is

Citaat:
6. Schokdempende werking dankzij een met modder gevulde hoef. Daarbij geeft wetenschappelijk onderzoek aan dat kunststof beter dempt dan een blote voet;

Beter dan wat voor een blote voet? Een blote voet waarbij de straal niet de grond raakte (wat heel veel voorkomt) en waarbij de hoefwand uitsteekt en de steunsels ook de grond raken. Op die manier verlies je ook een hele hoop schokdemping.

Citaat:
7. Hoefmechanisme vindt enkel plaats na het breedste gedeelte van de hoef. Ieder hoefsmid nagelt ook slechts tot het breedste gedeelte van de hoef. Een correct beslagen hoef heeft gewoon een correct hoefmechnisme;

doordat een paard beslagen is kan er alleen maar nog hoefmechanisme achter het breedste deel van de hoef plaatsvinden. Echter een onbeslagen voet beweegt óók voor het breedste deel, dat dit niet wordt waargenomen bij beslagen paarden wil dus niet zeggen dat het dus ook niet zo is.

AfbeeldingAfbeelding

Citaat:
8. Contractie vindt enkel plaats bij onbekwame hoefsmeden. Indien een hoef correct bekapt en beslagen wordt, is er nooit sprake van contractie;

De hoef begint met groeien aan de kroonrand en zet op weg naar beneden uit. Na iedere bekapping begint de hoef gelijk weer langer te worden. Door de conische vorm van de hoef betekent "langer worden" ook "breder worden". Dit is een proces dat voortdurend doorgaat.

Tijdens het groeien kan de beslagen hoef echter niet meer breder worden, want de ijzers fixeren de hoefwand. Toch groeit de hoef door, dus er zal "iets" moeten gaan gebeuren. De hoefwand moet noodgedwongen een steilere hoek gaan aannemen.

Omdat de onderkant van de hoef niet breder kan worden maar "vast" staat wordt de hoef tijdens het groeien hogerop steeds smaller. De hoef verandert langzaam van conisch in een cylinder-vorm. De hielen van deze cylinder draaien naar binnen en zorgen voor een verkeerde druk op de hoefwand waardoor deze kan scheuren of er "witte lijn" beschadiging ontstaat en kan pijn veroorzaken.

Het smaller worden van de hoef gebeurt bij iedere hoef waar beslag onder zit.

Afbeelding

Citaat:
9. Ik zie bij blote voeten-aanhangers een grote drang om deze filosofie koet-ke-koet te willen bewijzen. Ik zie een soort patroon ontstaan in deze "sekte": paarden die op eieren lopen moeten daar maar doorheen, ookal duurt dit een aantal maanden. Daarnaast zijn het altijd paarden die niet hoog in de sport presteren.
Paarden mogen niet onnodig lijden! Zowel voor NB als TB.

Dit is een broodje aap verhaal bedacht door smeden die klanten verliezen door NB. Geen enkele NB-er zal zeggen 'je paard moet hier even doorheen', nee een goede NB-er zal zeggen 'je paard heeft tijdelijk hoefschoenen nodig'

En geen blootsvoets prestaties? Er zijn mensen heel ver in de dressuur en endurance met blote pootjes. Dat ze nog altijd in de minderheid zijn, komt omdat de barefoothoof- stroming pas enkele jaren geleden ontstaan is en dus relatief nieuw

Voorbeelden van sportprestaties in verschillende disciplines

Citaat:
10. Er was indertijd ook een discussie over hiel- en toonlanden. De prachtige filmpjes van Arabesk bewezen dat dit fenomeen niet bestaat zoals NB bij hoog en laag blijft beweren dat het wel bestaat.

Toon en hiellanden bestaat wel degelijk. Professor Rooney heeft er veel onderzoek naar gedaan. Zijn boek is echt een aanrader voor wie zich verder wil verdiepen.

Afbeelding

Citaat:
Kortom, de filmpjes bewijzen helemaal niets Knipoog Nou ja, in ieder geval dat de NB-theorie te kort komt en dat een nuancering omtrent bepaalde zaken noodzakelijk is.

nee en daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Grote namen als Bowker, Strasser, Rooney, Jackson en Ramey hebben al het voorwerk al gedaan. De bewijzen zijn allang door anderen geleverd. De filmpjes zijn slechts ter illustratie.

