Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 21:20

Vanuit de kliniek na een zandkoliek operatie heb ik een emmertje zand-weg meegekregen voor mijn paard van Exellent; dat zijn psylliumvezels (Plantago Ovata), tarwevezels en aroma. In poedervorm en ik moet mijn paard echt overtuigen met slobber en dergelijke kunstgrepen dat ze het op moet eten.

Nu is er ook Sand-clear van Farnam in korreltjesvorm, psylliumzaadjes (Plantago Ovata of Plantago Ispaghula) in dit geval. Qua prijs zit er niet zo heel veel verschil in echter is de laatste per grootverpakking te verkrijgen wat het dus wel interessant maakt.

Wie heeft er ervaring met beide en kan me het verschil in werking duidelijk maken? Is de Plantago Ovata alleen juist aan te bevelen, of zijn het juist de korreltjes die ze beter binnenkrijgen en werkt de Plantago Ispaghula net zo goed?

Alle ervaringen zijn welkom, zowel positief als negatief.

Deaglán

Re: Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:40

Ik heb ondertussen al veel paardje meegemaakt die het poeder (zandweg) niet lusten, ook al verstop je het nog zo goed tussen het eten of lekkernij. Bij Sandclear viel het me iig op dat veel minder dieren er moeilijk over deden om het naar binnen te werken, zonder allerlei kunstgrepen.
Volgens mij is het juist het aroma van de zandweg (komt een hele aparte lucht vanaf) wat maakt dat het zo moeilijk te voeren is.
Qua type lijnzaad (Plantago Ovata of Plantago Ispaghula) kan ik je verder weinig vertellen, mss kan je eens googlen op die 2 om te kijken of er verschil in werking in zit

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:45

Volgens mij ligt het aan de smaak/geur ofzo. Die van mij eet het niet.. De poeder doe ik altijd mengen met water en dan in een spuit.
Sinds kort kook ik gewoon lijnzaad en krijgt ze dat eens in de week/twee weken. Heeft dezelfde kleverige werking en bevorderd ook nog eens de glans.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:23

Ik denk dat de werking hetzelfde is,
Wat ik heb gedaan met Ruby na haar zandkoliek operatie is weken achtereen lijnzaad gekookt, heeft dezelfde werking, in de kliniek in Belgie rade ze mij dat ook aan, het is ook vele malen goedkoper.
Het gaat om het plakken van het zand zodat het met de mest naar buiten komt, en lijnzaad werkt echt net zo plakkerig.
Geeft ook een laagje extra aan de darmwand zodat het zand netjes mee naar buiten kan glijden,
Had vorig jaar ook een friesje die vol zat en heb toen ook een kuurtje lijnzaad gegeven en ze was zo weer schoon, ook een keer extra ontwormen is heel goed, omdat de darmen door het zand kratertjes geven en daar vaak net even iets achter kan blijven, ik ontworm Ruby na haar ontworming na 10 dagen altijd nog een keer extra .
Aan de lijnzaad moeten ze ook wennen , maar nu eten ze het bij mij van de lepel af en vinden het lekker.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 16:24

Ik heb Google er al op los gelaten, maar daar wordt ik niet veel wijzer van dan ik al was helaas.

De kliniek gaf me ook het advies om eens per maand een kuur met de Pysillium te doen, en elke dag 200 gram lijnzaad te geven.

Mengen met water is me in zoverre afgeraden, dan zou het met heel veel water gemengd moeten worden om te voorkomen dat het eerder stolt dan de bedoeling is.

Moeillijke beslissing... bedankt alvast voor jullie adviezen!

elmo1

Re: Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:59

Jeetje man, wat een pech hebben jullie!
Kom ik hier je toch weer tegen,
ooit heb ik eens geraspte appel gebruikt om anti biotica erin te krijgen bij onze vorige merrie dat ging heel goed.
Sommige mensen gebruiken ook een paar eetlepels appelmoes,
Mag gewoon lijnzaad olie ook gegeven worden of is dat niet ter sprake gekomen.

groet en een dikke knuffel voor Breghje Ach gut

Karen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 11:26

Ze krijgt nu ook elke dag 2 ons gekookte lijnzaad, maar moet omdat er nog zo veel inzit ook Sandclearkuur eens per maand. Zover ik kan zien is het enige verschil dat het één gemalen is en het ander geperste brokjes, dus zal er maandag de da even over polsen, en anders misschien eens gewoon een testkuur doen en kijken bij welke het meeste zand meekomt.

