Paard loopt niet meer op alle 4 dr benen!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beautifulyou

Paard loopt niet meer op alle 4 dr benen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:06

Beste bokkers,

Ik zal eerst even uitleggen hoe het zit;

Ik verzorg sinds een tijdje een pony. Hij staat bij iemand thuis die gene heeft er liever geen kosten aan dan wel. Wormenspuiten DA en Inentingen en hoefsmid betaal ik allemaal. Voer (bix, Muslie). Ook.

Van de zomer stonden de paarden dag en nacht op het land, opzich heerlijk natuurlijk maar zij kon het niet hebben vanwege snel hoef bevangen zijn. Ze begon al slechter te lopen en kringen in haar hoeven te krijgen. De hoefsmid weer geweest en die zei dat ze van het land af moest, maar dit mocht niet. Dus ze is daar gewoon blijven staan.
Na een poos werdt ze kreupel, zo erg dat ze niet op haar rechter voor been meer kon staan. Ze zetten hem wel neer maar niet het gewicht er op. Je kon je vinger er ook onder leggen. Lopen kon ze niet tot zeer zeer zeer moeizaam. Het beesie had heel veel pijn. Ik kon dit niet aanzien, vreselijk gewoon.
Ik heb gevraagd of ze aub in stal mocht en dat mocht. De DA mocht absoluut niet komen want dat zijn oblichters.
Toch heb ik gebeld en ze zijn gekomen, (Heb ik ook ruzie om gehad nog) Hij kon niks vinden en ze kreeg Meta.. nog wat tegen de pijn. Dit hielp redelijk tot goed en ze kon er weer op lopen. Maar dit is natuurlijk geen oplossing! De hoefmid is 1 dag daarna gekomen om te kijken, dit gaf de DA als advies. Hij kon niks vinden in de zool van de hoef alleen kwam er vocht uit en hij zei kijk het nog even aan.
Toen ben ik gestopt met de medicijnen omdat het beter ging (het was GEEN keur)
En ja hoor ze was er helemaal boven op! ( Ik dacht dat ze naar de slacht moest, Zo erg was het)
Extra rust gegeven en toen ben ik weer rustig aan gaan rijden. 2 x in totaal.

Vandaag kwam ik weer aan (Ben er elke dag) Want mijn paarden staan daar ook En ja hoor het was weer goed mis, Dit keer het linker achterbeen, alleen nu ze zet hem niet eens meer neer! Ze ligt eigenlijk alleen maar, netzo als de vorige keer. Lopen ging nog veel en veel moeizamen dan de vorige keer (dat is nu 1.5 maand terug toen de dag dat ze het voor het eerst had) Ik had nog een beetje van dat medicijn over en heb het geven. op stal gezet met de deur dicht (normaal hebben ze een uitloop met zn alle bij elkaar).

Nu is het volgende, er groeit echt geen geldboom op mn rug en ik kan het echt niet betalen straks is er wat met mijn paarden, ik moet daar gewoon geld voor appart houden. Ik weet niet wat ik moet doen en zit er echt heel erg mee want dit beessie is gewoon zo erg in de pijn!

Nu denken jullie mischien bel de Dierenbescherming, maar hun zijn mijn baas, zonder hun kan ik mn spullen, paarden, kleren, school niet betalen! En daar boven op nog eens dat het super goede kennisen/vrienden van me zijn!

Help me aub, heeft iemand dit ooit mee gemaakt met zijn/haar paard en heb je tips? Of weet je wat het is? Reageer aub!

Geen gezeur aub want daar heb ik echt niks aan! Het is al erg genoeg!! Ik hoor graag tips!

Mvg Roos.
Laatst bijgewerkt door Beautifulyou op 16-11-08 23:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard loopt niet meer op alle 4 dr benen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:08

Als het goeie vrienden van je zijn, pak dan NU je telefoon!!!!

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 23:12

suleilitha schreef:
Als het goeie vrienden van je zijn, pak dan NU je telefoon!!!!

