Peesblessure of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Peesblessure of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 20:02

Ik heb sinds kort een eigen pony die ik eerst al een tijdje verzorgde.
Vandaag in de stal was ik voor eens aan zijn pezen aan het voelen,
en toen voelde ik dat éen pees wat gezwollen was.
Het is niet te zien, maar je voelt het wel.
Ook loopt hij niet kreupel en de pees is ook niet warm.
Ik heb wel gehoord dat mijn pony bij zijn ouder eigenaar een ernstige
peesblessure heeft gehad vroeger, maar ik weet (nog) niet aan welk pees.
Nou zit ik te twijfelen of ik de dierenarts zal bellen, want ja.. Beter er nu
erachter komen dan straks een pees kapot rijden.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, of kan je vertellen wat jij zou doen?

Alvast bedankt, maar houd het netjes Lachen

Aukelizzy

Re: Peesblessure of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:35

Het kan heel goed zijn dat je het littekenweefsel voelt dat is ontstaan na zijn vroegere ernstige peesblessure.Dan is er niet zo veel aan de hand.
Je kunt de vorige eigenaar eens vragen welke pees geblesseerd was en je veearts eens bellen voor advies.
Is hij gekeurd toen je hem kreeg? Ik (persoonlijk ) zou er naar laten kijken maar dat is meer omdat ik een paard heb staan die twee keer een pees blessure gehad heeft en dus weet hoe verraderlijk het beeld kan zijn. Waren zijn benen normaal wel mooi droog of heb je er nooit op gelet en valt het je nu pas op?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:38

Het kan idd littekenweefsel zijn, het kan ook een bikkel van een paard zijn die niets laat merken (net zoals de mijne) en dat er wel degelijk iets zit. Als het been niet al te erg is gezwollen zou je eventueel een echo kunnen laten maken, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Hoop voor je dat het alleen het littekenweefsel is en dat er verder niets aan de hand zal blijken te zijn!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:39

scannen!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:40

Bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn pony niet gekeurd want ik kon de pony al erg goed en heb nooit problemen gehad, en hij kwam plotseling te koop te staan dus heb ik hem eigelijk uit "nood" gekocht. (heb er geen moment spijt van gehad hoor.)
Een jaar geleden ongeveer voelde ik ook al dat een pees wat dikker was maar toen kwam ik alleen maar om te rijden omdat het toen niet mijn pony was.. Verder heb ik er al een tijdje niet opgelet.

Ik denk dat ik naar jou ga luisteren en er een veearts bij ga halen want ik zou graag willen weten of het schadelijk is..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 06:33

Heel verstandig om er een veearts bij te halen.
Laat er dan wel eentje komen met scan apparatuur want dan weet je zeker wat er aan de hand is.
Vanaf de buitenkant blijft het heel moeilijk(ook voor een veearts) om de schade vast te kunnen stellen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 07:05

Idd wat genoemd word, een scan laten maken.

Paarden en pony's hoeven niet kreupel te lopen aan een peesblessure, ik ken heel veel gevallen waarbij de paarden geen pas kreupel hebben gelopen. Het hoeft niet altijd pijn te doen namelijk.
Maar een verdikte pees kan wel degelijk een peesblessure betekenen.

Ook een oude peesblessure betekend bij mij aangepaste training, dwz dagelijks een kwartier op het harde (uit) stappen.
Goed blijven voelen aan de pees, en geen gekke dingen, niet racen en als het niet hoeft, niet springen.

Opnieuw een peesblessure aan dezelfde pees is vaak een kwalijke zaak.

Laat je goed informeren door de dierenarts !

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:10

crossmonster schreef:
Idd wat genoemd word, een scan laten maken.

Paarden en pony's hoeven niet kreupel te lopen aan een peesblessure, ik ken heel veel gevallen waarbij de paarden geen pas kreupel hebben gelopen. Het hoeft niet altijd pijn te doen namelijk.
Maar een verdikte pees kan wel degelijk een peesblessure betekenen.

Ook een oude peesblessure betekend bij mij aangepaste training, dwz dagelijks een kwartier op het harde (uit) stappen.
Goed blijven voelen aan de pees, en geen gekke dingen, niet racen en als het niet hoeft, niet springen.

Opnieuw een peesblessure aan dezelfde pees is vaak een kwalijke zaak.

Laat je goed informeren door de dierenarts !

