Moet dit gemeld worden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hinkiestinki

Moet dit gemeld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:28

Hallo,

Allereerst, Wij willen onze namen anoniem houden,omdat we bang zijn voor de consequenties,en we graag advies willen over hoe jullie het nu verder zouden doen. Wij zijn niet de eigenaren.

Het gaat om onze verzorgpaarden. De eigenaar doet er praktisch niks aan, hij voert als het gevraagd word.That's it. De paarden staan op zijn terrein,naast zijn huis. Nu heeft de Fries gister een ongeluk gehad. De eigenaar had haar vast gezet aan een grote waterbak (die ze voor in de weide gebruiken, zo'n grote kubus met water erin,waar nu weinig water in zat), en de hond was los,dus die was een beetje aan het irriteren bij de paardjes. De fries schrok en raakte in paniek omdat ze niet wegkon.We hebben toen ze begon te rennen nog geprobeerd om de knoop los te krijgen (het was wel een veiligheidsknoop).Ze begon heel hard over het schelpenpad te rennen,richting het huis. Met de waterbak achter zich aan.

Daar is ze tegen de auto geknald,waarna het halstertouw brak en ze verder rende zonder de waterbak en halstertouw. Ze rende tegen het tuinhekje aan, en daar viel ze om. Ze stond op en rende heel verward en onstabiel verder. Toen rende ze richting het huis, en probeerde ze nog te stoppen,maar gleed verder,en raakte daarbij een ruit.

De fries heeft een aantal wonden, onder andere boven haar oog,en op haar hoofd. Ook heeft ze een gapende wond op d'r hals , en nog een wond op haar linker achterbeen.
Dit is nu 1 dag geleden, en de eigenaar heeft haar vannacht gewoon op de wei gezet. Zonder deken. Er is nog geen dierenarts geweest om haar na te kijken. Toen we vanmiddag gingen kijken was ze heel schrikachtig,en durfde het schelpenpad niet meer op. (wat uiteraard begrijpelijk is na dit ongeval).

Hoe kunnen we hier iets aan doen? We willen de paarden natuurlijk niet kwijt,maar dit kan gewoon niet langer. We kunnen anoniem een DA bellen,maar dan weet de eigenaar gelijk dat wij dat hebben gedaan,omdat er voor de rest niemand bij was. We weten niet meer wat we moeten doen.

We snappen dat dit een ernstige zaak is,en zien de ernst er van in, We hopen dat jullie ons willen helpen met ideën.

Voor de mensen die de foto's willen, kunnen PB'en.
Gr.
Laatst bijgewerkt door hinkiestinki op 23-11-08 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Re: Moet dit gemeld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:31

Ik zou zo snel mogelijk de eigenaar vertellen wat er gebeurd is en een DA laten komen..
hoe langer jullie dit verzwijgen hoe erger het wordt..

hinkiestinki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:32

De eigenaar was erbij,hij weet wat er gebeurd is,en heeft de wonden gezien.Maar hij wil geen DA laten komen ,want dit vind hij te duur.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:32

Ik zou hier zeker de dierenbescherming bellen. Het paard staat toch op de wei, dan kunnen omstanders het toch ook zien?
Dit kan echt niet. Die wonden kunnen gaan infecteren en als je er snel bij bent kan je dat dier gewoon een hoop leed besparen.
Ik zou de dierenbescherming bellen, iig voor advies.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:33

hinkiestinki schreef:
De eigenaar was erbij,hij weet wat er gebeurd is,en heeft de wonden gezien.Maar hij wil geen DA laten komen ,want dit vind hij te duur.

O sorry..
Dan zou ik alsnog een DA laten komen.. en net wat eilleen zegt, anders de dierenbescherming!

hinkiestinki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:33

De paarden staan op een nogal afgelegen stuk grond. En daarbij ook nog een eind van de weg af!

[edit:spelfout]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:34

Ik kan dit via een stuk tekst niet beoordelen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:35

Idd dierenbescherming,die zal dan ook zien dat de wonden een dag (zoiezo) oud zijn en dus had er al'n da bij moeten komen.
Al ben ik overigens wel benieuwd naar de foto's.

