lavendel en kamille door de slobber??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

lavendel en kamille door de slobber??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:56

Ik heb een kruising volbloed op stal staan(nou ja wei). Best heet ding.
Wil alles zien, horen ruiken. En moet vooral overal bij zijn! Als hij iets hoort dan draait hij zich om, niet oplettende op zijn eigen benen en de benen van degene interesseren hem net zo min.

Op buitenrit is niet te doen, zodra hij 1 stap van het erf zet wordt hij lichtelijk hysterisch en gaat vol in de achteruit en steigeren. Met andere paarden op buitenrit is ook niet zo'n succes.

Het is gewoon een enorm heethoofd. En ik wil hem graag iets bij voeren om net het drukste randje eraf te halen.

Hij krijgt 's avonds slobber(zonder haver) met gekookt lijnzaad.

Nou was het mijn idee om water te koken met open gesneden theezakjes kamille erin. Of kamille waar je normaal mee stoomt. En dat dan over de slobber te gooien.
Eventueel met druppels lavendel erdoor heen(word ik zelf altijd zo rustig van, en slaap er heerlijk op).

Maar hoe de lavendel te voeren? Plantjes uit de tuin knippen en er doorheen doen? Plantjes knippen en eerst een aantal dagen drogen? Of etherische olie, aromaolie, geurolie?
En hoeveel druppels per dag? Maximum dagen te voeren.

Soms krijgt hij ook een half blikje(goedkoopste) over zijn voer.... maar weet niet of je dat ook dagelijks mag voeren en hoeveel?

DUS TIPS GEVRAAGT

ikenindi

Re: lavendel en kamille door de slobber??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:44

wat voor blikje?

ik zou niet zomaar lavendel er door gaan geven. kamille thee zit vaak ook nog ander spul door volgens mij (in de kant en klare theezakjes). misschien dat je bij depaardendrogist.nl kan kopen?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:19

ikenindi schreef:
wat voor blikje?

ik zou niet zomaar lavendel er door gaan geven. kamille thee zit vaak ook nog ander spul door volgens mij (in de kant en klare theezakjes). misschien dat je bij depaardendrogist.nl kan kopen?

Oeps blikkje bier Lachen

Ik heb daar al gekeken en op nog veel mee sites. Maar het is zo verrekte duur! En dan ook nog verzendkosten erbij..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:48

maar wel op een manier bewerkt en samengesteld dat een paard er niet dood aan gaat. een da rekening omdat je per ongeluk verkeerd iets gegeven hebt id wss duurder hoor Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:00

lavedel ga je ook niet dood aan maar het is redelijk zinloos om dat door het voer te gaan geven.Waarom kom je nou met bier, alvendel en kamille om je paard rustiger te krijgen?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:03

Ik zou niet zomaar van alles aan je paard gaan voeren.

Ik zou eerst eens uitzoeken waar de drukte vandaan komt, miss heeft jouw paard wel heel veel energie en krijgt hij te weinig beweging omdat te compenseren.

Of krijgt je paard teveel energie uit zijn voeding? Wat voer je als ik vragen mag?

Ik zou eerst maar eens advies vragen aan bijv een DA oid. Maar zomaar dingen voeren zoals theezakjes vind ik erg dom om te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:05

er zijn speciale voeders en producten op de makrt voor paarden die druk en gestressed zijn.
die kun je beter geven dan thee ofzo.

en zelfde vragen als nanne..wat voer je, hoeveel komt je paard buiten, etc.....
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-11-08 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:05

Ik zou dan ook eerder gaan kijken op de paardendrogist of daar iets bij zit wat zou kunnen helpen. Dat is vaak veiliger.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:06

Wat maakt jouw paard zp hysterisch? Een Volbloed zoekt spanning, krijgt jouw dier genoeg afleiding, beweging, heeft het maatjes? krijgt het genoeg ruwvoer? Heeft het verder stalgebreken? Vind jij het eng dat je dier zo doet?
De vraag is ook of je een Volbloed rijden kan, voor sommige mensen zijn ze gewoon te heftig en sensibel, no offense..

Zou gewoon eerst kijken wat de oorzaak is voor ik met kruiden e.d. aan de slag ging.
Dermate heftig gedrag los je daar niet mee op, vrees ik..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:11

Wat voer je verder?? Ofwel krijgt hij krachtvoer en zoja hoeveel????

@ nanne: volbloeden kunnen drukker zijn met maar een oorzaak: volbloed.. (hoeft natuurlijk niet) maar volgens mij zijn we het verder eens, hoewel ik niet meteen een da zou bellen, maar even kritisch zou kijken naar mijn voerpatroon op dit moment... Zou ook niet zomaar kamille of lavendel voeren..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:15

kamsel schreef:

@ nanne: volbloeden kunnen drukker zijn met maar een oorzaak: volbloed.. (hoeft natuurlijk niet) maar volgens mij zijn we het verder eens, hoewel ik niet meteen een da zou bellen, maar even kritisch zou kijken naar mijn voerpatroon op dit moment... Zou ook niet zomaar kamille of lavendel voeren..

