paard plast niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa15

paard plast niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:28

Hallo,
Altijd als ik aan het rijden ben gaat die ondertussen eerst 5x stilstaan (in de houding om te plassen) en pas na een paar keer gaat die ook echt plassen.
Maar gister had ik wedstrijd en met inrijden ging die al een paar keer zo staan dus ik wachten en er kwam niks.
Toen moest ik een proef rijden, en ging meneer in de bak eerst een paar keer stil staan maar er kwam niks Clown
Die jury zei dat ik maar gewoon even rustig moest afwachten maar hij plaste gewoon niet.
En kreeg hem ook bijna niet meer vooruit hij ging telkens zo stilstaan.
(schaamde me natuurlijk dood en de hele proef ging al niet meer lekker dus Huilen )
Zelfs bij A afwenden en groeten ging die stilstaan in de plas houding.

Toch heeft die daarna nog steeds niet geplast ook niet in de trailer..
Ik vind het een beetje vreemd, omdat die eerst dus paar keer stil gaat staan en normaal dan wel plast.
Maar nu plast die dus helemaal niet meer?
Heb gister even een liksteen gekocht, want daar gaat die altijd veel van plassen..

Maar iemand die dit herkent?? of iemand weet wat dit betekend?
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee aan moet miss naar de DA?

Groetjes!

geerke

Re: paard plast niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:31

meteen de dierearts laten komen!
Als hij nog steeds niet geplast heeft is dit gevaarlijk!
Het kan duiden op nierkoliek....

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 12:36

jaa maar hij heeft in zijn stal al wel weer geplast hoor.. (die was gewoon nat vanmorgen)
Maar ik bedoel onder het rijden doet die dit.
(Eerst paar keer stilstaan en dan moet ik heel lang wachten en dan komt er pas een keer wat)
hij plast soms zelfs wel 2x met het rijden maar ik zie andere pony's bijna nooit plassen tijdens de les enzo.

(dus begrijp het niet verkeerd dat die helemaal niet meer plast, maar dat het zo lang duurt voordat het eruit komt)

Gister zei ook iemand dat ik de singel los moest doen en dat die dan wel zou plassen,
en fluiten heb ik ook al gehoord dat het dan sneller gaat..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:39

oh....gelukkig..ik schrok me rot!!
Edit; is zijn koker misschien vol prut???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:40

Het zou kunnen dat hij misschien last van zijn rug heeft waardoor hij niet goed kan gaan staan en niet goed kan plassen. Dat hoeft zonder zadel niet zo te zijn maar het kan dat het zadel ergens op drukt.

Het lijkt me eigenlijk vooral iets lichaamelijks en persoonlijk zou ik even de DA bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:41

Is niks gek hoor, dat een paard niet plast tijdens het rijden. De meesten doen het in een trailer niet eens en wachten tot ze thuis zijn Knipoog Ik ken paarden die op vreemd terrein nooit een plas doen en dat heeft echt niks met het zadel te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:44

ach ik moet ook wel eens heel nodig poepen, en als ik dan op vreemd terrein ben, dan komt het er echt niet uit Lachen

Op vakantie kan ik echt de eerste 2 a 3 dagen echtnie poepen........

Hij moet wel, maar vreemde omgeving is voor hem niet gerust genoeg, dus komt het er gewoon niet uit dan Lachen geen probleem Lachen

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:46

Wij hebben op de manege ook een pony die dat doet.
Die heeft er nooit iets mee gehad.
Dus ik geloof dat het niet echt uitmaakt

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:50

Dat veel paarden niet plassen op vreemd terrein is niet zo gek. Vooral in de houding gaan staan is voor veel paarden niet prettig en alles is toch wat te bedreigend.
Maar als ze wel in de houding gaan staan en blijven staan maar er niks komt? Persoonlijk klinkt het mij dus niet helemaal goed in de oren.

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:05

Haha sorry geerke! Had het er ook niet echt heel duidelijk neer gezet Tong uitsteken

ja maar die wedstrijd was gewoon op mijn manege zelf..
mensen zeiden gister tegen mij dat die mij voor de gek houd.
dat die dan gewoon even stil kan staan en uitrusten.

zat er zelf ook al aan de denken dat die miss prut erin heeft ofzo, dat die er niet zo makkelijk uit komt.
maar in de stal plast die dus wel gewoon normaal.
Denk dat ik morgen toch even DA bel, kijken wat die ervan zegt.
Maar denk niet dat het echt iets lichaamelijks is dan omdat die het alleen onder het rijden doet.

zou kunnen dat het zadel miss ergens drukt, maar ik heb er wel een bontje onderliggen nu..
dan zou het wel minder moeten drukken ergens toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:06

Ook dat laatste baart mij geen zorgen, en TS heeft zelf al medegedeeld dat het dier het thuis wel normaal doet. Zal toch spanning zijn dat hij het in een vreemde omgeving niet doet.
Het valt me weer op hoe snel er hier wordt geroepen dat het iets medisch zou zijn, iedereen met een heel klein beetje paardenverstand weet toch dat paarden bij voorkeur hun plas in eigen omgeving doen?
En wel of niet piesen heeft echt niks met zadel te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:07

Een bontje maakt het over het algemeen alleen maar krapper en slecht passender. Of het iets met het plassen te maken heeft weet ik niet, maar over het algemeen vind ik het zelf niet bevordelijk voor de ligging van het zadel.

suleilitha, TS zegt net zelf dat het zijn eigen omgeving is. Daarnaast, eerst ligt heel bokt overhoop omdat er wordt gevonden dat teveel bokkers niet snel genoeg de DA erbij halen maar advies van bokt zelf. Maar andersom is blijkbaar ook niet goed?

