Hoe sterk vermagerde drachtige merrie weer voller te krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Hoe sterk vermagerde drachtige merrie weer voller te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:35

Binnenkort krijgen wij een ander paard erbij. Deze 10 jarige stermerrie heeft al meerdere veulens gehad en is thans ook weer drachtig. De merrie is op dit moment erg mager (ribben zijn zeer goed te zien, schoft steekt eruit, hals is ielig en aan de bovenzijde zit niets meer, ze glanst overigens wel). Het veulen heeft wel veel van haar gevergd, maar ik vrees dat er ook sprake is van op de verkeerde manier voeren. Ze krijgt waar ze nu staat, 4 kilo muesli en 2 kilo brok, alsmede een baal hooi per dag. Het hooi zit er goed uit, niet stoffig o.i.d., maar het is van onbemest land en is arm. Merrie is altijd ontwormd en wij ontwormen haar ook weer zodra ze op stal komt. Eventueel laat ik nog een mest-onderzoek uitvoeren. Paard is wakker genoeg en loopt meerdere keren per week. Ze staat het minimaal een dagdeel buiten (waar niet veel gras staat).
Wij hebben thuis goed voordrooggras in grote balen in twee soorten, een drogere en een nattere variant. Dit komt van bemest land. Normaal zou ik een mager paard maismeel voeren, maar daar deze merrie drachtig is dat natuurlijk niet mogelijk. Ze krijgt bij ons meerdere porties ruwvoer over de dag verdeeld. Ik wil het wat rijkere spul langzaam opvoeren, haar spijsvertering moet daar aan wennen.
Nu, wat kan ik deze drachtige merrie voorschotelen? Wij hebben merrie-brok en de gewone basisbrok, beide van Havens. Is een goede slobber ook een optie, of van dat olie-achtige voer van Subli?
Graag zinvolle tips!

bokjes

Re: Hoe sterk vermagerde drachtige merrie weer voller te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:38

Ik zou toch eens bloed laten trekken, wij hebben zo'n soort gelijk verhaal gehad en hier kwamen verhoogde lever waarden uit naar voren wat duide op leverbot. Dit word meestal veroorzaakt door drassige weide waar een soort slakjes in zitten en waar je niet tegen kan ontwormen. Hier kan alleen de da een soort van wormenspuit voor maken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:41

Paard staat nooit op een drassige weide. Maar als ik vind dat ze niet snel genoeg bij trekt, is een bloedonderzoek natuurlijk nooit verkeerd.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:43

Zoek eens leverbot op in BOKT zie dat er best veel mensen met een paard zijn die dit hebben gehad!

Edit: het komt niet altijd van een drassige wei!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:44

Ook kin je haar wat pulp geven maar let wel dat deze goed door weekt is. daarnaast een goede brok , maar laat dan wel een mest onderzoek doen zodat je weet wat ze tekort komt.
Idd als je ander ruw voor heb deze gelijkmatig aan laten wennen en rustig opvoeren, Let er op dat ze alles opeeten voordat je weer nieuwe er ij kiept zodat je een iedee gaat krijgen over wat ze eet op een dag. Van die plakke kun je er minimaal 2 geven en dan opvoeren tot 3 keer perdag.
Ook kun je eens het gebit laten nakijken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:44

Let wel, het paarrd is levendig en maakt dus geen zieke indruk. Ik meen dat dat bij leverbot wel anders is.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:45

Pulp komt er bij ons niet in, ik wil absoluut geen koliek-risico lopen.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:45

Nou dan hebben wij een vertekend beeld gehad want wij hebben altijd opgewekte en levendige merries gehad!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 15:47

Gebit is prima in orde en de merrie eet ook goed, dus daar zit 't 'm niet in. Het gaat mij echt om tips wat te voeren...

Bokjes, dank voor je bijdrage, maar het gaat mij hier om voedingstips...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:48

Ik heb de senior Priores slobber van Subli!
Dit is mij door een medebokker en een medewerker aangeraden omdat ze er niet heet van worden, maar er zit gewoon lekker veel in!

1 op 1 aanmaken, en dan even een uurtje of 2 laten staan!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:49

Neem anders eens kontakt op met Ramonajoy hier op bokt (of via haar site http://www.paardenpensioninfo.nl) zij vangt regelmatig dit soort dieren op en heeft ze er zeer snel weer bovenop !!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:55

Ik zou denk ik ook een bloedonderzoek laten doen, de merrie krijgt zo te zien ruim voldoende voer binnen. (als ze echt alles krijgt wat je beschrijft). Verder denk ik dat je met merrie brok en veel ruwvoer verdeeld over verschillende porties per dag al goed bezig bent. Ik geef normaal inderdaad ook altijd maismeel aan een mager paard, ik snap dat je geen pulp wilt proberen, zou ik ook niet aandurven. Scheve mond
Wat ik me ook nog wel afvraag, hoe wordt ze gereden? Lekker rond over haar rug, of mag ze een beetje haar gang gaan? Ik heb namelijk ook wel eens een fokmerrie gezien die er volgens mij ongeveer zo uit zag als jouw merriem en bij die haar was het echt een chronisch gebrek aan spieren over de hele bovenlijn. Ze had wel altijd een goed gevulde (hang)buik, maar je bleef haar ribben enzo ontzettend goed zien. Toen ze een jaar geen veulen kreeg is men er meer mee gaan doen qua rijden en longeren en toen knapte dat al een heel stuk op.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:00

Donja, dank voor de tip, maar het paard komt gewoon thuis te staan. Wij hebben er meerdere in training bij een ruiter en da's al duur zat Knipoog
Robijnthah: dus dat bevalt goed? Da's wel mooi een slobber met een hoge voedingswaarde! Ik zal van de week even informeren bij onze Welkoop.

