Stampen (mijt?)hoe behandelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita87ruud

Stampen (mijt?)hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:18

Hallo,

Mijn fries heeft behoorlijke sokken. Overdag staat hij in een vrij natte bak, en savonds gewoon op stal! Nu begint hij weer met stampen, dit probleem hebben we vorig jaar ook gehad en heeft hij 3 injecties gehad van de dierenarts maar die hebben helaas niet geholpen.

Dus nu is eigelijk de vraag of iemand een middel weet wat zou kunnen helpen!

Heb wel gehoord dat het goed is om in zeewater te stappen (helaas hebben wij hier geen zee in de buurt) vandaar dat ik al zat te denken om een badje te maken met zoutwater!

Alle tips welkom

Britt

Re: Stampen (mijt?)hoe behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:19

Vorig jaar stond er een tinker bij ons op stal die daar ook heel veel last van had, stampen op de grond met zn achterbenen. Ook zijn baasjes dachten dat het van de mok was ed, maar toen de osteopaat is komen kijken was het een kwestie van zenuwen die klem zaten! Het had dus niks te maken met jeuk oid, maar met zenuwprikkelingen waar hij ontzettend veel last van had.
Ik zeg niet dat de jouwe er last van heeft, maar ik herkende er wel het eea in, vandaar dat ik even heb gereageerd Knipoog

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:20

Ik zou dit ook graag willen weten. Wij hebben op stal een tinker staan die ook regelmatig met zijn voeten staat te stampen. HIj staat overigens niet in een natte bak. Ook gaat hij liggen om aan zijn sokken te gaan krabben.

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:22

lauret schreef:
Ik zou dit ook graag willen weten. Wij hebben op stal een tinker staan die ook regelmatig met zijn voeten staat te stampen. HIj staat overigens niet in een natte bak. Ook gaat hij liggen om aan zijn sokken te gaan krabben.

Dat doet die van mij ook gaat hij liggen en met zijn mond eraan krabben.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:42

is het niet mok?
Afbeelding
sokken kaalscheren en met zinkzalf insmeren?

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:44

Nee het is geen mok.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:45

Ik zou ook de sokken eraf scheren. Misschien wel zonde, maar veel praktischer bij het aanpakken van de jeuk. Bij mijn haflinger hielp het enorm wanneer ik de sokken geschoren had. De jeuk en evt. mokplekjes of rasp waren dan met een weekje helemaal weg.

Maar als het mijten zijn, dan moet je het hele paard toch wassen met speciale shampoo? En voor zover ik weet is dat ook super besmettelijk, dus dan zou ik de andere paarden goed in de gaten houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:45

Mijn hoefsmid adviseerde teershampoo. Het werkt inderdaad maar inmiddels is het terug en kan ik weer wassen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:47

ALs het mijt is moet je geloof met Imaverol wassen, dit is niet meer vrij te verkrijgen geloof ik.

Je kan ook met tea three shampoo wassen en daarna uit voorzorg af en toe olie er op druppelen,

Tea three werkt trouwens ook heel goed tegen Mok als je TT olie door bv Billetjescreme van Kruidvat mengt!!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:51

Bon_Bon schreef:
.

Je kan ook met tea three shampoo wassen en daarna uit voorzorg af en toe olie er op druppelen,

Tea three werkt trouwens ook heel goed tegen Mok als je TT olie door bv Billetjescreme van Kruidvat mengt!!!

Goeie tip!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:00

Imavorol werkt alleen tegen schimmel infecties.
Sebacil werkt alleen tegen mijt.
Chloorhoudende producten werken tegen bacterie en mijt.
Ontwormings middelen doden ook mijt.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 08:41

Ariebren schreef:
Imavorol werkt alleen tegen schimmel infecties.
Sebacil werkt alleen tegen mijt.
Chloorhoudende producten werken tegen bacterie en mijt.
Ontwormings middelen doden ook mijt.

Je hebt gelijk wat betreft Imaverol, ik bedoelde Sarnacuran. Lachen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:53

Sokken eraf en wassen met sebacil als het echt om mijt gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:56

Zowel bij mijt als mok: teatree is een aanrader. En in geval van mijt inderdaad de sokken uit Knipoog

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:23

Tja denk idd dat het een handige oplossing is om de sokker eraf te scheren!

