knikker in baarmoeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shera

knikker in baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:57

Ik ben waarschijnlijk onhandig met de zoekfunctie Bloos
Ik zoek informatie (en vooral ook ervaringen) over het plaatsen van een knikker in de baarmoeder tegen extreme hengstigheid. Ik heb er volgens mij al eens een topic over gelezen maar ik kan het niet terug vinden...
Ik laat bij mijn merrie naar alle waarschijnlijkheid zo'n knikker inbrengen omdat ik wedstrijden wil gaan rijden. Ze is nu 1 week in de maand NIET te rijden. Ik heb al moody mare geprobeerd met weinig resultaat. Ze is tijdens de hengstigheid gewoon van de wereld. Niet aan het been (ze merkt niet eens dat ik erop zit Tong uitsteken ), steeds maar piesen, niet vooruit te krijgen. Kortom vreselijk Vork Ik had gehoopt dat het beter zou worden als ze beter doorgereden zou zijn maar helaas....

Eerder las ik dat er merries zijn die de knikker er vrij snel uit werken. Wie is ervaringsdeskundige Haha!

fanvanpaard

Re: knikker in baarmoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:58

Ik heb ook problemen met mijn merrie.
Met hengstigheid uberhaupt niet op te rijden. De rest van de maand erg fel en moeilijk te rijden. Ze heeft ook veel stemwisselingen (de liefste en de heks in 1 paard)
Ze heeft nu weer een ontstoken baarmoeder en kieste.

ik heb van alles geprobeert. Druppels,manueel therapie, Erik Laarakker, trainingstal.

Ik ben benieuwd naar andere oplossingen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:48

Ik ga dus wel die knikker laten plaatsen. Ben erg benieuwd naar het effect. Als ze nu hengstig is rij ik gewoon niet Clown Dan is het een grote ergernis......Ik heb al moodymare van de paardendrogist gegeven met matig resultaat.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:50

laten dekken wil nog wel eens helpen, maar dan is ze wel even uit de wedstrijd sport

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:52

Even een stipje. Ik heb zelf geen ervaring met het plaatsen van een knikker.

Pismerries is een lastig fenomeen.
Heb je wel eens bloed laten trekken, om te kijken naar de hormoonspiegel etc?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:53

lijntje87 schreef:
laten dekken wil nog wel eens helpen, maar dan is ze wel even uit de wedstrijd sport

Ik hoop dat dit sarcastisch bedoeld is?
Want ik vind het geen goed advies om elke merrie die lastig is tijdens de hengstigheid "maar te laten dekken" .

Een merrie laten dekken doe je als je een goede merrie hebt, waarvan je de kwaliteiten terug wilt zien in de paardjes van de toekomst.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:55

ik weet 3 merries die heel erg lastig waren tijdens de hengstigheid, die zijn gedekt (omdat dat uitkwam, leuke merries, goed papier) en de hengstigheid was minder erg, of in iedergeval ze reageerde minder eftig.
en het schijnt vaker te werken.
ik geef het als optie, zoiets doe je niet zomaar, maar kan je bespreken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:57

crossmonster schreef:
lijntje87 schreef:

Want ik vind het geen goed advies om elke merrie die lastig is tijdens de hengstigheid "maar te laten dekken" .

Een merrie laten dekken doe je als je een goede merrie hebt, waarvan je de kwaliteiten terug wilt zien in de paardjes van de toekomst.

Genoeg mensen die dat voor hun eigen lol doen, maar ik denk niet dat de TS op een drachtige merrie zit te wachten anders startte ze het topic niet. Ik lees verder even mee, ben benieuw naar de ervaringen van anderen. Bij ons op stal hielp het geen knikker Tong uitsteken (ging om 1 KWPN merrie, Z1 dressuur, M springen)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:00

Ze hebben het mij toen afgeraden. De knikker wil nog wel eens gaan dwalen en ontstekingen veroorzaken is mij gezegd. ulisse was ook extreem hengstig. Nu na haar dracht is ze nog steeds wel zichtbaar hengstig maar niet zo extreem als het was. Maar misschien heb ik geen goed vergelijk omdat ze nu aan huis staat met enkel 1 ander paard.

Moet zeggen dat ulisse ook cystes in de baarmoeder had. Daarop hebben we haar eerst laten nakijken voordat we gingen insemineren. Daarvoor is ze behandeld met Regumate met goed resultaat.

