Winterkwaal aan luchtwegen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spinoza

Winterkwaal aan luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 18:47

Mijn merrie heeft vorig jaar toen ik haar kocht de eerste winter veel luchtwegproblemen gehad. 4x gescoopt en in utrecht geweest voor second opinion. Voorjaar, zomer deel van de herfst geen last, maar nu begint het weer een beetje.
Ze noemde het toen copd/bronichitus. Nu gaat het op het moment best goed. Wel wat helder waterig vocht uit haar neus, maar hoest niet. We rijden haar nu een paar keer in de week goed los zodat ze het er uit kan briesen. Afgelopen week heeft ze stil gestaan omdat ik te druk was en het weer weinig toe liet. Vandaag is mijn bijrijdster weer gaan rijden en zag ik bij terug komt dat ze nog wat ademig was. Abdominale(met extra slag) ademhaling heeft ze niet. Maar in mijn ogen toch een teken dat er al weer wat meer slijm zit. Bronchien zijn al weer een aantal weken zichbaar in de neusvleugels trouwens.

Nu vroeg ik mij af wat nou handig is qua rijden enzo. Ze krijgt nu luchtwegkruiden 2x per dag en heeft altijd kuil. Maar ben gewoon aan het zoeken naar manieren om haar extra bij te staan.
Toch regelmatig rijden om alles lekker los t ehouden. Ze is wel echt een recreatie paard, maar toch zegt iets in mij dat 3x per week los rijden toch wel lekekr voro haar is. Maar verder, waar moet ik op letten met rijden wat is handig om te doen. lange/korte stukken rijden, veel/weinig actief? etc etc etc

Iemand hier ervaring mee?

deess

Re: Winterkwaal aan luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:56

hoi! volgens mij zijn het de dingen die je NIET opnoemt juist het belangrijkste met luchtwegproblemen. de manier waarop ze gestald word,hoe vaak ze buiten staat,kortom hoeveel frisse lucht ze krijgt. want s'winters staan de paarden meestal meer binnen,en dan komen de problemen meer opzetten.dus denk ik aan een luik open,meer buiten staan en ook ventilatie in de hele stal en amoniak/mest sneller of vaker weghalen.succes hoor,groetjes deess

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 18:58

Hoi

Goed dat je mee denkt. Gelukkig heb ik een ijslander die het hele jaar buiten staat en alleen een inloop stal heeft. Waar volgende week rubbere matten in komen omdat ze de stal met z'n 5en zo snel vies maken. Nu dus rubber erin en dagelijks uitmesten en zo

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:00

winterkwaal komt wss doordat paarden meer binnen staan en meer hooi gevoerd krijgen en in stoffig stro staan

paarden met luchtweg problemen moet je nat hooi of kuil geven, op zaagsel en niet vegen of stal doen als paard in stal staat
lieft 24-7 buitenhouden
rijden is goed, lichte arbeid

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:01

Kortademigheid kan duiden op een longontsteking.
Is ze een keer met natte haren van het zweet in de wei gezet oid?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:02

en bronchien zichtbaar in neus
hoe bedoel je dat
bronchien zijn de allerkleinste luchwegvertakkingen in de longen dacht ik

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:04

als er iets in de inloopstal ligt dan is het rapsodie en schoonmaken doe ik elke dag. En ze krijg ingekuild hooi, wat mooi stof vrij is.
Had het inderdaad wel even mogen benoemen, maar dit is al zo van zelfsprekend voor me dat ik er helemala niet aan gedacht had. Haha!

Kortademig was ze vorig jaar ook met rijden, kwam door mindere ruimte in de voorstel luchtpijp door slijm vorming.
Ze gaat trouwens altijd als ze nat is van het rijden een fleece naar buiten en heb voor de natte dagen een bucas power turnout light.
dus ook dat heb ik al onder vangen

De da heeft me uitgelegd dat als ik weer kleine rode puntjes in haar neus zie dat ze weer last heeft van haar bronchien

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:06

Bedoel je dus dat je van tijd tot tijd deken oplegd en dan weer afdoet?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:21

ze krijgt alleen een deken om als ze erg nat is na het rijden, fleece heb ik het dan over. De bucas heb ik vorig week voro mijn verjaardag gekregen omdat ik toch wel erg graag een regendeken wilde, deze is nog niet gebruikt.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:04

Ik zou haar wel een beetje 'verwennen' met een regendeken. Zeker omdat ze zo vaak hoest enzo.. Ze staat eigenlijk dag en nacht buiten en regent dat ook wel eens nat...lijkt mij voor dit paard niet ideaal...Wel ervoor zorgen dat ze na het rijden goed droog is voordat je de regendeken op doet anders is de deken aan de binnenkant nat en vochtig en koelt dit af waardoor ze alleen maar meer kans heeft om kou te vatten!!!

