half kreupel, half verwaarloosd??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_01

half kreupel, half verwaarloosd??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:32

Hallo,
We hebben een paard 'gekregen' als het ware terwijl het de bedoeling was dat we hem kochten.
Van de eigenaar wisten we dat zijn toestand slecht was. Het Paard (zeg maar A) had in een kudde gelopen. Ergens in de provincie Zeeland. A had hier regenschurft opgelopen, bijna heel zijn lichaam zat vol. Hij was ook heel mager maar hij kon nog wel zelf eten (dus het was niet zo dat hij niks te eten had of te drinken). Wij hebben hem onderdak geboden, hij komt een paar uurtjes per dag in de wei. Voor de rest eet hij 5 keer per dag. Soms krachtvoer anders hooi of gras en slobber. We zijn met hem naar de dierenarts geweest daar hebben we een anti-biotica kuur gekregen die hebben we hem ook gegeven. Ook hebben we bloed laten prikken hier kwam uit dat hij een wormontsteking had daarom moesten wij een paar keer, met tussen pozen van 5/6 weken een Equest wormkuur geven. Dit hebben we gedaan hij krijgt nu al bijna zijn tweede. We hebben hem nu al een week of 10. Hij is inmiddels al aangekomen. We zouden hem klinisch en rontgonologisch laten keuren (voor de koop), dit hebben we ook gedaan. Maar we zijn niet verder gekomen dan klinisch want hij is niet goed op de volte op de harde ondergrond. Het lijkt dan wel of hij door zijn kogel zakt. Ook had hij carnage. Daarom hadden we besloten om hem niet te kopen en hem terug te brengen naar de eigenaar. De eigenaar wil hem niet meer terug hebben want hij heeft niks meer van zich laten horen. Daarom hebben we besloten hem te houden. We gaan nu onderzoeken wat hij nog meer heeft en waarom hij zo hinkt in draf. Het aparte is dat hij niet altijd hinkt, soms is het heeel erg dan zie je het van 100 meter afstand al hij knikt dan met zijn hoofd. Soms zie je niks en loopt hij op twee pasjes na heel zuiver. Hij loopt vooral rechtsom kreupel...

Ik ben heel benieuwd of iemand deze kreupelheid herkent en wat het kan zijn. We willen hem graag oplappen en we hebben het beste met hem voor.

Het paard is 3 jaar oud en heeft allen in de wei gestaan. Hij is sinds 10 weken uit de kudde. Het is een ruin. Hij was voor mij bedoeld voor de sport. We denken dat de eigenaar hem niet terug wil omdat hij weet dat hij kreupel loopt.

Cardy

Re: half kreupel, half verwaarloosd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:38

Aaaijj.. Klinkt niet goed allemaal.
Denk dat je goed moet bedenken wat je er verder in toekomst mee zou willen. Aangezien je het paard had gekocht met als doel de sport.

Toch apart dat de eigenaar niets meer van zich laat horen. Hebben jullie voor het paard betaald? Zo ja dan zou ik toch stappen gaan ondernemen.

Sterkte!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:40

ik zou toch blijven proberen om contact te krijgen met de eigenaar.
en je bedoelt cornage (een piepend geluid als het paard een inspanning doet)

mariska32

wil dit even volgen.

vind het niet goed klinken eigenlijk.

Zammie

Ik heb juist begrpen dat jullie er nog niet voor betaald hebben. Wat het paard heeft weet ik zo 1,2,3 ook niet, maar ik denk dat je toch beter kunt zorgen dat het paard of terug gaat en als je echt voor dit paard gaat ervoor zorgt dat het ook echt jouw paard wordt. Stel dat hij weer beter is en hij wil het paard ineens weer terug. je hebt geen poot om op te staan. Heb je al een DA laten kijken naar zijn lopen?

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:43

pffff raar zeg die eigenaren. Zorg dat je dit wel goed regelt anders het jij dat paard opgeknapt en komen ze 'm als nog halen!!!

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:50

Nou bedankt voor alle reacties

even antwoorden;
Cardy@ nee we hebben er nog niet voor betaald. Allen de DA kosten. We zijn ook in het bezit van het paspoor ten het eigendomsbewijs (hij vertrouwde de zaak wel en gaf daarom alles mee)

sibbe@ ja sorry ik bedoel cornage (ik ben dyslectisch)

mariska32@ jaklopt is niet zo goed, wij weten ook niet zo goed wat we eer mee moeten.

Zammie@ ja we gaan een afspraak maken. Ik weet niet hoe het zit met 'van wie is A' maar als we hem willen belt mijn vader een advocaat die daar alles van weet. De advocaat is gespecialeerd in paarden zaken.

Dus van wie die is, dat lossen we wel op. Maar weet iemand wat hij heeft en waarom hij zo raar kreupelt? hij stinkt ook! Al wassen we hem iedere week, en hij heeft een super schone stal!! Hij gaat twee keer per week uit en twee keer per dag worden de drollen eruit gehaald.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 19:51

Ik ben benieuwd of iemand weet wat hij heeft!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:55

Kreupelheid kan echt alles zijn.....maar stinkt het paard zelf, of stinken zijn voeten?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:57

Nog even over de eigenaar: ik krijg het vermoeden dat die man van het paard afwilde en vandaar jullie alles gaf + niks meer van zich laat horen. Maar dit is meer een gedachtegang Tong uitsteken.