Mischien heb ik het niet helemaal duidelijk neer gezet, maar hun vinden het wel meevallen, hij moet gewoon op stal en komt wel goed, gaat vanzelf over, zo zijn hun. Ik kan de DA gewoon niet meer betalen. Dus wil ik graag van iemand horen wat ik moet doen om het te verhelpen. Afspuiten mischien ik weet het niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 06:38

Dat de VA de opdracht gaf het paardje van het land te halen, betekende dat dat hij dacht aan hoefbevangen zijn? Alleen de Hoefsmid of Veearts kan die diagnose stellen. Maar als dat het is, dan
[BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.
Hierin vind je veel tips van paardeneigenaren wiens paarden helaas ook hoefbevangen zijn geraakt.
Je kunt in ieder geval zorgen dat het paardje geen krachtvoer meer krijgt, alleen oud hooi en lekker in de paddock het zand nat spuiten, zodat de hoeven koelen. Daarmee kan je proberen het voor je paardje aangenamer te maken.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 09:22

janouk schreef:
Dat de VA de opdracht gaf het paardje van het land te halen, betekende dat dat hij dacht aan hoefbevangen zijn? Alleen de Hoefsmid of Veearts kan die diagnose stellen. Maar als dat het is, dan
[BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.
Hierin vind je veel tips van paardeneigenaren wiens paarden helaas ook hoefbevangen zijn geraakt.
Je kunt in ieder geval zorgen dat het paardje geen krachtvoer meer krijgt, alleen oud hooi en lekker in de paddock het zand nat spuiten, zodat de hoeven koelen. Daarmee kan je proberen het voor je paardje aangenamer te maken.

De Hoefsmid zei als je hem er nu niet van af haalt kan het wel eens zijn dat hij met een paar weken niet meer kan lopen. Maar dat had ik zelf ook allang al gezien maar het beessie mocht er niet van af.
Ze staat nu op een landje zonder gras voor zo ong. 1.5 maand nu. Krachtvoer gaf ik haar al niet meer alleen een klein handje nog als beloning ofzo. Ze krijgt hooi en afentoe een wortel. Ze staat nu op stal. Is het mischien wat om een coolpack vast te maken aan het been met een bandage? zodat deze koelen?

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:32

...aan het been? Heb je niets aan als ze hoefbevangen is.
.gewoon GEEN krachtvoer, ook niet het handje als beloning...
verder idd. pijnstillers...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:40

Als het een achterbeen is, dan zal hij hoogstwaarschijnlijk niet hoefbevangen zijn.
Heeft het dier echt zo veel pijn als jij aangeeft, zou ik het niet kunnen aanzien en koste wat kost de dierenarts laten komen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:10

MD-->BEH

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:38

Wanneer zij zelf geen VA laten komen en het paard dus niet behandelen is dat Nalatigheid.
Nalatigheid valt onder verwaarlozing en dat is dus strafbaar.
Jij kunt eventueel de VA bellen met dit verhaal hij/zij zal je misschien ook adviseren de dierenbescherming te bellen.
Wanneer hij/zij dit zwart op wit heeft sta je dus in je recht en mogen ze jou geeneens ontslaan.
De verstandshouding is misschien wel verpest dan, maarja liever dat dan een ernstig beschadigd paard...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:43

hoef bevangen kun je voelen aan de hartslag in de onderhoef!

maar dit klinkt meer als een achterbeen probleem,
en bij hoefbevangen zul je dat eerder in het voorbeen zien

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:47

hoefbevangen komt zelden voor aan het achterbeen. Als het zo plotseling is kan het best een hoefzweer zijn. Is de hoef warm?
Je kan ook kijken of het paard drukpijn heeft. Is dit het geval kan het paard door de smid heel makkelijk van zijn pijn worden af geholpen. Hoeft echt niet duur te zijn.

Heeft het paard ook pijn tijdens het buigen of alleen tijdens het neerzetten?

Dit soort testjes kan je zelf eerst doen.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 18:31

Ja, allebei. en het neerzetten doet ze niet, alleen op rust staan. Nu ademt ze 2 keer in 1 sinds vandaag. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik kan het echt niet betalen, ik heb de DA gebeld en die ging even overleggen en opzoeken wat het mischien kon zijn.
Het ligt niet aan de hoeven, want die zijn al nagekeken door de Hoefsmid en die weet het ook niet, het is dus echt een probleem van binnenaf en dat verhelp je niet met pijstillers, je maakt het alleen wat minder pijnlijk.
Haar adem is erg warm verder en ze ademt snel, Zweten doet ze niet. Eten ook niet door het snelle ademen, Muslie wil ze wel eten dus heb ik haar dat maar geven. Ze is niet hoefbevangen dus dit kan geen klwaad, het is eiwit arm en haver arm.

