bemerking op 1 sprongewricht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

condor1962

bemerking op 1 sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 21:13

ik wil een paard kopen http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=327282

het is een prachtige merrie van 3,5 ze is röntgenlogisch gekeurd en heeft een bemerking op één sprongewricht, ik weet niet goed wat wijs is, ze heeft nergens last van.

heb ik straks een kreupel paard, of valt het allemaal wel mee (zoals de verkoper zegt)

??????????????????????

gabyfedde

Re: bemerking op 1 sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:20

Wat is de bemerking? Sowieso zou ik het paard altijd ook nog door mijn eigen dierenarts laten keuren.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:22

Ik zou er niet aan beginnen, verzekering zal moeilijk doen en niemand die je de garantie gaat geven dat je hier met rijden in de toekomst geen last van gaat krijgen.
Er zijn nog zoveel leuke paarden, al lijkt deze nu de leukste...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:23

er is geen enkel paard 100 % goed........

het ligt eraan wat de bemerking is Lachen Lachen

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:24

Over wat voor bemerking gaat het?
Als het alleen een afvlakking is, dan is het geen probleem; niet voor de sport en niet voor de fokkerij.
Zit er een chip dan zou je altijd nog kunnen overwegen om die t.z.t. weg te laten halen, mocht de merrie er last van krijgen.
Je kunt misschien de foto van het spronggewricht aan je eigen dierenarts laten zien en hem vragen wat zijn oordeel is; je zet ten slotte niet voor niets een paard op de foto.............maar je hoopt natuurlijk dat alles goed is en dat er helemaal niets te zien is.......dat is ook wel het makkelijkst, want dan hoef je verder nergens over te denken.
Maar de werkelijkheid is dat er maar heeeel weinig paarden helemaal zonder bemerkingen zijn.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:33

Begin met een paard zonder problemen want in de loop der jaren krijg je deze nog genoeg!

Er zijn nog meer paarden, zonder bemerking waar je, als je het de tijd geeft ook een klik bij zal krijgen. Ik geloof niet dat het altijd liefde op het eerste gezicht moet zijn. Een gezond paard met het gebruiktsdoel waar jij je ambities mee kan waarmaken. Natuurlijk moet het paard je aanspreken en andersom Knipoog maar helemaal gek van je paard wordt je toch op termijn. Ik zou het dus niet doen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:37

ioontje schreef:
Over wat voor bemerking gaat het?
Als het alleen een afvlakking is, dan is het geen probleem; niet voor de sport en niet voor de fokkerij.
Zit er een chip dan zou je altijd nog kunnen overwegen om die t.z.t. weg te laten halen, mocht de merrie er last van krijgen.
Je kunt misschien de foto van het spronggewricht aan je eigen dierenarts laten zien en hem vragen wat zijn oordeel is; je zet ten slotte niet voor niets een paard op de foto.............maar je hoopt natuurlijk dat alles goed is en dat er helemaal niets te zien is.......dat is ook wel het makkelijkst, want dan hoef je verder nergens over te denken.
Maar de werkelijkheid is dat er maar heeeel weinig paarden helemaal zonder bemerkingen zijn.

Let wel op.. een afvlakking wijst vaak wel op een chip.. al dan niet ingekapseld.
Ben benieuwd wat de bemerking is...

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:41

Bij een afvlakking is er meestal geen chip; is het oppervlak onregelmatig dan moet je wel oppassen...............zo is het mij tenminste verteld.
Overigens hadden wij een merrie met een op de foto zichtbare kleine chip. Deze merrie is zonder problemen en zonder ooit 1 pas onregelmatig te zijn geweest naar de M2 dressuur gereden. Helaas kreeg zij arthrose in de nekwervels waardoor wij haar alsnog moesten laten gaan.........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:09

ioontje schreef:
Bij een afvlakking is er meestal geen chip; is het oppervlak onregelmatig dan moet je wel oppassen...............zo is het mij tenminste verteld.
Overigens hadden wij een merrie met een op de foto zichtbare kleine chip. Deze merrie is zonder problemen en zonder ooit 1 pas onregelmatig te zijn geweest naar de M2 dressuur gereden. Helaas kreeg zij arthrose in de nekwervels waardoor wij haar alsnog moesten laten gaan.........

Een afvlakking moet ergens vandaan komen. Het is een plek waar een chip of gruis af is gekomen, maar wat door beweging afgevlakt is.. Op sommige foto's is de chip/gruis niet 123 te ontdekken, maar als men gaat opereren komt men deze vaak wel tegen. Dat is ook de reden dat men hiermee op moet passen, er zit nl wel ergens iets. Is het oppervlak onregelmatig en laat je het niet verhelpen of afvlakken, heb je kans op meer ocd's in de toekomst.

Overigens wil een chip/afvlakking of gruis helemaal niets zeggen over het dier.
Een paard kan vol met chips zitten, en nog nooit een dag kreupel hebben gelopen..

condor1962

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 15:55

ik heb vandaag telefonisch contact gehad ze zeggen dat het geen oc of ocd is maar spat wat ze waarschijnlijk heeft opgelopen in de wei, er is totaal geen verdikking of iets te zien, ze heeft er ook totaal geen last van alleen op de foto is het geconstateerd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:57

dan zou ik haar laten staan...............

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:57

condor1962 schreef:
maar spat wat ze waarschijnlijk heeft opgelopen in de wei...

