klophengst!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annaenbowy

klophengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:18

Ik heb 2 maanden geleden een ruin gekocht, en had ik eerst op een stalling staan waar toevallig alleen ruinen stonden . sinds 2 dagen sta ik op een stalling met merries én ruinen. En mijn paard rent achter de merries aan en probeert ze te dekken terwijl we toch écht een ruin hebben gekocht (staat ook in het paspoort: castratie met handtekening dierenarts). Maar een ruin zou niet eens meer moeten wíllen dekken!!
Dus toen ging ik een beetje rondkijken op internet en eigenlijk alles komt overeen met klophengsten gedrag! ik denk dus dat ze dus maar een bal hebben weggehaald en dat ze hem toen ze heb verkochten dat er niet bij hebben gezecht dat het een klophengst is!
mijn vraag is eigenlijk wat ik kan doen? ik wil dit zowiezo laten behandelen (ik weet dat dat kan) maar eigenlijk vind ik dat de vorige eigenaar of zelfs de dierenarts (die dan maar 1 bal heeeft weggehaald) die castratie kosten moeten betalen!!
want wij hebben bewust een ruin gekocht (en geen hengst!)
ik hoorde dat de vorige eigenaar dan zelfs recht heeft om hetpaard terug te nemen en het aankoopbedrag terug te geven!! maar ik wil mijn paaard ECHT niet kwijt!! en ik ben zooo bang dat dat misshcien wel gebeurt! want wij kunnen ook niet eventjes 800/900 euro voor die castratie betalen!
weet iemand WELK recht ik heb?!! want ik weet het even allemaal niet meer en ik wil m'n paard echt niet kwijt maar om nuo zelf alle kosten te betalen terwijl we eigenlijk zijn opgelicht! (door de vorige eigenaar of de dierenarts van de fokstal!)
dus weet iemand wat mijn recht is wat dat zou ik heel erh fijn vinden om te weten!

alvast bedankt!

Anna

creabea

Re: klophengst!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:20

Ik zou eerst een bloedonderzoek laten doen, dit kan bevestigen dat hij inderdaad teveel testosteron heeft en dus echt klophengst is. Dan inderdaad contact opnemen met de vorige eigenaar en dierenarts

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:21

Het is niet de eerste ruin die dekt hoor, dan hoeft het niet gelijk een klophengst te zijn. Knipoog

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:27

Bloed laten onderzoeken. Indien de testosteron waarde in het 'hengsten gebied' ligt, zeg maar, kun je er nagenoeg zeker van zijn dat het een klophengst is. Zo'n herstel castratie kost idd tussen de 750,00 en 1000,00 euro. Wat ik destijds begrepen heb, dito klophengst gekocht ipv ruin, is het afhankelijk van wie je het paard gekocht hebt. handelaar of particulier. Indien van een particulier wordt het heel lastig om verhaal te halen. Indien van een handelaar dient deze een regeling aan te bieden (betalen kosten castratie, terug nemen en geld retour, ruilen voor ander paard). Weet het niet helemaal meer zeker, maar volgens mij heeft de handelaar dan wel het recht om te bepalen waarvoor hij kiest.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:28

Even bloed laten onderzoeken voor je conclusies trekt.
Ruinen en zelfs soms merries dekken ook.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:33

ik heb een ruin(en hoop dat het geen klophengst is) maar hij dekt ook, en volgens mij is het de enige

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:36

toevallig is dit laatst bij de rijdende rechter geweest. hetzelfde voorval. het meisje had een ruin gekocht en bleek ook een klophengst te zijn na onderzoek via echo. de vorige eigenaar mocht het paardje terugnemen ,maar dit wilde de huidige egenaresse niet. nu moet de vorige eigenaresse de kosten van de castratie betalen.

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:38

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:42

ik heb een ruin gehad, en ik weet zeker dat hij een ruin was, maar hij dekje ook. Dat hoeft niet alles te betekenen, eerst een bloedproefje (die zijn ook niet zo duur) en dan verder kijken.

