Jaarling 1 week zonder water

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gonja

Jaarling 1 week zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:20

Okee nu komt iets heel erg zieligs.

Wij hebben buiten een buitenkraan, die 's winters altijd wordt afgesloten, vanwege de vorst.
Het drinkbakje van mijn jaarling is ook op deze leiding aangesloten.
Nu kwam ik er dus vrijdag achter dat daar geen water meer op stond, me vader had dat dicht gezet voor de vorst.
Het bleek dus dat ze al een week zonder water zat! Scheve mond Gelukkig is ze nog wel een paar keer naar buiten geweest en heeft ze daar kunnen drinken.!!

Maar nu was dus mijn vraag: hoe lang kunnen paarden zonder water!

Je mag reageren als je het antwoord oip mijn vraag weet, en kom niet aan met reacties van "hoe kon je zo stom zijn en je moet dat altijd controleren", want dat weet ik zelf ook wel!!

grtz

Chaos

Re: Jaarling 1 week zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:21

Als ze buiten staan is er met dit weer wel voldoende vocht op het gras ofzo. Weet niet of ie op het land stond tussendoor, maar dan zou ik me er niet heel druk om maken...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:24

hoe lang kunnen paarden zonder water?
blijkbaar toch een weekje Clown

ze halen nu idd veel uit het gras als ze op de wei staat, en paarden drinken zoiezo minder in de winter

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:27

Je ziet het, sowieso een weekje. Ik weet ook niet hoe lang ze zonder kunnen, dus je kan je jaarling een beetje in de gaten houden of ze er iets aan ´´overhoud´´ of zo.. En vanaf nu goed erop letten dat hij/zij water heeft..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:44

Ze kunnen best lang zonder water. Als ze nu nog een gezonde indruk maakt is er niets aan de hand. Ze halen veel uit de vorst op het gras en je geeft zelf aan dat ze buiten ook een mogelijkheid heeft om te drinken. helemaal niets aan de hand dus.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:01

Ik heb ooit gelezen (volgens mij in de Bit) dat een paard wat 2 uur geen water ter beschikking heeft al 70% meer kans op koliek heeft.
Gelukkig is het met je jaarling goed afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:03

romeorowan schreef:
Ik heb ooit gelezen (volgens mij in de Bit) dat een paard wat 2 uur geen water ter beschikking heeft al 70% meer kans op koliek heeft.

nou dan zou mijn paard op een lange buitenrit om moeten vallen van de koliek....
aangezien de mijne echt niet iederen 2 uur drinken krijgt op buitenrit omdat daar soms de gelegen heid niet voor is....

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:05

Die van mij staan soms wel een halve dag op de paddock zonder water, doen ze al jaren en nog nooit problemen mee gehad.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:12

Tuurlijk ben je daar zelf van geschrokken, dus logisch dat je daar geen reacties meer op wil.
Tsja, mijn land en bak zijn nat en overal liggen plassen, heeeerlijk om te drinken Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken . Vooral als er gewoon een bak staat met schoon leidingwater... Neeeeeh gaat niks boven het slurpen uit waterplassen.
Dus dat zal jouw paardje ook heus hebben gedaan, of vocht uit gras od gehaald hebben.

Schiet mij ineens nog wat te binnen : vorig jaar rond deze tijd was het me opgevallen dat mijn haflinger amper dronk uit haar waterbak. ik vul hem iedere dag bij en meestal verschoon ik deze zo ongeveer elke week... Na een paar dagen niet te hebben bijgevuld vond ik het toch raar en besloot ik deze maar uit de stal te halen en leeg te gooien.... Je wil het niet geloven maar er zat een knoepert van een dode rat in GATSIE BAH. Kortom zij had ook een paar nachten niet gedronken en overdag stond ze buiten dus daar dronk ze dan wel. Kon me zelf ook wel voor de kop slaan, maar ja, toch kan het gebeuren!

Gonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:05

super bedankt voor de leuke reacties!
maar na een week begon ze er erg slecht uit te zien! Scheve mond
en at ze niets meer dus...

nu staat er trouwens wel weer water op het drinkbakje..

edit: typfout Tong uitsteken
edit: nog een typfout Tong uitsteken

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:08

romeorowan schreef:

dats echt onzin
op mijn vorige stal heb ik 2x koliek mee gemaakt, zandkoliek en ze kregen 3x per dag water, dat was echt niet om de 2 uur xD

[edit]
je moet hem even in de gaten houden, kijken of hij nu wel goed drinkt.
verder kan het (mijn mening) niet zoveel kwaad, er zich vocht in gras/dauw dus dat overleeft hij wel, als hij jonger is dan is hij ookw el iets sterker dan een oud paard. Oud paard moet je je eerder zorgen over maken

succes Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:11

Een week zal echt veel te lang zijn ...

Maar de paarden op onze stal staan 's morgens 4 uur in de wei zonder water en dat overleven ze duidelijk wel! Maar het eerste wat ze dan doen als ze op stal komen tussen de middag is water drinken, terwijl er dan biks in de bak ligt! Dus ik denk dat een paard eigenlijk niet langer dan een dag zonder water kan. Of ie dan nog leeft is naturlijk een ander verhaal, maar volwassen paarden drinken tientallen liters water per dag!

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:13

romeorowan schreef:

Dat is bullshit, waar ik stage loop zijn er 30 paarden die in de winter tussen half 9 en 4 in de paddock of springbak staan en dus niet elke 2 uur kunnen drinken. waarvan er maar 1 paard is die koliek heeft gehad.
Een paard kan gerust uren zonder water, hoelang ze het precies volhouden weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:14

Het beestje zal te lang niet hebben kunnen drinken, het is verstandig om even een DA te bellen en vraag je vader of die ook mag komen. Je jaarling zal uitdrogingsverschijnselen hebben en daar zal een da bij moeten komen.

TS water is heel belangrijk voor paarden dat moet je ook elke dag controleren. Mijn paarden drinken uit emmers en ik controleer ook of ze voldoende drinken. Weinig drinken is voor mij een extra aandachtspunt en veel drinken ook.

Je weet nu iig dat je altijd elke dag moet controleren ook als ze een weidepomp hebben. Als er lucht in zit of het waterpijl is te laag, komt er geen water en dat kan zo maar gebeuren. Ook met vorst. Jammer dat je vader zich niet verantwoordelijk voelde om te zorgen dat je jaarling kon blijven drinken als hij een kraan afsluit voor de vorst. Ik vind het meer een aktie van je vader dan van jouw zelf, moet ik zeggen, hij heeft afgesloten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-08 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:16

simodi schreef:
Een week zal echt veel te lang zijn ...

Maar de paarden op onze stal staan 's morgens 4 uur in de wei zonder water en dat overleven ze duidelijk wel! Maar het eerste wat ze dan doen als ze op stal komen tussen de middag is water drinken, terwijl er dan biks in de bak ligt! Dus ik denk dat een paard eigenlijk niet langer dan een dag zonder water kan. Of ie dan nog leeft is naturlijk een ander verhaal, maar volwassen paarden drinken tientallen liters water per dag!

Hier ben ik het helemaal mee eens! Het is niet omdat een paard na een week zonder water nog leeft dat je daaruit zomaar mag concluderen dat paarden wel een week zonder water kunnen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:33

Dan zou ik haar toch even laten controleren door de DA, want een paar daagjes is niet goed, maar kan wel. Maar een hele week. Ja, ze zal er echt niet dood aan gaan hoor, mar of het gezond is, is een ander verhaal Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:38

romeorowan schreef:

lijkt me op zijn minst wat uit zijn verband gerukt.

Paarden kunnen het op zich lang volhouden zonder water. Neem bijv. het wilde steppepaard, die heeft hooguit maar enkele gelegenheden per dag om te drinken en die zal het dus heel goed op 1 - 2 x drinken per dag kunnen doen.

Waarin het nederlandse paard afwijkt van het steppepaard, is zijn eetgewoontes. Een nederlands paard eet vaak een flinke portie hooi achter elkaar op. De meeste stalpaarden drinken dan na het eten van het hooi. Toch worden er nog heel veel paarden gehouden die gewoon 2 x per dag gedrenkt worden, net als vroeger.