Zal de knuffel doorgeven!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:39

ik ken het probleem van het zandweg niet eten, echt verschrikkelijk spul, ze vinden het absoluut niet lekker helaas..

waar kun je lijnzaad kopen? Kan dat egwoon in een 'normale' winkel of bv ook via een internetshop? en hoelnag koken? en dan laten afkoelen ofzo? Een goed idee om dat te gaan voeren, als ze het inderdaad makkelijker eten. mijne moet geregeld een kuurtje hebben.

Hoeveel geven jullie dan per portie per dag? en hoelang laat je de kuur duren?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:43

Ook mijn paard lust de poeder Sand Clear weg niet, laat het staan, grrrrrrr, dan maar vermengen met warme slobber, direct erin roeren en laten opeten, werkt wel.

Maar Lijnzaad koken is ook goed, werkt zelfde, maar ik weet niet of de lijnzaad goedkoper is of niet?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 09:04

Ik koop het lijnzaad bij de Boerenbond, op de vogelafdeling Haha! . Het is namelijk aanvullend voer voor onze gevleugelde vrienden, en daar bestellen ze 5 kilo balen voor me. Je kan het op de snelle en makkelijke manier doen: werkt ook alleen geeft minder slijm (en troep) dat is 200 gram lijnzaad in een bakkie doen, kokend water erop zodat het goed onderstaat en kan opzwellen en af laten koelen. Dan de manier die veel slijm maar ook veel troep geeft: lijnzaad in ruim water doen in een pan. Laten koken en dan ik dacht 20 minuten laten koken. Ik doe tenminste zelf 20 minuten want dan krijg je veel stevig slijm. Maak meteen de pan waarin gekookt is heeeeeel erg goed schoon anders kan je hem weggooien.

Het sandclear door de slobber is een prima tip, alleen wordt mijn paard al gevoerd voor ik er ben en dus moet alles klaar staan wat in dit geval zou betekenen dat ze het echt niet meer kan eten. Ga zo de da eens bellen en kijken wat zij ervan zeggen. Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 12:23

Da aan de lijn gehad, het is idd hetzelfde spul en kwestie van testen wat ze eet en of er veel zand meekomt.

Nu heb ik al een paar x in een emmer geprobeerd zand te meten, maar dat werkt dus niet, terug naar de good old handschoenen dan maar. Iemand een tip waar ik van die chirurgische handschoenen kan kopen? Wil er nu meer mestballen indoen om zeker te weten wat erin zit.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:34

Even een vraagje,
mijn paard heeft ook zand koliek gehad dit jaar..

Maar nu is ze van stal veranderd, wat betekend, van 24/7 gras naar 7 uur zandbak per dag om het zo te zeggen, nu werd er door de stal eigenaresse gezegd dat ik gewoon 1 week zandweg moet voeren, dan 3 weken niet, dan weer 1 week zandweg..

Ten 1e kost dat harstikke veel geld
Ten 2e eet ze dat dus totaal niet.

Het was al een verschrikking toen ze het MOEST eten.

Hoe zit dat met die lijnzaad? Kan ikdat thuis koken en dan mee nemen naar stal, of moet ik het per direct voeren omdat anders de werking weg is?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:09

Als ik het via de snelle manier doe maak ik het op stal, dan kook ik water, zet alles klaar en ga tutten met mijn paard. Tegen de tijd dat dat klaar is is het met deze temperaturen afgekoeld. Als ik het thuis maak ook, want ik moet een half uur rijden naar stal.
Lijnzaad mag niet langer dan 24 uur staan, daarna moet je het weggooien. Ik maak het in de avond klaar zo laat mogelijk, voor de namiddag daarop

Zandweg mag idd eens per maand gegeven worden, dat is mij ook geadviseerd vanuit de kliniek. Anders bel je toch even naar je da voor de zekerheid? Bij de Paardendrogist kan je een behoorlijke hoeveelheid kopen meteen, dan ben je niet zo heel duur uit per maand, iets van rond de 20 euro. Zou alleen wel voor alle zekerheid eerst zo'n klein kuurtje kopen, mocht ze dat ook niet eten kan je beter de poeder nemen, die in de ochtend door het voer doen en dan eventueel in de avond hetgeen niet op is mengen met slobber en alsnog geven.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:45