Lieve schat.. Drukte heeft imo niks te maken met volbloed of niet.

Ik heb zelf een flink aantal arabieren gehad, op dit moment zijn het er 3, maar als die gewoon gevoerd worden, lekker buiten komen en goed aan het werk gaan is er helemaal niks aan de hand. Kan er een kanon naast afschieten en nog geven ze geen krimp.

Net als Detour al zegt, zonder er iets l*llig oid mee te bedoelen, de een kan beter met een volbloed rijden dan de ander.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:17

Wat ik uit je eerste post haal ,krijgt ie slobber. De meesten zitten boordevol energie, dus die kan je al gaan schrappen. Want wat je erin stopt komt er ook weer uit. Stap over op een basisbrok, of liever nog geen brok en onbeperkt hooi en kijk wat dat doet. Verder ga ik mee met de rest, wat bied jij je paard aan aan beweging, uitdaging etc.

Bier over het eten ben ik ook geen voorstander van, er zit gist in en prik, allemaal niet bedoelt voor een paard. Heel af en toe een oud bruin schijnt geen kwaad te kunnen maar elke dag... Dus ook schrappen.

Verder niets zomaar aan de kant van de weg knippen en geven, zit vol met metalen van de uitlaatgassen van de auto's die langs komen.

Als je paard van de slobber en het bier af is, voldoende ruwvoer heeft en uitdaging, kijk dan nog eens hoe hij is. Is het dan nog zo'n heethoofd kan je gaan denken aan Bach (laat een remedie maken, niet zelf klooien) of aan Calmer bv. van de Paardendrogist.

Kost allemaal geld ja, maar dat had je kunnen bedenken voor je een volbloed kocht, alle paarden kosten nu eenmaal geld. En de DA kosten voor kolieken ed. zijn toch echt hoger dan die van een basisbrok of een baal goed hooi.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:17

Arabieren zijn geen EV, ik vind ze nuchterder, taaier, geharder ofzo..

maar ben het met je eens nanne, dat de oorzaak beter eerst gevonden kan worden.. Knipoog

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:20

detour schreef:
Arabieren zijn geen EV, ik vind ze nuchterder, taaier, geharder ofzo..

maar ben het met je eens nanne, dat de oorzaak beter eerst gevonden kan worden.. Knipoog

Ik ben het ook met jou eens dat ze geen EV zijn hoor! Knipoog

Maar gewoon om even aan te geven dat het niet altijd aan de bloedvoering van het paard ligt.

Het vooroordeel van AV is ook dat ze zenuwachtig en druk zijn.. Vandaar mijn vergelijking. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:23

Da's waar, de onze oogt soms alsof hij heel nodig naar de w.c. moet maar niet mag of kan, omdat die er niet is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:28

Nanne schreef:
kamsel schreef:

Lieve schat.. Drukte heeft imo niks te maken met volbloed of niet.

Ik heb zelf een flink aantal arabieren gehad, op dit moment zijn het er 3, maar als die gewoon gevoerd worden, lekker buiten komen en goed aan het werk gaan is er helemaal niks aan de hand. Kan er een kanon naast afschieten en nog geven ze geen krimp.

Net als Detour al zegt, zonder er iets l*llig oid mee te bedoelen, de een kan beter met een volbloed rijden dan de ander.

Lieve schat, mijne heeft heel veel engels volbloed en je kunt er een kanon naast afschieten...
Maar hij kan ook heeeeel apart druk doen om niets.... En je moet er idd mee overweg kunnen..

Denk wel dat het, zeker bij dit soort paarden, heel belangrijk is wat je voert en hoeveel je voert... (maar dat was ook mijn eerste vraag)
naast de slobber dan

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:13

sodeju wat een reacties....

Allereerst... hij staat 24/7 buiten. Op dit moment met een stel 3 jarigen die hem flink bezig houden. Op dit moment word hij niet bereden omdat hij bij die 3 jarigen in staan, wel gepoets end. wanneer ze met de 3 jarigen bezig zijn, en dan is hij flink aan het stuiteren. Met een maandje komt hij weer 'snachts op stal en overdag buiten met "volwassen" paarden.

Paar jaar terug stond hij ergens anders, vlakbij militair terrein. In het weiland ernaast reden ze met enorme tanks die allemaal gekke dingen deden....f16's die laag overvlogen enz enz daar gaf hij geen moer om.... maar een stel schaapjes ophol zorgt voor volledige hysterie... of van die grijze kastje naast de weg.....slaat hij volledig van op tilt... maar een dikke combine incl. een hoop bombarie interesseerd hem weer niks...

