paard met lintworm

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

den_shir

paard met lintworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:17

Hallo,

Ik verzorg een paard die met de dag magerder word. De eigenaar geeft hem gewoon een wormenkuurtje. Maar ik denk dat het lintwormen zijn. haar vacht is dof en ze is erg sloom en mager. Volgens mij heeft ze ook last van buikkrampen.. En in haar ontlasting zaten laatst erg lange wormen. Hoe weet je nou wat voor wormen je paard heeft?
Laatst bijgewerkt door den_shir op 13-11-08 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Re: paard met lintworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:19

klinkt als wormen maar voor de zekerheid kan je een bloedtest af laten nemen en een mest onderzoek. Het kunnen bijvoorbeeld ook bloedwormen erbij zitten en die zie je niet in de mest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:24

misschien is de eigenaar zuinig en is de dosering niet hoog genoeg?
Heb je die wormen gevonden toen ze net ontwormd was?
Hoe zagen ze er uit...platte voorkant of puntig?
Hoe oud is het paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:26

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:26

vraag es met welk middel de eigenaar ontwormd?
misschien is de werkzame stof niet helemaal geschikt voor deze wormen.

als het paard zoveel wormen in de ontlasting heeft is er dikke kans dat het ook bloedarmoede heeft, krijgt het paard ook iets van brokken of muesli?

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:31

bedankt voor de reacties,

Paard staat altijd op de wei. Is nu 3,5 jaar oud.
Ze krijgt brokken met haver en honing. Daarnaast dan gras en ook nog hooi.

De wormen heb ik verder niet goed bekeken ze waren ongeveer 15 cm lang en de breedte ongeveer als een stro takje.

Ik zal eens navragen wat voor kuur hij heeft gegeven. Hij heeft voor 800 kg kuur gegeven... Kan dit kloppen?

Is dit dodelijk voor een paard? Ze ziet er namelijk verschrikkelijk energieloos en mager uit. Ook haar ruggenwervel staat strak ( spits )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:37

is vast lintworm,die zien er een beetje uit als platte spaghetti slierten.
dat ze er uit komen is alleen maar goed.
apart dat ze wel mager is,krijgt ze wel veel ruwvoer?

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:41

Ja, ze is echt in een kort tijd super mager geworden, ik kan er niet meer opzitten ben bang dat ze breekt!... Haar eetlust is ook verminderd, en ze eet erg langzaam. Ben echt ongerust:( maar wat moet je als het je eigen paard niet is en de eigenaar ERG EIGENWIJS IS. Ze eet veel ruwvoer

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:41

Ik zou de dierenarts vragen om extra ontworming, dat kan ook intraveneus (spuit) in dit soort ernstige gevallen. Dat werkt vaak het meest effectief.
Meer ruwvoer heeft ze met zo'n ernstige wormbesmetting ook niet zoveel aan. Kan zelfs bloedarmoede optreden bij ernstige wormbesmettingen...niet afwachten lijkt me.

Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:42

nee dodelijk is het niet,zeker niet op die leeftijd...was ze al zo of is het gekomen na het ontwormen dat futloze?
Het kan dat ze zo vol zat met wormen dat ze ziek is geworden door de afgestorven wormen in haar darmen enzo...(toxinen die de dode wormen afscheiden)

Ze moet met een paar dagen opknappen,en minder last van haar buik krijgen.
Het komt wel vaker voor(bij mij niet...)dat paarden ziek worden van een wormkuur,het is meestal een teken dat ze of lang niet ontwormd zijn of een worminfectie hebben ....of beiden....het een komt meestal door het ander...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:43

eet ze langzaam?
dan zou er misschien wat mis kunnen zijn met haar gebit.

denk dat het het beste is als een dierenarts dit dier eens goed nakijkt, op tanden,eventueel bloedonderzoek en een geschikt wormenmiddel geeft

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:45

Mijn jaarling was ook nogal mager met zo'n wormenbuikje en die hebben we gelijk ontwormd mt Equivalan. een paar weken later nog eens.. maar die gekke buik bleef en haar vacht bleef ook zo dof. Na die 2e kuur kwam er opeens een lintworm mee... Veearts erbij, en nu hebben we ontwormd met Equimax, Equivalan neemt lintwormen niet mee.
De jaarling ziet er nu al stukken beter uit, en dat buikje is ook ver verdwenen.
Succes!

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:48

Ja, ze eet langzaam omdat ze zo sloom is! Dit is iets van de laatste week, Gisteren heeft ze de kuur pas gehad... haar gebit is al nagekeken, gewoon goed. Is het zo raar dat mijn paardje erg mager word dan.. Op internet lees ik namelijk dat dit normaal is?