Ja, maar dat is het probleem, ze eet dat juist niet. Alleen met een behoorlijke smak appelmoes er doorheen.. En vandaar de vraag of lijnzaad ongeveer dezelfde werking heeft en of ik dat na het koken direct moet voeren óf dat ik het gewoon eerst naar stal kan vervoeren en dan geven.. of het dan zijn werking niet verliest?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:01

dus al ik thuis water kook, op het lijnzaad gooi, laat weken tot het een papje wordt en dan naar stal rijdt om het te voeren is dat prima?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:23

Femke_L schreef:
Ja, maar dat is het probleem, ze eet dat juist niet. Alleen met een behoorlijke smak appelmoes er doorheen.. En vandaar de vraag of lijnzaad ongeveer dezelfde werking heeft en of ik dat na het koken direct moet voeren óf dat ik het gewoon eerst naar stal kan vervoeren en dan geven.. of het dan zijn werking niet verliest?

Het heeft ongeveer dezelfde werking, maar Sandclear is pittiger omdat het echt een soort klei wordt en het volume van de ontlasting vergroot, waardoor de darm tot extra beweging wordt aangezet en er meer zand naar buiten wordt gewerkt. Lijnzaad zorgt juist voor een slijmlaag op de darmen waardoor de ontlasting zachter wordt, en door het slijm het zand naar buiten gewerkt wordt.

Laat ze haar muesli staan of voer je brok? Door muesli is het makkelijker te voeren omdat er aan de muesli zelf al veel blijft hangen, en als je dan in de avond nog een kledder slobber of in jou geval appelmoes erdoor doet krijgt ze het toch binnen? Het is eens per maand een dag of 8 even afzien maar goed als het helpt... Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:23

lonnie schreef:
dus al ik thuis water kook, op het lijnzaad gooi, laat weken tot het een papje wordt en dan naar stal rijdt om het te voeren is dat prima?

Zo heeft de kliniek het aangegeven dat het kon, buiten koken.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:56

ok ga ik dat proberen. mochten er liefhebbers zijn, ik ehb hier nog een volle emmer zandweg, mag overgenomen worden voor 27,50 excl

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:58

Ik ga het ook proberen met de lijnzaad!
Dankjewel voor de tip! Want met zandweg zit ik met mijn handen in het haar!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:28

lonnie schreef:
ok ga ik dat proberen. mochten er liefhebbers zijn, ik ehb hier nog een volle emmer zandweg, mag overgenomen worden voor 27,50 excl

Ik ga nu eerst een kuurtje Sandclear halen, kijken of dat makkelijker gaat anders denk ik dat ik wel interesse heb. Hoeveel kg is het?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 14:28

Femke_L schreef:
Ik ga het ook proberen met de lijnzaad!
Dankjewel voor de tip! Want met zandweg zit ik met mijn handen in het haar!

Daar mag je het waarschijnlijk insmeren van je paard? Haha! Clown

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:41

Breghje schreef:
lonnie schreef:

Ik ga nu eerst een kuurtje Sandclear halen, kijken of dat makkelijker gaat anders denk ik dat ik wel interesse heb. Hoeveel kg is het?

uhm ik zou het niet weten, gewoon een volle emmer, zal eens opzoeken hoeveel daar precies inzit

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:45

Ja dat zou ze het liefst zien, dan kan zij ook nog lekker lachen!
Nee sorry, die lol gun ik haar niet! HAHA

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:51

op het advies van de da sandclear voeren, telkens een periode, net als wat je stalhouder zegt Femke L, geloof met als ze koliek krijgen ben je veel verder van huis, lijnzaad is prima maar werkt niet zo goed als sandclear of zandweg.
Sandvlear gaat bij die van mij er prima in door het andere voer.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:04

Helaas weet ik wel hoe ver ik van huis ben als ze koliek krijgt, dat heb ik al meegemaakt.

Maar ik wil niet dagelijks een gevecht houden met haar met sandclear of zand-weg.
Ze vind het gewoon verschrikkelijk.

Het is echt niet dat ik zomaar iets anders wil proberen.