Dit moet trouwens bij transport afspraken en overige.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:44

Ik wou idd al zeggen, het was laatst bij de rijdende rechter.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 14:47

ja de vee arts komt binnekort om zo'n bloedproefje te doen;)
de eigenaar van de stalling zit al der hele leven in de paarden en die zecht dat dit niet meer gewoon een ruintje kan zijn omdat hij zooo perse die merries wilt dekken! en een ruin zou dit eigenlijk niet meer moeten doen
maar ik wacht de test af en hopen dat het geen klophengst is!
maar wat kan dat gedrag dan veroorzaken? dat hij wel heeel graag wilt dekken?
want zo kan hij niet langer bij de merries staan want hij rent er net zolang achteraan tot het hem lukt en de merries beginnen terug te bokken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:53

Wij hebben ook ruinen (meerdere zelfs) die vrolijk de merries dekte.
1 hebben we om die reden verkocht omdat hij ook de merrie s beschadigde (erg bijten). Dus het komt echt wel vaker voor dat ruinen er nog veel plezier aan beleven om te dekken.

edit: maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een bloedproef te doen om het zeker te weten.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:01

ik hoorde dat er ook een kunstmatige castratie kan (dat er igg geen tertosteron (of hoe je dat ook schrijft) aangemaakt kan worden! weet iemand daar wat van?;)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:04

Idd laten onderzoeken of hij klophengst is. En dan verdere stappen ondernemen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 20:07

idd laten onderzoeken
mijn vroegere ruin dekte ook
gr anita

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:52

Laat hem eerst eens opvoelen door een DA.
Ik heb ook een ruin gehad die de hele dag door achter de meisjes aan zat in de wei en ook ging dekken als de merrie hem accepteerde.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 19:56

annaenbowy schreef:
ja de vee arts komt binnekort om zo'n bloedproefje te doen;)
de eigenaar van de stalling zit al der hele leven in de paarden en die zecht dat dit niet meer gewoon een ruintje kan zijn omdat hij zooo perse die merries wilt dekken! en een ruin zou dit eigenlijk niet meer moeten doen
maar ik wacht de test af en hopen dat het geen klophengst is!
maar wat kan dat gedrag dan veroorzaken? dat hij wel heeel graag wilt dekken?
want zo kan hij niet langer bij de merries staan want hij rent er net zolang achteraan tot het hem lukt en de merries beginnen terug te bokken!

Wees daar maar niet zo zeker van Knipoog, ik ken meerdere ruinen die regelmatig bovenop andere merries, zelfs ruinen duiken.. Eentje die het inderdaad ook heel vaak deed. Maar wacht het bloedonderzoek maar af, is voor nu toch het enige dat je kunt doen.

meneghino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:32

heb precies hetzelfde gehad pasgeleden ik heb wel testeron test laten doen in idd klophengst ik laat hem niet operen zijn gedrag is verder wel hanteerbaar en ik hou gewoon rekening dat hij niet de kans krijgt een merrie te pakken want dan ben je hem kwijt

meneghino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:34

ps er is bij de paardendrogist suppliment om zijn hormonen te onderdrukken

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:35

Ik zou eerst even de aflevering van de rijdende rechter kijken. Daar kom je al een heel eind mee. Daarna kun je altijd de dierenarts langs laten komen die je verder beter kan informeren. Voor rechterlijke hulp kun je altijd even langs een rechtswinkel voor meer advies.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:51

Tja, alles is al gezegd dus echt advies hoef ik niet meer te geven. Maar, ben wel benieuwd hoe dit afloopt........
Mijn merrie is trouwens van de zomer ook een paar keer gedekt door een ruin, dus het kan echt.
Sta je daar midden in het land met je paard aan een touwtje die geen stap meer wilt zetten omdat er 1 op haar rug hangt Bloos

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:14

mijn ruin dekt ook.. is ook geen klophengst

het kan, dat bij de casteratie, een beetje weefsel zijn blijven zitten.. waardoor hij nog wat testosteron aanmaakt..
of je hebt gewoon een paard met een hoog libido Lachen doe je niks aan Knipoog
een testje kan natuurlijk geen kwaad

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 01:16

als de bal in de buik zit moet ie er toch echt wel uit, in de buik is het warmer en kan de bal uitgroeien tot een tumor...

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 08:47

oke, alvast heel erg bedankt! deze week komt de dierenarts voor een bloedproef en dan kijken we verder!
ik denk dat we dan misschien overstappen op dat supplement dat zijn hormonen onderdrukt omdat hij dan blijkbaar toch testosteron aanmaakt!
maar igg bedankt voor deze tips!

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:50

Als er nog een bal zit zou ik hem zeker laten verwijderen!
Zoals Mjay al zegt, zit aan het laten zitten namelijk best wel een risico!