Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
iertje2valen schreef:Ik zou lekker met dat goede hooi/kuil doorgaan, liefst onbeperkt geven. En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien. Zeker dravertjes zijn gauw koukleumpjes. Heb er zelf ook 1.
tamary schreef:iertje2valen schreef:Ik zou lekker met dat goede hooi/kuil doorgaan, liefst onbeperkt geven. En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien. Zeker dravertjes zijn gauw koukleumpjes. Heb er zelf ook 1.
Van brok blijven ze niet warm, daar heb je echt ruwvoer voor nodig. In de winter wil je eigenlijk juist een groeistop ivm bijkomen van de spieren en pezen van al het getrek eraan door de groeiende botten.
iertje2valen schreef:En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien.
maar dat vind ik met het gure weer dat er aan zit te komen niet zo erg. Dani62 schreef:Mijn jaarling krijgt geen biks. Biks is eerder schadelijk dan dat het een toegevoegde waarde heeft. Mijn jaarling krijgt onbeperkt gras in de zomer en hooi in de winter, en ze heeft een mineralenblok tot haar beschikking. Af en toe verwen ik haar met een appel, een winterpeen of wat haver maar verder krijgt ze niets.
Ze is sterk, kerngezond en groeit als kool. Momenteel is ze zelfs iets te dikmaar dat vind ik met het gure weer dat er aan zit te komen niet zo erg.

maykie schreef:En zo zie je maar dat de meningen heel erg verschillen.
Myfairytale heeft de DA gebeld, deze geeft aan om wel biks bij te voeren, ik heb toen mijn nu 3 jarig ook een jaar was ook de DA gebeld, mij werd toen verteld onbeperkt hooi in de winter + biks voor veulens, dat biks wel degelijk belangrijk was, ook voor de groei en ook in de winter.
TS ik zou als ik jou was gewoon even je DA bellen om advies in te winnen, vertrouw je het dan nog niet, bel je nog een andere DA.
Myfairytale schreef:Iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk, maar de DA heeft er voor gestudeerd en kan, samen met de eigenaar de situatie het beste inschatten denk ik...