Ik wacht nu op een telefoontje van de DA.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:28

Lief van jou dat je in elk geval iets probeerd te doen, maar een beetje rare dierenarts die gaat overleggen wat het "misschien" zou kunnen zijn zonder het paard te hebben gezien.
Wat willen ze nu gaan doen?? Advies geven lijkt mij eigenlijk een tikkie gevaarlijk als je niet weet wat er aan de hand is.
Paard dat niet of slecht eet en op drie benen staat heeft pijn...heel veel pijn! Zeker als ook de ademhaling is verdubbeld!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:36

aerdenhout1 schreef:
Lief van jou dat je in elk geval iets probeerd te doen, maar een beetje rare dierenarts die gaat overleggen wat het "misschien" zou kunnen zijn zonder het paard te hebben gezien.

Vreemd ja. Mijn VA zou per direct gesommeerd worden te komen Knipoog Haha, dat doet ze dan ook altijd, al is het 03.00 uur in de nacht Bloos

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 23:08

Hij weet hoe het eruit ziet want hij is pas geleden nog geweest. Hij zei dat hij nog een keer langs wil komen want hij weet het niet hij wil het nog een keer zien. Ik ga nog een keer naar de eigenaar toe en dan ga ik wel op mn knieen of hij aub hem wil laten komen, ik ben namenlijk bang dat het fout gaat omdat het nou wel heel erg is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:11

Wacht even...de eerste keer was het zijn voorbeen en nu is het toch achter? Hoe kan de dierenarts dan zeggen dat hij het wel heeft gezien de eerste keer?

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 20:51

aerdenhout1 schreef:
Wacht even...de eerste keer was het zijn voorbeen en nu is het toch achter? Hoe kan de dierenarts dan zeggen dat hij het wel heeft gezien de eerste keer?

Ik snap je niet. Hij is geweest voor het voorbeen toen en dit is het zelfde wat ze heeft alleen dan even meer pijnlijk lijkt wel. Ze eet nu ook geen hooi meer en met moeite wortels, ze begint ook te zweeten tussen haar benen (voor en achter, achter haar oen en in haar lies. Haar hart slag was tussen de 60 en de 70 voor zo ver ik het kon tellen. Is dit goed?

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 21:02

trisca schreef:
hoefbevangen komt zelden voor aan het achterbeen. Als het zo plotseling is kan het best een hoefzweer zijn. Is de hoef warm?
Je kan ook kijken of het paard drukpijn heeft. Is dit het geval kan het paard door de smid heel makkelijk van zijn pijn worden af geholpen. Hoeft echt niet duur te zijn.

Heeft het paard ook pijn tijdens het buigen of alleen tijdens het neerzetten?

Dit soort testjes kan je zelf eerst doen.

Een hoefzweer is het hoogst waarschijnlijk niet want dat dachten ze de vorige keer ook maar ze konden niks vinden, tenminste de Hoefsmid niet en de DA zei laat de hoefsmid maar kijken nadat hij geweest was. Drukpijn heeft ze ook niet.. Warm was hij niet, tenminste gewoon net zo als alle anderen hoeven. Gewoon normaal. Ik heb de smid gesproken en die weet het ook niet. Het probleem is als de eigenaar hun ziet dan stuurt hij ze gewoon weg, en krijg ik de volle lading en dan kan ik wel met het paard naar hun toe lopen maar ze kan niet lopen dus dat gaat ook niet. Ik ga morgen weer heen om te zeggen dat ze echt moeten komen want het wordt alleen maar erger en erger heb ik het idee..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:11

Jeetje Roos... je speelt zelf wel heel erg "slachtoffer-rol" zeg. Boos! Een paard wat niet meer eet is werkelijk dood- en doodziek!!!!
VA laten komen, factuurtje laten maken en je kan 2 maanden later zo'n beetje de factuur betalen. Kan je 2 maanden sparen. Ik schat 100 euro.
Vertel de eigenaren dat je de VA zelf betaalt, kadootje.

