Mijn paard heeft ieder jaar in november/ december last van dat ze behoorlijk in lijkt te vallen. Ze eet dan veel slomer als anders en laat soms gewoon haar eten staan behalve wortelen . Meestal gaan we dan over op een ander soort biks maar dat helpt meestal maar een dag. Ook wormkuren/vitaminestoten ect. helpen niet ,de D.A. kan er ook niets aan vinden . Na een aantal weken gaat dat gedrag ook zo weer over maar je moet er dan weer maanden tegen voeren om het gewicht dat ze verloren is er weer bij op te krijgen .En dan nog maar te zwijgen over de commentaar die je krijgt (wordt ze niet heel erg dun). Heeft iemand ervaring met een zelfde gedrag van haar/zijn paard en heb je ook een oplossing gevonden ? Zo ja wil je die dan delen want je zou er bijna zelf een depressie van krijgen als je paard iedere winter weer dun wordt .
Al vast bedankt voor jullie suggesties en/of oplossing
Ja lekker op het land.Dat ze meen vit. D kunnen aanmaken. Ook een half uurtje onder een infra rood doet veel paarden goed, maar dan moet je natuurlijk wel die gelegenheid hebben. Dus vooral lekker veel buiten en poetsen/aandacht en vooral als het zonnetje schijnt buiten zetten. Vinden ze heerlijk
Ze krijgt meer als voldoende ruwvoer zoveel dat ze er een deel van verknoeit . heb zowel kuil als hooi geprobeerd .
Staat in een open stal kan dus als ze niet in het land kan de hele dag naar buiten kijken .Staat ook niet alleen ik heb er ook nog een enter bij kunnen contact met elkaar maken .
Dat infrarood zou best kunnen maar ben dus helaas niet in het bezit van een solarium .
Ze viel ook in toen ze drachtig was maar was enkele maanden later kogeltje rond .
Maar ik denk dat voor haar juist de combinatie gras eten/buiten staan (dus zonlicht opnemen) en direct contact met soortgenoten erg goed is... Staat ze ook bijvoorbeeld in deze maanden (veel) minder buiten als normaal? Of is er iets anders wat je veranderd deze maanden?
Het omdoen van de deken? Ik heb er laatst een topic hier over gelezen maar hun zeiden juist dat dat helemaal niet zo hoefde te zijn. Omdat het hoofd en de nek nog bloot ligt.
Heb je niet in de buurt een stal die een solarium heeft waar je eventueel gebruik van zijn mogen maken?
AaronYve Roermond is erg ver bij mij vandaan maar erg bedankt
Ze staat natuurlijk meer binnen omdat de dagen korter zijn maar wel zoveel mogelijk .Ze doet het ieder jaar gewoon weer afvallen in november en ik weet niet wat ik er aan doen moet
Heb je weleens cavalor gebruikt? Die paarse weet even niet meer hoe die heet. Ik had ook een mager paard en na die zak op te hebben gevoerd, was hij weer lekker bij. Verder zou ik het ook niet weten dus ik hoop dat je een oplossing kan vinden.
Wij hebben allerlei voeder soorten al geprobeerd maar daar eet ze dan een maaltje van en dan moet een ander paard de rest maar op eten we voeren normaal havens wat ons wel goed bevalt
ik heb dit met mijn paard ook meegemaakt (heel frustrerend) de dierenarts kon ook niets vinden, ook niet met bloedonderzoeken, ze kwam niets tekort. toen kwam er een magnetiseur op mijn pad en die heeft haar behandeld, (ze was erg depressief) en heeft haar energie weer laten stromen, ze heeft er nooit meer last van gehad. ik zou het je zeker aanraden om het een keer te proberen. heel veel sterkte ermee.
Heb zo juist de kruiden gehaald dus nu maar af wachten of het helpt .Ze is twee jaar terug al behandeld door een magnetiseur heeft even geholpen maar niet voor lang .maar misschien is er wel een eenvoudig middeltje dat haar helpt want het is inderdaad heel erg frustrerend dus mede bokkers kom op met het goede idee nogmaals bedankt
ze is twee weken terug nog ontwormt eqvalan geen worm of horsel gevonden . wil in deze tijd gewoon niet goed eten . ook de kruiden helpen niet laat ze gewoon staan (rose is er wel blij mee)
Mijn paard eet zijn voer ook niet meer als je er iets overheen doet. Als je toch wilt proberen of de kruiden helpen kun je een grote spuit (met grote opening en schoon en leeg natuurlijk) halen bij de veearts. De kruiden mengen met wat appelmoes en rechtstreeks in zijn mond spuiten. Dit is bij mijn paard de enige mogelijkheid om medicijnen te geven die je over het voer moet strooien. Misschien heb je wat aan deze tip. Succes!