Maar vind het ook zo zonde, aangezien hij echt mooie volle sokken heeft;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:28

Ik had van de zomer de sokken van mn fjord eraf geknipt en ze zijn heel mooi teruggekomen. Het ziet er tijdelijk niet uit, maar als het daardoor een stuk minder word heb ik er geen probleem mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:30

Sokken groeien wel weer aan, liever een Fries zonder sokken dan eentje die continu staat te stampen van de jeuk.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:42

lauret schreef:

Het enige wat helpt is Sebacil... Dit is een 'illegaal' middel, wat niet meer in Nederland te verkrijgen is. De broer van mijn tinkermerrie staat aan de grens van Duitsland en zijn baas kon het nog bij een kleine kliniek verkrijgen aan de Duitse grens. Maar hij ging er ook bij liggen en krabte te gaten in zijn benen van de jeuk, evenals mijn merrie.
Die injecties zijn het slechtste van het slechtste voor je paard en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat te laten doen bij mijn paard!!!!!
Sebacil raad ik jullie aan, moeilijk aan te komen, maar gegarandeert dat het werkt!! Dit is poeder wat je oplost in water, hier was je 2 x in de week de sokken mee en het blijft allemaal zo netjes en rustig!!
Ik zou echt proberen er aan te komen, want het heeft echt het leven mijn Tinker verandert. OK dan!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:45

Voordat je gaat scheren enzo, weet je zeker dat het mijt is? Je kan een strijkje af laten nemen en laten bekijken door de da.

Zo ja: Scheren en Sebacil erop! Ik heb een trekpaard die ik ook elke winter kaalscheer, dus ook sokken er af. Die groeien super aan hoor, hier een foto van vandaag: http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HRJ4MWA.jpg
En in eind maart dit jaar heb ik ze voor het laatst volledig gemillimeterd!

Sebacil kan ik hier gewoon nog krijgen. Niet in poedervorm, maar vloeibaar.
Benen natmaken, Sebacil in emmer warm water en dan erop doen, goed inmasseren en NIET uitspoelen.

Als je geen Sebacil te pakken kan krijgen kan ik je ook enorm aanraden om Cydectin Pour On te bestellen bij je DA. Is eigenlijk voor koeien, maar als je dit op de benen druppeld en dit het eerste half jaar om de 3 weken doet (hoeveelheid staat aan gegeven, 10ml per 100 kg) en tussendoor nog wast met teatree shampoo gaat het ook erg goed!

Ik ben dit laatste nu aan het doen en daarvoor hoef je niet perse de sokken er af te halen, als je het spul maar echt goed direct op de huid kan krijgen. Ow, nog een tip: achterkant van de sokken doen, ivm eraf bijten.)

Heel veel succes! Hopelijk slaat er wat aan!

Smiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:49

Ik hoorde laatst op stal een engelse vrouw zeggen haar fries in te spuiten met Frontline... Die stampte ook zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:56

Frontline is tegen luizen en teken en niet voor paarden maar voor honden en katten, ik moet er niet aan denken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:01

suleilitha schreef:
Frontline is tegen luizen en teken en niet voor paarden maar voor honden en katten, ik moet er niet aan denken.

ja,het is voor honden maar met toestemming van dierenartsen goed te gebruiken voor paarden.
word veel gebruikt op bosritten waar veel teken zitten,voor de rit een paar spraytjes op de benen en je krijgt [bijna] geen teek. Knipoog

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 13:54

Ik heb ook een paard met flinke sokken (kruising trekpaard) en na 3 jaar aanmodderen, heb ik 3 weken geleden ook de sokken er radicaal afgehaald en het stampen is al heel veel verminderd.
Van de week is de DA erbij geweest en daar heb ik Neocidol van gekregen. Nog niet geprobeerd, maar dat schijnt de opvolger van Sebacil te zijn.

Maar ik zou zeker beginnen met de sokken er een keer af te halen, wel zonde, maar de gezondheid van je paard lijkt me voor te gaan, toch.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:36

Kris schreef:
Sokken eraf en wassen met sebacil als het echt om mijt gaat.

Dit is inderdaad de enige manier. Mijn paard had ook mijt afgelopen winter. Gelukkig heeft hij weing haar aan zijn benen, dus behandeling was gemakkelijk. Flink inschrobben met Sebacil. Als het daadwerkelijk mijt is, werkt alleen Sebacil.

Ik zou dit probleem direct aanpakken, hoe langer je wacht hoe verder de mijten zich ingraven in de huid.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:05

Inderdaad, Sebacil is het enige dat echt goed helpt. Plus nog een keer extra ontwormen met ivermectine (injecteren met ivermectine kan ook, maar dt is nogal omstreden omdat er nog wel eens een paard aan de naald blijft hangen).