DA vond trouwens een knikker plaatsen`prehistorisch`en wil het ook absoluut niet doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:02

Bij ons op stal is er een merrie waar een knikker bij geplaatst is. Volgens mij zijn de problemen met haar hengstigheid over, ik heb ze er niet meer over gehoord.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:03

MLoeser schreef:

Genoeg mensen die dat voor hun eigen lol doen, maar ik denk niet dat de TS op een drachtige merrie zit te wachten anders startte ze het topic niet. Ik lees verder even mee, ben benieuw naar de ervaringen van anderen. Bij ons op stal hielp het geen knikker Tong uitsteken (ging om 1 KWPN merrie, Z1 dressuur, M springen)

Mijn merrie heeft een redelijk goed papier, niet extreem goed. Ik vond het gewoon leuk om een nakomeling van haar te hebben. Dus ik ben `zo iemand` Ik hoopte trouwens ook wel dat het bij haar extreme hengstigheid zou helpen.
Knipoog Haha!
Laatst bijgewerkt door Odeale op 05-01-09 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:03

Hier in de familie ook gedaan met merrie die in de sport liep, na haar sport carriere knikker eruit en er werd een mooi veulen geboren.

PS Waarom is alles wat pre-historisch is slecht?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:06

Al die alternatieven bevatten ook troep...Een knikker lijkt mij persoonlijk beter dan een lange tijd medicatie.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:06

Euh, dat hoeft natuurlijk niet.,, DA bedoelde gewoon dat het heden ten dage niet veel meer gedaan wordt omdat het veel problemen kan veroorzaken. Dat er nu anderel middelen zijn die minder risico met zich meebrengen..

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:07

Miryamk schreef:
Al die alternatieven bevatten ook troep...Een knikker lijkt mij persoonlijk beter dan een lange tijd medicatie.

Ik weet het niet.....ben geen DA.....TS vroeg mening-ervaring en die heb ik gegeven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:08

Ik ben ook geen DA Knipoog

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:10

bij ons op stal staat er ook een merrie die één keer per maand een verschrikkelijke draak werd

ik geloof dat ze er zelfs 2 of 3 knikkers hebben ingebracht, maar het probleem is nog steeds niet verdwenen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:12

Die heeft een aardig knikkerpotje inmiddels... Clown
Laatst bijgewerkt door Miryamk op 05-01-09 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:14

of dat nu zo goed is... Verward

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:33

Miryamk schreef:

Haha!

Mijn merrie heeft zomereczeem daarom wil ik haar eigenlijk niet laten dekken. Ik heb wel van verschillende mensen gehoord dat de hengstigheid minder heftig is. Regumate heb ik in huis gehad maar na het lezen van de bijsluiter weer terug gebracht Clown Mijn paard heeft enorm gekwakkeld vorig jaar en veel medicijnen gehad. Ze viel van het een in het ander. Vandaar dat al die hormonen me niet goed leken.
Een keer bloed laten trekken is misschien nog niet zo'n gek idee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:47

In het bloed kan wellicht een afwijking zitten , die misschien verholpen kan worden Ja

De kans is klein, maar de kans is er wel, dus voor je met andere maatregelen komt, zou ik zeker alles uitlsuiten.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:50

Is sterilisatie geen optie, denk ik dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:53

Bij een sterilisatie blijven er hormonen in het lijf, alleen kan er geen eisprong meer plaats vinden.

Dan zou het een baarmoederverwijdering moeten zijn, maar dat is een erg heftige operatie voor een paard..

frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:57

Je zou in overleg met je dierenarts eens het hormoon middel regumate kunnen proberen , dit onderdrukt de hengstigheid .
Het is wel kostbaar maar werkt in veel gevallen goed !

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:03

frosty schreef:
Je zou in overleg met je dierenarts eens het hormoon middel regumate kunnen proberen , dit onderdrukt de hengstigheid .
Het is wel kostbaar maar werkt in veel gevallen goed !

shera schreef:
Miryamk schreef:

Haha!

Mijn merrie heeft zomereczeem daarom wil ik haar eigenlijk niet laten dekken. Ik heb wel van verschillende mensen gehoord dat de hengstigheid minder heftig is. Regumate heb ik in huis gehad maar na het lezen van de bijsluiter weer terug gebracht Clown Mijn paard heeft enorm gekwakkeld vorig jaar en veel medicijnen gehad. Ze viel van het een in het ander. Vandaar dat al die hormonen me niet goed leken.
Een keer bloed laten trekken is misschien nog niet zo'n gek idee.