Nors opkijken
Yeah right...
In de wei loop je geen spat op hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:01

Spat oplopen in de wei is voor mij ook nieuw.
Ik zou eerst heel kritisch kijken wat er precies aan schort en mocht je tot aankoop over gaan, dan er geen cent teveel voor betalen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:02

Waarom zou je een paard kopen met een bemerking terwijl er zoveel zonder bemerking te koop staan.

Mooi staan laten, en rustig verder kijken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:04

Soms kun je geluk hebben, ik kocht er eentje die danig aan gort was getrapt maar heb daar de kiloprijs voor betaald.... ding loopt goed, en doet leuk mee in de dressuur en ook aangespannen.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:21

Hou het simpel:
punt 1: Wat is de bemerking precies?
punt 2: Laat een en ander beoordelen door je eigen dierenarts!
punt 3: Indien je wat in het paard ziet en je wil haar mogelijk aanschaffen laat de foto's (indien je eigen d'arts hier onvoldoende moegelijkheden voor heeft) beoordelen en jezelf terdege voorlichten door een paardendierenarts die voldoende sport- en röntgenologische ervaring heeft (hij/zij rekent hier gewoonlijk wel een consult voor). Het makkelijkst gaat het om via bekenden zo'n d'arts te vinden of de lijst van erkende keuringsdierenartsen te gebruiken.
TENSLOTTE: Vergeet nooit dat een paard op zijn eigen benen loopt en niet op de foto's >
LAAT DUS ALTIJD OOK EEN GOEDE KLINISCHE KEURING UITVOEREN.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:51

condor1962 schreef:
ik heb vandaag telefonisch contact gehad ze zeggen dat het geen oc of ocd is maar spat wat ze waarschijnlijk heeft opgelopen in de wei, er is totaal geen verdikking of iets te zien, ze heeft er ook totaal geen last van alleen op de foto is het geconstateerd...

Als ze spat heeft, moet je er zeker rekening mee houden dat ze er in de toekomst wel last van kan gaan krijgen. Hoeft niet, natuurlijk, maar kans is wel zeker aanwezig.
Ik zou ze hierop toch laten staan... aangezien er geen mogelijkheid is op verbetering, alleen verslechtering...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:53

Spat wordt inderdaad altijd erger in plaats van beter.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:55

Spat krijgen ze niet op de wei..
Een 3,5 jarige met spat zou ik laten staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:56

Lekker laten lopen dan !

Als ze op deze leeftijd al spat hebben, zegt dat weinig goeds over de toekomst.
Vind de bloedlijn ook weinig interessant, dus voor de fok vind ik dr (afgezien van t feit dat ik niet zou fokken met een merrie met mankementen) ook oninteressant.

Geen hand vol maar een land vol!

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:59

Inderdaad, AFBLIJVEN, spat is altijd een duidelijk risico op problemen ook al loopt het paard nu vierkant.
Dat ze het in de wei krijgen is onzin, er is wel enige mate van erfellijkheid vastgesteld en selectie ertegen (KWPN fokbeleid) is redelijk succesvol geweest.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:48

Moest ze nu 10 jaar zijn en die spat al van haar 3,5 jaar hebben dan zou ik ze kopen.Dan is de spat in de meeste gevallen
al " gezet" en dan hebben ze er over het algemeen geen last meer van.
Maar als ze nog zo jong is gaat die spat garantie nog beginnen woekeren en dat is echt pijnlijk...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:23

condor1962 schreef:

Spat "oplopen in de wei" is een SPROOKJE.
Met andere woorden een verkooppraatje.
Om dit bevestigd te krijgen zal je toch echt een erkende paardenarts moeten vragen om advies. De meningen hier zijn duidelijk.
Vraag anders even aan de verkopende partij of je de foto's mag meenemen naar je eigen paardenarts. Kijk ook naar de datum van de foto's wanneer ze gemaakt zijn.

Erg zonde want ze komt uit een leuk stammetje Lachen
Maar persoonlijk zou ik haar laten staan. Spat wordt alleen maar erger en is niet te helen. Eveneens ZIE je nu nog niets aan haar spronggewricht maar zal het je verdriet doen zodra je een paar jaar verder bent. Er zijn mensen die het geen donder kunnen schelen als een paard de sport in wordt gebracht met een bemerking. Maar een 3,5 jarige die nu al spat heeft, zou ik zonder pardon laten staan.

Je heb nu een KEUZE.
Er zijn genoeg paarden die geen bemerkingen hebben. De paardenmarkt ligt nu half op z'n gat dus ik zou zeggen: neem de tijd om een gezond paard te kopen Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:25

Inderdaad laten staan. Spat gaat nooit meer over, het wordt zelfs alleen maar erger. Ze zal er ongetwijfeld pijn aan gaan krijgen. Kan over 10 jaar zijn, maar kan ook al over een paar weken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:36

Iedereen is eigenlijk al duidelijk, paard laten staan.

Ik heb net een vierjarige moeten laten inslapen i.v.m. spat. Geloof me, een en al ellende voor het paard als je daar nog mee aan de slag moet en zeer oneerlijk. Ook van de verkopers! Er worden uitspraken gedaan door verkoper (het paard hoeft er nooit kreupel op te lopen) die je met een gezond paard nog maar moet afwachten (je weet nooit hoe het loopt) maar zeggen dat een jong paard met spat geen pijn heeft zijn tovernarij uitspraken.

Lees het topic spat maar eens rustig door! Veel succes bij de beslissing.