Als hij op buitenrit mee is en hij ziet iets engs, dan gaat hij vol achteruit zo de sloot in.... dan rent hij liever terug van waar hij weg kwam dan dat hij bij de andere paarden blijft..

Als hij straks weer aan de arbeid gaat dan krijgt hij een halve kilo slobber van havens(zonder haver en laag in energie). En verder alleen hooi.

2 jaar geleden is hij heel ziek geweest. Hij stond toen alleen op hooi en een handje ponybrok voor de smaak(als de andere paarden ook gevoerd werden). Maar ook toen was hij erg springerig en allert.
Hij moest toen van da 2 kilo basisbrok hebben ter ondersteuning van het genezingproces.

Toen hij zo goed als kon weer beter was hebben we hem weer van het brok gehaald. Echter werd hij toen weer ziek. In overleg met da overgegaan op slobber zonder haver en laag in energie.

Zomers heeft hij weinig voer nodig ter ondersteuning. Alleen na het rijden krijgt hij dan wat.

Het gaat hier om een 14 jarige volbloed!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:02

Waarom wordt ie niet bereden eigenlijk? Want als ik zo je voer doorspit dan zit daar eigenlijk niets van bijzonders in, alleen dat bier dat blijf ik vreemd vinden. En waar is hij zo ziek van geweest dat ie een terugslag krijgt zonder brok, want hij doet het nu op de havens wel goed verder?

Leeftijd zegt niets hoor van een paard dat goed in conditie is en helder in de kop.

Misschien heeft ie toch meer uitdaging nodig met rijden ofzo? Als hij zo staat te stuiteren terwijl ze met de anderen bezig zijn kunnen ze hem dan ook niet meenemen?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:17

Breghje schreef:
Waarom wordt ie niet bereden eigenlijk? Want als ik zo je voer doorspit dan zit daar eigenlijk niets van bijzonders in, alleen dat bier dat blijf ik vreemd vinden. En waar is hij zo ziek van geweest dat ie een terugslag krijgt zonder brok, want hij doet het nu op de havens wel goed verder?

Leeftijd zegt niets hoor van een paard dat goed in conditie is en helder in de kop.

Misschien heeft ie toch meer uitdaging nodig met rijden ofzo? Als hij zo staat te stuiteren terwijl ze met de anderen bezig zijn kunnen ze hem dan ook niet meenemen?

Dit paard is een uitermate goed opvoedpaard... hij kan tussen hengsten, merries, veulens,jaarlingen enz enz enz...
En er waren een aantal 3 jarigen die niet in de opfok hebben gestaan en die waren nogal baldadig... dus die hebben we deze zomer bij elkaar in gegooid met dit paard erbij... en net als in de opfok is het niet echt goed 1 paard ertussen uit te halen, alleen samen. als de 3 jarigen wat aan het werk gingen. Dan werd deze gepoetst en soms aan het werk(lag aan de tijd)

Hij krijgt alleen 's winters extra hoor! Zomer alleen na het werk, wat dit jaar weinig was.

Wat hij precies had 2 jaar terug weet ik niet meer, maar het was 1 lusteloos wrak. Hij heeft 's winters gewoon wat extra ondersteuning nodig buiten zijn ruwvoer om.

Ik slik 's winters ook multivit bij om niet de godganselijke tijd last te hebben van algehel misere en verkoudheid.
Dus tja sommige mensen en dieren hebben 's winters gewoon extra nodig, zo ook dit paard.

Bier is heel goed voor a. de vacht. b. voor stresspaarden die hun plas op houden tijdens bv. wedstrijden. enz enz enz.
Een flesje per dag met 5% alchohol is echt niet schadelijk voor een paard van 600 kg. En bruinbier kan, blondbier en gewoon bier.
Gebruik het zo vaak.

En dit paard kreeg het gewoon zo nu en dan voor zijn vacht en darmpjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:37

en toch zou ik niet kiezen voor lavendel en kamille maar voor een speciaal supplement voor nerveuze paarden.
haalt de spanning weg zonder dat ze suf worden.

ik denk dat je moet kiezen voor een supplement met magnesium erin, als hij al ziek word zonder extra krachtvoer zou het heel goed kunnen dat hij nog tekorten heeft?

puur onrust en puur nervositeit zijn druppels die je kunt geven,beiden zijn niet zo duur( 20 euro voor en flesje)
kun je kopen bij de paardendrogist. is van puur natuur

persoonlijk vind ik nerv control van Pavo heel goed werken,info staat wel op hun site.

gebruik je wel donker bier?
blank of wit bier geeft averechts effect he.

verdere tips:
ik heb ook zo'n dier wat op tilt kan van een dwarrelend blaadje en in slaap valt bij een f16 die een doorstart maakt.
ik roep wel es dat hij een brilletje nodig heeft haha Haha!
als mijn dier bij druk jong spul staat raakt hij zelf ook opgefokt,.
wellicht dat jouw volbloed als hij bij dat jonge spul weg is ook weer wat tot rust komt?

enne bach remedie is heel goed,geeft zelfvertrouwen en zet dingen weer op een rijtje, verdiep je er eens in en zoek iemand op die wat voor je kan samenstellen

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:40

Even over het bier.. Het is echt niet goed om een paard elke dag bier te geven hoor.