Ik vind het moeilijk om vanaf een computer te vertellen wat een paard heeft.
Dat ie stinkt kan ook te maken hebben met de wormen.
Over het kreupelen kan ik je helaas niet echt helpen, wat denkt jullie DA erover?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:58

Een paspoort is geen eigendomsbewijs Lachen
Of heb je er nog een bewijs bij? Begreep niet goed wat je typte ?
Laatst bijgewerkt door mieske op 06-12-08 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:59

mieske schreef:
Een paspoort is geen eigendomsbewijs Lachen

Volgens mij staat er het paspoort en het eigendomsbewijs Lachen

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 19:59

Ja dat dacht ik ook, maar vraag het nog een keer.. Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:01

Ik denk dat hij van "binnen' ok nog schoon moet worden, aangezien er al een wormbesmetting was en waarschijnlijk is zijn darmflora ook nog van streek. Denk dat je gewoon met veel hooi en niet teveel ander voer en voorzichtig met krachtvoer en evt. wat extra vit/min. al een heel eind komt. Bij de paardendrogist zijn ook goede middelen die daarbij kunnen helpen. Het zwikken kan gewoon een zwakke koot zijn die doordat hij ook veel tekorten had weer sterker zal worden en bij rustige aan weer wat beweging geven en dan vooral rechtuit werk zou dit weer sterker kunnen worden. Maar kan ook hogerop in de schouder zitten en dan zul je toch een (goede) DA erbij moeten halen om te kijken waar het probleem precies zit. Is zijn stap/draf verder wel krachtig? Niet het idee dat hij op eieren loopt? Dus goed op de hele hoef land en niet op de teen? Want veelvuldig struikelen hoort ook bij HKO...

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:20

@Kendra hij stinkt helemaal. zijn voeten niet want die behandelen we al tegen hoefrot en straalrot.
@Cardy ik krijg het vermoeden dat die man van het paard afwilde en vandaar jullie alles gaf + niks meer van zich laat horen. Maar dit is meer een gedachtegang. Dat denken wij ook. Misschien stinkt hij door de wormen.
@mieske ja, we hebben een paspoort en een eigendomsbweijs.
@ Zammie Ja we halen er een goede dierenarts bij uit de VCS in someren. Hij is nog niet zadelmak en hij kent niks dus we kunnen alleen longeren en dus rechtuit werk is geen optie. Zijn stap en draf zijn heel mooi, hij kan wel strekken alleen daar tussen in kreupelt hij soms. Hij heeft maar 3 keer gerend en gespeeld in de wei, hij is toen twee keer gevallen (niet echt hard). Het is niet zo dat hij pas sinds die tijd kreupel is... Maar het vallen zegt wel iets over zijn ballans enzo...
zijn drollen zijn goed, niet dun ofzo...wat bedoel je met HKO (hoefkatrol)
Hopelijk weet iemand iets over die kreupelheid.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 20:58

Heeft iemand een idee over de kreupelheid?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 21:03

met de kreupelheid kan niemand je hier helpen,dat moet echt door een DA bekeken worden.
ideeen kunnen aangedragen worden maar het blijft giswerk....
wat voor een ras gaat het om?
regenschurft is vaak al een teken dat de weerstand verminderd is,als je de worminfectie erbij pakt zou dat ook niet raar zijn.
dat hij stinkt kan meerdere oorzaken hebben,1 ervan is verandering in voer,van slecht naar veel eiwit.
wees daar voorzichtig mee en bouw rustig op.
mag ik vragen waarvoor hij de anti biotica kuur heeft gehad?

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:07

@Mariska Hij heeft cubarmix ofzo gehad. Dat is eigenlijk voor kalveren. Het is een kwpn'er. Het eten hebben we rustig opgebouwd. hij krijgt voer van Hartog. Dat krijgen ze bij ons allemaal, dat is wel goede kwaliteit. We gaan ook naar de dierenarts. We gaan donderdag!! Ik ben benieuwd... maar ik wilde vast wat info. Laats dacht ook iemand al hoefkatrolontsteking...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:18

Heb je toevallig een foto van je paard?

edit: overigens is HKO niet het einde van de wereld Tong uitsteken zie mijn paard Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:19

Citaat:
Hij gaat twee keer per week uit en twee keer per dag worden de drollen eruit gehaald.

begrijp ik goed dat je paard er maar 2 x per week uit de stal komt ?

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:22

Ik denk niet dat je kunt achterhalen uit een tekst wat voor kreupelheid A heeft, wel dat A voor een groot deel is verwaarloosd! Ik denk wel dat A een tijd moet revalideren!! Zorg wel dat je alles goed hebt geregeld voor het geval dat....(je weet het ooit niet)

Heel veel succes ermee!

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:24

Nee hij komt iedere dag uit de stal (soms longeren en iedere dag in de wei) !!! Ik bedoel dat zijn stal 2 keer per week leeggehaald wordt. Ik zet nu nog niet zo graag een foto op internet om privacy redenen. Het paard en de eigenaar wordt dan herkent.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 11:29

Ja dat is begrijpelijk, was benieuwd hoe het paard eruit zag qua gezondheid Lachen

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 11:35

ja snap ik,, hij ziet er al beter uit als in het begin. Hij is iets dikker geworden.
Ik denk nog even over die foto

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:20

hij heeft cubarmix gehad,maar waarvoor?
cubarmix kan om meerdere redenen gegeven worden namelijk. Knipoog
ik denk wel dat je even op moet pasen met je voer,hartog is zeer hoogwaardig voer.