En voor jezelf 'afspreken' bij welke temperatuur je deze deken weer afhaalt. Of je doet de deken elke dag op of je doet het niet, de ene dag wel en dan weer niet heeft ook geen zin. Je kunt wel zeggen dat je hem bij temperaturen boven de 15 graden afhoudt.

Nou succes ermee!!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:10

mantha81 schreef:
Ik zou haar wel een beetje 'verwennen' met een regendeken. Zeker omdat ze zo vaak hoest enzo.. Ze staat eigenlijk dag en nacht buiten en regent dat ook wel eens nat...lijkt mij voor dit paard niet ideaal...Wel ervoor zorgen dat ze na het rijden goed droog is voordat je de regendeken op doet anders is de deken aan de binnenkant nat en vochtig en koelt dit af waardoor ze alleen maar meer kans heeft om kou te vatten!!!

En voor jezelf 'afspreken' bij welke temperatuur je deze deken weer afhaalt. Of je doet de deken elke dag op of je doet het niet, de ene dag wel en dan weer niet heeft ook geen zin. Je kunt wel zeggen dat je hem bij temperaturen boven de 15 graden afhoudt.

Nou succes ermee!!

ja dat was mijn idee dus ook al
Daarom heb ik de aller zilverste bucas full hals deken die er is. Deze is ademend met fleece voering en zou in principe op moeten kunnen als ze nat maar wel goed uitgestapt is. Binnen zetten is geen optie, dat wil ze niet, dan gaat ze uitbreken. "Ik ben een ijslander en ik hoor buiten!"
Maar ik hoor trouwens wel eens om me heen dat het niet goed is om een deken op te doen en dan weer niet. ook hoor ik dat het best kan zeker met de power turnout light. Gewoon even ondersteuning met veel vies weer. Dus weet niet niet zo heel goed. Ze is een ijslander met een dichte korte vacht, geen yeti in de winter zeg maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:11

ik zou juist geen deken opdoen, ook geen zweetdeken. Een paard droogt dan niet snel genoeg op en vat júist kou

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:13

snap je mijn dilemma beter van wel beter van niet

ik heb zo'n doos die de inloopstal in kan, dat meestel ook doet maar soms als het zeikt van de regen lekker buiten gaat staan en dan echt druipt

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:13

tis wel fijn dat ze dus veel frisse lucht krijgt, en inderdaad niet vegen en opstrooien als ze er bij staat,en ook een deken standaard op doen ipv afentoe lijkt mij prettiger voor t paard. als er echt slijm is dan geef ik sputolysin om dat te helpen oplossen.en bij een verkoudheid goed oppassen dat je m niet erg in het zweet rijd,en onder een zweetdeken weer op temperatuur laten komen. maar de rek is er een beetje uit in de longen soms,en krijg je toch periodes dat ze wat kortademiger zijn. soms is dan een pompje ventipulmin een fijne ondersteuning. succes weer,groetjes deess

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:18

wat je zegt over dat ze in regen buitenblijft
een paard met een dikke vacht, wat niet geschoren is kan wel tegen een buitje
als ze het koud krijgt gaat ze vanzelf wel uit de regen staan
kan beter deken opdoen en omlaten of helemaal geen deken, niet af en toe

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:21

snap je ook dat ik het lastig vind om een ijslander standaard een deken op te doen. ze heeft 16 jaar zonder gestaan, ook op ijsland zelf. Kijk is ze nou weer erg ziek en staat ze buiten vind ik het een ander verhaal. Snap je.
Vind het gewoon lastig.
Sputolysin en ventipulmin heb ik standaard in huis voro de winter maanden. Maar op het moment is ze alleen vandaag met rijden iets langer niet op adem geweest. Hoesten doet ze niet. En vloeing is waterig en helder.
Vegen doe ik niet waar ze bij is en opstrooien is vanaf deze week niet meer nodig Haha!

zonder deken dan dus. Maar wat nou als ze weer zo ziek is al vorig jaar, dan wel om doen en rest van de winter laten zo ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:27

heeft het paard niet gewoon een slechtere conditie?

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:33

zover ik weet is er niets veranderd met zoals het was en ze had het vorig jaar winter ook
ze krijg een uitgebalanseerde voeding. kruiden (foenegiek, zeewier, knoflook en luchtwegkruiden) st hippolyt voer, maar niet veel omdat ze als ijslander niet mega veel nodig heeft. en onbeperkt ingekuild hooi, liksteen, worteltjes een paar

maar als jij andere ideen hebt hoor ik het graag

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:36

hoi! ik vind dat een gezonde ijslander vast heel goed zonder dek kan in de winter.maar als een paard,wat voor paard ook,bereden word dan moet je er wel heel erg rekening mee houden met zweten,dekens en afkoelen. (ikzelf heb daar geen ervaring mee,ik pak mn paarden altijd flink in om wintervacht te voorkomen en diep in mn hart vind ik elk paard zonder dek in de winter zielig Bloos) en deze ijslander is al iets ouder,en niet helemaal gezond. daarom denk ik dat de regels die vroeger golden voor dit paardje,nu dus niet meer gelden.wel een deken op doen dus vind ik,en niet meer afdoen tenzij het plus 10 graden is. succes! groetjes deess