En hoefschoenen flippen niet uit, mits je de goede maat aanschaft en de schoenen goed aandoet. De lijst met voorbeelden van sportprestaties op hoefschoenen is lang genoeg om dat aan te tonen. Het is wel wat meer werk voor de eigenaar zelf, het aandoen is niet altijd even simpel, maar dat zou ik er zelf wel voor over hebben

Afbeelding

"Dear Easy Care: The Colfax Coal Rush 07 endurance ride was a muddy mess at times this year, but Easy Boot Epics got "Mr. Maajistic" (known as 'Blue') through with my wife, Kathy Myers, safely and in great shape! The attached photo is a close-up of one of Blue's Epics post-race. No more slip-sliding away in muck sucking mud! ""

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 10:27

Ik heb eerst Dynamix geprobeerd. Dat beviel niet echt. Ze gingen nl al heel snel draaien onder de hoef en regelmatig moest ik nagels (laten) vervangen omdat er 1 half uit was.

Dit seizoen Hippoflex geprobeerd en echt super! Ondanks dat mijn hoefsmid erg kritisch is tov kunststof was ze met onderslaan al voorzichtig positief en toen het er na 9 weken nog muurvast onderzat en ze het eraf haalde vond ze het zowaar erg goed eruit zien! Dus voor zowel mij, mijn paard als de hoefsmid bevalt Hippoflex erg goed. Ze zitten goed vast ondanks het ver voorin nagelen en draaien helemaal niet. Plus dus de diverse brugmaten waardoor je het beslag goed passend kunt maken.

Paard loopt er hetzelfde mee als op blote voeten, alleen is de gevoeligheid op de stenige paden weg. Volgend (endurance)seizoen dus weer Hippoflex, maar dan rondom.

Op dit moment heeft hij gewoon weer blote voeten en ben ik tijdens de langere ritten of die over veel harde/stenige paden easyboots aan het proberen. Ze zitten op zich goed, maar tijdens 6 km draven over bevroren zandpaden gaan ze steeds wat verder draaien tot ze afvallen. Daar moet ik nog wat op vinden...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 11:21

Citaat:
Citaat:

Als je paard zoveel pijn heeft moet ie niet op de wei staan, maar in de kliniek, dan is er iets ernstig mis

Arabesk, ik denk dat je scoxxx verkeert begrijpt. Niet alle paarden kunnen zonder ijzers lopen en lopen zelfs gevoellig in de wei (vooral met dit weer) Dit komt omdat de hoeven erg gevoellig zijn. Daar kan een kliniek je ook niet mee helpen Knipoog Hoefschoenen doe je een paard niet de heledag om dus dat is ook geen optie. Gelukkig heeft mijn paard niet zulke gevoelige hoeven maar ze slijten wel te kort af. Zo kort dat hij nu op rust staat en niet bereden kan worden. Er moet dus iets onder (in dit geval plakken) Je zegt ook dat hoefschoenen indien goed passend niet af gaan. Ik ken mensen die ze op maat hebben laten maken en die vallen af.

Bovendien gaat mijn topic over kunstof beslag en niet over blote voeten en hoefschoenen. Graag weer even ontopic, ik hoor graag positiefe en/of negatiefe verhalen over kunstof beslag Lachen

Djilan, fijn dat je zo positief bent over hippoflex Haha! Ik begrijp dus dat je met die bruggetjes het beslag breeder en smaller kunt maken?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:28

Ja klopt. Je hebt een aantal basismodellen en maten beslag en daarnaast een aardig aantal verschillende maten in bruggen. Daarmee maak je dan het beslag smaller of breder. Je kunt dus ook bijvoorbeeld onder de ene hoef een andere brugmaat doen dan onder de andere als dat nodig mocht zijn.

Wat ik ook een voordeel vindt van de Hippoflex is dat er standaard 3 lippen aanzitten zodat de hoefsmid zelf kan bepalen welke hij wel of niet wil gebruiken. Wat niet nodig is kan er met een goede tang afgeknipt worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:31

De EasyWalkers en Dynamix kunnen ook met lippen.