Mirjammie: paard wordt slecht gereden en heeft geen spieren aan de bovenlijn, daarom komt ze ook naar huis (paard is van familie en staat nu dus elders). Maar voordat ik iets met haar wil gaan doen, wil ik eerst haar voedingsconditie wat opvijzelen. Onze fokmerries worden allemaal gereden en zien er goed uit, geen typische fokmerries dus. Maar ik begrijp heel goed wat jij bedoelt! Dank voor je tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:01

Bevalt heel goed Ja

Ik ben het nu denk ik 2/3 weken aan het voeren en ik begin het echt al te zien Lachen

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:09

Ik zou eerst kijken hoe ze het bij jullie doet op het voer met betere kwaliteit hooi/kuil. Als er na een paar weken geen verbetering in zit kan je altijd nog met ander voer gaan goochelen, maar het kan best zijn dat ze zo ook al voldoende extra binnen gaat krijgen.
Seniores priores voeren wij net 2 weken, het lijkt wel aan te slaan. Overigens staat op de zak dat het 6 uur moet weken, geen 2 en ik heb per schep(voerbeker) 3,5 liter water(maatbeker)... Dus 1 op 1 is misschien wat weinig..
Bloedonderzoek is al genoemd, wormenkuur staat al op je planning.
Waarom ben je trouwens bang voor koliek bij pulp? Ik kan namelijk alleen maar het risico bedenken als het onvoldoende geweekt is, anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:11

Op de zak staat idd 6 uur, maar hier is het na 2 uur al helemaal zacht en week! Controleer altijd goed of er geen nog niet voldoende geweekte stukken tussen zitten!

1 op 1 werkt hier ook prima, misschien ietsjes meer, maar anders blijft het bij mij maar errug dun Nagelbijten / Gniffelen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:12

Wat olie over het voer is ook een goede dikmaker. Dat kan lijnzaadolie of zonnebloemolie zijn. Lijnzaad is iets beter qua verhoudingen, maar ook duurder. Opbouwen tot maximaal 300 ml per dag. Waarom zou je overigens geen maismeel kunnen voeren aan een drachtige merrie? Een tekort aan magnesium kan trouwens ook leiden tot gewichtsproblemen. Ongeveer 1 op de 5 paarden in Nederland lijdt aan een magnesium tekort. Verder moet het dier altijd de beschikking hebben over een mineralen liksteen. En misschien dat de tanden ook een keer gecontroleerd moeten worden?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:14

Loopt het veulen er nog bij? Kan enorm schelen als die erbij weg is. Ik voer mijn merrie Subli EM bij (energiekernmix) en dat helpt erg goed om net even dat beetje meer eraan te krijgen Lachen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:16

Subli Senior Priores moet minimaal 6 uur!!!!!!!!! weken. Lees de achterkant van de zak maar eens goed. @degene die het maar 2 uur heeft laten weken, jij hebt echt geluk gehad.

Ik voer het trouwens ook en mijn bejaarde dames zien er prima uit.

Edit: Als je het maar 2 uur laat weken blijft het inderdaad waterig. Ik doe twee maatbekers in een emmer, en dan een halve emmer gloeiend heet water erop. Minimaal 6 uur laten staan en voordat ze het krijgen kwak ik er ook nog beetje warm water bij. Niks niet waterig hier, gewoon net als slobber.
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 11-11-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:18

Na twee uur is het bij mij ook nog waterig(logisch met 3x zoveel water) maar de volgende dag heb ik echt wel een smeuige bak voer. Van een voerschep (droog) krijg ik meer dan een halve emmer... Neem aan dat er niet voor niks 6 uur op staat.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:26

Mais is erg slecht voor de botopbouw, dus dat komt niet bij haar in de buurt. Tanden zijn in orde, bij ons krijgt zij de beschikking over een liksteen. met de hoeveelheid voer die zij op haar huidige stal krijgt kan het dier geen magnesiumtekort hebben (6! kilo muesli en brok...). Olie is ook een goeie tip!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:28

loopt het veulen er nu nog bij dan?
dat kan ik niet goed uit je bericht opmaken namelijk.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 16:29

Wendy: het veulen is er al af. Het veulen heeft wel veel van haar gevergd, maar dan nog hoeft een merrie er in mijn ogen niet zo uit te zien (mijn man fokt al zijn hele leven paarden en zijn vader ook). Wij hebben nog een merrie die zichzelf weggeeft aan het veulen, maar die kunnen we aardig in conditie houden. Nee, dit dier is gewoon niet goed gevoerd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:17

Bij mijn te slanke merrie (door het veulen) helpt de Subli EM enorm goed.

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:52

Ik ga even meelezen, zit momenteel met een merrie met dezelfde problemen!