Precies. Ik heb een Fries die liever dood neervalt dan dat ze iets laat merken, maar een jaar geleden voelde ik "iets" tijdens het rijden. Bleek toch een overbelaste tussenpees rv te zijn, ben er een jaar mee kwijt geweest voor het weer goed was.

Ben benieuwd wat de echo zal laten zien!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:02

MD-->BEH

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:37

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb nog geen DA gebeld omdat ik eerst nog eens wil kijken.
De pees is niet warm maar dikker dan normaal zeg maar..
Ik vertelde vandaag aan een vriendin dat ik misschien de DA wil bellen, en wat ik al dacht.. ze verklaarde me bijna voor gek.
Haar paard heeft ook al een dik been, en is knoer hard. Maar dat been is niet te vergelijken met die van mij want die van haar paard is ongelofelijk!
Ze vertelde dat ik geen DA nodig heb omdat de pees toch niet warm of dik is, en omdat hij er niet verkeerd van gaat lopen..
Ik wil niet naar haar luisteren omdat ik me zorgen maak, maar toch.. Zo weet ik niet wat ik moet doen verder.
Wel laat ik morgen mijn stalhoudster/instructrise naar mijn pony kijken, alleen ik ben bang dat ze ook zegt dat ik het maar moet laten, omdat de mensen waarbij mijn pony staat niet zo snel zijn met de DA zeg maar..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:08

birgit_x schreef:
Ik vertelde vandaag aan een vriendin dat ik misschien de DA wil bellen, en wat ik al dacht.. ze verklaarde me bijna voor gek.
Haar paard heeft ook al een dik been, en is knoer hard. Maar dat been is niet te vergelijken met die van mij want die van haar paard is ongelofelijk!
Ze vertelde dat ik geen DA nodig heb omdat de pees toch niet warm of dik is, en omdat hij er niet verkeerd van gaat lopen..

Ik ben in deze gevallen altijd heel eigenwijs en doe wat mijn gevoel me ingeeft Haha! .
Dat het paard van je vriendin een veel dikker been heeft dan jou pony wil niet zeggen dat de blessure van je pony minder erg is.
Een pees hoeft niet warm te zijn en een paard hoeft geen pas kreupel te lopen maar toch een ernstige pees blessure hebben.
Geloof me nou maar, ik weet er helaas alles van.(en zo te horen ben ik niet de enige).
Als je er nu een keer goed naar laat kijken en duidelijk advies van een goede veearts krijgt houdt je je pony zolang mogelijk "heel". Onderschat een peesblessure niet.

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:27

Mijn paard heeft bolle pezen, de dierenarts heeft hierna gekeken en dat is geen belemmering voor haar...

Maar vertrouw altijd op jou gevoel... Wil jij een DA laten komen dan doe je dat!

Succes!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:38

Ik heb vandaag iemand laten kijken naar mijn pony.
Het is gelukkig niks ernstigs en de pezen zijn in orde.
Het enige wat ik voel is weefsel. Ik ben zóó ongelofelijk opgelucht!:D
En deze pees was trouwens ook niet die waar die eerder een blessure heeft gehad..
Bedankt voor al jullie reacties! Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:36

Echt heel erg fijn te horen dat het geen peesblessure is, wil je vertellen wat het wel was, ben nu wel nieuwsgierig geworden eigenlijk Haha! . Is er een da bijgeweest of iemand anders?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 20:44

Nee, er is nog geen da bijgeweest. Een kennis of ja, mijn stalhoudster heeft veel ervaring en heeft verteld dat het niet de pees is. De pees kan je namelijk ook niet bewegen, en ik kan het weefsel bij wijzen van "weg laten poppen" Klinkt gek maar als je er met je hand over gaat, dan voel je het echt!
Binnenkort komt de da wel sowieso voor een ander paard kijken, dan ga ik wel even vragen of hij voor de zekerheid naar mijn pony wil kijken.
Ook is dit dus niet de pees waar hij ooit eerder een blessure heeft gehad.
Ook geeft hij verder geen reactie als je het aanraakt/"inknijpt". Hij is er helemaal niet van onder de indruk.
Wel heb ik voor de zekerheid (ik ben namelijk snel ongerust Bloos ) al een paar keer zijn pezen afgespoten.
Maar wat het nou echt précies is, dat word nog even afwachten. Maar mijn grootste angst is gelukkig weg! Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:57