Dit valt inderdaad onder nalatigheid... en dat is strafbaar...

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:45

scoxxx schreef:
Jeetje Roos... je speelt zelf wel heel erg "slachtoffer-rol" zeg. Boos! Een paard wat niet meer eet is werkelijk dood- en doodziek!!!!
VA laten komen, factuurtje laten maken en je kan 2 maanden later zo'n beetje de factuur betalen. Kan je 2 maanden sparen. Ik schat 100 euro.
Vertel de eigenaren dat je de VA zelf betaalt, kadootje.

Dit valt inderdaad onder nalatigheid... en dat is strafbaar...

Ik heb het geregeld net met de eigenaar, ik heb hem heel erg lopen pushen, nu mag de DA morgen komen als hij nog steeds niet goed is, ze eet wel maar muslie alleen hooi eet ze niet echt.. wortels wel weer een beetje. Ik ben blij dat hij ze morgen wil laten komen, ik maakte me al druk. De vacature kwam vorige keer ook binnen en dat was 124,95 Ik kan dat gewoon niet zo een 2 3 bij elkaar krijgen, mijn eigen paarden moet ik ook betalen, school, kleren etc. Maar inidigeval ben ik blij dat hij ze zaterdag beld! Het is echt een hele last van me schouders af!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:51

DE eigenaar gaat dus op zaterdag ( in het weekend) de dierenarts bellen? En jij geloofd dat? Als hij al niet door de week een dierenarts laat komen doet hij dat in het weekend, als de voorrijkosten al verdubbelen, zeker niet.

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:53

Het zijn kennisen van mij en als hij zoiets al zecht dat doet hij dat.
Het ligt bij hun niet aan het geld, ze zwemmen erin!! Het is gewoon laksegeit, hij vindt het gewoon onzin, want het gaat wel over.
Ik ben met mijn vader er heen gegaan om het te ijzen van hem.
En we zijn hier op uit gekomen.
Als hij dit niet doet heeft hij een probleem.

aerdenhout1 schreef:
DE eigenaar gaat dus op zaterdag ( in het weekend) de dierenarts bellen? En jij geloofd dat? Als hij al niet door de week een dierenarts laat komen doet hij dat in het weekend, als de voorrijkosten al verdubbelen, zeker niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 11:54

@ Roos: hoe is het afgelopen?

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 19:42

scoxxx schreef:
@ Roos: hoe is het afgelopen?

Goed! ze is er bijna weeer boven op, alleen is ze wat stijfjes van het stilstaan want ze moest op stal blijven! Alleen nu wil de eigenaar haar naar de slacht brengen omdat hij het niet wil ddat er elke keer wat aan de hand is. Ik heb nu iemand kunnen regelen die hem over wil kopen voor de slachtprijs gelukkig en dan zal hij wel op de manege komen te staan waar hij 1 uurtje per dag mee moet lopen zodra dit weer kan. Want zij kon geen voledige stalling op een manege betalen en op die manier heb je korting! Ik kan het erg goed met haar vinden en ik mag hem blijven verzorgen zonder verdere kosten!! Ik ben zo blij dat dit een eventueele oplossing kan zijn als het wel door zou gaan!

Bedankt voor je intresse!!!

Groetjes Roos

Beautifulyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 03:33

Ze is verkocht want anders moest ze door naar de slacht, ze staat nu op de manege van een vriendin van mij paar min fietsen vanaf mijn huis! Ik ben zo blij dat ze daar een plekje heb kunnen vinden, want ze is het waard! Dat arme beessie heeft noooooooit een stap verkeerd gedaan! Gelukkig mag ik haar altijd blijven verzorgen/rijden. De DA wordt nog een keer gebeld en ze wordt helemaal onderzocht wat de oorzaak nou was zodat dit voortaan voorkomen kan worden!
Ik ben echt blij dat ze niet naar de slacht hoefte en dat ze dicht bij me is zodat ik haar altijd kan bezoeken en ze nu echt goed onderhouden kan worden!

Gr Roos