Wormenkuur, alleen verkrijgbaar op recept blijkt niet te wer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Wormenkuur, alleen verkrijgbaar op recept blijkt niet te wer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 07:29

Als ik het goed heb is het op recept krijgen van een wormenkuur ingevoerd om te verhinderen dat men verkeert (te veel/weining, verkeerde kuur etc) ontwormd en daardoor resistentie voorkomt. De dierenarts zou dit dan in de gaten kunnen houden en daar waar nodig bijsturen.

Nu zie ik om mij heen al verschillende bedrijven (bv Agradi) wormenkuren aanbieden met hun eigen dierenarts.
Als ik nu iedere keer ergens anders bestel hoe gaan ze dit dan in de gaten houden?

Ook worden kuren door huis dierenartsen zonder verdere toelichting/controle verkocht.

Heeft het dan nog wel zin, wormenkuur op recept verstrekken?

KiWiKo

Re: Wormenkuur, alleen verkrijgbaar op recept blijkt niet te wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:30

neee tuurlijk niet Lachen was toch ook een disaster waighting to happen!! Lachen Lachen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 07:32

Ik vond het sowieso een stom idee. Hoop dat 't weer terug gedraaid wordt straks! Werkt toch niet zo.

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:50

Ik snapte uberhaupt al niet waarom ze dat bedacht hadden.. het heeft toch helemaal geen zin?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:26

Het heeft op deze manier totaal geen toegevoerde waarde...

Ik heb gisteren voor een heel jaar wormenkuren op P&K gekocht, hoefde alleen wat dingetjes in te vullen op een formulier en dat was het...

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:30

Het was zowieso een stom idee. En dan dachten ze ook nog dat nu meer mensen een wormenkuur gingen kopen. Nou ik denk juist het tegenovergestelde. Bij ons in het dorp kun je ze bij de dierenwinkel bestellen. Je hoeft alleen ma je handtekening eronder te zetten en klaar is kees.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:32

Wij hebben ook bij P&K een hele berg wormkuren gekocht.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:38

jury schreef:
Als ik het goed heb is het op recept krijgen van een wormenkuur ingevoerd om te verhinderen dat men verkeert (te veel/weining, verkeerde kuur etc) ontwormd en daardoor resistentie voorkomt.

Sorry, heb je niet goed. Dit zou een mogelijk bijkomend voordeel kunnen zijn. Hoe de regeling exact is moet ik je schuldig blijven maar volgens mij is het vanwege aangescherpte regels voor medicatie e.d. voor slachtdieren. En aangezien een paard wettelijk gezien onder vee valt, is deze regeling ook voor paarden ingegaan. De resistentie is dus NIET de reden geweest.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:09

Het is inderdaad een waardeloze regeling die voor iedereen alleen maar lastig is. Voor de mensen die ze verkopen en voor ons die ze moeten kopen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:12

Wij waren ook bij de dierenarts een paar weken geleden voor de hond, hebben meteen een paar wormenspuiten meegenomen, geen recept voor nodig. Het was toch ook gewoon een stomme regel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:14

Inujojo schreef:
Wij waren ook bij de dierenarts een paar weken geleden voor de hond, hebben meteen een paar wormenspuiten meegenomen, geen recept voor nodig. Het was toch ook gewoon een stomme regel.

Waarom roept iedereen dat het een stomme regel is terwijl bijna niemand de werkelijke regeling kent?
Een DA hoeft geen recept uit te schrijven... Alleen als je de kuur ergens anders wil gaan halen is een recept nodig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:22

en de dierenarts doet dat natuurlijk voor niks Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:23

Zwerte schreef:
Sorry, heb je niet goed. Dit zou een mogelijk bijkomend voordeel kunnen zijn. Hoe de regeling exact is moet ik je schuldig blijven maar volgens mij is het vanwege aangescherpte regels voor medicatie e.d. voor slachtdieren. En aangezien een paard wettelijk gezien onder vee valt, is deze regeling ook voor paarden ingegaan. De resistentie is dus NIET de reden geweest.