Dus je weet in feite nog steeds niets. Sorry, maar hoeveel ervaring iemand ook heeft, zonder echo weet je helemaal niet hoe de pees ervoor staat. Bij mijn paard kon je namelijk ook overal aanzitten en inknijpen, niets was warm of gezwollen maar ze had wél een peesblessure.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 21:02

Snap ik ook allemaal wel, daarom laat ik ook voor de zekerheid toch nog een da kijken Knipoog
Maar waarom ik zo opgelucht was, was het feit dat de verdikking niet bij de pees zat. Ik dacht dat namelijk. Maar dat blijkt niet te zijn.
Ik zeg ook niet dat er niks is.. Al zou ik dat het liefst wel willen zeggen. Maar mijn pony's gezondheid gaat voor mijn wil. Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:08

Dat las ik, maar die komt voor een ander paard en heeft misschien niet eens tijd voor een kreupelheids onderzoek of echo mocht hij apparatuur bij zich hebben. Ik ben heel blij dat je een da laat kijken, maar misschien dat je beter even tevoren kan bellen of hij wel tijd heeft ervoor, dan weet je zeker dat je paard nagekeken wordt, nu is het nog een gok.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:11

Laat alsjeblieft dat been scannen. Volg je gevoel, dat heb ik ondertussen helaas wel geleerd.
Drie maanden geleden trok ik mijn paard kreupel van stal, de volgende dag was er amper meer wat van te zien. Iedereen verklaarde me voor gek, keek naar het been, verklaarde me nog eens voor gek, maar ik heb toch echt een scan laten maken. Terwijl ik normaal alles wel even durf aan te kijken.
En nu staat mijn paard al drie maanden op boxrust, want er zat dus inderdaad een joekel van een scheur in zijn tussenpees! Neem gewoon het zekere voor het onzeker, bel de da of hij meteen zijn scanapparatuur mee kan nemen. Die hebben ze meestal niet standaard mee in de auto, en van buitenaf kan niemand, ook de da, je uitsluitsel geven.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:58

wees asjeblieft voorzichtig met pezen van je paard en neem het zeker voor het onzekere

Maakt geen bal uit wat andere mensen vinden, als jij denkt dat ernaar gekeken moet worden, dan moet je dat laten doen.

Ik heb zelf een gelderse merrie die anderhalf jaar uitgeschakeld is geweest vanwege een peesblessure. Madam liep er echter gewoon doorheen, pas toen ze na het rijden een keer kreupelde en een warme pees had, zijn we erachter gekomen. Met anderhalf jaar stappen, inzwachtelen en om de 6 weken laten scannen als gevolg

Echt, wees verstandig en laat er naar kijken !

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:01

Het kan goed littekenweefsel zijn van de oude blessure, maar laat er een DA naar kijken.
Dan weet je het zeker, hij kan je ook vertellen of hij hier last van heeft of kan krijgen en waar je op moet letten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:09

Ik denk niet dat we veel indruk maken eerlijk gezegd aangezien er geen reacties meer komen in dit topic....

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:11

dan hoop ik voor de pony dat het geen peesblessure is.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 18:03

Ik heb al een paar dagen niks meer laten horen, omdat ik het ontzettend druk heb gehad...
De dierenarts heb ik nog niet gesproken.
Ik ga wel binnen nu en een paar dagen de DA bellen.. Ik denk dat het gewoon het beste is..
Ik heb de DA alleen nog niet gebeld omdat ik niks aan mijn pony merk. Natuurlijk weet ik zelf wel dat dat geen excuus is.
Ik ben alleen zo bang om mijn allerliefste beestje kwijt te raken, hij is nog jong en heeft veel energie, en een peesblessure is verschrikkelijk..
Toch is het tijd denk ik toch dat ik mijn ego aan de kant zeg, en naar jullie ga luisteren want mijn pony gaat voor..

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:52

Ik wil niet vervelend zijn Birgit maar je laat er wel veel tijd aan voorbij gaan eer je een DA belt... Ik had de dierenarts nog liever gisteren dan vandaag... En heb mijn DA ook gek gebeld vanaf de wond (eind november 2007) tot aan de peesblessure (begin februari 2008) die 2 maanden na datum pas geconstateerd is tot aan de laatste scan (half juli 2008)...

Ik zou dan ook echt gaan bellen of het nou de pees is of niet... Het is belangrijk om te weten wat het is en wat eraan gedaan kan worden!!!!

Succes!!!