Want soms lijkt het voor'n buitenstaander heel erg en valt het miss toch mee(?)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:36

Wie zegt dat er een DA bij moet komen? Ik neem aan dat de eigenaar dat prima zelf kan beoordelen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:37

IndianLady schreef:
Wie zegt dat er een DA bij moet komen? Ik neem aan dat de eigenaar dat prima zelf kan beoordelen.

Het is wel verstandig want de TS zegt dat hij wonden op het hoofd, hals en been heeft. Als het paard dan ook nog eens op de wei staat lijkt mij de kans groot dat het gaan infecteren.. En sowieso, kijken kan geen kwaad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:38

Ik zou eerst die foto's wel eens willen zien voor ik een uitspraak doe.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:39

Het ligt een beetje aan de ernst van de wonden of ze daadwerkelijk gehecht hadden moeten worden.. dit is nu te laat maar er is wel een grote kans op infectie(ligt natuurlijk aan de wonden)..

Zou ik de foto's eens mogen zien?

Wellicht is het biotine o.i.d. schoon te maken.. en dan verder zo laten.

Uiteraard goed het gedrag in de gaten houden.

_Liez

misschien is een foto fijn dan kunne we beordelen hoe erg het is.
ik zal toch de da bellen want misschien heeft ze heel erg pijn
groetjes

Onali

Dus? Je hebt grote wonden en kleine wonden, diepe wonden en oppervlakkige wonden. Hoe kunnen wij vanaf hier beoordelen hoe die wonden eruit zien?

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:41

suleilitha schreef:

Ik stem in.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:42

_Undercover schreef:
suleilitha schreef:

Ik stem in.

Ik wacht ook nog geduldig Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:43

Ik heb gevraagd om foto's via PB, maar de TS is niet meer on-line. Ik hoop niet, dat ze de dierenbescherming aan het bellen zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:44

als hij geen DA erbij wil hebben, dan kan je als verzorgster wel even jodium op doen bijvoorbeeld.
en het paard even goed in de gaten houden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:45

Moeilijk te beoordelen via de pc.
Het hangt ervan af wat je onder een 'gapende wonde' verstaat.

Als er niet veel bloedverlies is en de wonde niet geïnfecteerd en de wonden op plekken zitten die makkelijk helen, is een DA niet altijd noodzakelijk.
Om het te hechten is het toch al te laat, daarvoor is die wond waarschijnlijk al te oud.
Dus meer dan wat tips geven ivm wondverzorging , zal een DA ook niet doen.
Als de wonde geïnfecteerd is, verandert dat de zaak.

Een paard met open wondes, zou ik trouwens ook gewoon op de wei zetten. Veel minder kans op infecties dan in een stal. Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:45

Waar een 'pieperd' een DA voor zou bellen zegt een ouderwetse boer 'Daar is geen DA voor nodig'. Natuurlijk is het erg wat er gebeurt is maar zonder foto's kunnen wij niet oordelen of een DA echt nodig is. Je hoeft echt niet voor elk wondje een DA te bellen. Als het paard altijd zonder deken staat wat is dan het probleem dat ze nu ook zonder deken staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:46

Ik wacht in spanning......

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:47

Ik ben ook benieuwd naar de foto's. De een beleeft wonden anders dan de ander.

Wat ik er verder over wil en uit ervaring kan zeggen is dat je anoniem een dierenarts in kunt schakelen, maar ook via de Politie de Algemene Inspectie Dienst, als je denkt dat het helemaal uit de hand loopt.
Met dit laatste heb ik ervaring, dus mocht je vragen hebben kun je me een PB sturen. Ik geef je graag tekst en uitleg.

In afwachting van de foto's en PB

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:48

ik zou ook graag eerst foto's willen zien voordat ik hier een uitspraak over doe............ ik ben ook niet zo van de snelle belle

hinkiestinki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 18:49

Ik heb de mensen die via Pb gevraagd hebben om foto's terug ge pb't. Ook suleilitha.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:49

ik wil ook graag de foto's Lachen