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:37

ventipulmin níet gebruiken, tenzij er écht geen andere optie is, het is écht slecht voor paarden. Ze longen verstijven er op den duur van, waardoor ze niet meer uit kunnen ademen en dampig worden.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 22:41

ja gebruik van medicatie weet ik inmiddels
probeer juist te zoeken naar manieren om te verkomen dat ik het moet gebruiken.

ja dat deken verhaal blijf het lastig vinden. doe nu wel na het rijden bij een lagere temp dan 10 graden even een fleece om. tot ze op temp is helemaal. in het algemeen gebruik je nie tmeer dan dat bij een ijslander.
vind het gewoon lastig.
Ze wordt niet mega veel gereden (ongeveer 3x per week), misschien toch beter om meer te rijden waardoor lichamelijk conditie hoger wordt. Misschien help ik haar juist daarmee in de winter periode.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:42

Hoi!
Mijn ijsje Rakni heeft ook chronische bronchitis. Eigenlijk vergelijkbaar met Soley als ik het zo lees..

hoesten doet hij niet, briesen wel heel veel. En hij ademt soms veel te snel.
Hij staat overdag buiten, binnen op vlas en eet kuil. Ik doe niet aan dekens, maar heb wel een streepmodel geschoren, anders kan ik niet met hem rijden.

Verder merk ik ook dat het in de herfst en winter veel erger is dan in de zomer.
Mijn ervaringen/tips:
- Rakni krijgt in principe iedere dag beweging. Longeren, rijden, stapmolen, maakt me niet uit, als hij maar loopt.
wanneer hij kortademig is lichte arbeid maar niet zozeer heel kort. Hij kan gerust een ritje stappen. Gelukkig is dit niet zo vaak. Dit adviseerden ze ook in Utrecht. In de zomer is dit minder belangrijk en krijgt hij ook rustdagen.
- wanneer hij kortademig is geef ik sputolysin totdat het beter gaat, meestal een paar dagen. Ik geef een mindere dosering dan op de pot staat.
- Luchtwegkruiden kan ik niet geven omdat hij ook maagproblemen heeft gehad.
- Tijdens ritten of de les langere stukken stappen, naar gelang zijn ademhaling is.

Doordat Rakni een goede conditie heeft, heeft hij er echt minder last van! Hij kan ook lekker werken door het scheermodel. Eigenlijk heeft hij er niet heel veel last van. maar ik moet wel opletten. Vorige week was mijn les nogal intensief, veel galop geoefend, ik was erg geconcentreerd. Toen ik klaar was, merkte ik dat het eigenlijk teveel was geweest. Rakni kwam niet goed op adem. Tja, stappen aan de hand dan maar. Maar dan merk ik dus 4 dagen lang dat het teveel was. Net als na de megastrandrit (maar dat was het waard!)

Ik zou zo min mogelijk je deken gebruiken.. en wel wat scheren eventueel.

Succes, mocht ik je nog meer kunnen helpen dan hoor ik het graag! hoe doe jij dat met sputolysin?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:43

spinet schreef:
Ze wordt niet mega veel gereden (ongeveer 3x per week), misschien toch beter om meer te rijden waardoor lichamelijk conditie hoger wordt. Misschien help ik haar juist daarmee in de winter periode.

precies dat ja! Ik zal haar echt iedere dag beweging geven, al is het een kwartiertje aan de hand stappen. Dat helpt ook al!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 03:49

Die zweetdeken zou ik ook niet meer gebruiken, zo krijgt ie juist een optater als ie eerst een lekker warme deken op heeft, en dan haal je die deken ineens af?

Draagt je paard geen deken, gebruik dan ook geen dekens!

Als ze echt ziek zou worden, kun je altijd nog overwegen en in overleg met de dierenarts een licht gevoerde deken op te leggen. Wel een met voering, een regendeken zonder voering gaan ze vaak onder zweten.

Verder nu ze zo kortademig is,zou ik het rijden beperken tot stapritjes, niet in het zweet rijden !

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 11:33

ok zweetdeken ook af nu
gister heerlijk gereden en helemaal geen kort ademigheid. wel even slijm omhoog gehaald met een gorgel. Maar dat is tot nu toe alles.

qua sputysiln, ik gebruik het alleen als ze echt hoest in stilstand zeg maar. gewoon een paar dagen onder de dosis en zodra het minder is stop ik gelijk. want te veel medicatie is in mijn ogen niet goed.
doe ik ook niet met mijn ziekte, kan wel blijven slikken, maar daar heb je op het langer termijn niets aan