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 13:16

Kan ik haar ook het beste op stal laten staan nu?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:33

een flinke worminfectie lijkt mij...heb je geen foto van haar?
Als ze koliek verschijnselen heeft is het beter dat ze beweegt,wat voor weer is het in nederland?....als ze echt zo mager is ,is het misschien een idee om er een deken op te doen,dan gebruikt ze niet al haar energie om warm te blijven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:36

ik denk dat dit beter bij medisch past, dus ik TEM ff

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:10

den_shir schreef:
Kan ik haar ook het beste op stal laten staan nu?

nee,lekker buiten,beweging en frisse lucht is altijd nog het beste voor het paard.
geef eventueel in de wei ook hooi erbij zodat ze daar ook kan eten.
maar ik zou dus een veearts bij dit paard halen,wie weet heeft ze een virus ofzo onder de leden.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:16

verplaatst naar MD

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 12:34

Ik zal eens een foto van haar maken...

Ze word nu in de gaten gehouden.. Ik kan niks meer doen.. eigenaar wil eer geen VA bij halen.. Vind het heel erg... sta machteloos.. Zon jong beestje en nu al zo sloom en lusteloos Boos!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:11

Tinkerlady schreef:
Ik zou de dierenarts vragen om extra ontworming, dat kan ook intraveneus (spuit) in dit soort ernstige gevallen. Dat werkt vaak het meest effectief.
Meer ruwvoer heeft ze met zo'n ernstige wormbesmetting ook niet zoveel aan. Kan zelfs bloedarmoede optreden bij ernstige wormbesmettingen...niet afwachten lijkt me.

Succes!

Goed opletten met dit advies! NOOIT intraveneus ontwormen. Tenzij je het dier graag dood wilt natuurlijk. Ik las ergens dat dit een zeer jong dier is? Dan zullen het spoelwormen zijn die je vindt. Geef haar dan dringend een ontworming met fenbedazole, dat is PANACUR. Dat is niet zo duur, en is de enige (naast misschien pyrantel, maar is minder effectief) die de spoelwormen gaat aanpakken. Je kan zelf een tube bij de dierenarts kopen en geven. Is helemaal niet zo duur. Ik denk rond de tien euro.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:50

Als ik jou was zou ik eerst eens goed vaststellen welke wormsoort het nu werkelijk is, spoelworm of lintworm (voor beide wormen heb je nl een andere werkzame stof nodig). Als je er zo zelf niet uit kan komen dan kun je een worm in een potje doen en dit aan een DA laten zien, weet je meteen wat het is en meestal kost het niets.
Dan even navragen welk wormenmiddel er gebruikt is, als je dat weet kan je zelf nakijken of het juiste onwormingsmiddel is gebruikt (event. navraag doen bij de DA).
Als blijkt dat ze zojuist het goede middel heeft gekregen dan is er "weinig" aan de hand en zullen de wormen er dood vanaf komen.
Ik weet niet wat voor paard het is maar 800kg lijkt me erg zwaar voor een 3,5 jarige, dus het kan best zijn dat ze overgedoseerd is en daardoor koliekerig reageerd (bij de combinatie, heftige worminfectie en overdosering wormmiddel kan dat nl nogal eens voorkomen) wel op blijven letten dus.

Hoe veel gras staat er trouwens op het land? Als dat niet zo gek veel is zou je iig de ontlasting ook eens kunnen controleren op zand.

Verder is er dus vrij weinig wat je kan doen (zeker als de eigenaar niet meedenkt/meewerkt) en dat lijkt me voor jou erg frustrerend, ik wens jou en je verzorgpaardje dan ook veel sterkte.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:56

het is heel goed mogelijk dat je juist door de wormkuur nu de wormen in de mest vindt. Het zou kunnen zijn dat door de wormbesmetting het paard bloedarmoede heeft gekregen.

Inderdaad erg frustrerend. Vroeger heb ik een paard verzorgd en ingereden en wilde het zelfs kopen maar de eigenaar wilde de hoofdprijs en heeft het ondertussen niet ontwormd maar gewoon laten kreperen van de wormen. Toen hij koliek kreeg, vond hij zelfs dat ik de DA maar moest laten komen op mijn kosten. Ik heb maar afstand genomen en twee maand later was hij dood...

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 21:11

dood?? echt waar.. hmm ik weet het ook niet meer hoor.. ik heb al vitamines gehaald die ik haar ga geven... Ik heb op internet gelezen dat ze eigenlijk een antibiotica kuur nodig heeft omdat het waarschijnlijk ook om een wormeninfectie gaat Boos!.. Het paardje is inderdaad nog niet zo oud.. 3,5 nu... Net onder het zadel... Ze heeft als wormenkuur equimax gehad... Is bestrijding tegen alle wormen... Toch?

bedankt voor de reacties

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:13

weet je wat het is???
je moet een bloedonderzoek hebben om zeker te weten of het bloedarmoede heeft en wormen..
ja en dat kun je niet zelf kopen ofzo....dat moet een dierenarts doen

wel lief van je dat je extra vitamines haalt..wie weet helpt het wel?

kan ook heel goed zijn omdat ze nu 3,5 is dat ze aan het wisselen is met de tanden en dat ze daarom langzaam eet en misschien wat in gewicht afvalt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:18