Ik werd aan het eind van de middag gebeld dat mijn paard koliek had. DA is geweest. Hij hoorde weinig beweging in de darmen en geen gassen. Pijnstiller en spierontspanner gekregen. Ze leek op te knappen. Ik ben even naar huis gegaan.
's avonds weer terug, ik had aan de DA gevraagd of zij mocht eten, omdat we met een SandClear kuurtje bezig waren. Zij mocht gewoon haar kuurtje hebben met een beetje slobber. Zo gezegd zo gedaan.
Een half uurtje na het eten beginnen er bultjes te ontstaan onder haar oog, nog geen kwartier later zwelt haar lip op. DA gebeld, deze is gekomen en heeft haar een anti-allergie spuit gegeven, binnen 2 uur zou de zwelling stabiel moeten worden of af moeten zwakken. Na twee uur was haar hele hoofd egaal gezwollen. En ze begint weer te schrapen, liggen staan, weer koliek...
DA weer gebeld, hij adviseerd 20 min te stappen en als het niet over gaat komt hij.
Nogmaals gebeld, ging niet over. Hij luistert, hoge hartslag, enorm veel gassen. Advies: meteen naar Utrecht. Ik ben blijven stappen met haar, DA was weg voor ze in de trailer stond, dat vind ik raar.
Eenmaal in Utrecht wordt er vertelt dat mijn paard niet is opgevoelt en gesondeerd omdat zij steigerde en om zich heen sloeg...ze heeft geen pas verkeerd gezet en was hartstikke ziek!
Na de onderzoeken bleek dat de prognose erg slecht was, de buikpunctie was niet goed, haar darm was al aan het lekken en de prik tegen de allergie zou maken dat wonden slecht zouden helen.
Ik heb daar besloten haar in te laten slapen om haar uit haar lijden te verlossen.
De DA daar vertelde mij na het inslapen, dat dit de beste (voor zover je dat zo kunt noemen) optie was, een operatie had ze waarschijnlijk niet overleefd...
Nu vraag ik mij af wat de 'normale' pocedure van de DA op stal is, meteen sonderen, de eerste keer dat hij kwam, hij had er mijn inziens bij moeten blijven tot ze op de trailer stond en het stijger schop verhaal zit mij ook echt niet lekker...
Dus...nu verder zonder mijn mooie lieve merrie...
(en mijn paarden zijn overigens rustig bij opvoelen....het enige was dat die knol van mij 1.80cm meet...en dat was ws het probleem van de DA)