Als het nergens geregistreerd wordt weet toch nog geen mens hoeveel wormenkuur mijn paard gehad heeft? Via internet kun je gewoon bestellen "ze hebben zelf een VA in dienst".
Een grote kul regeling, die er alleen maar toe leidt dat mensen minder gaan ontwormen omdat het meer gedoe is.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:05

ik heb me ook expres niet uitgelaten over de uitvoering van de regeling...

super_freek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:16

Ik denk ook dat er juist minder wordt ontwormd omdat het een stuk meer gedoe is. Het kost geen extra receptkosten als je het direct bij de DA haalt, maar daar moet je dan wel heen rijden en de keuze is minder dan in de winkel. Ik ben zelf heel stipt in het geven van wormenkuren en wissel ook af in merk en werking. Aan de andere kant vind ik het wel goed dat het ergens geregistreerd staat, maar dan moet het eigenlijk nog uitgebreider. Ik vind dat het dan geregistreerd moet worden in het paspoort, dan zie je het ergens terug. Nu kun je voor een jaar wormenkuren bestellen in 1 keer, maar wie zegt dat jij ze op de juiste wijze toedient. Ik bestel ze gewoon via www.agradi.nl. Gewoon je gegevens invullen en de DA bepaald uiteindelijk of je de juiste wormenkuur koopt, zo niet dan adviseren zij welke je deze keer beter kunt kopen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:30

Maar om een voorbeeld aan te halen: staleigenaar koopt spuiten voor heel het jaar voor heel de stal, en verkoopt ze door aan klanten. Geen kip die weet hoe, wat en wie.
Denk dat Agradi (of wie dan ook) dan weinig adviseert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:33

Juist Super_Freek. Ik vind het behoorlijk onhandig, heb nu al diverse keren gehad dat ik de wormenkuren te laat geef omdat ik eerst zo'n recept moet regelen, en ja, ik werk fulltime, en in de weekends zijn de DA's niet 'open'. Normaal haalde ik het altijd op zaterdag bij de Boerenbond. Voorheen was ik daar veel stipter en vollediger mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:18

VS-->MD

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:45

Ik spreek mij DA gelukkig regelmatig en ik hoef alleen maar langs te wippen om wat wormenkuurtjes te halen.
Feit blijft wel dat het een stuk lastiger is zo.
Voorheen reed ik langs de ruitersportzaak en sloeg ik voor een heel jaar voor alle paarden in en lagen ze in de kast met een schema erbij. Nu moet ik wel even plannen af en toe...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:29

Ik spreek mijn DA gelukkig zelden Haha!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:34

Ik ben het met ellen eens. Meer gedoe, minder zin om het te halen omdat je er toch extra voor moet rijden (ik in elk geval een half uur verder aangezien hier geen dierenarts in de buurt woont voor paarden). Wat ik wel mis is eigenlijk een pakket wat al vooraf is samengesteld voor een paard met een schema erbij wanneer je welke moet geven.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 07:44

Ach het is zowiezo grote onzin.,
Ik belde l;aatst de plaatselijke DA op en bestelde 10 wormkuren, en ja hoor kreeg ze zonder hoesten of proesten mee!
Hoefde me niet te registreren niks, gewoon betalen en je Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 07:51

nou ik vind het ook maar onhandig. Ik haalde ze altijd bij de ruitersportzaak, als k dan toch in de stad was, nu moet ik een half uur (enkele reis) fietsen om alleen maar een wormenkuur bij de va te halen. Gestoord

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 07:56

Mijn ruitersportzaak gaat overigens een regeling treffen dat zij het recept aanvragen. Dit gaan vast meer zaken doen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:03

Misschien is dit waar, maar waarom zou je zo moeilijk doen,
bij onze dierenarts kan je het zo komen halen,
zij registreren dat je het hebt gehaald en ze houden dus bij
welke wormenkuur je moet hebben.
Ik vind het alleen maar makkelijker, ik hoef zelf niet meer na te
denken :p.
Ik wist overigens neit dat Agradi enz. de wormenkuren ook mochten verkopen vanuit hun eigen dierenarts, maar ach, het
werkt dan inderdaad minder dan ze hoopte, maar waarom
moeilijk daarover doen.

Bij ons is de dierenarts overigens van 8.00 tot half 7 in de avond open, dat red
ik meestal wel, mocht ik een wormenkuur moeten halen. Dit keer heb ik
ook 2 wormenkuren meegekregen, maar met gebruiksaanwijzing (dus "schema" erbij).

ik begrijp dat het soms lastig is, maar het valt me allemaal reuze mee