Alcohol is niet iets wat een paard van nature binnen krijgt.. En 5% op 600 kg lijkt weinig, maar als je het niet gewend bent.. En het behoort niet tot jouw natuurlijke dieet kan het wel schadelijk zijn.

En je zegt nu twee tegenstrijdige dingen.. Je zegt over het bier " ik gebruik het zo vaak" en " dit paard kreeg het gewoon zo nu en dan voor zijn vacht en darmpjes". Welke van de twee is het nou?

En ik denk dat jij een paard hebt wat gewoon veel beweging/werk nodig heeft. En dus geen genoegen neemt afentoe wat frutselen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:45

Nanne schreef:
Even over het bier.. Het is echt niet goed om een paard elke dag bier te geven hoor.

Alcohol is niet iets wat een paard van nature binnen krijgt.. En 5% op 600 kg lijkt weinig, maar als je het niet gewend bent.. En het behoort niet tot jouw natuurlijke dieet kan het wel schadelijk zijn.

En je zegt nu twee tegenstrijdige dingen.. Je zegt over het bier " ik gebruik het zo vaak" en " dit paard kreeg het gewoon zo nu en dan voor zijn vacht en darmpjes". Welke van de twee is het nou?

En ik denk dat jij een paard hebt wat gewoon veel beweging/werk nodig heeft. En dus geen genoegen neemt afentoe wat frutselen.

Vroeger werd het ook heel veel gedaan, en paarden deden het er toen ook prima op.

Daarbij is het voor mensen ook niet natuurlijk om alchohol binnen te krijgen.

En dan begin ik nog niet eens over alle vitamines en mineralen die de paarden nu binnen krijgen die ze in de wildernis niet binnen krijgen.

Lavendel en kamille zijn puur natuur. Net als bier, behalve de alchohol dan..... maar dat is zeker niet verschrikkelijk schadelijk.

Ik denk dat de paardenbrokken en suplementen heel wat meer toegevoegd niet natuurlijk doch goede toegevoegde stoffen bevat. bevatten.

Een paard 24/7 in de wei is natuurlijk. Wat een paard hoort te doen! Wij mensen hebben eens ondervonden dat paarden sterk genoeg en dom genoeg zijn om ons te dragen. En daar hebben wij misbruik van gemaakt.

Dit paard krijgt meer beweging dan ik met een uur rijden kan. Zelfs met 3 uur rijden red ik het niet met de beweging die het paard in de wei krijgt.

Een paard kiest er niet voor om gereden te worden, en zal dat ook niet doen, omdat dit niet in zijn natuurlijk.
Paarden zijn gewoon zo dom om zich er maar bij neer te leggen. De ene wat sneller dan de ander.

Nou weer ontopic. ik zal eens kijken naar de suplementen. Zijn die bij de welkoop ook verkrijgbaar? Is de enige die hier in de buurt zit die iets aan ruitersport verkoopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:58

de welkoop heeft feelgood 30
die is dacht ik ook wel goed

http://www.feelgood30.nl/

moet je even kijken of ze het bij jou in de buurt hebben

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 22:22

ellepel schreef:
de welkoop heeft feelgood 30
die is dacht ik ook wel goed

http://www.feelgood30.nl/

moet je even kijken of ze het bij jou in de buurt hebben

hmm das nog wel redelijk betaalbaar. Als ze het niet hebben, zouden ze het dan kunnen bestellen? Kan toch meestal wel als andere filialen het wel verkopen?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 07:49

Dan toch maar even over de alcohol: Weten jullie hoe dit gemaakt wordt? Juist! Suikers die gaan gisten resulteren in alcohol! Hoeveel suikers zitten er ook weer in bv. kuil? Hmmm, ik ben geen voedselexpert, maar hoe vaak denken jullie dat paarden voer eten waarin de suikers (nog) aan het gisten zijn? Oké, het zal geen 5 % zijn, maar al met al is alcohol een heel natuurlijk goedje hoor.
En nee, ik geef mijn paard geen bier... of jonge klare... zelfs geen kruidenbitter, hoewel kruiden dan weer heel goed zijn voor een paard... trouwens... Clown

Oké, nu weer on topic dan maar? TS, ik kan je verder helaas geen bruikbare tips geven, succes met je tonnetje dynamiet. Knipoog