@TS:
Als je paard weer normaal heeft kunnen drinken, zal de vochtbalans zich snel herstellen! (ik hoop dat je hem niet ineens heel veel hebt laten drinken?) Een DA lijkt me dan ook niet nodig. Je kunt zelf de turgor controleren (huidplooi in de hals pakken en loslaten; moet binnen 1 a 2 seconden weer volledig weg zijn. Als dat zo is, is hij niet uitgedroogd.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:35

Mensen, er staat duidelijk in de openingspost dat ze het paardje een paar keer buietn heeft gehad en dat het beestje daar gewoon kon drinken.
Paardje heeft dus niet een volledige week zonder water gezeten....

Gonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:04

@TS:
Als je paard weer normaal heeft kunnen drinken, zal de vochtbalans zich snel herstellen! (ik hoop dat je hem niet ineens heel veel hebt laten drinken?) Een DA lijkt me dan ook niet nodig. Je kunt zelf de turgor controleren (huidplooi in de hals pakken en loslaten; moet binnen 1 a 2 seconden weer volledig weg zijn. Als dat zo is, is hij niet uitgedroogd.[/quote]

Ik heb idd niet te veel te gelijk gegeven. En idd ik controleer nu de turgor!

Gonja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 16:05

Kris schreef:
Mensen, er staat duidelijk in de openingspost dat ze het paardje een paar keer buietn heeft gehad en dat het beestje daar gewoon kon drinken.

Huilen van het lachen wilde ik ook niet zeggen, dankje!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:11

Gonja schreef:
super bedankt voor de leuke reacties!
maar na een week begon ze er erg slecht uit te zien! Scheve mond
en at ze niets meer dus...

nu staat er trouwens wel weer water op het drinkbakje..

edit: typfout Tong uitsteken
edit: nog een typfout Tong uitsteken

ja jeetje echt stom van je hoor maar niet heus.
ik heb het zelf meegemaakt, drinkwaterbak van een van de nieuwe paarden bleek het niet te doen kwamen we naar een week achter, het stomme was dat het laagje water er wel in bleef liggen daarom niet opgemerkt, zo stom, hij ging er ook steeds slechter uit zien en we waren al bang dat hij ziek zou worden, uiteindelijk met uitmesten even in de stal van de buurman gezet en hij bleef drinken en nog eens drinken, daarop ging het lampje branden en knapte hij snel op naar zijn benodigde water, affijn hij is nu aangewezen als een van de 100 hengsten van het fps die doorgaan voor de hengstenkeuring (niet bij ons want hij is al tijdje geleden verkocht)

Was erg stom van ons en hebben er wel van geleerd maar hij heeft er gelukkig niets aan over gehouden, ik vind het ook dapper van je dat je het hier zo eerlijk durft neer te zetten, nou ja ook jij hebt geleerd denk ik, kan gebeuren hoor en heel erg natuurlijk maar zeker niet met opzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:14

Kris schreef:

Lijkt mij ook niet, dan lag hij op zijn rug.
Nou lijkt het net of er eigenlijk niets aan de hand is.. Lips are sealed

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:21

Dat zeg ik niet. Er kwamen alleen tips over niet teveel water in 1 keer etc. Door mijn post wilde ik mensen erop wijzen dat hij geen hele week zonder water heeft gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:27

Kris, jij kunt niet beoordelen hoeveel het dier heeft kunnen drinken, wat de kwaliteit was van het water. Ik vind het serieus genoeg om als 1e advies een DA aan te bevelen, alsof bokt alwetend is en een groene naam de lading van het gebeuren weg kan halen.

Zeker een jaarling, organen kunnen een flinke klap hebben gekregen, ts is nog erg jong en die denkt wellicht nu wel dat het "wel meevalt" want de mod zegt dat hij een paar keer heeft kunnen drinken. Nors opkijken

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:32

Ik vind het sowieso niet slim van mensen om op tips van bokker sof mods afgaan! Heb ook nooit gezegd dat er geen da bij hoefde te komen. Ik geef nogmaals alleen maar aan dat het beestje geen hele week niet heeft kunnen drinken.