TS kent haar paard waarschijnlijk het beste en wat is er mis met even een telefoontje naar de DA.
Wat betreft het zadel, heb toch wel degelijk mee mogen maken dat een slecht passend zadel zo in de weg kan zitten dat er niet wordt geplast met het zadel op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:08

Je zou eens een weekje of wat elke dag een half flesje bier over zijn voer moeten gooien.

Dit is geen grap!
Door het bier gaat ie meer en makkelijker plassen, te lang plas ophouden kan ook bij dieren voor ontstekingen zorgen.
Zijn koker een keer goed wassen kan ook geen kwaad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:09

apart is dat toch Hyper! als je tegen mensen zegt " maak je niet druk, is normaal" dan halen ze de dierenarts erbij........ en als je zegt "haal er als de sodemieter een va bij" dan komen de smoezen en uitvluchten god weet waar vandaan Lachen

@ TS als jij vind/voelt dat je er een va naar moet laten kijken, moet je dat vooral doen hoor! beter mee verlegen als om verlegen Lachen Ikzelf denk alleen dat het niks is Lachen maargoed, ik ben geen va Lachen

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:10

Ik ken ook een paard die plast alleen in zijn stal.
Misschien heeft hij dat ook? Dat hij alleen op zijn eigen plekje wil plassen?

edit: typfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:14

Citaat:
suleilitha, TS zegt net zelf dat het zijn eigen omgeving is.

Judith, een bak is iets anders dan eigen box, hoor Knipoog
Mijn paard heeft op wedstrijd en zelfs in de manege om de hoek echt nog nooit een plas gedaan, dat doet hij direkt bij thuiskomst, na afzadelen, zodra ik hem buiten zet of in zijn box Knipoog

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:15

ja ik heb hem nu ook weer een liksteen gegeven, daar gaat die ook vaak van plassen omdat die dan meer drinkt.. Ik had toen juist een tijdje niet gegeven omdat die zo 2x in de les ging plassen dan.
Maar het is gewoon irritant dat die eerst 5x gaat stilstaan en dan moet ik lang wachten totdat er eindelijk iets komt.. Maar gister deed die dus voor het eerst dat die de heletijd ging stilstaan maar er kwam niks..

en over dat wassen, hoe doen jullie dat dan?
Ik spuit er altijd wel een beetje water in Tong uitsteken of met een spons erover.
maar hij doet hem er nooit zomaar uit verder? doen die van jullie dat wel dan?

ja ik kan altijd even opbellen om te vragen voor de zekerheid toch Bloos
maar ik dacht laat ik eerst hier even vragen, miss dat iemand dit ook wel heeft..
ik maak me heel snel druk om hem als die iets verkeerd doet,
hij is namelijk vorig jaar heel ziek geweest en was ik hem bijna kwijt, dus ik let nu echt op alles.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:16

Het gewoon niet willen en niet proberen blijf ik als nog heel anders vinden dan het wel willen en wel proberen maar niet kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:17

beter 5 keer teveel, dan een keer te laat Lachen

alleen ik zou me er niet druk om maken Lachen maar dat ben ik! Ik vind het persoonlijk wel fijn dat jij je er wel druk om maakt, siert je zeker!

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:29

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:45

Lisa15 schreef:
bedankt voor alle reacties.
Ik wacht anders mijn les van woensdag nog evenaf kijken of die dan wel weer gewoon plast in de les.
(als die paar keer stil gaat staan..) maar hoe doen jullie dat met de koker wassen dan?

haha hij staat ook best vaak op de foto dat die weer aan het plassen is, heel charmant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OMPPORBZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDOHTJ4S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WK3NC7AZ.jpg

Wat betreft het schoonmaken Lachen: [VSW] Schoonmaken Koker/Penis van je paard.

Prinssesjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:54

Heyy..
Bij ons op de manege hebben we ook een paard die niet in het "openbaar" plast..
Als hij in de les moet plassen, nemen we hem altijd mee naar stal, dan plast hij en kan hij weer verder met de les...
Sommige paarden houden er niet van om in het openbaar te plassen...

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:41

Misschien heeft het paard wel een blaasontsteking en moeite met plassen.. En kan hij er op stal beter op concentreren. Vind het namelijk raar dat hij wel in de plashouding gaat staan.. Als een paard alleen plast op stal zal hij daarbuiten toch niet in een plashouding gaan staan?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:46

Ik heb ook zo'n paard dat niet wil plassen, niet in de stal en niet in de trailer en al helemaal niet als ik erop zit..

Die laat ik 's ochtends voor concours ff uit Haha! Dan is er geen probleem, doet het alleen in de wei. Apart dier, verder is ie gewoon heel fit..